Gå til innhold

Kostholdsplan ketose!


Rakelmaki

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! 

Jeg skal gå ned i vekt og har et par uker forberedt en livsstilsendring ved å kutte ut alt av sukker, drikker bare vann og har sluttet å snuse :bolledeig:Nå jobber jeg med å lage en kostholdsplan (lavkarbo-ketose) som jeg ønsker å følge når endringene jeg har gjort virkelig sitter. Har et par spørsmål vedrørende denne planen. 

Frokost: 

Omelett med 2 egg, 2 ss matfløte, bogskinke, sopp og 5 g ekte smør. 

Lunsj: 

1 avocado 

7 store grønne oliven 

Middag: 

F.eks. 1 ørretfilet/ rent kjøtt  med litt ekte smør, sopp med fløte/blomkålmos (leter litt etter middagsideer fortsatt). 

Kveldsmat:

4 baconskiver

4 Fyldig osteskiver

Næringsinnhold: 

Fett: 116,1 gram

Protein: 79,1 gram

Karbohydrater (inkl fiber) 15,2 gram

Kostfiber: 10, 6 gram 

Kalorier: 1402 

Siden det står karbohydrater inkludert fiber, skal jeg trekke fra kostfiber fra karbohydrater? Altså at det reelle nummerer er 4,6 gram karbohydrater? Jeg bruker kostholdsplanleggeren til helsedirektoratet og mattilsynet. Leste at kostfiber ikke blir tatt opp i tarmene og dermed teller man ikke med dette i karbohydratinntaket. 

Synes det er litt mye mettet fett og animalsk fett enn plantefett i planen min. Er det noe jeg burde bytte ut? F.eks. ekte smør med en plantebasert olje? Synes olivenolje tar over smaken på mat og ødelegger smaken litt. Så derfor har jeg valgt ekte smør i stedet for olivenolje. 

Tenker å drive med ketose i ca. 2 måneder for ekstra motivasjon og deretter sakte men sikkert øke litt på karbohydratnivået og fortsette vektnedgangen slik at jeg ikke bare driver med en kur, men fortsetter fokuset på en varig livsstilendring. Har valgt 1400 kcal fordi hverdagen min er veldig stillesittende (student i eksamensperiode som varer til desember, bor på campus og rett ved butikk osv.), men jeg skal prøve å trene litt. Kanskje 1-3 ganger i uken, men skal ærlig innrømme at jeg synes trening er kjedelig. :rodme:

Tusen takk for tips! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan kanskje virke lurt å kutte ut så mye som mulig når man skal ned i vekt, men det gjør ikke ting lettere, tvert imot. Anbefaler å bare kutte ut det du må. Har du en sykdom el.l som gjør at du må spise lavkarbo? Eller sliter du veldig med sultfølelse når du har kaloriunderskudd? Lavkarbo/ketose fungerer for noen fordi det får dem til å bli mette på færre kalorier. Hvis det ikke gjelder deg, kommer du til å lengte etter en mer vanlig kost. Prøv det en periode og se om det fungerer. Men hvis du tvinger igjennom, kommer du til å gå på en smell.

Du behøver ikke trene hvis du ikke liker det. Men prøv å få inn litt hverdagsaktivitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Pringle skrev:

Det kan kanskje virke lurt å kutte ut så mye som mulig når man skal ned i vekt, men det gjør ikke ting lettere, tvert imot. Anbefaler å bare kutte ut det du må. Har du en sykdom el.l som gjør at du må spise lavkarbo? Eller sliter du veldig med sultfølelse når du har kaloriunderskudd? Lavkarbo/ketose fungerer for noen fordi det får dem til å bli mette på færre kalorier. Hvis det ikke gjelder deg, kommer du til å lengte etter en mer vanlig kost. Prøv det en periode og se om det fungerer. Men hvis du tvinger igjennom, kommer du til å gå på en smell.

Du behøver ikke trene hvis du ikke liker det. Men prøv å få inn litt hverdagsaktivitet.

Nei, jeg har ingen sykdom. Legen har sagt at jeg bør slutte å spise mat som inneholder sukker og sukkervarer. Synes egentlig det er enklere å kutte sukker helt enn å innføre "sukkerdager", da det bare forsterker søtsuget og jeg tenker mer på det. Ved å slutte helt forsvant søtsuget og jeg tenker ikke mer på sukker og kos.

Sliter egentlig ikke så mye med sultfølelse ved vanlig slanking, er mest at jeg savner fettholdig kosthold så jeg sprekker/gir opp til slutt. Synes maten blir så kjedelig. Å leve på lavkalori synes jeg er ganske slitsom mentalt fordi jeg må tenke på mat, kalorier og trening hele tiden. Har hørt at det ofte er fraværende på lavkarbo, så tenkte jeg skulle gi det en sjanse. Vet jo ikke om det funker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Rakelmaki skrev:

Nei, jeg har ingen sykdom. Legen har sagt at jeg bør slutte å spise mat som inneholder sukker og sukkervarer. Synes egentlig det er enklere å kutte sukker helt enn å innføre "sukkerdager", da det bare forsterker søtsuget og jeg tenker mer på det. Ved å slutte helt forsvant søtsuget og jeg tenker ikke mer på sukker og kos.

Sliter egentlig ikke så mye med sultfølelse ved vanlig slanking, er mest at jeg savner fettholdig kosthold så jeg sprekker/gir opp til slutt. Synes maten blir så kjedelig. Å leve på lavkalori synes jeg er ganske slitsom mentalt fordi jeg må tenke på mat, kalorier og trening hele tiden. Har hørt at det ofte er fraværende på lavkarbo, så tenkte jeg skulle gi det en sjanse. Vet jo ikke om det funker.

Da høres det ut som det mest praktiske for deg er å kutte ut sukkervarer. Men ikke kutt ut kos. Det er meningen at mat skal smake godt. Du skal heller ikke spise lavkalori - kaloriredusert, ja, men bare redusere så mye at du går ned i vekt, og du behøver ikke engang telle kalorier hvis sukkervarer er den tingen som gjør at du går opp i vekt/ikke går ned. Akkurat hva du velger å kutte ned på, må du bestemme selv.

Å kutte mest fra fett synes jeg personlig er forferdelig. Man kan klare det meste for en periode, men det viktige er hva man kan gjøre lenge (resten av livet, helst). Jeg lyktes endelig med å holde vekta etter nedgang, da det gikk opp for meg at siden det BARE er kalorier som teller for vekt, betyr det at hvor stor andel av fett, protein og karbohydrat man inntar, IKKE teller for vekt. Men kostsammensetningen teller for hvor lett det blir å holde seg til korrekt antall kalorier. Det er en uendelighet av muligheter for godt sammensatt kost, og det er individuelt hva som fungerer. Selv om man fortsetter å spise rikelig fett, må man ikke spise lavkarbo. Man kan, men man må ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Rakelmaki skrev:

Hei alle sammen! 

Jeg skal gå ned i vekt og har et par uker forberedt en livsstilsendring ved å kutte ut alt av sukker, drikker bare vann og har sluttet å snuse :bolledeig:Nå jobber jeg med å lage en kostholdsplan (lavkarbo-ketose) som jeg ønsker å følge når endringene jeg har gjort virkelig sitter. Har et par spørsmål vedrørende denne planen. 

Frokost: 

Omelett med 2 egg, 2 ss matfløte, bogskinke, sopp og 5 g ekte smør. 

Lunsj: 

1 avocado 

7 store grønne oliven 

Middag: 

F.eks. 1 ørretfilet/ rent kjøtt  med litt ekte smør, sopp med fløte/blomkålmos (leter litt etter middagsideer fortsatt). 

Kveldsmat:

4 baconskiver

4 Fyldig osteskiver

Næringsinnhold: 

Fett: 116,1 gram

Protein: 79,1 gram

Karbohydrater (inkl fiber) 15,2 gram

Kostfiber: 10, 6 gram 

Kalorier: 1402 

Siden det står karbohydrater inkludert fiber, skal jeg trekke fra kostfiber fra karbohydrater? Altså at det reelle nummerer er 4,6 gram karbohydrater? Jeg bruker kostholdsplanleggeren til helsedirektoratet og mattilsynet. Leste at kostfiber ikke blir tatt opp i tarmene og dermed teller man ikke med dette i karbohydratinntaket. 

Synes det er litt mye mettet fett og animalsk fett enn plantefett i planen min. Er det noe jeg burde bytte ut? F.eks. ekte smør med en plantebasert olje? Synes olivenolje tar over smaken på mat og ødelegger smaken litt. Så derfor har jeg valgt ekte smør i stedet for olivenolje. 

Tenker å drive med ketose i ca. 2 måneder for ekstra motivasjon og deretter sakte men sikkert øke litt på karbohydratnivået og fortsette vektnedgangen slik at jeg ikke bare driver med en kur, men fortsetter fokuset på en varig livsstilendring. Har valgt 1400 kcal fordi hverdagen min er veldig stillesittende (student i eksamensperiode som varer til desember, bor på campus og rett ved butikk osv.), men jeg skal prøve å trene litt. Kanskje 1-3 ganger i uken, men skal ærlig innrømme at jeg synes trening er kjedelig. :rodme:

Tusen takk for tips! 

 

Går ad dundars med et så sykt opplegg, slik det har gått med omtrent samtlige av dem som heiv seg på lavkarbo/ketose-idiotiet mens det var mest in rundt 2003-2006. Ingen spiser så sært og sykt varig, derfor er det en utdøende filosofi - lavkalorikur som alle andre i praksis.

Du er grundig lurt og har faktisk ikke evnet å forstå noenting, dersom du tror at ketose er noe som gjør deg slank i seg selv. Jojo-slanker ender du som med ett så ille opplegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, made4u skrev:

Går ad dundars med et så sykt opplegg, slik det har gått med omtrent samtlige av dem som heiv seg på lavkarbo/ketose-idiotiet mens det var mest in rundt 2003-2006. Ingen spiser så sært og sykt varig, derfor er det en utdøende filosofi - lavkalorikur som alle andre i praksis.

Du er grundig lurt og har faktisk ikke evnet å forstå noenting, dersom du tror at ketose er noe som gjør deg slank i seg selv. Jojo-slanker ender du som med ett så ille opplegg.

Enig. Prøvde meg på lavkarbo/ketose selv for noen år siden. Tror jeg holdt ut i 3-4 uker. Det var grusomt!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24.10.2016 den 10.35, Rakelmaki skrev:

Hei alle sammen! 

Jeg skal gå ned i vekt og har et par uker forberedt en livsstilsendring ved å kutte ut alt av sukker, ....

 

Hei!

Har selv gått ned 15 kilo på lavkarbo nå, og har begynt å øke litt på karboinntaket nå, men bare fra streng til moderat. 
Først og fremst, 1400 kcal er for lite. Med mindre du er veldig liten av størrelse, så vil jeg anbefale minst 1700 også heller øke aktiviteten litt! Hvis du ønsker at dette skal bli varig vil jeg anbefale og legge deg på et nivå du kan leve med, så begynner livsstilsendringene fra dag 1, og ikke etter du først har gått på diett en stund. Og hvis noen aktiviteter er kjedelige, så må du finne noen som du liker. Om det så er rulleskøyter, gåtur eller noe helt annet. Aktivitet blir ikke gjort hvis det er kjedelig. 

Angående matplanen ser den grei ut, men du trenger mer proteiner i lunsjen. 
Proteiner er det som gjør deg mest mett på minst kalorier, og hvis du skal begynne å være mer i aktivitet gjør det ingenting å skru opp protein-innholdet. 

Angående kostfiber er jeg usikker, men du kan hvertfall trekke fra sukkeralkoholer hvis du ser det på noen innholdsfortegnelser. Og meierismør er topp! 

Ellers er det bare å spise så mye grønnsaker du orker. Jeg lagde dipp av rømme og krydder, og da bli tilogmed litt kjedelige grønnsaker veldig godt. 

Og lykke til! Dette klarer du =)
 

Endret av HappyTear
Kortet ned siteringen for plassen sin skyld ;)
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg testet ut matplanen min i to dager. Gikk veldig greit. Ikke noe søtsug, metthetsfølelse hele dagen (måtte droppe kveldsmaten i går). Det eneste er at jeg trenger flere middager å variere i. Så får lete litt mer. Har også flere frokost/lunsj tips i bakhånd om jeg får litt travle dager. 

Det som er bra med meg er at jeg ikke er så glad i brød, poteter, ris og pasta. Liker bare ris i sushi. Så føler ikke på noe savn. Omeletten er litt vanskelig hvis jeg har det veldig travelt om morningene, men får se hva andre ting jeg kan lage. 

Takk for for tips HappyTear! Jeg skal legge til flere proteiner i kostholdet mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24. oktober 2016 den 15.15, Pringle skrev:

Det kan kanskje virke lurt å kutte ut så mye som mulig når man skal ned i vekt, men det gjør ikke ting lettere, tvert imot. 

Kjenner jeg blir litt provosert av hvor skråsikker du framstår. For eksempel for min egen del, var det nøyaktig det som fungerte - jeg sluttet å drikke, røyke, begynte å jobbe, begynte og trene og gikk i ketose, og det var helt utrolig motiverende. Var i ketose i et halvt år og ble helt slank for første gang i mitt liv - så husk å uttal deg litt mindre skråsikkert, ALLE er forskjellige og fungerer forskjellig. Så at det ikke fungerer for deg betyr ikke at det er sånn det er for alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, 1vy skrev:

Kjenner jeg blir litt provosert av hvor skråsikker du framstår. For eksempel for min egen del, var det nøyaktig det som fungerte - jeg sluttet å drikke, røyke, begynte å jobbe, begynte og trene og gikk i ketose, og det var helt utrolig motiverende. Var i ketose i et halvt år og ble helt slank for første gang i mitt liv - så husk å uttal deg litt mindre skråsikkert, ALLE er forskjellige og fungerer forskjellig. Så at det ikke fungerer for deg betyr ikke at det er sånn det er for alle :)

Ingen er forskjellige på det!!

Ketose har aldri gjort deg slankere, ei heller at du spiste lavkarbo.

---

Du ble slank fordi et slikt kosthold er en ekstrem lavkalorikur, ergo er det fordi du spiste lite energi (er det en lavkarbokur er, grunnen er at den luker ut alle de største kaloririke matvanene og erstatter dem med lavkalorimat - mer smør og fløte endrer ikke dette).

Hele fremstillingen du er fortalt er således høyst villedende, ingen trenger å spise så usunt og usosialt (vannvittig kosthold) for å gå ned i vekt. Det er usunt og dessuten aldri varig, så du er sjanseløs med i lengden med så sykt kosthold.

Det er altså ingen grunn til å utsette seg for enda en jojo-effekt, du burde lytte til fagmiljøet som faktisk er ekspertisen på feltet som snarere har advart sterkt mot dette i aldri så mange år. Hvorfor ikke lytte til deres råd og gjøre noe du kan lykkes med varig denne gangen.

Finnes absolutt ingen faglige grunner til at noen skal vandre rundt i ketose, med den dårlige eimen dem da vil utskille som alle rundt deg må måtte lukte på - du lukter dårlig rett og slett mens du er i ketose og kroppen konstant avgir sine avfallstoffer, spesielt ånden din vil stinke.

Er det ikke bedre å lukte bedre og oppnå en vektnedgang med det, som er større sjanse for at skal være varig da det inkluderer mer normalt kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, made4u skrev:

Ingen er forskjellige på det!!

Du ble slank fordi et slikt kosthold er en ekstrem lavkalorikur

:fnise: deg om dét :fnise: Nå var det uansett ikke om ketolyse fungerer eller ikke som var poenget mitt i teksten, og i og med at jeg gikk ned 30 kg med ketolyse og ingenting annet har fungert så bryr jeg meg for øvrig ikke om hvordan du mener kuren fungerer eller ikke :blomst:

Endret av 1vy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, 1vy skrev:

:fnise: deg om dét :fnise:

Fritt land dette, og skjønner jo at jeg ikke får talt deg ifra dette uansett hva jeg viser til eller sier - du vil sette i gang på den lavkalorikuren dette er, og for all del det vil jo gi deg resultater (alle lavkalorikurer med eller uten karbohydrater er effektive), så midlertidig vektnedgang vil du jo få - bare at du vil gå rundt og lukte dårligere enn andre, med ketose-ånden bl.a. så lenge du holder på.

Men neste gang, etter å ha gått lei av det begrensede kostholdet og har gått opp igjen i vekt etter å ha begynt å spise normalt igjen... Lytt da til fagmiljøet som advarer mot det du skal i gang med, er dem som er ekspertisen på feltet... Ikke kjør i gang enda en gang på det samme som du da har mislykkes med alt en gang, dette blir i så fall minst andre gang...

Enn så lenge, lykke til så lenge det varer... Og velg riktigere og mer varige endringer neste gang!!

*Fatter forresten ikke hvorfor noen vil lukte dårlig når de kan slippe unna og oppnå akkurat det samme*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, made4u skrev:

Fritt land dette, og skjønner jo at jeg ikke får talt deg ifra dette uansett hva jeg viser til eller sier - du vil sette i gang på den lavkalorikuren dette er, og for all del det vil jo gi deg resultater

Uhm, hvem har sagt at jeg skal sette i gang noe? Les gjerne hva du siterer før du uttaler deg :fnise: Jeg kommenterte på hva en annen bruker skrev, angående å ikke sette i gang flere vaneendringer på en gang. Dette er individuelt, og for meg var det bare kjempemotiverende å kutte flere ting samtidig, og gjorde det lettere. Hele mitt poeng var at folk er forskjellige og at man ikke må uttale seg som om det som fungerte for en selv er det ultimate svaret for alle. Det handlet altså ikke om kuren i seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sakset fra en nettside:

Sitat

"Dårlig ånde blant folk som lever på lavkarbo-dietter er ofte forårsaket av spesielle kjemikalier som frigjøres i ånden når kroppen brenner fett og karbohydratlagrene er tomme. Da frigjøres kjemikalier kalt ketoner, og denne forbrenningsprosessen kalles ketose", skriver nettstedet Webmd.com.

- Resultatet er at du vil få et dårlig ånde-problem, forklarer Kenneth Burrell, direktør i vitenskapskomiteen i den amerikanske tannlegeforeningen American Dental Association.

Å pusse tenner, bruke tanntråd, eller å pusse tungen vil ikke fjerne den ubehagelige dunsten.
Ifølge Kenneth Burrell er det å begynne å spise karbohydrater igjen det eneste som hjelper.


- Du kan forsøke å kamuflere ånden ved hjelp av munnskyllevann, men du slipper ikke unna det fundamentale problemet - nemlig at en diett uten karbohydrater gir ketose. For å slippe unna den dårlige ånden, må du endre måten du spiser på, og da må du spise i alle fall noen karbohydrater, sier han til nettstedet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, made4u skrev:

Sakset fra en nettside:

 

Svært så opptatt du var av dårlig ånde da? :laugh: Har du traumer fra noen med ketose-ånde? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at ketoner utskilles er fordi hjernen bare fungerer på "sukker", spiser man ikke karbohydrater så må kroppen omdanne fett til "sukker" (næring hjernen kan benyttes), avfallstoffet fra denne omdannelsesprosessen er ketoner - er dem som utskilles i urinen og som danner eimen du vil omgi deg mer, som du ikke kjenner selv men de rundt deg vil oppleve at du vil lukte ille, spesielt ånden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herregud, stakkars TS, nå gikk dette over i at den selvutnevnte anti-lavkarbomannen vil og må diskutere kroppslukt, :fnise:

Hvis lavkarbo er en sånn utdøende diett som ingen går på lenger, for den er så utrendy, og det bare er i Norden noen fortsatt driver med det, slik enkelte har nevnt ca. 564 ganger her inne, kan den ikke få dø ut i fred, da?

Jeg tror aldri jeg har sett noen evangelisere så fanatisk om lavkarbo og hvor ille det er før,  selv om det er en debatt der det har gått hardt for seg til tider. En debatt som nå blir holdt i live av...en person på Kvinneguiden, ca.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, 1vy skrev:

Svært så opptatt du var av dårlig ånde da? :laugh: Har du traumer fra noen med ketose-ånde? :fnise:

Nei, men spiser du litt karbohydrater og ikke presser det så ekstremt at du vandrer rundt i ketose - da slipper du den dårlige ånden og du kan fortsatt spise lavkarbohydrat.kosthold og ha like ekstrem vektnedgang... Sågar mer vektnedgang også dersom du spiser ørlittegrann mindre - er uansett et ekstremt kosthold og du vil ha vannvittig kaloriunderskudd siden lavkarbo er så strengt lavkalorikosthold (i ketose eller ei).

Det jeg vil formidle er at du ikke trenger å lukte vondt og likevel ha en ekstrem lavkarbohydratkur, ketose er bare ett markedsføringstriks og vill-leding uansett - som sagt uten å lukte vondt kan du få større resultater uten å lukte vondt... Liker ikke og har ikke tro på at mer moderate lavkarbokurer heller, du burde vurdere annet...

Men unngå i det minste å lukte ille når det er akkurat like effektivt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, made4u skrev:

Nei, men spiser du litt karbohydrater og ikke presser det så ekstremt at du vandrer rundt i ketose - da slipper du den dårlige ånden og du kan fortsatt spise lavkarbohydrat.kosthold og ha like ekstrem vektnedgang... Sågar mer vektnedgang også dersom du spiser ørlittegrann mindre - er uansett et ekstremt kosthold og du vil ha vannvittig kaloriunderskudd siden lavkarbo er så strengt lavkalorikosthold (i ketose eller ei).

Nå er det vel ingen her som har klaget på dårlig ånde og spurt om hvordan man kan forhindre dette, så at du skriver gjentagende dødsnegative innlegg om dette på en kosholdsplan blir vel heller mer irriterende enn hjelpsomt? :vetikke:

Endret av 1vy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Hot mess skrev:

Herregud, stakkars TS, nå gikk dette over i at den selvutnevnte anti-lavkarbomannen vil og må diskutere kroppslukt, :fnise:

Hvis lavkarbo er en sånn utdøende diett som ingen går på lenger, for den er så utrendy, og det bare er i Norden noen fortsatt driver med det, slik enkelte har nevnt ca. 564 ganger her inne, kan den ikke få dø ut i fred, da?

Jeg tror aldri jeg har sett noen evangelisere så fanatisk om lavkarbo og hvor ille det er før,  selv om det er en debatt der det har gått hardt for seg til tider. En debatt som nå blir holdt i live av...en person på Kvinneguiden, ca.

:) Her er nok jeg den mest iherdige ja, debatten har jo nær sagt dødd ut etter som at lavkarbo er avslørt for lengst og har gått av moten...

Dog fikk jo lavkarbo mest oppmerksomhet her i norden, intet annet sted i verden ble lavkarbo en slik suksess - nå som det har dødd slik ut ser man lite til det i media mer...

Men jeg holder stand, og er blitt bannlyst på lavkarbo.no hvor de ikke ville ha meg lenger selv om jeg har mye kunnskap om ernæring og idrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...