Gå til innhold

Lottogevinst ødelegger forholdet.....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I mitt hode er det ikke lottogevinsten som er problemet, men skjevfordelingen fra før! Så kommer denne gevinsten oppå det hele og bare understreker hvor kjip han er. Han reiser FEM ganger i året med kompiser og spandere aldri en tur på dama?? OMG!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at det er en grunn til at du har postet denne under Samliv og ikke under Økonomi. Problemet er ikke lottogevinsten, men den manglende "vi"-et i forholdet. En ting er manglende tru på fremtiden SAMMEN, men like mye må det vel være  hverdagen her og nå, SAMMEN (også før gevinst). At han har et mye større personlig forbruk hver dag, en annen livstil, ikke bare en større sparekonto. Dere må snakke sammen om hva som skjer nå og videre. Dere eier altså et hus sammen 50/50. Men har ikke turer ut sammen, kjøper ingen ting til huset sammen, kjøper ikke mat sammen men deler 60/40, drar ikke på ferie sammen, , gjør ingen aktiviteter sammen som koster penger. Han har en tanke om at det det kan bli slutt en dag.

På tide å ta den store samtalen om økonomi og nåtid, og økonomi og fremtid. Hvis du er enig i at separat økonomi skal fortsette, hva med raushet og fellesskap ellers? Hvis dere begge er enige i at dagens situasjon er ok (du sier det er vanskelig for deg, men sier du er enig?), hvordan kan dere/han få det til å funke uavhengig av økonomi? Passer dere på å gjøre ekstra hyggelige ting sammen helgen før/etter en slik guttetur for eksempel? Går dere ut sammen på steder du har råd til? Hvis han skal spare eller investere 2 mill, hva sparer han til? Diskuterer han ikke det med deg? Det høres ut som dere lever separate liv ved siden av hverandre.  

Hvor lenge skal denne situasjonen (helt separat økonomi) vedvare? Blir det endringer hvis dere får barn, hvis du går kraftig opp i lønn, hvis han går ned eller ytterligere opp, hvis noen vinner to millioner (haha, den pleier man ikke å måtte diskutere, så kanskje hold det utenom? Hva er begrunnelsen (begges, ikke bare din eller hans) til at dere ønsker det slik? Er det pga "det kan bli slutt"? Sannsynlig at det blir slutt?

Å bare gi deg litt av pengene vil ikke hjelpe noe på situasjonen og det syns jeg ikke du skal be om. Jeg syns du kan be om at siden du investerer en forholdsmessig stor del av din inntekt i huset og mat= dere to, bør han også gjøre det (av lønn) på en måte som kommer DERE til gode. Ikke 100 000,- av gevinst til deg, men for eksempel møbler/oppussing, sparing (til en felles framtid, deres barn), ferie, litt dyrere mat, netflixabonnemnet, han tar litt mer av felleskostnadene. Dere må skaffe dere et felles liv. Hvis han ikke vil bruke mer av sine penger på DERE, kun på seg selv, hvis han ikke har lyst til å dra på en helgetur med deg, men foretrekker gutta hver eneste gang, hvis han ikke tror du er moren til disse hypotetiske barna i framtiden..., da vet du hvor du står.

Hvis du hadde vunnet to millioner, ville han da blitt glad på dine vegne fordi da kunne du ha blitt mer delaktig i hans liv, blitt med på turer og ferier og på byen? Eller ville han blitt glad på dine vegne fordi da kunne du også reist på jenteturer og vekk i helgene og dere kunne fortsatt hver for dere, bare ha litt mer like utgifter? Det er en forskjell.

Anonymkode: 38eea...dce

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes han er kjip, både når det gjelder lottogevinsten og ellers. Hvis jeg hadde vunnet 2 mill ville jeg definitive ha brukt noe på felles goder (f. Eks oppussing/vedlikehold av hus som begunstiger begge samt en fin ferie til begge) og kanskje satt av 100 000 til hver i rent unødig forbruk, selv om jeg og sanboer har separat økonomi.

 

I tillegg synes jeg han burde spandere litt på deg i hverdagen, tatt deg med ut på restaurant/ut for å drikke og evnt skjevfordelt utgiftene litt når dere har så forskjellig lønn, sånn at du også har sjansen til å spare litt. 

Du kan ta dette opp med ham hvis ikke du har gjort det før, på en ikke-anklagende måte. Du kan for eksempel spørre om dere kan gå gjennom økonomien og se om dere sammen kan spare inn litt på faste utgifter, slik at du sitter igjen med mer i måneden. Et annet poeng er jo om du har mulighet/forventer å øke inntekten din i fremtiden. Det er jo kanskje noe du burde se på. 

 

Uansett kan du ikke kreve at han betaler mer eller deler av sitt så dersom dette ikke løser seg på en grei måte får du spørre deg selv om du er villig til å akseptere ham som han er, og tar det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne tegningen illustrerer situasjonen godt. Likhet er ikke det samme som rettferdighet. Dere deler likt, men det er ikke rettferdig siden du må bruke en større prosentandel av inntekten din og likevel ikke få de samme opplevelsene tilbake. 

Link til bilde

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes mange damer som blir påspandert ferieturer av rike elskere.

Det finnes mange damer som har rike elskere som tviholder på pengene sine.

Jeg hadde ikke orket å være sinnsykt mye fattigere enn min partner, og såpass fattig at det diskvalifiserte meg fra å feriere med min partner.

TS, dump den kjipingen. 

Hvis forholdet av en eller annen grunn er så dårlig at man ikke kan feriere sammen, så er det veldig lite seriøst, og ett elendig utgangspunkt for noe langsiktig. Dersom gjerrigknarken får smerter av å spandere på sin samboer så bør han i det minste ta med henne på telttur i marka i stedet for å dra på guttetur i feriene. 

Endret av I Grosny
Utdypning-ferie
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en kiip type. Det er tydelig at han ikke ser noen fremtid sammen med deg og derfor heller ikke vil bruke penger på deg. Han har jo allerede sagt det når han sa at det kan bli slutt så du vet jo hvor du står.  

Anonymkode: 7ff25...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...