Gå til innhold

En sykepleierstudent krever SÆRBEHANDLING..kan vi tillate sånn i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du snakker tydeligvis kun om større enheter og større steder. Jeg kan love deg at blir man innlagt på lokalsykehuset, har dusjhjelp fra hjemmesykepleien eller får plass på sykehjemmet på mindre stedet, kjenner man 85% av alle som skal utføre stell på en.

Anonymkode: cbbef...61f

Det er nettopp det jeg ikke gjør. Jeg har jobbet i hjemmesykepleie, sykehjem og som hjemmehjelp i en bitteliten kommune (1500 innbyggere) der "alle kjenner alle". Man velger aldri noen som har en personlig relasjon til en jobb. Jeg som ufaglært 18-åring ble feks. satt på en veldig vanskelig bruker, nettopp fordi jeg var den som kjente personen minst. Det snakkes mye om hvilke personer som passer til den og den pasienten, fordi de skal slippe å ha personer fra private relasjoner som utfører stell. 

Hadde vi på en avdeling en pasient alle kjente godt til, så kom det inn pleier fra skjermet avdeling for å utføre stellet. 

Anonymkode: 3843f...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres rart ut. Der jeg studerer vasket vi hverandre med tørr klut bare under armer, så vi hadde på oss topp og bukse. Hos oss er det ikke lov å gi hverandre intramuskulær injeksjon, så vi gir på dukke. Er ikke engang snakk om å legge ned sonde på hverandre. Er nesten sånn at jeg ikke tror på deg.

Anonymkode: d19e8...a99

Spør lærerne ved hib. Du blir ikke tvunget til hverken nasigastrisk sonde eller injeksjon, men er en pyse om du ikke gjennomfører det. Jeg fikk nacl intramuskulært og sonde av medstudent i alle fall. 

Anonymkode: 0426a...e0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres rart ut. Der jeg studerer vasket vi hverandre med tørr klut bare under armer, så vi hadde på oss topp og bukse. Hos oss er det ikke lov å gi hverandre intramuskulær injeksjon, så vi gir på dukke. Er ikke engang snakk om å legge ned sonde på hverandre. Er nesten sånn at jeg ikke tror på deg.

Anonymkode: d19e8...a99

Hvilken skole går du på. Har inntrykk av at det er helt normalt å gi hverandre intramuskulær. Men tydeligvis veldig stor forskjell på skolene, og det er dumt. Skulle vært likt for alle, da selvsagt med mulighet for fritak for ting man har god grunn til å ikke ville gjennomføre.

Anonymkode: a25d1...9f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper denne jentungen blir min student, da stryker hun på flekken med de dårlige holdningene sine :nigo:

Anonymkode: b2af9...c80

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart må medisinstudenter finne hverandres prostata og gjøre g.u på hverandre også. Fra spøk til alvor, jeg tror ingen blir dårligere sykepleiere av å ikke vaske hverandre. På HIST (i sin tid) vasket vi såvidt hverandre men øvde mest på å snu og vende, flytte fra seng til ny seng osv, fin erfaring. Ingen snakk om å legge sonde på hverandre eller stikke hverandre-da skolens forsikring ikke dekket slikt. Synes det er tullete at spl. stud. skal vaske hverandre i undertøyet, det viktigste er uansett respekt og varsomhet-å gjøre det gode!

Anonymkode: 8e72e...d7a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant, men de får en deilig runde med pepperspray. De prøver vel også tåregass uten maske. 

Anonymkode: cbbef...61f

Nei, politistudenter får ikke pepperspray eller tåregass. Det er ikke lov. Hvorfor skriver du det når du ikke vet? Det blir for dumt.. 

Anonymkode: d19e8...a99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spør lærerne ved hib. Du blir ikke tvunget til hverken nasigastrisk sonde eller injeksjon, men er en pyse om du ikke gjennomfører det. Jeg fikk nacl intramuskulært og sonde av medstudent i alle fall. 

Anonymkode: 0426a...e0c

Litt av en holdning du har du som skal bli sykepleier. "Du er pyse dersom du ikke gjennomfører". Høres ut som en 14 år gammel mobber og ikke en kommende sykepleier. Skjerpings!! Få etikken din i orden. 

Anonymkode: d19e8...a99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, politistudenter får ikke pepperspray eller tåregass. Det er ikke lov. Hvorfor skriver du det når du ikke vet? Det blir for dumt.. 

Anonymkode: d19e8...a99

Jeg kjenner flere politi, og de har måttet prøve pepperspray selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ViljaH skrev:

Jeg kjenner flere politi, og de har måttet prøve pepperspray selv.

Og det er nok de som har utdannet seg for ganske mange år siden. Ting har forandret seg. Mannen min er akkurat ferdigutdannet politi, så jeg er ganske oppdatert på hva som er lov og ikke der :) 

Anonymkode: d19e8...a99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt av en holdning du har du som skal bli sykepleier. "Du er pyse dersom du ikke gjennomfører". Høres ut som en 14 år gammel mobber og ikke en kommende sykepleier. Skjerpings!! Få etikken din i orden. 

Anonymkode: d19e8...a99

Enig. Å kalle andre pyser og det som verre er vitner om lite empati, og er det ett personlighetstrekk som er viktig som sykepleier så er det nettopp empati. Det er mange i denne tråden som jeg virkelig håper ikke jobber i helsevesenet. Forståelse for andre menneskers følelser er essensielt når man jobber med mennesker på sitt mest sårbare.

Anonymkode: 16f58...d11

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men begikk utdanningsinstitusjonen overtramp i dine øyne her? Det kan du ikke mene...

Anonymkode: 4fd90...35f

Det er et overtramp å kreve en student under øvelse å kle av seg, spesielt når øvelsen, i følge sykepleierforbundet, kan utføres og tilføre studenten samme kompetanse. Det kan jeg mene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coolaid
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til og med når det å servere svinekjøtt og alkohol føles som overtramp? Hvorfor skal hun få lov å slippe å gjøre arbeidsoppgaver som følger med jobben, imens andre må gjøre det uansett?


Så du syns det er greit å kreve særbehandling hvis man er hvit, norsk og kristen/ateist, men ikke hvis man er brun, ikke-norsk og religiøs?

Anonymkode: c24d5...1ab

Her tar du grundig feil. Det er ikke snakk om å ikke kunne gjøre arbeidsoppgaver som sykepleier eller som student. Det handler om at studentene skal slippe å kle av seg til undertøyet for å bli vasket av andre studenter under praktisk øvelse. Dette kan like greit utføres på en øvelsesdukke ifølge sykepleierforbundet. Dette har heller ingenting med religion, hudfarge eller nasjonalitet.

Du må lese tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Å kalle andre pyser og det som verre er vitner om lite empati, og er det ett personlighetstrekk som er viktig som sykepleier så er det nettopp empati. Det er mange i denne tråden som jeg virkelig håper ikke jobber i helsevesenet. Forståelse for andre menneskers følelser er essensielt når man jobber med mennesker på sitt mest sårbare.

Anonymkode: 16f58...d11

Spørsmål: Vil du bli behandlet av en sykepleier som er trent i prosedyrer på et menneske og som har blitt dyktig fordi han/hun vet hvordan prosedyren føles, eller synes du det er helt greit med den empatiske medfølende sykepleiern som før hun skulle stikke deg, kun har gjort det på en plastikkpute?

Jeg synes ikke at noen skal tvinges, som jeg har sagt tidligere. Men noen prosedyrer medfører ubehag; både og utføre og være prøvekanin. Man kommer styrket ut av å prøve.

Anonymkode: a25d1...9f3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Zalo2 skrev:

Hadde hun vært muslim hadde hun ikke bare fått behold, hun hadde blitt hyllet og løftet frem!

Bullshit.

Det har vært en mannlig muslim som prøvde seg ved å si at å servere alkohol og svinekjøtt gikk imot religionen hans, han ble pent bedt om å bytte studie.

Anonymkode: c24d5...1ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, ViljaH skrev:

Barnslig og umoden. Hun vil møte adskikklig tøffere utfordringer i arbeidslivet, skal hun da bare la være??

Den tror jeg du må forklare. Hvilke utfordringer som innebærer å kle av seg for kollegaer og medstudenter vil man som sykepleier møte i arbeidslivet?

Anonymkode: 3843f...671

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Å kalle andre pyser og det som verre er vitner om lite empati, og er det ett personlighetstrekk som er viktig som sykepleier så er det nettopp empati. Det er mange i denne tråden som jeg virkelig håper ikke jobber i helsevesenet. Forståelse for andre menneskers følelser er essensielt når man jobber med mennesker på sitt mest sårbare.

Anonymkode: 16f58...d11

Jises, tror dere sykepleiere er engler i hvitt som aldri sier et skeivt ord eller? Det finnes alle slags mennesker som jobber som helsevesenet, også de som kaller andre for både pyser og verrre. Det betyr ikke at de er ufine mot pasientene (selv om det garantert forekommer). 

 

 

Anonymkode: df520...5d6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den tror jeg du må forklare. Hvilke utfordringer som innebærer å kle av seg for kollegaer og medstudenter vil man som sykepleier møte i arbeidslivet?

Anonymkode: 3843f...671

Tøffere utfordringer enn å kle av seg for kollegaer og medstudenter, står det. Konkrete eksempler: Å bli spyttet på, slått, truet på livet. Behandle syke barn, ta seg av pårørende i sjokk.. listen er lang. 

Anonymkode: df520...5d6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hvorfor får de beholde undertøy? Hvorfor ikke oppleve alle situasjoner? Hva med kateterisering? Intimvask? Er det ikke noe poeng i at de skal kjenne det på kroppen også? 

 

Jeg er helt enig med studenten her. Skulle dette blitt forsvart med å oppleve det selv så fikk man i det minste bytte med andre skoler, altså at studenter man ikke kjenner personlig skulle gjort det. For det kan nemlig pasienter på sykehus og sykehjem si nei til også, at bekjente og venner skal utføre slike oppgaver. Det er en helt naturlig prioritering på sykehjem at har noen kjennskap til pasienten på privat plan, så skal ikke den pleieren utføre stell på nevnte pasient. Jeg hadde ikke dratt til en lege jeg kjente privat heller, jeg ønsker KUN en profesjonell relasjon til de som skal utføre helsemessige oppgaver på min kropp. Så hele argumentet faller gjennom, pasienter kan nettopp nekte at folk man kjenner, venner, familie og bekjente skal utføre slike oppgaver, men studenter skal tåle det? Hvor er logikken i det? 

Anonymkode: 3843f...671

En student kan slutte på studiet, evt. bytte til en  annen skole med annen praksis. En pasient som er så syk at vedkommende har behov for at andre mennesker vasker dem, er helt prisgitt helsepersonellets hensyn. Med andre ord, en pasient har ingen mulighet til å velge. Så sammenligningen din feiler totalt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...