Gå til innhold

Er jeg deprimert, eller er det noe annet? Føler ikke legen tar meg alvorlig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

" - hjertebank. Kommer plutselig. Varer noen minutt, og får over.  ". Dette er panikkangst.

Alt det øvrige er depresjon. TS selv sier at hun tidligere har blitt diagnostisert med klinisk depresjon og ikke har fått nødvendig behandling. Depresjon er tilbakevendende. 

Hun videre skriver følgende:  "Hvordan kan vi finne ut hva det er når jeg bare får beskjed om at alle prøvene tatt hos legen er fine?"

Så, tester er også tatt for det fysiske. Det er ingenting som feiler henne fysisk.

Det hun trenger er å få psykisk behandling for panikkangst, og depresjon som hun ble diagnostisert for og som hun ikke fikk nødvendig behandling for. 

 

Anonymkode: 29efe...a9f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

" - hjertebank. Kommer plutselig. Varer noen minutt, og får over.  ". Dette er panikkangst.

Alt det øvrige er depresjon. TS selv sier at hun tidligere har blitt diagnostisert med klinisk depresjon og ikke har fått nødvendig behandling. Depresjon er tilbakevendende. 

Hun videre skriver følgende:  "Hvordan kan vi finne ut hva det er når jeg bare får beskjed om at alle prøvene tatt hos legen er fine?"

Så, tester er også tatt for det fysiske. Det er ingenting som feiler henne fysisk.

Det hun trenger er å få psykisk behandling for panikkangst, og depresjon som hun ble diagnostisert for og som hun ikke fikk nødvendig behandling for. 

 

Anonymkode: 29efe...a9f

Hjertebanken trenger jo ikke nødvendigvis å være panikkangst. Det kan være stress, for mye kaffe og flere andre mulige 

forklaringer. Jeg tror vi skal være forsiktige med å være for bastante her. Vi vet heller ikke hvilke prøver som er tatt hos lege. Særlig når Ts skriver at hun ikke føler at legen tar henne alvorlig, så kan det være noe han/hun ikke har sjekket. 

Anonymkode: 291d7...d31

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror kanskje jeg er deprimert. Tok kontakt med psykolog for flere år siden, og fikk diagnosen klinisk deprimert. Jeg ble ligg skremt når han begynte å snakke om medisiner osv, itillegg til at vi ikke hadde den beste kjemien, så jeg sluttet. Gikk bare tre ganger. Dette er 4 år siden nå. 

Symptom:

-fullstendig utmattet. Orker så lite. Har jeg handlet på butikken må jeg hvile etterpå. Etter en dag på jobben er jeg utslått. Tilbaketrukken. Orker så lite. Orker ikke være sosial med venner.

- hjertebank. Kommer plutselig. Varer noen minutt, og får over. Har vært hos kardiolog. Alt er iorden. 

- svimmel. Fryktelig svimmel. 

- daglig hodepine. Har ført hodepinedagbok i samarbeid med lege. Kommer ingen vei. Migrenemedisin fungerer ikke.

 

- dårlig hukommelse. Skikkelig skikkelig gullfisk hukommelse. Glemmer det meste. Fryktelig frustrerende. 

 

- dårlig konsentrasjon. Faller ut av helt enkle hverdagslige samtaler. Klarer rett og slett ikke å fokusere.

- trett. Jeg kan ikke huske sist jeg ikke var trett. Jeg blir aldri uthvilt uansett hvor mye jeg sover. Det er flaut at folk alltid påpeker og spør hvorfor jeg er så trett hele tiden. 

- irritabel, kort lunte, nedstemt (men ikke direkte trist) 

- mageproblem. Tidvis kvalm, oppblåst.

- vondt i muskler. Nakke, skuldre, øvre rygg, armer og lår.

Jeg klarer snart ikke ha det sånn lenger. Hva er det som feiler?! Jeg kan jo si at jeg mistrives veldig i yrket, og at deg tærer på. Jeg merker det allerede på studiet, men lyttet ikle til meg selv. Jeg føler meg ikke deprimert, i hvertfall ikke så veldig trist. Mer nedstemt, tappet og utkjørt. Hvordan kan vi finne ut hva det er når jeg bare får beskjed om at alle prøvene tatt hos legen er fine? 

 

No e som har hatt det lignende og hvordan ble dere bedre? 

 

 

Anonymkode: 6dc37...e59

Å herregud.  Nå trodde jeg at du beskrev meg 😭 Akkurat sånn har jeg hatt det i et år. Men jeg er utslitt da. For mye stress og oppgaver 

Anonymkode: e591e...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hjertebanken trenger jo ikke nødvendigvis å være panikkangst. Det kan være stress, for mye kaffe og flere andre mulige 

forklaringer. Jeg tror vi skal være forsiktige med å være for bastante her. Vi vet heller ikke hvilke prøver som er tatt hos lege. Særlig når Ts skriver at hun ikke føler at legen tar henne alvorlig, så kan det være noe han/hun ikke har sjekket. 

Anonymkode: 291d7...d31

Joda, for all del. Man kan gjerne ta flere sjekk, men man må passe på å ikke bruke det som en unnskyldning fordi man er redd for at det skal være klinisk depresjon som sist og rømme fra det. Det er det jeg er redd for for deg, ts. :) 

Anonymkode: 29efe...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, for all del. Man kan gjerne ta flere sjekk, men man må passe på å ikke bruke det som en unnskyldning fordi man er redd for at det skal være klinisk depresjon som sist og rømme fra det. Det er det jeg er redd for for deg, ts. :) 

Anonymkode: 29efe...a9f

Ser den. Godt poeng!

Anonymkode: 291d7...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør ikke si at noe sikkert er slik eller sånn, men kjenner meg igjen i mange ting. Jeg sliter selv med både angst og depresjon.

Tretthet, apati, en tung følelse i kroppen og hodepine pga dette er en stor del av depresjonen. Jeg er også enormt vimsete, glemsom og ufokusert. Faller ut av samtaler midt i min egen setning, glemmer alltid noe hjemme og kan ikke huske sist jeg klarte å lese en bok.

Ift angsten går det rett i magen på meg. Bare tull og ikke noe spesialdiett som har funket, så det gidder jeg ikke. Hjertebank, kvalme og svimmelhet intreffer gjerne om ute blant folk eller er stressa.

Vet ikke om det hjelper noe for deg, men jeg kjenner meg i alle fall veldig igjen. Kunne ikke tro at det "bare" var psykisk fordi jeg tenkte at det psykiske kom av at jeg var så sliten/dårlig.

Anonymkode: 3dedb...42b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan jo si at jeg mistrives veldig i yrket, og at deg tærer på. Jeg merker det allerede på studiet, men lyttet ikle til meg selv.

(Siteringstull)

Uansett hva som måtte komme fram av sykdommer eller ei, så håper jeg at du begynner å lytte til deg selv,

Husker forresten legen min ga meg råd om å gjøre noe som gjorde meg glad hver eneste dag. Det trengte ikke være noe stort: Ta meg tid til å lese et blad, ta fotbad, gå tur. Et eller annet bare for gledens skyld. Klart, det alene kurerer ikke en eventuell depresjon, men det gir en pause, det gir påfyll, det kan gi ro.

Om det er slik at du går på akkord meg deg selv, så er det ikke rart at kroppen sier ifra. Kan det være aktuelt med fysioterapi e.l.?.

Anonymkode: 291d7...d31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

?????

Det er vel fordi det ikke feiler meg noe fysisk at de ikke har funnet noe?

Det man vet er at det psykiske går ut over det fysiske og når man ikke finner ut noe galt fysisk er det det psykiske som skaper fysiske problemer. Som f.eks utmatthet, konsentrasjonsproblemer, søvnvansker etc

Anonymkode: 29efe...a9f

Ja, kanskje. Eller kanskje de ikke tok de riktige prøvene og du har noe du ikke vet om. Jeg sier ikke at du er fysisk syk, jeg sier at det ikke alltid er så lett å få en diagnose at man går til legen, tar en blodprøve og vips så vet legen hva som feiler deg. Om TS har tatt blodprøver på jern og stoffskifte vil ikke fortelle legen hennes om hun har MS for eks. Du simplifiserer veldig her.

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

" - hjertebank. Kommer plutselig. Varer noen minutt, og får over.  ". Dette er panikkangst.

Anonymkode: 29efe...a9f

Det kan være det, men du er ganske bastant her. Det kan også være blant annet

https://en.wikipedia.org/wiki/Palpitations

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda, for all del. Man kan gjerne ta flere sjekk, men man må passe på å ikke bruke det som en unnskyldning fordi man er redd for at det skal være klinisk depresjon som sist og rømme fra det. Det er det jeg er redd for for deg, ts. :) 

Anonymkode: 29efe...a9f

Du skal trykke det veldig inn i TS at det er psykisk og ikke fysisk da. Det går an å tilnærme seg mer saklig og ikke anta at TS er et umodent barn som løper fra problemene sine, og som du er nødt å presse til å mene at hun er psykisk syk

Jeg har verken angst eller depresjon, men jeg har de fleste av symptomene til TS, så det går an

Anonymkode: 52721...908

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om det er psykisk eller fysisk, så er det lurt å utelukke det fysiske først. Jeg personlig synes kanskje det kan minne om utbrenthet, men jeg er ingen lege. Ellers foreslår jeg at du bytter til en lege som tar deg mer på alvor :)

Anonymkode: 79c4f...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan begynte det? Snikende, samtidig som noe annet i livet ditt skjedde?

Hvordan har du det i lengre ferier? Er du like sliten hele tiden selvom du tar det helt med ro? 

Anonymkode: 5183c...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan begynte det? Snikende, samtidig som noe annet i livet ditt skjedde?

Hvordan har du det i lengre ferier? Er du like sliten hele tiden selvom du tar det helt med ro? 

Anonymkode: 5183c...9da

Takk for mange svar!

jeg vet at jeg må gjøre noe ned jobbsituasjonen, og det prøver jeg på. Jeg søker jobber. Men jeg søker på jobber innen et annet felt og det er mange om jobbene og jeg stiller langt bak siden jeg er utdannet innenfor noe helt annet. Vurdere å ta ny utdannelse, men bekymrer meg for det økonomiske. Har allerede høyt studielån:( 

Det begynte snikende. Og har bare blitt verre og verre. Det fysiske som hjertebank og svimmelhet og problemer meg søvn har komt ila våren 2916. Det andre har jeg hatt lengre...usikker på hvor lenge. 

I ferier har jeg det en smule bedre. Men har som regel alle symptom da også.. Bare i mindre grad.

 

Anonymkode: 6dc37...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, nanuk skrev:

Hei vet ikke om du er mann eller kvinne. Er det mulig du har satt inn silikonproteser flere år bakover i tid.

Om jeg har silikonpupper? Nei det har jeg ikke :) 

Anonymkode: 6dc37...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...