Gå til innhold

Er nordmenn kaldere, surere og mer arrogante enn andre folkeslag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg føler at nordmenn er flinke til å snakke negativt. Om eget land, om de og de folketypene, du skal være slik og slik. Ja, jeg har hørt andre nordmenn snakke slik; "i Norge syter vi over dittog datt" "vi skal ikke smile til hverandre i Norge vettu". "Nordmenn er ikke akuratt de mest utadvendte folkene". Jeg mener det er forksjellige folk over alt. Me likevel, når jeg er i utlandet, føler jeg at folk stort sett er mye mer åpen. Norge er mer a4, det er ikke plass til alle type mennesker. 

Stemmer dette? Eller sier folk i alle land at ting er så mye bedre i andre land?

Anonymkode: 321e5...bae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nordmenn er veldig lukket.

Anonymkode: 35e86...32a

Hva med svensker? 

Anonymkode: 321e5...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva med svensker? 

Anonymkode: 321e5...bae

Jeg vet ikke. Jeg kom til Norge. Ikke sverige.  :fnise:

Anonymkode: 35e86...32a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke. Jeg kom til Norge. Ikke sverige.  :fnise:

Anonymkode: 35e86...32a

Østlandet? Jeg syns nordlendinger er ganske åpne :)

Anonymkode: d3f05...c13

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Østlandet? Jeg syns nordlendinger er ganske åpne :)

Anonymkode: d3f05...c13

ja. Da jeg var liten var det veldig vanskelig. Sikkert fordi det var veldig få av oss i klassen  og uvant? Vi var bare to. Gruppearbeid var sårt. De dannet grupper, man gikk bort, det ble dråpe og vann. Så dannet gruppen seg igjen lenger bort og du satt der igjen der alene og du håpet at du ville dø. Klump i halsen. Tenårene var enda verre...men nå vil jeg ikke avspore, men integrering var umulig. 

Nordmenn er veldig lukket. De har på en måte sin egen..hva skal jeg si..boble...hvor de har en gruppe med mennesker de har kjent lenge. Du slipper liksom ikke inn. 

Anonymkode: 35e86...32a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja. Da jeg var liten var det veldig vanskelig. Sikkert fordi det var veldig få av oss i klassen  og uvant? Vi var bare to. Gruppearbeid var sårt. De dannet grupper, man gikk bort, det ble dråpe og vann. Så dannet gruppen seg igjen lenger bort og du satt der igjen der alene og du håpet at du ville dø. Klump i halsen. Tenårene var enda verre...men nå vil jeg ikke avspore, men integrering var umulig. 

Nordmenn er veldig lukket. De har på en måte sin egen..hva skal jeg si..boble...hvor de har en gruppe med mennesker de har kjent lenge. Du slipper liksom ikke inn. 

Anonymkode: 35e86...32a

Huff så trist :( Håper du har det bedre nå og at du har fått gode venner!

Anonymkode: d3f05...c13

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Nordmenn er veldig lukket. De har på en måte sin egen..hva skal jeg si..boble...hvor de har en gruppe med mennesker de har kjent lenge. Du slipper liksom ikke inn. 

Anonymkode: 35e86...32a

Har erfart det samme. Som nordlending som flyttet til Oslo. 

Ganske rart. Virker som mennesker er redde for å invitere andre inn, inkludere og bli kjent med. Er de redde for at de selv da blir overflødige?

Anonymkode: 9fc1b...fad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nordmenn er lukket og vanskelige å komme inn på. Man merker det tydelig når man har bodd div år i utlandet.Synes også nordmenn er ganske sure og misfornøyde. Med nordlendinger synes jeg er herlige- nesten som et helt annet folkeslag enn oss østlendinger:) Prøv å gå alene inn på en bar i usa f.eks..1/2t og du er kompis med de fleste. I Norge hadde jeg aldri tort å gå alene ut på byen, alle står i "klikker". 

Har og flere utenlandske venner som er utadvendte men som fremdeles har slitt med å få norske venner. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er vel ikke det mest åpne og varme folkeslaget,men det finnes andre folkeslag som også virker ganske kalde. Noen asiatiske land er jo ikke akkurat kjent for å være varme og åpne.

Opplever at nordmenn er litt ulike. Enkelte steder på vestlandet er det umulig å komme som innflytter og bli kjent. Folk har liksom nok med de som de allerede kjenner eller godtar kun de som er innfødt. Nordover i landet er folk mer åpne og inkluderende,men litt forskjeller der også.

Jeg er ganske sjenert og i oppveksten så var det mye lettere å bli kjent med utlendinger. Husker jeg hadde flere utenlandske venninner enn norske når vi bodde på et sted hvor det var endel utlendinger,men så flyttet vi og da ble det vanskeligere. Til og med i voksen alder synes jeg noen folk kan være sånn at de bare må være med de som de allerede kjenner,og holder seg kun med dem.

Anonymkode: 78abf...d63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff så trist :( Håper du har det bedre nå og at du har fått gode venner!

Anonymkode: d3f05...c13

Jeg har ikke noe problem med å skaffe venner nå. Men man vil alltid føle seg utenfor når det er i selskap med folk som har kjent hverandre helt siden barndommen. Og en slik sjanse fikk jeg jo aldri når jeg hele tiden ble holdt utenfor mens andre gikk fra barneskole til ungdomskole og vgs sammen.

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har erfart det samme. Som nordlending som flyttet til Oslo. 

Ganske rart. Virker som mennesker er redde for å invitere andre inn, inkludere og bli kjent med. Er de redde for at de selv da blir overflødige?

Anonymkode: 9fc1b...fad

Kanskje det har noe med trygghet å gjøre? De vil ikke at noen utenforstående skal komme inn, og føre til at det trygge selskap går i oppløsning, eller går i alle retninger?  :fnise:

Anonymkode: 35e86...32a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke noe problem med å skaffe venner nå. Men man vil alltid føle seg utenfor når det er i selskap med folk som har kjent hverandre helt siden barndommen. Og en slik sjanse fikk jeg jo aldri når jeg hele tiden ble holdt utenfor mens andre gikk fra barneskole til ungdomskole og vgs sammen.

Kanskje det har noe med trygghet å gjøre? De vil ikke at noen utenforstående skal komme inn, og føre til at det trygge selskap går i oppløsning, eller går i alle retninger?  :fnise:

Anonymkode: 35e86...32a

Jeg lurer på om det kan være noe i det. Ville bli kjent med ei,men hun var med ei anna som hun kjente fra før. Virket som hun trodde at jeg skulle stikke av med venninna hennes. Hun var skikkelig sur og viste at hun ikke ville ha noe med meg å gjøre. Hun var sånn mot andre også,men klaget over at hun ikke hadde blitt kjent med noen.

Mulig hun var redd for å ende opp alene,men ganske merkelig måte å behandle andre. Ekstremt eksempel,men opplever at andre kan også egentlig virker som de er limt sammen og ikke ønsker kontakt med utenforstående.

Anonymkode: 78abf...d63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om det kan være noe i det. Ville bli kjent med ei,men hun var med ei anna som hun kjente fra før. Virket som hun trodde at jeg skulle stikke av med venninna hennes. Hun var skikkelig sur og viste at hun ikke ville ha noe med meg å gjøre. Hun var sånn mot andre også,men klaget over at hun ikke hadde blitt kjent med noen.

Mulig hun var redd for å ende opp alene,men ganske merkelig måte å behandle andre. Ekstremt eksempel,men opplever at andre kan også egentlig virker som de er limt sammen og ikke ønsker kontakt med utenforstående.

Anonymkode: 78abf...d63

Ja. De har vært så tett lenge at redselen for å miste til muligens noen bedre er så reell for dem at de ikke tørr å slippe inn andre. 

Anonymkode: 35e86...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, miss spjåk skrev:

nordmenn er lukket og vanskelige å komme inn på. Man merker det tydelig når man har bodd div år i utlandet.Synes også nordmenn er ganske sure og misfornøyde. Med nordlendinger synes jeg er herlige- nesten som et helt annet folkeslag enn oss østlendinger:) Prøv å gå alene inn på en bar i usa f.eks..1/2t og du er kompis med de fleste. I Norge hadde jeg aldri tort å gå alene ut på byen, alle står i "klikker". 

Har og flere utenlandske venner som er utadvendte men som fremdeles har slitt med å få norske venner. 

I USA er det super overfladisk. Du har ikke blitt en kompis med dem. De har glemt navnet ditt med en gang. Ja, nordmenn kan kanskje virke vanskelige ut å komme innpå, men når du først er kommet innpå dem har du en venn for livet. Amerikanerne? Vel..

Anonymkode: ecba6...41e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har erfart det samme. Som nordlending som flyttet til Oslo. 

Ganske rart. Virker som mennesker er redde for å invitere andre inn, inkludere og bli kjent med. Er de redde for at de selv da blir overflødige?

Anonymkode: 9fc1b...fad

Som regel redde for at man slipper inn drittsekker tenker jeg.. 

Anonymkode: 6450a...589

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. De har vært så tett lenge at redselen for å miste til muligens noen bedre er så reell for dem at de ikke tørr å slippe inn andre. 

Anonymkode: 35e86...32a

Skjønner ikke det der. Jeg kunne jo godt blitt venn med begge to jeg,men trakk meg litt unna siden hun var så ubehagelig. Orker ikke drama.

Anonymkode: 78abf...d63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"folkeslag" really? -_-

anyway herlig tråd, jeg forventet en bunch patriotiske og arrogante tilbakesvar men fikk heller ydmyke svar fra folk som innså at vi Nordmenn har en del flaws som alle andre nasjonaliteter. Jeg personlig hater når Nordmenn presser sin fanatiske kjærlighet for utryddede vikinger ned i halsen på deg og snakker med store ord som "viking blod i årane våres shø arrrgh"......ugh jeez give me a fucking break
6004dceedd0a.jpg

 

 

Endret av Haru
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I USA er det super overfladisk. Du har ikke blitt en kompis med dem. De har glemt navnet ditt med en gang. Ja, nordmenn kan kanskje virke vanskelige ut å komme innpå, men når du først er kommet innpå dem har du en venn for livet. Amerikanerne? Vel..

Anonymkode: ecba6...41e

Enig! Min erfaring er at nordmenn blir veldig sosiale og utadvendte når de/vi drikker. Jeg har vært på barer og klubber i utlandet hvor det er mye vanskeligere å komme innpå folk fordi de drar ikke ut for å møte folk. I Norge hvor alkohol er så dyrt drar man ofte ut for å komme i snakk med andre så vel som å være med vennene sine. 

At østlendinger er kalde tror jeg er et litt "storbyfenomen", det er liksom pendlerfjeset folk tar på, men hvis du spør folk om hjelp er de ofte veldig hyggelige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at det er sånn forskjell på nordlendinger og østlendinger :klo: Lurer på hvorfor? jeg merker stor forskjell på Tromsø og Drammen f.eks så det er ikke fordi det er færre innbyggere.

Anonymkode: d3f05...c13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...