Gå til innhold

Hypersomni


runi

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg våkner aldri, etter 9 eller 18 timers søvn, så er jeg fortsatt ikke våken. Jeg kan snu meg rundt, og sovne igjen, en dag eller to, spiller ingen rolle. Under 5 minutter tar det, før jeg sovner, om jeg løper på tredemøllen eller om jeg ligger i sengen. Jeg våkner aldri, så jeg husker lite, jeg vet ikke, men tror jeg har sovnet bak rattet, jeg har i hvertfall sovnet i klasserommet og når jeg har lagd mat.

Jeg husker lite, så jeg kan ikke fullføre eller videreutdanne meg, og noen ganger må jeg se på filmen igjen, for har jeg virkelig sett den? Konsentrasjonen er også svak, så maks en episode med serie, ellers blir det for mye. Når det kommer til jobb, så må det være mer fysisk enn psykisk. Jobben er kanskje ikke drømmen, men drømmen finnes ikke.

Når jeg skal sove må jeg ligge på magen, da er jeg mest forberedt på søvnparalysen som vil komme, men det mest skremmende er, jeg drømmer ikke og jeg våkner aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ghostwalker skrev:

Jeg våkner aldri, etter 9 eller 18 timers søvn, så er jeg fortsatt ikke våken. Jeg kan snu meg rundt, og sovne igjen, en dag eller to, spiller ingen rolle. Under 5 minutter tar det, før jeg sovner, om jeg løper på tredemøllen eller om jeg ligger i sengen. Jeg våkner aldri, så jeg husker lite, jeg vet ikke, men tror jeg har sovnet bak rattet, jeg har i hvertfall sovnet i klasserommet og når jeg har lagd mat.

Jeg husker lite, så jeg kan ikke fullføre eller videreutdanne meg, og noen ganger må jeg se på filmen igjen, for har jeg virkelig sett den? Konsentrasjonen er også svak, så maks en episode med serie, ellers blir det for mye. Når det kommer til jobb, så må det være mer fysisk enn psykisk. Jobben er kanskje ikke drømmen, men drømmen finnes ikke.

Når jeg skal sove må jeg ligge på magen, da er jeg mest forberedt på søvnparalysen som vil komme, men det mest skremmende er, jeg drømmer ikke og jeg våkner aldri.

Du må være veldig sterkt rammet? 

 

Anonymkode: 79686...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fra jeg var 15 selv hatt periodisk hypersomni der trangen til å sove er nærmest uimotståelig, og jeg da sover opp mot 14-16 timer i døgnet flere dager i strekk. Det oppsto svært brått, nærmest fra en dag til en annen. Var veldig merkbart i tenårene, men jeg vokste det omtrent helt av meg, men har hatt noen episoder igjen etter at jeg de siste årene opplevde mye stress og konflikter på jobb. Emosjonelt stress kan på sekunder gjøre meg helt ufattelig trøtt, og jeg må de gangene det skjer bare legge meg nedpå en times tid.  I tenårene sov jeg i skoletimer, jeg sovnet mens jeg vasket opp en gang, og jeg sovnet på et museum. Søvnparalyse og plutselig lammelse av hele kroppen i våken tilstand som varte noen minutter opplevde jeg også i tenårene, og dette er etter det jeg forstår ikke uvanlig hvis man har denne lidelsen. Etter jeg ble 20-21 så har det heldigvis ikke vært så ille. Men jeg kan fremdeles klatre på stoler for å skru av vekkerklokker dersom jeg ikke har sovet lenge nok når jeg har slike søvnfaser og har da ikke noe minne om at jeg har gjort det når jeg våkner.

Kjenner meg igjen i dette (men en kort blund i løpet av dagen hjelper meg veldig):

"En kort blund som ofte hjelper pasienter med narkolepsi virker ikke for pasienter med idiopatisk hypersomni. I tillegg har pasienter med idiopatisk hypersomni vansker med å våkne om morgenen, de har ofte automatisk adferd, kan være forvirret og sovner på nytt, dette kalles «sleep drunkenness»."

 

Anonymkode: 79686...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...