Gå til innhold

En sykepleierstudent krever SÆRBEHANDLING..kan vi tillate sånn i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hun fikk jo ikke medhold av skolen. Saken ble oppsummert ganske greit ved at noen har grunner til å ikke ønske å bli avkledd foran medelever. Jeg er selv sykepleierstudent ved HIB, og der måtte vi vaske hverandre med sports bh og truse evt. shorts. Vet ikke om det hadde blitt baluba om noen hadde nektet. Senere i studiet blir det verre. Vi må jo omtrent frem med hele rumpa når vi skal gi hverandre intramuskulær injeksjon og vi må f.eks godta å få en slange ned til magen via nesesvelget, som er veldig vondt.

 

Anonymkode: a25d1...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man gjør jo nettop dette på andre elver fordi de fremtidige sykepleierne skal føle på hvor ubehagelig det kan være å bli vasket av fremmede. Man kan jo også ha på seg badedrakt og badeshorts, og alt skjer bak lukkede forheng.Poenget med øvelsen er at det skal være personlig og intimt, som hun så fint sier. Gjorde dette selv, og det var ikke behagelig. Men man får en forståelse for hvordan det er for en pasient i en sårbar situasjon å ligge der å måtte bli vasket av fremmede. Det er en læringsoppgave. Både for den som vasker, og for den som blir vasket. Håper virkelig ikke dette fritaket går gjennom.

Anonymkode: 2eef7...330

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart at det blir sagt at man skal kjenne på hvordan det er for pasienten. Altså da kan vi strekke dette ganske så langt! Hvorfor slippe nedentilvask? Det er jo virkelig nedvergende for pasienten? Hvorfor slippe å ligge med bleier? Hvorfor slippe i bli kateterisert? Man må sette injeksjoner og pvk på hverandre, men ingen krever at medisinstudenter skal sy i hverandre, lære å sette bedøveler på hverandre.