Gå til innhold

Tullejobb?


stan

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 timer siden, stan skrev:

Har du en tullejobb? 

https://www.nrk.no/viten/xl/har-du-en-tullejobb_-1.13082227

Det er vel ikke så mange som synes egen jobb er en tullejobb. Men er det andre dere vet om som kanskje har en tullejobb? 

Ok, jeg sjekket bare artikkelen veldig kort, og de akadmiske yrkene har definitivt fått en for stor plass i samfunnsstrukturen. De virkelige viktige jobbene som holder oss alle flytende er vår egen innsats i hjemmet og den hjelp vi får fra dyktige håndverkere og ingeniører uten å glemme de ansatte i f.eks. helserelaterte yrker. Samtidig så har det digitale samfunnet en ekstremt viktig rolle for framtiden og vil effektivisere jobbene vi allerde har. Da vil den definitive løsningen være en form for borgerlønn. Jeg tror vi kke kommer utenom dette uten seriøs konflikt, og i lengden mener jeg det vil ha ekstremt positive ringvirkninger for våre VESTLIGE samfunn. De andre er langt bak uansett.

Endret av Z.Z
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jeg jobber en plass der de ikke hadde tid til opplæring, så da fikk jeg gjøre alt drittarbeidet som ikke hadde noe med jobben å gjøre. :)

Men tullejobb er det jo uansett ikke. Det finnes nok av jobber å gjøre. Det stopper med fantasien. 

Anonymkode: e74ad...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at jo mer tid du kan bruke på jobb til å surfe på nettet eller spille Candycrush eller noe, indikerer noe om nytten du gjør. 

Eller er jeg på bærtur? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, stan skrev:

Jeg tenker at jo mer tid du kan bruke på jobb til å surfe på nettet eller spille Candycrush eller noe, indikerer noe om nytten du gjør. 

Eller er jeg på bærtur? 

Ja, du er på bærtur. Hele poenget med en mer effektivisert økonomi og borgerlønn er at alle kan være nettopp det; på bærtur, selv om jeg ikke akkurat tror det blir resultatet. Mennesket ønsker å prestere og gjøre noe meningsfylt, men det vil bli i mye mindre grad fysisk arbeid i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Bossa Nova skrev:

Jeg synes du har et poeng, Stan. Det er mange som ikke hadde trengt å være på jobb 37,5 timer i uka.

Jeez, vi har mange nok allerede og hvis ikke systemet effektiviseres med ny teknologi vil vi få alvorlige problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skal være helt ærlig, så synes jeg det, ja! Siden jeg er pensjonist om få år gidder jeg ikke å heve stemmen å si at jeg synes vi er på feil kurs. 
Jobber sammen med unge, høyt utdannede, men akk, så detaljerte mennesker.  De henger seg opp i systemer og detaljer, og graver seg ned der.  De vi skal gi råd til forstår ikke språket vårt, hvilket selvsagt gir en slags overlegenhet og makt til oss, men slett ingen framgang i helheten. 
Ja visst er det frustrerende når jeg hver dag svelger kameler, og tier.  Må vel absolutt komme under kategorien tulljobb?! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Bossa Nova skrev:

Jeg synes du har et poeng, Stan. Det er mange som ikke hadde trengt å være på jobb 37,5 timer i uka.

Eller bør vi jobbe med andre ting? 

Når det trengs færre for å produsere det vi trenger, kanskje flere burde jobbe med å ta vare på hverandre? Innen helseomsorg, utdanning og annet arbeid som gjør livet og livskvaliteten bedre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.10.2016 den 22.30, Z.Z skrev:

De virkelige viktige jobbene som holder oss alle flytende er vår egen innsats i hjemmet og den hjelp vi får fra dyktige håndverkere og ingeniører uten å glemme de ansatte i f.eks. helserelaterte yrker.

Den må du dessverre lenger ut på landet med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
23 timer siden, stan skrev:

Jeg tenker at jo mer tid du kan bruke på jobb til å surfe på nettet eller spille Candycrush eller noe, indikerer noe om nytten du gjør. 

Eller er jeg på bærtur? 

Det kommer litt ann på hva jobben er da. Er du sykepleier på en observasjonspost kan det eksemelvis være endel rolig dødtid, men du kan ikke stikke fra pasienten for å gå å gjøre noe "mer produktivt" heller da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, jabx skrev:

Den må du dessverre lenger ut på landet med.

Hvorfor må man lengre ut på landet med det?

Jeg er nysgjerrig på hvilke argumenter og perspektiver du måtte ha på saken :opplyser:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "ansatte" min 5 år gamle kusiner og betalte henne 30 kr. for å leke med katten i en halv time. Vil si det var en tullejobb.

Anonymkode: e812a...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Det kommer litt ann på hva jobben er da. Er du sykepleier på en observasjonspost kan det eksemelvis være endel rolig dødtid, men du kan ikke stikke fra pasienten for å gå å gjøre noe "mer produktivt" heller da. 

Bra! Så det var ingen god indikator. 

Trodde vel ikke det var så enkelt. Det er nok mange yrker hvor man har rolige stunder mellom slagene.

Vi vil vel heller ikke at brannmenn er ute å slukker branner hele tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg "ansatte" min 5 år gamle kusiner og betalte henne 30 kr. for å leke med katten i en halv time. Vil si det var en tullejobb.

Anonymkode: e812a...299

Jeg tipper katten syntes det var en flott jobb, kusinen også. 

Men du tapte dobbelt, måtte betale og gikk glipp av god kattetid :laugh:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
16 minutter siden, stan skrev:

Bra! Så det var ingen god indikator. 

Trodde vel ikke det var så enkelt. Det er nok mange yrker hvor man har rolige stunder mellom slagene.

Vi vil vel heller ikke at brannmenn er ute å slukker branner hele tiden.

Ja, og vår kjæreste statsminister spiller jo pokemon go i arbeidstida, så tullejobb må vel heller være et yrke som kanskje ikke har så mye verdi for så mange.. kanskje sånn sandslott bygger, er litt tullejobb aktig? Eller mimer? Jeg vet ikke, jeg synes man skal være forsiktig med å kalle en job for tull; den har jo en verdi i det minste for den som gjør jobben, dermed er det jo ikke tullejobb for den det gjelder.. Edit; i min verden er jo fotballspiller en tullejobb, så forskjellig vurderer man jo.. 

Endret av noe tilfeldig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Ja, og vår kjæreste statsminister spiller jo pokemon go i arbeidstida, så tullejobb må vel heller være et yrke som kanskje ikke har så mye verdi for så mange.. kanskje sånn sandslott bygger, er litt tullejobb aktig? Eller mimer? Jeg vet ikke, jeg synes man skal være forsiktig med å kalle en job for tull; den har jo en verdi i det minste for den som gjør jobben, dermed er det jo ikke tullejobb for den det gjelder.. Edit; i min verden er jo fotballspiller en tullejobb, så forskjellig vurderer man jo.. 

Herlig. Jeg er helt enig i at fotballspiller er en tullejobb. Men jeg er redd mange er veldig uenige med oss.

Paven har visst sagt at fotball er det viktigste av uviktige ting:P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
1 minutt siden, stan skrev:

Herlig. Jeg er helt enig i at fotballspiller er en tullejobb. Men jeg er redd mange er veldig uenige med oss.

Paven har visst sagt at fotball er det viktigste av uviktige ting:P

Når jeg tenker meg om, synes jeg kanskje pave er en tullejobb.. men han får jo bruke kule klær da. Jeg kunne godt vært pave jeg ass, selv om det er en tullejobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en tullejobb, som vekter. Satt ved PCen, traff sjeldent folk, men når noen kom, hjalp jeg dem. Etterhvert fant oppdragsgiver også ut at det var en tullejobb (unødvendig), så nå er jeg arbeidsledig.

Anonymkode: 33fcf...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, stan skrev:

Jeg tipper katten syntes det var en flott jobb, kusinen også. 

Men du tapte dobbelt, måtte betale og gikk glipp av god kattetid :laugh:

Katten var fornøyd. Jeg og. Jeg måtte lese til studier og slapp da unna en katt som alltid skal bite på pennen mens jeg skiver :P 

Anonymkode: e812a...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...