Gå til innhold

Egenopplevde tråder hvor ts er sårbar for å høre andres meninger


Elmarora

Anbefalte innlegg

Som jeg forstår er kvinneguiden et forum hvor ulike temaer diskuteres. Men i en diskusjon mener jeg det være rom for å være uenig, enig, kritisk og stille seg spørsmålstegn.

Trådene som diskuteres kan være egenopplevd. Vi lesere av tråden leser ts sin vesjon. Og vi kan ikke vite om det ts skriver er sant. For vi mangler å høre motparten sin vesjon for å få et helhetsbilde av saken. Men slike tråder gjør at jeg stiller meg spørsmålstegn. Og jeg er kritisk til det ts skriver. Det er ikke personlig ment mot ts.

En tråd med et tema som er egenopplevd er sårbar for ts. Men det er en grunn til at ts lager en tråd om temaet. Ts vil ha brukernes syn på saken.

Jeg har lest tråder hvor temaene til ts er egenopplevd at ts er mindre mottakelig for brukernes meninger i forhold til andre temaer som tas opp på kg. Og det skal lite til før ts er i forsvarsposisjon. Det skal ikke så mye til som en liten kritisk kommentar som nødvendigvis ikke er vondt ment kan få ts til å bli spydig og ufin mot brukere som svarer på tråden.

Det neste skrittet er at denne ts begynner på en ny tråd hvor ts mener at en eller flere som har skrevet svar har drevet med personangrep. Hvordan kan det være personhets når brukere på kg ikke vet hvem vedkommende bak brukernavnet er. For den saks skyld kan naboen min være en registrert bruker på kg.

Noen brukere bruker personangrpeskortet litt for ofte i sine tråder. Og de bruker det alt for ofte at ingen vil ta dem på alvor. 

Hvis ts begynner en tråd med et tema som er egenopplevd er det for at ts ønsker å få svar. Og svarene som ts får kan være fra brukere som stiller seg kritiske, som stiller seg spørsmålstegn, som tror blindt på hva ts skriver og brukere som ønsker å vise sin sympati eller støtte. Ts må akseptere dette. Men ingen skal akseptere klare personangrep.

Jeg tror noen brukere må tenke seg godt om før de åpner en tråd med et tema som er egenopplevd. Og det gjelder for ts som er sårbare og ikke mottakelig for andres meninger, tanker og synspunkt på temaet i egenopplevde tråder.

Jeg har sett at det er kg-brukere som har en diskusjonstråd hvor det er synlig at ts har noe uoppgjort med en annen kg-bruker. Og det er noe jeg reagerer på.

Hvis kg-brukere har noe uoppgjort seg i mellom gjør opp mellom dere på pm. Eller overse hverandre. En fin mulighet er å blokkere hverandre. Men ikke la dere provosere over å se at den brukeren dere har noe uoppgjort med deltar i tråder som interesserer dem. Kg er til for alle sammen.

 

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var slitsomt å lese.

Anonymkode: 27a04...5b9

Da lar du bare vær :) Ha en fin dag videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som deg sett det samme. Det er en hersketeknikk å skrike høyt om at de føler seg hetset. Jeg tror at noen føler at de blir hetset på personlige tråder, for det blir personlig for dem. Ingen liker å bli møtt med kritikk, og spesielt ikke kritikk fra andre som er uenige. 

Jeg er kritisk til alt jeg leser av personlige tråder på kg, og det er fordi jeg leser trådstartes sin egen versjon. Kritiske skal vi være. En tommelfingerregel er at du aldri skal stole på folk på et anonymt nettforum. Jeg ville valgt å være forsiktig med å skrive om en personlig opplevd hendelse i en tråd. 

Anonymkode: 393f5...103

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Honey Dew skrev:

Det ble slitsomt pga alle de uthevede ordene, men ellers er jeg enig med deg @Lambigirl

Takk for tilbakemeldingen din :)

Og det er fint å få tilbakemelding om det med de uthevede ordene. Det skal jeg ha i mente til en gang senere. Jeg setter pris på at du sa fra om det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har som deg sett det samme. Det er en hersketeknikk å skrike høyt om at de føler seg hetset. Jeg tror at noen føler at de blir hetset på personlige tråder, for det blir personlig for dem. Ingen liker å bli møtt med kritikk, og spesielt ikke kritikk fra andre som er uenige. 

Jeg er kritisk til alt jeg leser av personlige tråder på kg, og det er fordi jeg leser trådstartes sin egen versjon. Kritiske skal vi være. En tommelfingerregel er at du aldri skal stole på folk på et anonymt nettforum. Jeg ville valgt å være forsiktig med å skrive om en personlig opplevd hendelse i en tråd. 

Anonymkode: 393f5...103

Hvis en bruker trekker inn egenopplevde hendelser fra dagliglivet som de vil skrive om i en tråd vil automatisk følelser bli involvert med en gang. Og det er ikke sikkert at ts ser at en saklig kritikk som gis. Men ser det som personlig kritikk siden kritikken gjelder en personlig tråd. 

Det er en gylden regel jeg også har. Vær kritisk til hva du leser på personlige forum på nettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria

jeg er enig med deg i innlegget ditt og jeg ville aldri lagd en tråd der jeg fortalte om ting jeg hadde opplevd selv og det er fordi jeg vil skjerme dem som jeg kjenner i privat livet mitt og dem skal få slippe og lese om seg selv på et debatt forum. 

det er typisk at noen få på forskjellige debatt forum ikke tåler og lese andre sine meninger i den type tråder som er personlig opplevd men da skjønner jeg ikke bæra av hvorfor dem på død og liv skal lage seg debatt tråder når dem ikke er åpne for innspill. når jeg leser sånne personlige tråder som dem som er tråd startere legger ut som en debatt er jeg kritisk jeg også. jeg tar alt med en klype salt av det dem skriver for noe er av og til at det skurrer lang vei. 

jeg vet at jeg reagerte på den tråden jeg laget for oss som støttet therese men jeg håpte på at den tråden skulle være en framsnakkings tråd og en støtte tråd for therese og det gikk ikke lang tid før motstanderne til therese gikk amokk med speuklasjoner og konspirasjons teorier og da mente jeg at tråden ble ødelagt. viss jeg hadde hatt en vanlig debatt om therese saken hadde det vert anderledes men nå var tråden jeg laget for dem som støttet therese. viss jeg hadde sette en sånn støtte tråd for en kjendis som jeg hadde noe i mot ville jeg ikke gått inn der og skrevet  noe. debatt tråder hvor det er åpent for alle meninger mener jeg er plass til meninger for og i mot.

jeg har blokkert et par brukere for og sende meg private meldinger og sånn at dem ikke skal sitere meg. det er en fin måte og gjøre det på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig. Denne tråden fikk meg til å tenke på en viss tråd som ble stengt tidligere i dag, og ts passer perfekt til din beskrivelse... Vet ikke om det var den tråden du tenkte på som fikk deg til å skrive denne.

Jeg selv er også sårbar ovenfor enkelte temaer, og derfor starter jeg sjelden tråder om dem. Om jeg starter slike tråder, er det for å søke hjelp i andre som har opplevd det samme. Jeg kjører ikke en skikkelig debatt for å si det sånn. Kan hende at det siste her går inn under din definisjon da, men igjen er det sjelden at jeg oppretter slike tråder. 

Anonymkode: edd1e...6b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Carina Maria skrev:

jeg er enig med deg i innlegget ditt og jeg ville aldri lagd en tråd der jeg fortalte om ting jeg hadde opplevd selv og det er fordi jeg vil skjerme dem som jeg kjenner i privat livet mitt og dem skal få slippe og lese om seg selv på et debatt forum. 

det er typisk at noen få på forskjellige debatt forum ikke tåler og lese andre sine meninger i den type tråder som er personlig opplevd men da skjønner jeg ikke bæra av hvorfor dem på død og liv skal lage seg debatt tråder når dem ikke er åpne for innspill. når jeg leser sånne personlige tråder som dem som er tråd startere legger ut som en debatt er jeg kritisk jeg også. jeg tar alt med en klype salt av det dem skriver for noe er av og til at det skurrer lang vei. 

jeg vet at jeg reagerte på den tråden jeg laget for oss som støttet therese men jeg håpte på at den tråden skulle være en framsnakkings tråd og en støtte tråd for therese og det gikk ikke lang tid før motstanderne til therese gikk amokk med speuklasjoner og konspirasjons teorier og da mente jeg at tråden ble ødelagt. viss jeg hadde hatt en vanlig debatt om therese saken hadde det vert anderledes men nå var tråden jeg laget for dem som støttet therese. viss jeg hadde sette en sånn støtte tråd for en kjendis som jeg hadde noe i mot ville jeg ikke gått inn der og skrevet  noe. debatt tråder hvor det er åpent for alle meninger mener jeg er plass til meninger for og i mot.

jeg har blokkert et par brukere for og sende meg private meldinger og sånn at dem ikke skal sitere meg. det er en fin måte og gjøre det på. 

Jeg skjærer ikke alle ts som skriver egenopplevde innlegg for diskusjon over en kam. For mange er flinke til å ta til seg saklige og konstruktive råd uten at de blir ufine og spydige. Og de kaller jeg for lydhøre og åpne for andres meninger. De diskusjonene er fine å komme med innspill på. For det er en gjensidig kommunikasjon mellom ts og brukerne.

Intensjonen og målet med fremsnakkingstråden for Therese Johaug var en fin tanke. Men jeg tror ikke kg er stedet for den typen diskusjon. Jeg synes det var bra at du ba om å få tråden stengt da du så hvilken vei det gikk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig. Denne tråden fikk meg til å tenke på en viss tråd som ble stengt tidligere i dag, og ts passer perfekt til din beskrivelse... Vet ikke om det var den tråden du tenkte på som fikk deg til å skrive denne.

Jeg selv er også sårbar ovenfor enkelte temaer, og derfor starter jeg sjelden tråder om dem. Om jeg starter slike tråder, er det for å søke hjelp i andre som har opplevd det samme. Jeg kjører ikke en skikkelig debatt for å si det sånn. Kan hende at det siste her går inn under din definisjon da, men igjen er det sjelden at jeg oppretter slike tråder. 

Anonymkode: edd1e...6b7

Det var et fint innspill fra deg :)

Jeg tenkte ikke på noen spesifikke tråder. Men egenopplevde tråder hvor ts ber om tilbakemelding og en diskusjon rundt sitt personlige tema. Og hvor det skinner igjennom at ts ikke liker meningene som blir mottatt.

Det høres fornuftig ut at en tenker seg om før en oppretter en tråd med et personlig tema som er sårbar for en selv. Og du høres fornuftig ut i valgene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lambigirl skrev:

Det var et fint innspill fra deg :)

Jeg tenkte ikke på noen spesifikke tråder. Men egenopplevde tråder hvor ts ber om tilbakemelding og en diskusjon rundt sitt personlige tema. Og hvor det skinner igjennom at ts ikke liker meningene som blir mottatt.

Det høres fornuftig ut at en tenker seg om før en oppretter en tråd med et personlig tema som er sårbar for en selv. Og du høres fornuftig ut i valgene dine.

Takk :)

Ok, da forstår jeg. Er jeg (eller andre) allerede langt nede pga noe så er det ikke særlig lurt å opprette slike tråder nei. Selv i tråder som er ment å søke hjelp i andre som har samme problem, klarer noen å snike seg inn i tråden og spy ut noe. Da kan det for enkelte være lettere å ty til slike metoder slik som du viser til. Skal man først opprette slike tråder må man være forberedt på ulike svar. Vet man at man kanskje ikke tåler det idet man oppretter tråden, bør man la være. Litt sent nå så vet ikke om jeg klarer å formulere meg slik jeg vil, men tror nok du/dere forstår hva jeg mener :sprettoy:

 

Anonymkode: edd1e...6b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk :)

Ok, da forstår jeg. Er jeg (eller andre) allerede langt nede pga noe så er det ikke særlig lurt å opprette slike tråder nei. Selv i tråder som er ment å søke hjelp i andre som har samme problem, klarer noen å snike seg inn i tråden og spy ut noe. Da kan det for enkelte være lettere å ty til slike metoder slik som du viser til. Skal man først opprette slike tråder må man være forberedt på ulike svar. Vet man at man kanskje ikke tåler det idet man oppretter tråden, bør man la være. Litt sent nå så vet ikke om jeg klarer å formulere meg slik jeg vil, men tror nok du/dere forstår hva jeg mener :sprettoy:

 

Anonymkode: edd1e...6b7

jeg likte godt den forrige kommentaren din og denne og jeg er enig med deg. og jeg ville aldri lagd en diskusjons tråd hvor jeg trakk fram personlige hendelser fra livet mitt eller personlige hendelser som har skjedd for jeg tenker viss folk som kjenner seg igjen i det jeg skriver leser det. det er ikke sikkert at dem ville ha likt at jeg fortalte historien på et debatt forum som kvinne guiden. 

dem fleste brukerne på kvinne guiden er realle og greie og diskutere med med så har noen som ikke takler at du sier meningene dine og det gjelder mest i debatt tråder som handler om det personlige. ikke for det jeg har sett det på andre debatt tråder også. 

jeg kan lage en debatt tråd som handler om samfunnet for jeg er samfunns engasjert og liker og diskutere det som skjer rundt meg i samfunnet. men på dem trådene er det mange anonyme som skriver for det er av og til noen betente temaer som blir debatert. 

jeg syns du er flink til og forumlere deg jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24.10.2016 den 19.53, Carina Maria skrev:

jeg er enig med deg i innlegget ditt og jeg ville aldri lagd en tråd der jeg fortalte om ting jeg hadde opplevd selv og det er fordi jeg vil skjerme dem som jeg kjenner i privat livet mitt og dem skal få slippe og lese om seg selv på et debatt forum. 

det er typisk at noen få på forskjellige debatt forum ikke tåler og lese andre sine meninger i den type tråder som er personlig opplevd men da skjønner jeg ikke bæra av hvorfor dem på død og liv skal lage seg debatt tråder når dem ikke er åpne for innspill. når jeg leser sånne personlige tråder som dem som er tråd startere legger ut som en debatt er jeg kritisk jeg også. jeg tar alt med en klype salt av det dem skriver for noe er av og til at det skurrer lang vei. 

jeg vet at jeg reagerte på den tråden jeg laget for oss som støttet therese men jeg håpte på at den tråden skulle være en framsnakkings tråd og en støtte tråd for therese og det gikk ikke lang tid før motstanderne til therese gikk amokk med speuklasjoner og konspirasjons teorier og da mente jeg at tråden ble ødelagt. viss jeg hadde hatt en vanlig debatt om therese saken hadde det vert anderledes men nå var tråden jeg laget for dem som støttet therese. viss jeg hadde sette en sånn støtte tråd for en kjendis som jeg hadde noe i mot ville jeg ikke gått inn der og skrevet  noe. debatt tråder hvor det er åpent for alle meninger mener jeg er plass til meninger for og i mot.

jeg har blokkert et par brukere for og sende meg private meldinger og sånn at dem ikke skal sitere meg. det er en fin måte og gjøre det på. 

Er det noen av dere som klarer å finne ut eller se hvem som mener at alt handler om misunnelse - hvis det er tilfellet?
Kan man ikke bare være uenige da? Eller enig, som i ditt tilfellet? :klo:

Anonymkode: 87b85...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/24/2016 den 20.18, Lambigirl skrev:

Det var et fint innspill fra deg :)

Jeg tenkte ikke på noen spesifikke tråder. Men egenopplevde tråder hvor ts ber om tilbakemelding og en diskusjon rundt sitt personlige tema. Og hvor det skinner igjennom at ts ikke liker meningene som blir mottatt.

Det høres fornuftig ut at en tenker seg om før en oppretter en tråd med et personlig tema som er sårbar for en selv. Og du høres fornuftig ut i valgene dine.

Enig i dette. Det er slitsomt og faktisk litt rart når TS ikke er mottagelig for andre meninger når h*n har laget en tråd hvor h*n spør om andres meninger rundt saken. Det som også er rimelig irriterende er at TS ofte kommer med "Skulle visst bedre enn å spørre de sure kjerringene på KG" eller lignende.

Anonymkode: ec9b7...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i dette. Det er slitsomt og faktisk litt rart når TS ikke er mottagelig for andre meninger når h*n har laget en tråd hvor h*n spør om andres meninger rundt saken. Det som også er rimelig irriterende er at TS ofte kommer med "Skulle visst bedre enn å spørre de sure kjerringene på KG" eller lignende.

Anonymkode: ec9b7...427

jeg var også dum som laget tråden for dem som ville fram snakke og støtte  therese johaug og jeg hadde ikke forventet at det skulle komme mange som satt og spekulerte i at hun hadde dopet seg hele tiden og at vi som støttet therese johaug var positiv til doping. hviss jeg hadde visst at det at tråden ble over fylt med dem som rakkett ned på therese johaug ville jeg aldri åpnet tråden en gang på den måten. Jeg ble skuffet og lei meg at dem som rakket ned på therese johaug ikke aksepterte at vi som ville fram snakke og støtte henne hadde en egen tråd. 

visst jeg hadde sett en tråd for dem som ville søtte karl i hagen ville jeg ikke gått inn der og skrevet noe for jeg har meningen min om han. da vet jeg at sånne tråder ikke er noe for meg. en generell debatt for og i mot syns jeg det er greit og skrive på. 

visst jeg hadde laget en tråd med spørsmål om hvordan jeg skulle ha taklet en vanskelig venninde ville jeg hørt på hva folk hadde og si om saken. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...