Gå til innhold

Kontrastvæske eggledere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått time på gyn.pol. i Stavanger for sjekk av eggledere. Noen som har vært gjennom dette og vil fortelle om prosedyren?

Og, ble noen gravid på naturlig vis etterpå?

Anonymkode: 3eeed...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke gjort det inngrepet du snakker om. Men slik jeg forstår det så er det bare en sjekk/undersøkelse. Finner de noe "feil" så må du inn senere og evt. opereres. Så det avhenger av hva de finner ut om du kan bli gravid naturlig eller ikke.

Hos meg har de funnet feil på (i hvert fall) den ene egglederen via ultralyd (væskefylt). Jeg skal inn til operasjon (laparoskopi) på mandag (!) for å få fjernet denne. Den andre eggelderen skal også sjekkes da, og hvis den også er "ødelagt" så vil den også fjernes. Blir begge blir fjernet blir jeg steril. MEN har gode sjanser for å bli gravid via IVF (trenger ikke eggleder da). Men fjernes bare den ene og den andre er fin - så har jeg forstått at det er mulig å bli gravid naturlig men sjansene synker med ca. 30 % i forhold til med to fullgode eggledere.

Men i ditt tilfelle avhenger det av hva de finner ut på undersøkelsen. Tror de at du har tette eggledere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått anbefalt å ikke sjekke egglederne siden det er en risk med tanke på innfeksjoner ol. Vi har tenkt å prøve på egenhånd i 6 mnd til før eventuelt inseminering og dersom det ikke funker rett på prøverør.

Anonymkode: ce347...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått anbefalt å ikke sjekke egglederne siden det er en risk med tanke på innfeksjoner ol. Vi har tenkt å prøve på egenhånd i 6 mnd til før eventuelt inseminering og dersom det ikke funker rett på prøverør.

Anonymkode: ce347...3a7

Akkurat dette vurderes så totalt ulikt av ulike leger at man kan bli skremt, særlig når man vet at her strides de lærde. 

Anonymkode: 58be9...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder kontrastvæske vil jeg tro du får den typen man må drikke siden det er nedre del av kroppen som skal undersøkes. Jeg tok CT av hodet i går og fikk kontrastvæske via kanyle i armen.

Anonymkode: 94c2b...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, prover87 skrev:

Jeg har ikke gjort det inngrepet du snakker om. Men slik jeg forstår det så er det bare en sjekk/undersøkelse. Finner de noe "feil" så må du inn senere og evt. opereres. Så det avhenger av hva de finner ut om du kan bli gravid naturlig eller ikke.

Hos meg har de funnet feil på (i hvert fall) den ene egglederen via ultralyd (væskefylt). Jeg skal inn til operasjon (laparoskopi) på mandag (!) for å få fjernet denne. Den andre eggelderen skal også sjekkes da, og hvis den også er "ødelagt" så vil den også fjernes. Blir begge blir fjernet blir jeg steril. MEN har gode sjanser for å bli gravid via IVF (trenger ikke eggleder da). Men fjernes bare den ene og den andre er fin - så har jeg forstått at det er mulig å bli gravid naturlig men sjansene synker med ca. 30 % i forhold til med to fullgode eggledere.

Men i ditt tilfelle avhenger det av hva de finner ut på undersøkelsen. Tror de at du har tette eggledere?

Vi har sjekket alt annet uten å finne noe. Vært prøvere i seks år uten en eneste befruktning. Gynekologen snakket faktisk litt om dårlig genmatch...jeg har muligens hatt en infeksjon i underlivet for flere år tilbake, derfor ønsker jeg sjekk av egglederne. Vet at vi må ha ivf hvis de er tette. TS

Anonymkode: 3eeed...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder kontrastvæske vil jeg tro du får den typen man må drikke siden det er nedre del av kroppen som skal undersøkes. Jeg tok CT av hodet i går og fikk kontrastvæske via kanyle i armen.

Anonymkode: 94c2b...955

Gynekologen sa at kontrastvæske/lunkent vann ble sprøytet opp i livmoren. Det blir satt inn et kateter visstnok. Håper det ikke er veldig smertefullt...:-( TS

Anonymkode: 3eeed...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...