Gå til innhold

Er jeg deprimert, eller er det noe annet? Føler ikke legen tar meg alvorlig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror kanskje jeg er deprimert. Tok kontakt med psykolog for flere år siden, og fikk diagnosen klinisk deprimert. Jeg ble ligg skremt når han begynte å snakke om medisiner osv, itillegg til at vi ikke hadde den beste kjemien, så jeg sluttet. Gikk bare tre ganger. Dette er 4 år siden nå. 

Symptom:

-fullstendig utmattet. Orker så lite. Har jeg handlet på butikken må jeg hvile etterpå. Etter en dag på jobben er jeg utslått. Tilbaketrukken. Orker så lite. Orker ikke være sosial med venner.

- hjertebank. Kommer plutselig. Varer noen minutt, og får over. Har vært hos kardiolog. Alt er iorden. 

- svimmel. Fryktelig svimmel. 

- daglig hodepine. Har ført hodepinedagbok i samarbeid med lege. Kommer ingen vei. Migrenemedisin fungerer ikke.

 

- dårlig hukommelse. Skikkelig skikkelig gullfisk hukommelse. Glemmer det meste. Fryktelig frustrerende. 

 

- dårlig konsentrasjon. Faller ut av helt enkle hverdagslige samtaler. Klarer rett og slett ikke å fokusere.

- trett. Jeg kan ikke huske sist jeg ikke var trett. Jeg blir aldri uthvilt uansett hvor mye jeg sover. Det er flaut at folk alltid påpeker og spør hvorfor jeg er så trett hele tiden. 

- irritabel, kort lunte, nedstemt (men ikke direkte trist) 

- mageproblem. Tidvis kvalm, oppblåst.

- vondt i muskler. Nakke, skuldre, øvre rygg, armer og lår.

Jeg klarer snart ikke ha det sånn lenger. Hva er det som feiler?! Jeg kan jo si at jeg mistrives veldig i yrket, og at deg tærer på. Jeg merker det allerede på studiet, men lyttet ikle til meg selv. Jeg føler meg ikke deprimert, i hvertfall ikke så veldig trist. Mer nedstemt, tappet og utkjørt. Hvordan kan vi finne ut hva det er når jeg bare får beskjed om at alle prøvene tatt hos legen er fine? 

 

No e som har hatt det lignende og hvordan ble dere bedre? 

 

 

Anonymkode: 6dc37...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke dette høres ut som en typisk depresjon. Du burde undersøkes fysisk, særlig med tanke på mulig stoffskifteproblematikk, vitaminmangel (jern, b og d).

Anonymkode: 3a0da...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville forsøkt å endre jobbsituasjon.Jeg fikk diagnosen psykasteni for noen år tilbake, symptomene likner.  Mye kan du gjøre selv også og siden du har identifisert problemer med mistrivsel i yrke ville jeg ha sett på muligheten for å endre dette. Fortsette du slik kan du ende opp enda verre og det vil ta lengre tid å komme seg.  

Anonymkode: bdd11...901

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, dette er ganske likt det jeg har hatt i flere år nå. I begynnelsen trodde jeg at jeg bare var trist og stresset, men symptomene har holdt seg år etter at jeg har blitt glad og avslappet. Noe av det har blitt verre. Jeg vil si at de symptomene er en helt annerledes hverdag enn å "bare" være deprimert (var deprimert som ung). Den ekstreme slitenheten og det å plutselig ikke orke sette på vaskemaskinen en gang. Kanskje stress er med på å utløse syken, men det er definitivt ikke bare på grunn av depresjon!

Dessverre er det mange som antar at slike ting er pga depresjon. Mens egentlig kan man føle det i kroppen at noe er galt. Av og til føler jeg meg forgiftet i kroppen. Jeg ville anbefalt å prøve å føle deg mer "trygg" på at du er fysisk syk og snakke med legen deretter. En av grunnene til at jeg ikke har fått diagnose på flere år er fordi jeg alltid var usikker på om jeg egentlig var syk. Selv med flere symptomer følte jeg at jeg "burde" jo være frisk, det var lissom ingen logisk grunn til at jeg skulle være syk. Man glemmer også hvordan det føles å være frisk og opplagt, så man kan begynne å tro at det er normalt å ikke orke støvesuge mer enn et gulv om gangen. Så jeg har aldri pushet på for å bli undersøkt, jeg har alltid akseptert at legene tar blodprøver for jern og thats it.

Ingenting har vist på standard blodprøver hos meg som jeg vet om.

Anonymkode: 52721...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du føler at legen ikke tar deg alvorlig, så si det til ham/henne. Forsøk eventuelt hos en ny lege. Jeg skal være forsiktig med å slå bastant fast at det er noe psykisk eller noe fysisk. Det er jo heller ikke slik at psyken og kroppen er to selvstandige enheter. Hos noen sette depresjonen seg mer fysisk i kroppen enn hos andre. Det kan være det som har skjedd deg, eller det kan være noe helt annet- som jernmangel, lavt stoffskifte, D-vitaminmangel.

Tenker prioritet nr 1 må være å gjøre noe med jobbsituasjonen, der har du noe konkret som nok tærer på deg. Og å sørge for dagslys, bevegelse, god søvn og sunt kosthold. Kan du ha matintoleranser?

Selv har yoga hjulpet meg mye, samt alenetid. Og det å klare å redusere stress i hverdagen. Har div diagnoser, men tok laang tid å finne ut av. Tror også det å ikke vite kan være et stressmoment i seg selv.

Håper du finner ut av dette, Ts.Unner ingen ¨å ha det slik! 

Anonymkode: 291d7...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest StripeyPanda

Dette var jo ganske mange fysiske symptomer? Jeg hadde krevd undersøkelser for å forsikre meg om at det ikke var fysisk diagnose oppi dette - man kan være både fysisk og psykisk syk på samme tid, det psykiske trenger ikke nødvendigvis skape alle disse fysiske symptomene. 

Endret av StripeyPanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, StripeyPanda skrev:

Dette var jo ganske mange fysiske symptomer? Jeg hadde krevd undersøkelser for å forsikre meg om at det ikke var fysisk diagnose oppi dette - man kan være både fysisk og psykisk syk på samme tid, det psykiske trenger ikke nødvendigvis skape alle disse fysiske symptomene. 

Alt det h*n beskriver er beskrivelsene på absolutt alt jeg har. Og jeg sliter med panikkangst og depresjon. 

Anonymkode: 29efe...a9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StripeyPanda
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt det h*n beskriver er beskrivelsene på absolutt alt jeg har. Og jeg sliter med panikkangst og depresjon. 

Anonymkode: 29efe...a9f

Men det er jo en grei regel å utrede for noe fysisk, man hører jo ofte om de som blir oversett og ignorert for "det er mest sannsynlig psykisk". Jeg hadde slått meg til ro og satt igang terapi om det var sikkert at det ikke var fysisk. Har selv vært gjennom mye legetester for å sjekke at det ikke var fysisk, før jeg fikk bekreftet at det var psykisk (nevner ikke fysiske symptomer for ikke å bli gjenkjent, men det var ille og er til tider enda. Har sterkt angst og tidligere deprimert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det jeg har, fibromyalgi. Eneste jeg mangler er at jeg ikke er deprimert. :P Har et relativt godt humør til tross for smerter og at man aldri vet hvor man har vondt når man våkner.

Anonymkode: f9d72...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, StripeyPanda skrev:

Men det er jo en grei regel å utrede for noe fysisk, man hører jo ofte om de som blir oversett og ignorert for "det er mest sannsynlig psykisk". Jeg hadde slått meg til ro og satt igang terapi om det var sikkert at det ikke var fysisk. Har selv vært gjennom mye legetester for å sjekke at det ikke var fysisk, før jeg fikk bekreftet at det var psykisk (nevner ikke fysiske symptomer for ikke å bli gjenkjent, men det var ille og er til tider enda. Har sterkt angst og tidligere deprimert)

Du leser ikke det som blir skrevet. Jeg har sjekket og alt er i orden fysisk. Og jeg har disse symptomene. Det er panikkangst og depresjon. 

Anonymkode: 29efe...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du leser ikke det som blir skrevet. Jeg har sjekket og alt er i orden fysisk. Og jeg har disse symptomene. Det er panikkangst og depresjon. 

Anonymkode: 29efe...a9f

Tror ikke du leser. At det gjelder deg betyr ikke at TS ikke burde utredes fysisk. Det betyr heller ikke at hun ikke er fysisk syk. Vi kan egentlig ikke vite at du ikke er fysisk syk heller. Selv om man ikke finner ut hva som feiler en, så betyr ikke det at man er frisk.

Anonymkode: 52721...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du leser ikke det som blir skrevet. Jeg har sjekket og alt er i orden fysisk. Og jeg har disse symptomene. Det er panikkangst og depresjon. 

Anonymkode: 29efe...a9f

Men nå handler ikke denne tråden om deg, gjør den vel ;) 

Anonymkode: 9aa56...6a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tror ikke du leser. At det gjelder deg betyr ikke at TS ikke burde utredes fysisk. Det betyr heller ikke at hun ikke er fysisk syk. Vi kan egentlig ikke vite at du ikke er fysisk syk heller. Selv om man ikke finner ut hva som feiler en, så betyr ikke det at man er frisk.

Anonymkode: 52721...908

?????

Det er vel fordi det ikke feiler meg noe fysisk at de ikke har funnet noe?

Det man vet er at det psykiske går ut over det fysiske og når man ikke finner ut noe galt fysisk er det det psykiske som skaper fysiske problemer. Som f.eks utmatthet, konsentrasjonsproblemer, søvnvansker etc

Anonymkode: 29efe...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest StripeyPanda
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke du leser. At det gjelder deg betyr ikke at TS ikke burde utredes fysisk. Det betyr heller ikke at hun ikke er fysisk syk. Vi kan egentlig ikke vite at du ikke er fysisk syk heller. Selv om man ikke finner ut hva som feiler en, så betyr ikke det at man er frisk.

Anonymkode: 52721...908

This. Symptomer som null energi, svimmelhet og mageproblemer er diffuse ting og kan ha flere diagnoser bak seg, deriblant psykisk. Så greit å sjekke for alt før man godtar at det er psykisk, og setter igang hjelp for det.

TS: be legen om flere prøver, og sett gjerne igang terapi samtidig. Så får du utelukket div. diagnoser. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror kanskje jeg er deprimert. Tok kontakt med psykolog for flere år siden, og fikk diagnosen klinisk deprimert. Jeg ble ligg skremt når han begynte å snakke om medisiner osv, itillegg til at vi ikke hadde den beste kjemien, så jeg sluttet. Gikk bare tre ganger. Dette er 4 år siden nå. 

Symptom:

-fullstendig utmattet. Orker så lite. Har jeg handlet på butikken må jeg hvile etterpå. Etter en dag på jobben er jeg utslått. Tilbaketrukken. Orker så lite. Orker ikke være sosial med venner.

- hjertebank. Kommer plutselig. Varer noen minutt, og får over. Har vært hos kardiolog. Alt er iorden. 

- svimmel. Fryktelig svimmel. 

- daglig hodepine. Har ført hodepinedagbok i samarbeid med lege. Kommer ingen vei. Migrenemedisin fungerer ikke.

 

- dårlig hukommelse. Skikkelig skikkelig gullfisk hukommelse. Glemmer det meste. Fryktelig frustrerende. 

 

- dårlig konsentrasjon. Faller ut av helt enkle hverdagslige samtaler. Klarer rett og slett ikke å fokusere.

- trett. Jeg kan ikke huske sist jeg ikke var trett. Jeg blir aldri uthvilt uansett hvor mye jeg sover. Det er flaut at folk alltid påpeker og spør hvorfor jeg er så trett hele tiden. 

- irritabel, kort lunte, nedstemt (men ikke direkte trist) 

- mageproblem. Tidvis kvalm, oppblåst.

- vondt i muskler. Nakke, skuldre, øvre rygg, armer og lår.

Jeg klarer snart ikke ha det sånn lenger. Hva er det som feiler?! Jeg kan jo si at jeg mistrives veldig i yrket, og at deg tærer på. Jeg merker det allerede på studiet, men lyttet ikle til meg selv. Jeg føler meg ikke deprimert, i hvertfall ikke så veldig trist. Mer nedstemt, tappet og utkjørt. Hvordan kan vi finne ut hva det er når jeg bare får beskjed om at alle prøvene tatt hos legen er fine? 

 

No e som har hatt det lignende og hvordan ble dere bedre? 

 

 

Anonymkode: 6dc37...e59

Stiv muskulatur kan slå en helt ut i hele kroppen. Svimmelhet følger og med når nakke/skuldre er pinnstive. Kanskje du skulle fått hjelp via fysio til og komme i gang med øvelser og enkel trening? Du får komme deg tilbake til legen synes nå jeg da. Men det er ikke alltid enkelt for en lege og fange opp alt heller hvis man ikke sier alt. 

Anonymkode: ce11d...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men nå handler ikke denne tråden om deg, gjør den vel ;) 

Anonymkode: 9aa56...6a4

:fnise:  Hva er det som feiler deg egentlig. Eier du tråden siden man ikke får dele erfaringer for å kunne hjelpe. 

Anonymkode: 29efe...a9f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Jeg ville først og fremst tatt en sjekk hos fastlegene din, med tanke på mange fysiske smerter. Stoffskiftet passer til mange av symptomene dine feks. Sjekk først det fysiske, så jobbe med det psykiske. Klem til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...