Gå til innhold

Lottogevinst ødelegger forholdet.....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når dere har bestemt at dere skal ha så streng delt økonomi så er det ikke noe du kan hverken gjøre eller forvente med det. Hverken angående lottogevinsten eller med hvor mye dere sitter igjen med hver måned. 

Anonymkode: 67f42...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns samboeren din er gjerrig. Jeg ville ikke bodd sammen med en som er gjerrig. Jeg ville ikke krevd noenting, men en som ikke er generøs med seg selv og sitt vil jeg ikke ha. 

Anonymkode: f631c...960

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når dere har bestemt at dere skal ha så streng delt økonomi så er det ikke noe du kan hverken gjøre eller forvente med det. Hverken angående lottogevinsten eller med hvor mye dere sitter igjen med hver måned. 

Anonymkode: 67f42...89f

Det er ikke som om avtalen er skrevet i stein. Det er ingenting i veien for at HI snakker med samboeren sin om at de nå har vært sammen såpass lenge at det føles rart å ha helt separat økonomi. Enten er de et team med fokus på at forholdet skal vare eller så får man kanskje vurdere om det virkelig er liv laga.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter høres jo veldig ut som en golddigger da. 

Mannen høres heller ikke veldig interessert ut, men han har det nok konge nå, regelmessig sex og ubegrensede turer utenlands :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om å være et team, at begge to i forholdet skal ha det bra. 

Eksen min minner meg om typen din. Her gikk det så langt at vi hadde hver våre hyller i kjøleskapet med mat. 

Vi flyttet sammen og trengte møbler. Sofa, kjøkkenbord, kjøkkenstoler og et sofabord. Eksen var helt imot å bruke penger på sånt. Han mente vi kunne bruke bruskasser til alt. Så da kjøpte jeg møblene og levde på nudler i 6 mnd, mens han gasset seg i god mat mens han lounget gladelig på sofaen. Ikke overraskende at dette forholdet tok slutt.

Når jeg og min mann giftet oss, smeltet vi økonomien umiddelbart. En konto, 2 lønninger, alle utgifter ut derifra. Fordi vi er 2 mennesker som lever sammen og skal dele livet sammen. 

Hvis en av oss hadde vunnet i Lotto ville det vært helt merkelig om den andre i forholdet ikke skulle dele godene av denne gevinsten. 

Han høres ut som en egoistisk fjott.

Anonymkode: 6b4ed...701

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Arkana skrev:

Det er ikke som om avtalen er skrevet i stein. Det er ingenting i veien for at HI snakker med samboeren sin om at de nå har vært sammen såpass lenge at det føles rart å ha helt separat økonomi. Enten er de et team med fokus på at forholdet skal vare eller så får man kanskje vurdere om det virkelig er liv laga.

Joda jeg er enig i at de burde snakke om det siden det plager TS. Men TS skriver at avtalen er at de ikke har noe med den andres penger, og at det er hun som ha ønsket slik separat økonomi. Da blir det litt feil å bli såret over at han ikke har antydet at hun skal få noe siden dette har vært avtalen, og det er hun som har ønsket det slik, og hun skriver heller ikke at hun har snakket med han om det. For all del, jeg ville ikke ønsket å ha det så strengt. Er helt enig i at det er bedre å være et team.

Anonymkode: 67f42...89f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jeg enig i. Avtalen er som den er. Men jeg synes det skurrer litt at TS sin samboer selv ikke synes det er rart og ikke av egen vilje foreslår en jevnere deling. Uansett må hun snakke med ham.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke noen rett på hans penger. Men jeg ville uansett sett dette som et signal om hvor dere står.

Det høres ut som den klassiske samboerfella der kvinnen ser på det som et steg mot en fremtid sammen, mens han ser på det som en grei midlertidig sak - jevnlig sex med en roommate. 

Anonymkode: 2ff60...a66

Samme sier jeg. TS bør tenke over om hun gidder denne mannen mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Arkana skrev:

Det er jeg enig i. Avtalen er som den er. Men jeg synes det skurrer litt at TS sin samboer selv ikke synes det er rart og ikke av egen vilje foreslår en jevnere deling. Uansett må hun snakke med ham.

Ja jeg synes hele den økonomiske fordelingen er rimelig spesiell. Det må være veldig slitsomt at den ene i forholdet kan farte rundt å kose seg mens den andre sitter hjemme å sliter litt med økonomien.

Anonymkode: 67f42...89f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, 

En mer rettferdig fordeling for både trådstarter og hennes partner hadde vært om de hadde skjevdelt boligen, slik at "lottomillionæren" hadde eid mer enn 50% av boligen, og dermed betalt større del av boliglånet. 

Trådstarter hadde med dette hatt mer penger igjen, som hun kunne brukt på hva hun måtte ønske. 

Det er heller ikke til å stikke under en stol at hennes partner frykter at trådstarter er mer interessert i pengene hans, enn i ham. Denne frykten blir heller ikke mindre ved at trådstarter forsøker å få han til å betale større del av utgiftene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Nei jeg påstår ikke at jeg SKAL ha pengene, men luftet bare mine tanker. Hadde dere f.eks. syntes det var ok å leve i et forhold dere dere omtrent gikk i null hver måned, mens samboer hadde 15000 mer å rutte med hver måned? Jeg sier ikke at det er galt, men prøver å være ærlig her.... og ja, det plager meg.

Anonymkode: bca9d...11b

Dere burde ikke eie leiligheten 50/50,   når han har så mye mer å rutte med enn deg. Den birde vært delt med en brøk som gjorde at du også satt igjen med nok til å kose deg av og til.

Anonymkode: 7a32b...1e4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er merkelig å ha det slikt i et samboerforhold. I mitt eks samboerforhold hadde vi begge perioder hvor den andre hadde mer penger. Vi hadde delt økonomi, men ikke delt i den forstand du snakker om. Vi betalte likt på husleie og mat, men dersom han hadde lite penger betalte jeg mer i mat og aktiviteter, og omvendt. Jeg vet at jeg selv ikke hadde likt at min samboer ikke hadde råd til å bli med på ting, og hadde betalt for ham, fordi jeg vill gjøre ting sammen med ham. Jeg var "fattig" i ett år, han var "fattig" litt lengre, på et senere tidspunkt. Begge betalte ferie for den andre, kino, bytur, restaurant og mat. 

Anonymkode: 2cc6d...23e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt som samboeren din hvis jeg ikke så noe fremtid i forholdet.

Men hadde jeg vært sammen med mannen i mitt liv (hvis det finnes da) så hadde jeg investert pengene i oss og fremtiden.

Hadde jeg vært deg hadde jeg revurdert hele forholdet, ikke på grunn av pengene han vant men alt det andre.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge dere ikke har en samboerkontrakt så er dette helt greit. Du er kanskje student? Om han betaler mesteparten av utgiftene der du eier 50% hva skjer da når du gjør det slutt om 3år? Skal du betale tilbake eller har han vært en sukkerpappa. Helt rettferdig fordeling bortsett fra at han kan ta deg med på kamp i Liverpool av og til. 2000kr er uansett masse i overskudd pr mnd. De fleste lever på stramere budsjett enn det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det samme som deg, TS. Min samboer og jeg tjente likt de første årene. Jeg har alltid vær opptatt av å klare meg selv, og er veldig selvstendig. Jeg ville ikke havne i fella der vi kranglet om personlige innkjøp ala klær etc, så jeg var helt klar på at jeg ville ha separat økonomi. VI har en konto for faste utgifter og en for felles forbruk. Satte likt inn og hadde da igjen likt med penger til eget forbruk. 

Men så er ikke livet alltid så strømlinjeformet. Jeg ble syk og i flrste omgang prøvde jeg med redusert stilling for å se om jeg kunne stå i jobb, nå tjente han mer enn meg, men side dette var mitt "valg" så mente jeg at det ikke var slik at han skulle lide for det. Redusert stilling funket ikke og enden på visa ble at jeg nå går på AAP. Dessuten arvet min samboer over 1 million kroner. Så mens jeg knapt fikk det til å gå rundt og måtte spare inn på alt og forsake mye, så lever han livets glade dager. 

Så til problemet, og det er hva dette vekker. Fordi det er vondt at den du har bodd sammen med i mange år ikke er mer observant og ikke tilbyr seg å skjevdele. Men det største problemet er jo at man lurer på hvordan man skal tolke dette rent relasjonsmessig. 

Lottogevinst og arv vil jeg holde utenfor, men det å ikke være rettferdig nok til å kunne tilby skjevdeling sier mye. Jeg er altfor stolt til å tigge om penger, så jeg skjønner at det er min feil, men i mitt tilfelle så handler det ikke om at samboer ikke vet, han er bare så gjerrig. Underlig det der, for likskjorta har som kjent ingen lommer så hvorfor han skal gnukke på pengene sine vet jeg ikke.

I ditt tilfelle ville jeg valgt å gå, rett og slett fordi når han er så grunnleggende uoppmerksom og lite opptatt av deg, så er han ikke noe å samle på. 

Anonymkode: 6a2b8...a01

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Separat økonomi har dere bestemt selv, og dere har vært enige om det tidligere. Mao, han trenger ikkje bruke ei krone på deg dersom han ikkje ønsker det, og det er tydelig at han ikkje har noe stort ønske om å være spandabel. Det er opp til deg å kutte ned på dine utgifter eller skaffe deg ein bedre betalt jobb/ekstra jobb dersom du vil ha mer å rutte med hver måned. Kanskje han burde overta andel av huset/leiligheten deres, eller dere bør selge og kjøpe noe billigere/leie eit billigere bosted. Du høres egentlig litt bortskjemt ut når du skriver at du har flere tusen igjen etter alt er trukket, 2000 kr er faktisk ikkje så lite at du "omtrent går i null" - eg har nøyaktig 0 kroner igjen til å bruke på meg selv etter alle regninger og faste utgifter er trukket fra kontoen, og eg tenker at du har det ganske så bra med 2000 kr du kan bruke på deg selv.

Så enten får du tåle det, eller så må dere snakke om å gjøre økonomien litt mer felles, eller så får du gjøre det slutt. Sistnevnte er kanskje like greit, siden det økonomiske tærer på følelsene dine, da stikker det nok ikkje så dypt likevel, for det ser ut til at dette skjedde når han plutselig vant ein stor sum penger som han ikkje ville bruke på deg eller dele med deg.

Endret av NordTroll
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Slik hadde vi det og. I dag er vi ikke sammen. Nå er det jeg som har mest penger, og han minst. Får ikke råd til gutteturer når jeg ikke betaler mat, gaver, strøm, TV, mobiler, vei og vann avgifter osv lengre. Nå må han betale alt selv. Håper han en dag ser hvor fint han hadde det. Trist å ikke bli verdsatt da.

Anonymkode: 345d9...47e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solavskjerming

Det jeg reagerer på er at dere sitter igjen med så ulike beløp etter faste utgifter hver mnd. I min verden er det mer normalt at, selv med separat økonomi, utgiftene deles i forhold til lønn. Dere ville uansett hatt ulike beløp igjen, men det hadde ikke vært så stor forskjell på det. Det har med det å være mer likestilt i forholdet.

2 millioner er ikke så mye penger, og at han ikke vil bruke det enda forstår jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde ikke vært greit for meg Jeg er generøs og jeg forventer det av en partner også. Jeg forventer omtanke for oss. Og en slik skjevfordeling uten at en partner av og til tok på seg spanderbuksene og så gleden i å dele ville nok fått mine følelser til å kjølne. En lottogevinst på 2 mill hadde jeg i et ungt forhold forstått at min evnt partner ville spart til fornuftige fremtidsgreier og ikke forventet at han skulle bruke av eller dele av seg med. Det er i mine øyne fornuftig.

Anonymkode: 9f123...d87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...