Gå til innhold

Nyttige tips om utdrikningslag og bryllup for ei som ikke har peiling!


foxfloof

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! Jeg trenger litt råd fra dere som har vært forlovere eller hatt ansvar i et bryllup før. Jeg er ganske mye yngre enn min søster, og jeg skal være forlover i hennes bryllup, og jeg har fått mye ansvar i forhold til utdrikningslaget og selve bryllupet - ting som jeg ikke kan noe om. Hun har indikert at jeg skal "finne ut av det", så det blir så overraskende og artig for henne som mulig (altså at hun ikke vil planlegge utdrikningslaget noe særlig, som jeg forstår), og hun elsker også alle disse bryllup-og brudekjole programmene på TV, så jeg føler hun har satt en slags standard på hvordan hun vil ha ting :ph34r: Hun kan være kravstor og ha store forventninger, og blir snarsint når ting ikke går slik hun vil, så jeg er litt redd for å ikke innfri.

Problemet er at jeg aldri har gjort dette før. Jeg har aldri vært i bryllup før og eller et utdrikningslag, og jeg har absolutt null interesse eller erfaring med bryllup og alt det medfører. Når jeg sier null interesse, mener jeg selvfølgelig ikke at jeg ikke bryr meg om min søsters bryllup, men jeg ser ikke på bryllupsprogrammer på TV og ser ikke det helt store med alt hysteriet rundt hår, make-up, kjolen, festen osv. Jeg vil ikke vise dette i hennes bryllup selvfølgelig, men jeg innser at jeg har et dårlig utgangspunkt for å være så engasjert og kunnskapsrik om det som jenter flest er. Jeg vet heller ikke noe om etikkettene, normene, regelene og hva som man bør og bør ikke gjøre i forberedelsene.. Jeg vil rett og slett ha litt nyttige tips for en beginner, noe man lett kan overse som er viktig osv., og kanskje noen nettsider som gir gode råd eller noe slikt. Dette spesielt for utdrikningslaget. Takk på forhånd! :)

Endret av foxfloof
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som forlover er det vel forventet at du arrangerer utdrikningslag, er med på kjoleprøving, er ved brudens side hele bryllupsdagen og holder tale.

Be søsteren din om en liste over folk hun vil ha i utdrikningslaget, eller få gjestelisten og ta det derfra. Mitt beste tips er å lage en hemmelig facebookgruppe med alle du inviterer i utdrikingslaget. Her kan du lett finne andre jenter som vil hjelpe deg og du kan fastsette dato og finne ut hvem som kommer. Foreslå gjerne flere poteniselle datoer, slik at dere blir enige om en som flest mulig har mulighet til å komme.

Når det kommer til aktiviteter kan jeg foreslå et par ting jeg har vært med på, som slo godt an og var gøy. Nå vet jo ikke jeg hva søsteren din liker og hvordan hun er, kanskje du kan si noe om det? Interesser ol.?

  • Champange/Prosecco frokost er en hit! Oppskåret frukt, jorbær, snitter, musserende vin, skravling og god stemning. Dekorer gjerne bordet med masse, masse bilder av bruden og gjestene sammen som unge. Får i gang mimringen!
  • Rebusløp. I byen eller langs en tursti eller noe. Med oppgaver som bruden må gjennomføre. Gøy hvis hver post er lagd av forskjellige deltagere i utdrikninslaget.
  • Middag og fest hjemme hos noen. Det er så lett å miste hverandre ute på byen. Hvis man går ut så er det en fordel at aboslutt alle er innstilt på å holde sammen.
  • Leker! Det finnes så mange morsomme leker...
    • Pakkeleken. Alle har med en gave til bruden, uten navn. Gaven skal være noe som symboliserer et minne el. mellom giver og brud. F.eks. har man vært i Legoland sammen som barn, kan man gi lego. Pleide man å lage brownies og se The OC sammen etter skoletid, så er en pakke browniemix en bra gave. Bruden skal gjette hvem gaven er fra.
    • Ballongleken. Bruden får en klase ballonger. Hun skal poppe en og en. I hver ballong er det en lapp med enten navnet på eller hint om en eks av bruden. Bruden skal da fortelle noe gøy om denne eksen. Kan være kleint om det er dårlige ekser...
    • Hva sier han? Still den kommende brudgommen div. spørsmål. Still de samme til bruden, hun skal svare det hun tror han svarte. Eks.: Hva var det første han falt for med bruden? Hva er brudens dårligste egenskap?
    • Pinjata! Bare en god gammel omgang pinjata, der bruden har bind for øynene og må slå ned en pinjata. Fyll den gjerne med morsomme ting, godis fra Kondomeriet ol.
    • Hvem er brudgommen? Få alle gjestene til å ta nærbilder av mennene sine og få brudgom til å ta de samme bildene. Bruden skal finne ut hvem som er hennes kommende mann. Nærbilde av en brystvorte, nærbilde av en tunge, nærbilde av en hånd osv.
    • SMS-rulett
    • Hvor gamle er dere? Barnebilder av både brud og brudgom. Bruden skal her gjette alder. Tar hun feil må hun drikke, eller noe sånt.

Bli gjerne enige om å ha matchende antrekk. Alle i sorte klær og med caps med brudens navn eller noe. Gøy om dere kler opp bruden og, men ikke gjør det tacky.

Anonymkode: 08f81...6db

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å ta bilder og film det som skjer! Kjempegøy med minnebok og filmkollasj fra dagen.

Anonymkode: 08f81...6db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg er heller ingen ekspert, men ift utdrikningslaget har jeg noen tanker:

- ikke lag det så dyrt at folk må takke nei av økonomisje grunner. Hvis de fleste er studenter, tenker jeg at 500 per pers er en ok sum. Da kan egen drikke komme i tillegg. 

- Beregn god tid slik at dagen ikke blir for heseblesende. Jeg arrangerte et utdrikningslag en gang hvor programmet var litt for tett. Vi rakk nesten ikke å spise før vi måtte dra videre.

- Legg opp til aktiviteter hvor alle kan være med. Lange sekvenser bare for brud og forlover blir fort kjedelig. Dersom bruden skal ha et eget opplegg (for eksempel spa), er det greit å ha booket bord på en kafe el.l for de andre. Husk også å inkludere de som evt ikke kjenner så mange fra før. Det er veldig kjipt å føle seg utenfor! 

- Jeg tror det er veldig få som liker sånne tacky opplegg med salg av kyss etc. 

- Artige fellesaktiviteter kan være go cart, dansekurs (f.x pole dance), synge inn sang i platestudio, laser x, sminkekurs.

- I etterkant kan du lage et album med bildet fra dagen og hvor alle deltagerne kan skrive en hilsen. Denne kan du legge på gavebordet i bryllupet.

Anonymkode: 53f40...6a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er heller ingen ekspert, men ift utdrikningslaget har jeg noen tanker:

- ikke lag det så dyrt at folk må takke nei av økonomisje grunner. Hvis de fleste er studenter, tenker jeg at 500 per pers er en ok sum. Da kan egen drikke komme i tillegg. 

- Beregn god tid slik at dagen ikke blir for heseblesende. Jeg arrangerte et utdrikningslag en gang hvor programmet var litt for tett. Vi rakk nesten ikke å spise før vi måtte dra videre.

- Legg opp til aktiviteter hvor alle kan være med. Lange sekvenser bare for brud og forlover blir fort kjedelig. Dersom bruden skal ha et eget opplegg (for eksempel spa), er det greit å ha booket bord på en kafe el.l for de andre. Husk også å inkludere de som evt ikke kjenner så mange fra før. Det er veldig kjipt å føle seg utenfor! 

- Jeg tror det er veldig få som liker sånne tacky opplegg med salg av kyss etc. 

- Artige fellesaktiviteter kan være go cart, dansekurs (f.x pole dance), synge inn sang i platestudio, laser x, sminkekurs.

- I etterkant kan du lage et album med bildet fra dagen og hvor alle deltagerne kan skrive en hilsen. Denne kan du legge på gavebordet i bryllupet.

Anonymkode: 53f40...6a9

500kr for en student er veldig mye... Jeg hadde garantert ikke hatt råd til å bli med på både bryllup og utdrikningslag om bare utdrikningslaget hadde kostet 500,- pluss drikke.

Anonymkode: bd1e1...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

500kr for en student er veldig mye... Jeg hadde garantert ikke hatt råd til å bli med på både bryllup og utdrikningslag om bare utdrikningslaget hadde kostet 500,- pluss drikke.

Anonymkode: bd1e1...ef1

Klart 500kr er masse penger, men erfaringsmessig er det vanskelig å komme mye under dette dersom man ønsker noen aktiviteter og en del mat i løpet av dagen. Tror jeg endte opp med 350kr per pers da jeg arrangerte, men det er 10 år siden, og jeg dekket da en del av egen lomme. Kommer litt an på hvor mange man er også. Man bestemmer jo selv hvor mye man vil bruke på egen drikke, så den utgiften trenger ikke bli så stor. Jeg var en gang invitert i et utdrikningslag til ei perifer venninne. Var selv student og endte med å betale 1200kr fordi vi avsluttet kvelden på en fin restaurant som jeg aldri ville spist på ellers. Det var litt kjipt.

Anonymkode: 53f40...6a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å si fra seg jobben? Kanskje hun har en like bryllupsgal venninne?

Anonymkode: 98999...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...