Gå til innhold

En sykepleierstudent krever SÆRBEHANDLING..kan vi tillate sånn i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hun fikk jo ikke medhold av skolen. Saken ble oppsummert ganske greit ved at noen har grunner til å ikke ønske å bli avkledd foran medelever. Jeg er selv sykepleierstudent ved HIB, og der måtte vi vaske hverandre med sports bh og truse evt. shorts. Vet ikke om det hadde blitt baluba om noen hadde nektet. Senere i studiet blir det verre. Vi må jo omtrent frem med hele rumpa når vi skal gi hverandre intramuskulær injeksjon og vi må f.eks godta å få en slange ned til magen via nesesvelget, som er veldig vondt.

 

Anonymkode: a25d1...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man gjør jo nettop dette på andre elver fordi de fremtidige sykepleierne skal føle på hvor ubehagelig det kan være å bli vasket av fremmede. Man kan jo også ha på seg badedrakt og badeshorts, og alt skjer bak lukkede forheng.Poenget med øvelsen er at det skal være personlig og intimt, som hun så fint sier. Gjorde dette selv, og det var ikke behagelig. Men man får en forståelse for hvordan det er for en pasient i en sårbar situasjon å ligge der å måtte bli vasket av fremmede. Det er en læringsoppgave. Både for den som vasker, og for den som blir vasket. Håper virkelig ikke dette fritaket går gjennom.

Anonymkode: 2eef7...330

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart at det blir sagt at man skal kjenne på hvordan det er for pasienten. Altså da kan vi strekke dette ganske så langt! Hvorfor slippe nedentilvask? Det er jo virkelig nedvergende for pasienten? Hvorfor slippe å ligge med bleier? Hvorfor slippe i bli kateterisert? Man må sette injeksjoner og pvk på hverandre, men ingen krever at medisinstudenter skal sy i hverandre, lære å sette bedøveler på hverandre. 

Altså dette kan man trekke langt, altfor langt. Det har ingenting å si om man selv har kjent det på kroppen, man kan fint blir en god sykepleier fordet. Jeg synes det er et dumt argument.

Anonymkode: abd36...c15

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man kan ikke tillate særbehandling. Takler man ikke det som følger med jobben, så må man faktisk finne seg noe annet å gjøre. Uansett årsak! 

Anonymkode: 24a15...381

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://www.tv2.no/v/1076779/

Medhold fikk hun og!  Er det sånn Norge vi vil ha at SLIKE som henne krever særbehandlig ? 

Anonymkode: c24d5...1ab

Skjerp deg

Anonymkode: be301...2a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, man kan ikke tillate særbehandling. Takler man ikke det som følger med jobben, så må man faktisk finne seg noe annet å gjøre. Uansett årsak! 

Anonymkode: 24a15...381

Det er jo ikke jobben hun har problemer med, hun er jo student. Det er øvingen som student hun har problemer med. Og skolene har forskjellige måter å gjøre dette på. Hennes skole gjør det på gamlemåten, noe hun ikke er komfortabel med.

Hun har nok null problemer med å utføre stell i jobbsituasjon.

Anonymkode: abd36...c15

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke jobben hun har problemer med, hun er jo student. Det er øvingen som student hun har problemer med. Og skolene har forskjellige måter å gjøre dette på. Hennes skole gjør det på gamlemåten, noe hun ikke er komfortabel med.

Hun har nok null problemer med å utføre stell i jobbsituasjon.

Anonymkode: abd36...c15

Et stort poeng med å gjøre det på gamlemåten er jo at man selv får føle på kroppen hvordan det er å bli vasket og stelt. En uvurderlig erfaring av å være i en sårbar og avkledd situasjon (bokstavelig og billedlig) som gjør at man vil ha mer empati for de man skal stelle.

Anonymkode: 24a15...381

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://www.tv2.no/v/1076779/

Medhold fikk hun og!  Er det sånn Norge vi vil ha at SLIKE som henne krever særbehandlig ? 

Anonymkode: c24d5...1ab

Jeg oppfattet det som at hun ikke fikk medhold, jeg - bortsett fra noe fjas fra sykepleierforbundet.

Selvfølgelig skal studentene føle på og kjenne hvordan det er å være pasient. Eller ønsker godeste Gyda fritak fra å vaske pasienter også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://www.tv2.no/v/1076779/

Medhold fikk hun og!  Er det sånn Norge vi vil ha at SLIKE som henne krever særbehandlig ? 

Anonymkode: c24d5...1ab

Vi vil ha sykepleiere som tør å si i fra når utdanningsinstutisjon begår overtramp. Vi vil ha sykepleiere som tør å si i fra når de senere jobber på sykehus og opplever overtramp i arbeidslivet. Så ja, slike sykepleiere ønsker jeg å bli behandlet av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Coolaid skrev:

Vi vil ha sykepleiere som tør å si i fra når utdanningsinstutisjon begår overtramp. Vi vil ha sykepleiere som tør å si i fra når de senere jobber på sykehus og opplever overtramp i arbeidslivet. Så ja, slike sykepleiere ønsker jeg å bli behandlet av.

Men begikk utdanningsinstitusjonen overtramp i dine øyne her? Det kan du ikke mene...

Anonymkode: 4fd90...35f

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Coolaid skrev:

Vi vil ha sykepleiere som tør å si i fra når utdanningsinstutisjon begår overtramp. Vi vil ha sykepleiere som tør å si i fra når de senere jobber på sykehus og opplever overtramp i arbeidslivet. Så ja, slike sykepleiere ønsker jeg å bli behandlet av.

Til og med når det å servere svinekjøtt og alkohol føles som overtramp? Hvorfor skal hun få lov å slippe å gjøre arbeidsoppgaver som følger med jobben, imens andre må gjøre det uansett?


Så du syns det er greit å kreve særbehandling hvis man er hvit, norsk og kristen/ateist, men ikke hvis man er brun, ikke-norsk og religiøs?

Anonymkode: c24d5...1ab

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et stort poeng med å gjøre det på gamlemåten er jo at man selv får føle på kroppen hvordan det er å bli vasket og stelt. En uvurderlig erfaring av å være i en sårbar og avkledd situasjon (bokstavelig og billedlig) som gjør at man vil ha mer empati for de man skal stelle.

Anonymkode: 24a15...381

Men hvorfor stoppe på stell? Hva med alt annet? Og hvorfor ikke nedentilstell, da får man virkelig følt på kroppen hvor sårbar man er. Tror du leger tar GU på hverandre?

Tror du virkelig man ikke forstår at dette er vanskelig for pasienten og at man må gjøre dette på en verdig måte? Må man selv kjenne det på kroppen? Tror du en jordmor som selv ikke har født er en god jordmor? Hva med mannlige gynekologer, de kan jo mulig forstå hvordan dette er for kvinnen?

Jeg har jobbet med mange sykepleiere og hjelpepleiere som alle har prøvd å stelle medstudenter og bli stelt av medstudenter og jeg kan love deg at mange av dem ikke bryr seg om pasienten når de steller så for dem så hadde det ingen effekt. Jeg tror det kommer mer ann på hvordan vi er som mennesker. Noen er mer forståelsesfulle enn andre.

Anonymkode: abd36...c15

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får håpe platesalget hennes øker litt av eksponeringen i det minste. :dry:

Anonymkode: e0b47...31a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et stort poeng med å gjøre det på gamlemåten er jo at man selv får føle på kroppen hvordan det er å bli vasket og stelt. En uvurderlig erfaring av å være i en sårbar og avkledd situasjon (bokstavelig og billedlig) som gjør at man vil ha mer empati for de man skal stelle.

Anonymkode: 24a15...381

Så hvorfor får de beholde undertøy? Hvorfor ikke oppleve alle situasjoner? Hva med kateterisering? Intimvask? Er det ikke noe poeng i at de skal kjenne det på kroppen også? 

 

Jeg er helt enig med studenten her. Skulle dette blitt forsvart med å oppleve det selv så fikk man i det minste bytte med andre skoler, altså at studenter man ikke kjenner personlig skulle gjort det. For det kan nemlig pasienter på sykehus og sykehjem si nei til også, at bekjente og venner skal utføre slike oppgaver. Det er en helt naturlig prioritering på sykehjem at har noen kjennskap til pasienten på privat plan, så skal ikke den pleieren utføre stell på nevnte pasient. Jeg hadde ikke dratt til en lege jeg kjente privat heller, jeg ønsker KUN en profesjonell relasjon til de som skal utføre helsemessige oppgaver på min kropp. Så hele argumentet faller gjennom, pasienter kan nettopp nekte at folk man kjenner, venner, familie og bekjente skal utføre slike oppgaver, men studenter skal tåle det? Hvor er logikken i det? 

Anonymkode: 3843f...671

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så akkurat innslaget. klarer ikke ta det seriøst. er selv vernepleierstudent ved HiOA og vi må gjennom det samme. jeg tror det blir både gøy og lærerikt jeg. jeg har ikke opplevd å bli vasket eller stelt av andre, men jeg gjør det med andre hver gang jeg er på jobb. jeg tenker det blir en viktig erfaring og ta med seg videre. kanskje jeg vil gjøre noe annerledes når jeg har opplevd det selv..? man får jo ha på seg både shorts og sports bh, og de delene av kroppen som ikke blir vasket der og da vil være tildekket. hvorfor skal vi få lov å få fritak for det når pasienter/brukere vi møter på jobb ikke har noe valg?! (de kan selvfølgelig si nei, men mente mer at de er avhengig av hjelp fra andre)

Anonymkode: 5e043...284

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...