Gå til innhold

Lottogevinst ødelegger forholdet.....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har vært sammen i 3 år, samboere i 2 av de. Har blitt enige om helt separat økonomi, og deler bare på fellesutgiftene som huslån (50/50, siden vi eier en halvpart hver), strøm, etc.. Maten fordeles 60/40 siden han spiser mer.

Det øvrige er egne penger, og vi har avtalt at hva den andre bruker pengene på er ikke den andres sak.

Vel, nå har det seg slik at jeg har ganske lav lønn, og når jeg har betalt inn mitt bidrag til felleskassen, har jeg ca. 2000 kroner igjen til å bruke på meg selv, dvs. klær, spise ute med venninner etc. Han har høy lønn og har ca. 15000 igjen på bok etter fellesutgiftene er betalt. Og han vet å bruke dem. Han er ofte ute med kompiser og klan svi av tusenvis av kroner på en helg, på alkohol, middag etc. Han drar minst 5 ganger i året til Liverpool for å se fotballkamp. Dette har jeg etterhvert lært meg å leve med, siden jeg tross alt også ville ha separat økonomi, selv om jeg synes det er fryktelig vanskelig å se at han lever i "sus og dus" med masse penger, mens jeg må snu på krona for å få det til å gå rundt.

Nå har det seg slik at han nettopp har vunnet et stort beløp i lotto. Det er over 2 millioner..... Penger han tenker å kun bruke på seg selv. Han sier han skal sette mesteparten av til sparing til fremtiden for å sikre seg og evt. barn. Ikke EN gang har han antydet at jeg skal få noe av disse pengene. Jeg føler at dette tærer på mine følelser for han, og jeg frykter at dette går mot slutten. Jeg spurte én gang om han så for seg at noe av dette kunne brukes til vårt fellesskap? Da svarte han nei, og sa "det kan jo bli slutt en dag".....

Er det feil av meg å tenke slik? Ja, det er hans penger, og hans premie, men jeg er tross alt hans samboer. Er det egoistisk av meg å tenke at han burde gi meg noen kroner av gevinsten?

Anonymkode: bca9d...11b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at så lenge dere ikke er gift eller er barn så må han nesten få bruke pengene som han vil. Tror du han er klar over hvor mye du sliter med pengene dine? Men han er jo voksen og har råd til å gjøre det han har lyst til. Skjønner at 2 millioner er mye, men jeg tror nok ikke at jeg ville delt de jeg heller for å være ærlig. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har vært sammen i 3 år, samboere i 2 av de. Har blitt enige om helt separat økonomi, og deler bare på fellesutgiftene som huslån (50/50, siden vi eier en halvpart hver), strøm, etc.. Maten fordeles 60/40 siden han spiser mer.

Det øvrige er egne penger, og vi har avtalt at hva den andre bruker pengene på er ikke den andres sak.

Vel, nå har det seg slik at jeg har ganske lav lønn, og når jeg har betalt inn mitt bidrag til felleskassen, har jeg ca. 2000 kroner igjen til å bruke på meg selv, dvs. klær, spise ute med venninner etc. Han har høy lønn og har ca. 15000 igjen på bok etter fellesutgiftene er betalt. Og han vet å bruke dem. Han er ofte ute med kompiser og klan svi av tusenvis av kroner på en helg, på alkohol, middag etc. Han drar minst 5 ganger i året til Liverpool for å se fotballkamp. Dette har jeg etterhvert lært meg å leve med, siden jeg tross alt også ville ha separat økonomi, selv om jeg synes det er fryktelig vanskelig å se at han lever i "sus og dus" med masse penger, mens jeg må snu på krona for å få det til å gå rundt.

Nå har det seg slik at han nettopp har vunnet et stort beløp i lotto. Det er over 2 millioner..... Penger han tenker å kun bruke på seg selv. Han sier han skal sette mesteparten av til sparing til fremtiden for å sikre seg og evt. barn. Ikke EN gang har han antydet at jeg skal få noe av disse pengene. Jeg føler at dette tærer på mine følelser for han, og jeg frykter at dette går mot slutten. Jeg spurte én gang om han så for seg at noe av dette kunne brukes til vårt fellesskap? Da svarte han nei, og sa "det kan jo bli slutt en dag".....

Er det feil av meg å tenke slik? Ja, det er hans penger, og hans premie, men jeg er tross alt hans samboer. Er det egoistisk av meg å tenke at han burde gi meg noen kroner av gevinsten?

Anonymkode: bca9d...11b

Hvis du mener han bare skal dele gevinsten med deg så synes jeg det blir egoistisk. Hvorfor skulle han egentlig det? Det jeg kanskje ville gjort hvis jeg var han var å betale mesteparten av mat og daglige utgifter osv. Kanskje spandere noe fint på deg, tatt deg med på en tur. Men ikke typ tatt 100 000 av gevinsten og satt den på din konto. 

Anonymkode: 92c44...1d1

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som han har større kjærlighet for penger enn for deg.

Når det er sagt kan man spørre hvem av dere som er fattigst? Jeg mener det er han. Stakkars mann. Forstår godt at du blir lei. Har hatt det lignende, med oss hjalp det å snakke om det, samt en tur til advokat hvor vi fikk hjelp. Vi har giftet oss og fått 2 barn. I tillegg så er situasjonen snudd på hodet. Nå er det jeg som tjener mest. :-)

Jeg hadde begynt å tenke "plan B" om han ikke ville være litt rausere... 

Anonymkode: 3e0bb...896

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, drop-dead skrev:

Jeg tenker at så lenge dere ikke er gift eller er barn så må han nesten få bruke pengene som han vil. Tror du han er klar over hvor mye du sliter med pengene dine? Men han er jo voksen og har råd til å gjøre det han har lyst til. Skjønner at 2 millioner er mye, men jeg tror nok ikke at jeg ville delt de jeg heller for å være ærlig. 

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke noen rett på hans penger. Men jeg ville uansett sett dette som et signal om hvor dere står.

Det høres ut som den klassiske samboerfella der kvinnen ser på det som et steg mot en fremtid sammen, mens han ser på det som en grei midlertidig sak - jevnlig sex med en roommate. 

Anonymkode: 2ff60...a66

 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du mener han bare skal dele gevinsten med deg så synes jeg det blir egoistisk. Hvorfor skulle han egentlig det? Det jeg kanskje ville gjort hvis jeg var han var å betale mesteparten av mat og daglige utgifter osv. Kanskje spandere noe fint på deg, tatt deg med på en tur. Men ikke typ tatt 100 000 av gevinsten og satt den på din konto. 

Anonymkode: 92c44...1d1

Nei jeg påstår ikke at jeg SKAL ha pengene, men luftet bare mine tanker. Hadde dere f.eks. syntes det var ok å leve i et forhold dere dere omtrent gikk i null hver måned, mens samboer hadde 15000 mer å rutte med hver måned? Jeg sier ikke at det er galt, men prøver å være ærlig her.... og ja, det plager meg.

Anonymkode: bca9d...11b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som dere er romkamerater og ikke noe mer.

Anonymkode: 6b4ed...701

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere har separat økonomi har dere separat økonomi. 

Jeg ville dog ikke fortsatt et forhold med en som dro på hyppige ferier uten å invitere meg med (og spandert siden han har god økonomi og du ikke har. Evt. om han hadde gått med på å redusere bostandard og lignende til et nivå hvor jeg også hadde nok til overs til å ha råd til slike ting selv) Han sier allerede "kanskje det blir slutt en dag". Det burde fortelle deg hvor investert han er i forholdet. Jeg ville dog ikke forventet at han skulle overført penger til din konto siden dere har separat økonomi (noe jeg ikke skjønner at dere gidder å ha som samboere -Her er alt felles (og ja, med unntak av det første året vi var sammen har jeg alltid tjent mer enn mannen, og har også hatt mer egenkapital til bolig og mer penger på bok. Alt er felles)) Men dersom han ikke en gang gidder å spandere en ferie eller noen middager/aktiviteter ute? Nei, det hadde jeg ikke giddet. 

Du kan altså ikke kreve at mannen skal overføre noe til deg siden dere har felles økonomi, men jeg ville datt meg ned med han og forklart at du sliter med å få det til å gå rundt slik det er i dag, og foreslått at dere flytter et sted som er billigere slik at du får mer til overs, samt at dere begynner å spise billigere, ser om dere har abonnement dere kan droppe siden du ikke har råd til å betale halvparten av de etc. 

Anonymkode: b4231...9cc

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ærlig talt mest ut som dere bare har et bofellesskap.

Jeg hadde ikke klart å sitte å se på at min samboer snaut nok hadde penger til et par nye truser mens jeg hadde 15 tusen å kose meg med hver eneste måned. Ikke kunne vi planlagt noe slags ferie eller andre aktiviteter heller når han ikke hadde hatt råd til noen ting.

I min verden yter og deler man etter evne, det foregår ikke hos dere. 

Så er lottogevinsten hans alene, det er ikke der jeg ser problemet ligge.

Anonymkode: 1faa3...197

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har 2000 igjen hver måned etter at alt er betalt, som du kan spise ute og kjøpe klær for, så er du jo ikke akkurat fattig?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, virker som om dere har en heftig skjevfordeling i forholdet. Jeg tenker at dere burde avklare hva han vil ha ut forholdet i fremtiden, det er mulig du blir overrasket i negativ forstand. Men er jo tross alt bedre å vite om han ikke ser for seg å satse på dere. Synes han er sykt gjerrig som ikke engang kjøper noe fint til deg eller tar deg med på ferie!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Nei jeg påstår ikke at jeg SKAL ha pengene, men luftet bare mine tanker. Hadde dere f.eks. syntes det var ok å leve i et forhold dere dere omtrent gikk i null hver måned, mens samboer hadde 15000 mer å rutte med hver måned? Jeg sier ikke at det er galt, men prøver å være ærlig her.... og ja, det plager meg.

Anonymkode: bca9d...11b

Ja, jeg ville faktisk synes det var ok så lenge det skyldes at han har mye høyere lønn. La oss si at jeg jobber deltid to dager i uken og han full stilling med overtid, da sier det jo seg selv at han får mer å rutte med. 

Anonymkode: 92c44...1d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du var enig om å ha separat økonomi, nå må du tåle det fremover også. Synes du virker ego som mener han skal bruke noen av de pengene på deg.

Du får få deg en ekstrajobb, så du får mer penger da skjønner du.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skikkelig mann hadde sett på dere som et team. Men for meg virker det som om han tenker på hans egen fremtid og ikke på deres fremtid. Det er ikke snakk om å dele premien i to, men å sikre dere begge en god hverdag og god fremtid. Hvis han ikke stoler på sine egne følelser eller på dine følelser, så er det jo der problemet er og ikke pengene. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke forventet å få en stor sum av de pengene jeg. Men jeg hadde forventet at han hadde brukt noe esktra penger på ting som er felles for meg og han. For eksempel tatt meg med på reiser og kanskje kjøpt noe jeg har ønsket meg lenge (men ikke har råd til). 

Anonymkode: 751c8...022

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Utifra ditt innlegg #1 så virker det på meg som om du bare er en midlertidig løsning med fordeler TS

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Nei jeg påstår ikke at jeg SKAL ha pengene, men luftet bare mine tanker. Hadde dere f.eks. syntes det var ok å leve i et forhold dere dere omtrent gikk i null hver måned, mens samboer hadde 15000 mer å rutte med hver måned? Jeg sier ikke at det er galt, men prøver å være ærlig her.... og ja, det plager meg.

Anonymkode: bca9d...11b

Jeg synes det er helt riktig at han har igjen 15000 å rutte med og du dine. Dere har forskjellige inntekter. Dere er voksne mennesker og hvis du synes du har for lite penger så må du finne måter å tjene mer på. Han jobber sikkert for pengene sine han og. Jeg selv har LANGT fra 2000 å bruke på meg selv i måneden! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fatte og begripe at noen ønsker å ha en helt delt økonomi når dere er så økonomiske skjevfordelte. Dere er jo ikke noe team, dette er jo oppskriften på et dårlig forhold. Slik du beskriver det så høres det ut som om han ikke tror dere har noen fremtid, at du bare er tidsfordriv. Jeg beklager. For din egen del så bør det jo være bedre å være alene, det hadde ihvertfall jeg synes.

Anonymkode: 3828a...0c4

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må ordne økonomien selv, men i et langvarig samboerskap ville jeg forventet at man delte utgifter etter evne. Altså om han tjener dobbelt så mye som deg så betaler han også dobbelt så stor del av utgiftene. For å være ærlig tror jeg ikke at jeg hadde giddet å ha et langvarig forhold med en som selv etter tre år ikke kan dele på pengene eller ikke synes det er noe som helst problem at han har mange ganger så mye penger igjen til eget forbruk. Hva i all verden slags samboerskap er det at den ene drar på ferier alene og gasser seg alene fordi den andre ikke har råd? Ja, forholdet kan ta slutt, men det er ikke særlig gøy å leve med en slik holdning til livet og forholdet. 

Endret av Arkana
  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...