Gå til innhold

Hvor mye koster det egentlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kan ingenting om bryllup. Jeg hører flere som snakker om millionbeløp og skal ha det ene og det andre, men må det bli så dyrt?

Hvor mye koster det egentlig å gifte seg?

Anonymkode: 5b132...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan koste akkurat det du vil. Vi hadde 100 stk på middag og brukte ca 120.000 på bryllupet. Kunne hatt mindre bryllup på budsjett, og billigere kjole osv. Vet om mange som har giftet seg og brukt lite. Det kommer an på lokalet, maten osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hvor du selv legger lista.

Anonymkode: 921e0...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ca 40 gjester og brukte rundt 20 000 med klær, mat, lokale og brudebukett. Lagde meste av maten selv, bestilte kun bryllupskaken, kjoler fåes billig i dag. Leide et billig lokale og fikk hjelp til serveringen. Brudebukett og brudepikebuketter ble bestilt i blomsterforretning, og ble senere bordpynt. Ellers fant vi nydelige markblomster og hageblomster vi pyntet kirke og lokalet med.

Drikkevarer tok en del av budsjettet,  uten det hadde vi kommet en del billigere ut av det. Eneste som ikke er regnet med her, er fotografen.

Har fått veldig mange tilbakemeldinger i ettertid på at gjestene storkoste seg. Så dyrt behøver ikke bety best.

Anonymkode: 4d954...a52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer jo helt etter hvor dyr kjolen er, hvor dyr Mat, forograf, lokaleog alt du skal ha er. Ingen fasitsvar på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her;

ok, hadde håpet på svar alla fra x til y, eller sånn kjole: x, kake: z, lokaler: y osv.. :P

Selv ser jeg for meg noe lite. Toppen 15 gjester, kirke, kjole, den derre "etterfesten" hjemme hos meg, ingen fotograf, dress, kake lager moren min, middag lager faren min, litt vin til maten og litt spumante til kaken.. og noe i den duren 😅. Foreldrene til typen kan jo også hjelpe til på noe vis så klart. Vet ikke.

(nei, jeg kan absolutt ingenting om bryllup)

Anonymkode: 5b132...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS her;

ok, hadde håpet på svar alla fra x til y, eller sånn kjole: x, kake: z, lokaler: y osv.. :P

Selv ser jeg for meg noe lite. Toppen 15 gjester, kirke, kjole, den derre "etterfesten" hjemme hos meg, ingen fotograf, dress, kake lager moren min, middag lager faren min, litt vin til maten og litt spumante til kaken.. og noe i den duren 😅. Foreldrene til typen kan jo også hjelpe til på noe vis så klart. Vet ikke.

(nei, jeg kan absolutt ingenting om bryllup)

Anonymkode: 5b132...571

Du må jo skjønne at det er umulig? 

Altså, det kan koste fra 0kr til hundretalls millioner. Alt etter hvor man legger lista. 

Kake kan vel kosta fra en hundrelapp om du lager selv og dropper pynt, til mange titusener hvis du får en kjendiskokk til å lage den. 

Lokaler kan koste alt fra 0kr hvis du kjenner noen som har lokale, til mange hundre tusen om du vil ha en herregård i utlandet. 

Kjole kan koste fra 0kr om du bruker en du allerede har, eller mange millioner om du har en med diamanter på. 

Kirke koster ikke noe, med mindre dere bruker litt penger på blomster og pynt. 

Som du skjønner, du spør utrolig dumt, for det er umulig å svare slik uten den infoen du først nå kom med. Og alt spørs på hva du ønsker. Treretters koster jo mye mer enn en gryterett. 

Anonymkode: 5d353...12f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv heller å se det fra den andre siden, hvor mye syns dere det er ok å bruke etter deres økonomi og planlegg deretter. 

Vi har så vidt begynt planlegging og har sett for oss 150 000 til 200 000. Men det er da rundt 90 gjester, og en helg med middag fredag og fest lørdag og alt annet som hører til :-)

 

Og kirke kan forresten koste litt om dere ikke gifter dere i kirke dere sogner til. Vi gifter oss ikke der vi bor og da koster kirke 3500 kr.

 

Masse lykke til!

Anonymkode: f31f9...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.10.2016 den 0.46, AnonymBruker skrev:

TS her;

ok, hadde håpet på svar alla fra x til y, eller sånn kjole: x, kake: z, lokaler: y osv.. :P

Selv ser jeg for meg noe lite. Toppen 15 gjester, kirke, kjole, den derre "etterfesten" hjemme hos meg, ingen fotograf, dress, kake lager moren min, middag lager faren min, litt vin til maten og litt spumante til kaken.. og noe i den duren 😅. Foreldrene til typen kan jo også hjelpe til på noe vis så klart. Vet ikke.

(nei, jeg kan absolutt ingenting om bryllup)

Anonymkode: 5b132...571

Det er jo helt umulig å svare på hvor mye et bryllup kommer på. Det må dere finne ut av selv. 

Anonymkode: eaa0d...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.10.2016 den 0.46, AnonymBruker skrev:

TS her;

ok, hadde håpet på svar alla fra x til y, eller sånn kjole: x, kake: z, lokaler: y osv.. :P

Selv ser jeg for meg noe lite. Toppen 15 gjester, kirke, kjole, den derre "etterfesten" hjemme hos meg, ingen fotograf, dress, kake lager moren min, middag lager faren min, litt vin til maten og litt spumante til kaken.. og noe i den duren 😅. Foreldrene til typen kan jo også hjelpe til på noe vis så klart. Vet ikke.

(nei, jeg kan absolutt ingenting om bryllup)

Anonymkode: 5b132...571

Noe av det morsomme med å begynne å planlegge bryllup er å tenke ut hvordan man vil ha det, og sjekke rundt hvor man kan få kjøpt ting og hva det koster. Da er det bare å sette opp budsjett. For å gi noen tips: kjoler kan du få for alt fra noen hundrelapper på ebay (kinakjole), eller et par tusenlapper på finn, og opp til maaaaange maaaange titusener. 

Blomsterbukett koster alt fra null (selvplukket og -laget) til noen tusen kroner.

Dress til ham koster alt fra noen få hundrelapper på finn eller Dressmann til titusen kroner og mer for en designerdress.

Mat, hvis den skal være hjemmelaget, koster innkjøpspris pluss eventuell betaling til den som lager den. Det samme gjelder kaker. Tror gjerne du bør regne minst 150-300 kr per pers i råvarepris for hjemmelaget mat hvis du skal ha treretters. (Her finnes det mange usikkerheter og unntak. Hvis noen i familien er jegere og gir deg viltkjøtt til 25 kroner per kilo, kommer du f.eks myyye billigere unna osv osv) 

Drikkevarer: du må regne tre-fire vinglass (rød og hvit) til maten, pluss noe til desserten, pluss noe sprudlende til kaken, pluss 1 cognac eller likør til kaffen. Du bør også ha noe mineralvann, brus og akoholfritt øl. Noen drikker alkohol, og andre ikke, så disse vil «utlikne» hverandre. Med billigste vin, og noen avholds, vil jeg anta at du må budsjettere med minst 150-200 kr per pers i drikkevarer.

Bordpynt, blomster +++: her kommer det an på hvor stort og hvor mye man vil gjøre det. Alt fra 200 kr til maaaange tusenlapper kan regnes. 

osv osv

Ingen av disse tingene har altså «fast pris», og man kan få ting omtrent så billig eller så dyrt man bare vil. Når du har sjekket litt rundt, må dere rett og slett bare ta en sjefsavgjørelse om hvor mye penger dere vil bruke på hver budsjettpost, om noe skal sløyfes, og om noe annet skal prioriteres. Jeg har forsøkt å være litt konkret der jeg synes det går an å være det, men har ingen fasitsvar, jeg heller. "Hva koster et bryllup?" blir nesten som å spørre "Hvilken farge har en bil?" eller "Hvor stort er et hus?"

Anonymkode: b622e...109

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde 32 gjester og alt i alt kostet det oss 40 000 kr (cateringmat, leid lokale, en toastmaster med underholdning, flybiletter til familien fra utlandet). En del ting ble senere solgt på Finn, så vi endte opp med å ha brukt bare 32 000 kr.

Anonymkode: 99844...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...