Gå til innhold

V40 eldre med bedre utst vs nyere


Ya84

Anbefalte innlegg

 Hei! Har lenge vært bestemt for å gø for en v40 ved neste bilkjøp. Regner med å bytte innen mars 17 Har per dd en v50, hvor garantien går ut da. Ser på 2014 mod og nyere. Spørsmålet mitt er; hva tenker dere er best å gå for; mht kjøreglede og videresalg etter 4 år. 

Eks 1: V40 d2 summum, spekket med utstyr bla skinn sensor f og b 17" felger ryggekamera keyless osv, kjørt 38000 km, første gang reg; høst 2014
Eks 2: v40 d2 momentum, ikke skinn og keyless, ellers relativt lik til ovennevnte, gått 28000 km, førstegang reg; vår 2015. 

Eks 1 frister mest ift utstyr, mens eks 2 frister mest ift garantitid og km.stand. Kjører 250km per uke ifbm jobb, og bilen vil derfor dra en del km. Så, hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde valgt eks.2. Billigere å kjøpe, og slipper iskalde skinnseter på vinteren. Pluss om den har parkeringsvarmer. Har kjørt vil med masse utstyr, men savner det ikke på den jeg har pr i dag. Motor er vel samme på begge antar jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv heller a finne ein D3 utgave, eller kanskje D4.

Sjekk om V40 har nok bagasjeplass, Viss ikkje må du opp på S60, V60.

D2 er den samme motoren som 1,6d fra PSA, Peugeot og Citroën. Det kan oppstå turbohavari, tett partikkelfilter, nedsotet egrventil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En turbo tåler ikke å bli kjørt hardt, for så å bare stoppe motoren, da snurrer den enda uten smøring. Partikkelfilter har jo alle dieselbiler, og på alle kan det tette seg. Er vel kun VW som kjører en prosess for å brenne rent filteret. EGR ventilen kan sette  seg på alle dieselmotorer som har det, siden eksosen blir sendt inn i motor på ny om det er for mye NOx som kommer forbi føleren.

Anonymkode: 719c3...b5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Dodge skrev:

Prøv heller a finne ein D3 utgave, eller kanskje D4.

Sjekk om V40 har nok bagasjeplass, Viss ikkje må du opp på S60, V60.

D2 er den samme motoren som 1,6d fra PSA, Peugeot og Citroën. Det kan oppstå turbohavari, tett partikkelfilter, nedsotet egrventil...

Takk for svar. Jeg er godt kjent med Volvo modellene og vet hva de ulike modellene representerer. Jeg spør heller ikke om det. Jeg kjører per dags dato en v50 d2 2012 modell og har aldri hatt noen problemer med denne. Jeg kjører 5 mil hver dag, og da er det liten fare for st partikkelfilteret blir tett. Er også veldig fornøyd med den. D3 og større motorer er også mye dyrere, og kraften i d2 motoren holder lenge for meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

En turbo tåler ikke å bli kjørt hardt, for så å bare stoppe motoren, da snurrer den enda uten smøring. Partikkelfilter har jo alle dieselbiler, og på alle kan det tette seg. Er vel kun VW som kjører en prosess for å brenne rent filteret. EGR ventilen kan sette  seg på alle dieselmotorer som har det, siden eksosen blir sendt inn i motor på ny om det er for mye NOx som kommer forbi føleren.

Anonymkode: 719c3...b5a

Enig der, men her var problemet at det var litt for lange serviceintervall. Det gjorde at oljerøret til turboen blei tett, og turboen fekk ikkje nok smøring og kjøling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen måneders forskjell utgjør en reell prisforskjell mtp utstyr? Hvorfor er videresalgsverdi så viktig? Har du råd til en såpass ny bil kan du jo bare kjøpe den du vil ha. Er ikke det litt av poenget? :)

Anonymkode: e017a...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen måneders forskjell utgjør en reell prisforskjell mtp utstyr? Hvorfor er videresalgsverdi så viktig? Har du råd til en såpass ny bil kan du jo bare kjøpe den du vil ha. Er ikke det litt av poenget? :)

Anonymkode: e017a...48b

Forsto ikke helt det første spm ditt? Men videresalgsverdi er selvfølgelig viktig, man har jo lyst til å få noe igjen for den når man selger den. Jeg forstår okke helt hvorfor du mener det er uviktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... jeg har egentlig ikke fått noe ordentlig svar fea noen av dere, bortsett fra én, så jeg legger denne tråden død nå, og forhører meg andre steder, hvor man forhåpentligvis kan få noen nyttige svar, enn det jeg har fått her inne.. Men, takk til dere som har prøvd 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter hvertfall veldig pris på skinninteriør og utstyr. Forskjellen i produksjonsdato og kilometerstand er såpass liten mellom alternativene at det i praksis har svært lite å si. Alternativ 1 definitivt. Mtp videresalg er det mye lettere å selge en bil med godt utstyr. 10k km fra eller til har ingenting å si.

Endret av Citpensacola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.10.2016 den 18.41, Citpensacola skrev:

Jeg setter hvertfall veldig pris på skinninteriør og utstyr. Forskjellen i produksjonsdato og kilometerstand er såpass liten mellom alternativene at det i praksis har svært lite å si. Alternativ 1 definitivt. Mtp videresalg er det mye lettere å selge en bil med godt utstyr. 10k km fra eller til har ingenting å si.

Takk for flott og saklig svar! Jeg tenker jo egentlig i de samme baner selv.. 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...