Gå til innhold

Gifte meg med en katolikk


Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med å gifte seg med en katolikk. Jeg er protestant evangelist og jeg skal gifte meg med en katolikk i 2018. Han er fra øst europa og vi bor her. Jeg hørte et rykte at jeg må gå til presten å søke hvis jeg ønsker skillsmisse. Stemmer dette, og er det andre ting jeg bør vite? Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, Mizen skrev:

Er det noen som har erfaring med å gifte seg med en katolikk. Jeg er protestant evangelist og jeg skal gifte meg med en katolikk i 2018. Han er fra øst europa og vi bor her. Jeg hørte et rykte at jeg må gå til presten å søke hvis jeg ønsker skillsmisse. Stemmer dette, og er det andre ting jeg bør vite? Takk på forhånd

Høres jo ut til at du er ganske langt ute på religions "kjøret" selv (hva i alle dager er protestant evangelist?!) så det går sikkert fint :)

Anonymkode: 3022a...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen personlig erfaring, men har hørt om andre "vitnesbyrd". En kone var lutherianer, mens ektemannen katolikk. De hadde uenige doktriner, og avtalte derfor å ikke snakke om dette for å unngå krangel. Kanskje ikke det mest "åpne" ekteskapet.
Andre har derimot opplevd at den ene parten ble omvendt og byttet ståsted. Og så er det de som til slutt ble skilt.

Katolikker og protestanter har i utgangspunktet ingenting med hverandre å gjøre. Protestantismens hensikt er jo bl.a å gå imot den katolske doktrine. Det finnes katolikker som både er strenge i sine tradisjoner og ritualer, mens andre er mer liberale. Hvordan din forlovede er, kan bare du svare på (kanskje mest han selv). Poenget er at katolikker feks. driver med skriftemål for å få tilgivelse, mens protestantene derimot protesterer mot et slikt rituale siden den ikke har noen som helst bibelsk støtte. Med andre ord er det forskjellige doktriner som ikke samsvarer mellom deg som protestant og han som katolikk. 

Til syvende og sist er det kun du som må avgjøre hvem du vil gifte deg med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...