Gå til innhold

Er "Ginger" et skjellsord?


Mousj

Anbefalte innlegg

Eller jamstilt med brunette og blondine? Man vil jo helst ikke støte noen når man betegner flott, rødt hår! Jeg har brukt ordet betegnende i årevis, etter jeg studerte i Irland, og der var det ikke noe fuzz rundt det. Men jeg fikk senest for noen dager siden beskjed om at det var mobbing å omtale noen som ginger. Dere andre som bruker det, er det nedsettende eller betegnede? Og hva mener dere som er rødhårede selv? Fornærmende, eller en hederstittel? Dere har tross alt  verdens sjeldneste hårfarge, og bør være stolt av den. Men som sagt, om klangen føles negativ eller spottende, så tar jeg det selvsagt ut av mitt vokabular. Men jeg synes det er et fint, billedlig ord selv, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil si det er i samme klasse som neger. Ganske rasistisk med andre ord.

Anonymkode: 9d049...0a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedsettende. Aldri likt den betegnelsen, og i den senere tid har det blitt mye negative assosiasjoner med det. (Gingers have no soul får å nevne en av mange.) Jeg er rødhåret selv.

Anonymkode: 831da...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er et søtt ord. Blir ikke fornærmet :) 

Anonymkode: 955eb...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke bare si "rødhåra"? 

Anonymkode: 95771...629

Fordi det finnes rødhårede uten lys hud og fregner. Såkalte "Daywalkers" 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det heter rødhåret, ikke ginger.  Hva faen er ginger??  Rødt hår er den sjeldneste hårfargen i verden og det er bare nydelig.  Har du rødt hår og blå øyne er du blant de få med den sjeldneste og mest eksotiske fargekombinasjonen i verden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødhåret er rødhåret. Ginger er en nedsettende betegnelse for rødhåret med kritthvit hud og masse fregner.

Anonymkode: 3b5f7...c34

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rødhåret, med kritthvit hud og fregner. Hvis noen kaller meg en ginger vil jeg ta det som en fornærmelse. Det er helt analogt med å kalle noen med afrikansk opprinnelse for neger. 

Anonymkode: 80c17...71b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Har alltid ginger, kanskej fordi dei fleste eg kjenner seier ginger. Føler det overhode ikkje er frekt å seie det, det er berre folk som har gjort det rasistisk og frekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ginger er negativt ladet. Er det ikke mulig å bare si at en person har fint hår da? Må en si fargen? 

Anonymkode: fb062...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ginger er negativt ladet. Er det ikke mulig å bare si at en person har fint hår da? Må en si fargen? 

Anonymkode: fb062...663

Jeg føler mer den beskriver personen. Det er forskjell på en vanlig rødhåret person, og en ginger. En ginger har rødt (mest oransje) hår, kritthvit hud og en haug med fregner. Når de soler seg får mange av dem fregner i stedet for brunfarge.

Anonymkode: 356ea...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir sur hvis du påpeker hårfargen min uansett. Er utrolig flau over den uansett. Grisestygt med rødt hår.

Anonymkode: 55bc0...5b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir sur hvis du påpeker hårfargen min uansett. Er utrolig flau over den uansett. Grisestygt med rødt hår.

Anonymkode: 55bc0...5b0

Takk...

Anonymkode: 7e8b2...e4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WeirdAlien

Jeg har lest at i England er ginger det vanlige ordet for rødhårede med mange fregner.

Hvis man skal ta det som rasistisk å kalle noen for ginger er det også diskriminerende å kalle meg for "skeivhendt". Jeg bruker ikke feil hånd - jeg bruker venstre hånd!

Å bli kalt for n-ordet og g-ordet er ikke sammenlignbart fordi mørkhudede i USA har opplevd langt verre gjennom historien. Men at det har vært diskriminering mot rødhårede (og venstrehendte) er riktig. Jeg foretrekker å si rødhåret istedenfor "ginger". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, WeirdAlien skrev:

Jeg har lest at i England er ginger det vanlige ordet for rødhårede med mange fregner.

Hvis man skal ta det som rasistisk å kalle noen for ginger er det også diskriminerende å kalle meg for "skeivhendt". Jeg bruker ikke feil hånd - jeg bruker venstre hånd!

Å bli kalt for n-ordet og g-ordet er ikke sammenlignbart fordi mørkhudede i USA har opplevd langt verre gjennom historien. Men at det har vært diskriminering mot rødhårede (og venstrehendte) er riktig. Jeg foretrekker å si rødhåret istedenfor "ginger". 

Problemer med sk(j)- og kj-? Det heter ikke skeivhendt, men keivhendt. For øvrig er jeg enig, og venstrehendt er bedre.

Anonymkode: 0f013...846

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ginger-spice-kallenavnet til Geri var frekt og negativt altså? Jajah

Anonymkode: 8ed96...d25

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt på det som noe negatvivt, men blir litt rart å bruke ginger på norsk hvis man skal beskrive noen kanskje.

Anonymkode: f43c2...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket opp en rødhåret fyr (britisk, erketypisk nok) med å si "I love gingers" en gang, han virket ikke akkurat fornærmet for og si det sånn.

Har en fetisj for rødhårete menn, må være pga mitt langvarige crush på Josh Homme AKA the Ginger Elvis. 

Som jeg forøvrig tviler på at han tar seg nær av å bli kalt heller. Jeg har jo fått med meg at det er mye kødd med gingers i både USA og England, men tror faktisk ikke det nødvendigvis er et skjellsord altså, har vel alt med kontekst og avsender å gjøre som vanlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...