Gå til innhold

Mister masse hår!!!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg håper inderlig at det er noen frisører her inne, evt. noen som deler samme erfaring som meg. I et halvt års tid har jeg mistet masse hår. Ikke på den skallede flekker i skalpen-måten, men jeg mister lange hårstrå stort sett hele tiden. Det ligger igjen masse hår i senga på morgenen, og spesielt typen min er frustrert over dette. Jeg har alltid hatt veldig tjukt hår, men har merket så smått at det ikke føles like fyldig som før. Det rare er jo at håret mitt likevel føles ganske sunt, det er mykt og glanfullt, og har så vidt jeg kan se ikke slitte tupper.

Jeg har håret veldig mye satt opp med strikk, og vet at sånne tynne, vanlige strikk som jeg bruker sliter en del på håret. Jeg har derfor tenkt å kjøpe en sånn scrunchie som visstnok skal slite mye mindre på håret som jeg skal bruke når jeg er hjemme. Jeg bruker også håndkle-turban hver gang etter jeg har dusjet.

Ellers er jeg naturlig blond, men har de siste årene farger håret mørkebrunt hjemme. Sliter dette såpass på håret at det fører til så mye hårtap? Og gjør jeg vondt verre hvis jeg farger håret ombre-ish, med mørkt i bunnen, og gradvis lysere mot tuppene?

Jeg er bare 19, så det kan da umulig være aldersmessige grunner til dette? (Eller har jeg kommet for tidlig i overgangsalderen???grøss!!)

Nå har jeg listet opp alt jeg kan komme på som kanskje kan være grunnen til problemet mitt, og håper at noen vil være så snille og hjelpe, og eventuelt vet om andre grunner til at jeg mister så mye hår?

Slenger forresten med et bilde som ble tatt for bare en time siden av oppsamlet hår som gikk tapt i dusjen!

Snapchat-6533459836705201396.jpg

Anonymkode: 299b0...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det der så da ikke spesielt mye ut med tanke på at hårstråene er lange? Det er helt naturlig å miste en del hår hver dag og i perioder mer enn andre perioder. Fargen gjør at dine er spesielt synlig. Jeg satt og dro igjennom håret med fingrene i stad etter å ha hatt håret i hestehale og jeg er sikker på at jeg da samlet 3-4 ganger så mye som det der uten at jeg ble forskrekka.

Anonymkode: 05f32...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være stress, stoffskifteproblemer eller mangel på jern, B12, d-vitamin etc. Få tatt en blodprøve og sjekket stoffskiftet ditt du.

Anonymkode: bfccf...31e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten min har klaget mye over at hun syns hun mister så mye hår. Vi kom fram til at det nok hadde noe med hårfargen å gjøre (hun farger det mørkebrunt), så hun sluttet og begynte med en fargespray istedet for å ta etterveksten. Det har funka bra, nå mister hun mye mindre hår og stresser mindre med det. For ja, stress kan også føre til hårtap, så det blir en negativ spiral :) 

Prøv å ta en pause med hårfarginga, og så ser du om det hjelper. 

Anonymkode: 529f3...3c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det var så mye hår du mister. Det er vanlig å miste mange hårstrå hver dag.

Ellers er jeg enig med h*n som nevnte at du bør ta blodprøver å sjekke stoffskifet ditt ( TSH, fritt T4, fritt T3 og Anti- TPO, endel leger glemmer sistnevnte , men er svært viktig ), samt jernlageret ditt. 

Tror også det kan skyldes fargingen din.

Anonymkode: 49856...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Greia er at jeg aldri har mistet mye hår før, husker en venninne mistet veldig mye av å dra fingrene igjennom håret, men da jeg gjorde det samme mistet jeg ingenting. Stoffskifteproblemer og diverse vitaminmangler fører vel gjerne til andre symptomer også? Eller? Så vidt jeg vet har jeg ingen andre symptomer enn hårtap. Har ikke veldig lyst til å ta turen til legen unødig siden jeg egentlig ikke har penger til overs, og går skole så må være forsiktig med unødvendig fravær.

Anonymkode: 299b0...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest canacas

Jeg sleit med dette i en periode da jeg også var veldig sliten og trøtt. At håret faller av i større mengder (enn man er vant til) kan være kroppens signal på at noe mangler. For meg var det B12, folat og d-vitamin. En runde med triobe, masse fisk og spinat, og tilskudd på d-vitamin, så ble håret som før igjen :) 

Generelt mister man mye hår, og det lenger hår man har det mer syns det, sikkert enda mer med mørkt hår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du oplevd dette hårtapet? Hvis det r like lenge som du har farget det, er det annsynligvis det.

Evt stress? Evt kostshold?

Man trenger ikke ha mange symptomer på stoffskifte og evt jernmangel i starten, men blir ofte verre på sikt hvis du ikke gjør noe med det.

Anonymkode: 49856...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...