Gå til innhold

Reisetider til Oslo i rushet fra øst og vest


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt hjelp av folk som kjenner rushtidstrafikken inn til Oslo fra øst eller vest. :) En dag neste uke har jeg behov for å være på Fornebu til ca kl. 9. Jeg starter i Indre Østfold, så tog er ikke en mulighet pga. streik, og de få bussene som går kan jeg ikke regne med å få plass på pga togstreiken, så jeg må nok dessverre belage meg på å kjøre bil. 

Alternativ 1 er å kjøre den "vanlige" veien via E18/E6 fra øst. Hvor lang tid ekstra må jeg beregne nå for tiden, når 20 000 ekstra østfoldinger sitter i kø på veg til jobb i Oslo?

Alternativ 2 er å kjøre Oslofjordtunnelen og komme inn fra vest, der togstreiken er mindre merkbar. Hvor mye ekstra tid må jeg beregne å bruke i rushtiden på E18 fra Asker eller Holmen? 

Uansett hva jeg ender opp med er jeg forberedt på at dette kan ta lang tid. Men må man så må man, og jeg setter stor pris på alle tips og råd.

Anonymkode: b8c97...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå pendler ikke jeg, men tror kanskje jeg ville ha starta "før" alle andre, og heller kommet frem med 2-3 timer til overs enn å være der 20 minutter før. Så mao: start ved 4-5 tiden :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. :) I mellomtiden har jeg fått høre fra kjente at jeg bør beregne i overkant av en halvtime fra Holmen til Fornebu i rushet (dvs. omtrent det tredobbelte av utenom rushet), og i så fall slipper jeg heldigvis å starte fullt så tidlig. *puh* Men om jeg hadde valgt den vanlige ruta østfra tror jeg nok dette hadde vært eneste sikre løsning. Den store fordelen ved å kjøre omveien fra vest er at jeg korter ned strekningen jeg må kjøre på de store innfartsveiene veldig. 

Igjen, takk for svar! Jeg tar gjerne imot flere tips. Er det noen som har ferskere info om strekningen Holmen-Fornebu enn min kjentmann, for eksempel? Han har ikke pendlet på denne strekningen på noen måneder.

Anonymkode: b8c97...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjører fra vest til.. midten av Oslo ved ca 12 tiden er det forsatt merkbart mye trafikk, og det er alltid i 90% av tilfellene kø fra asker og inn mot Oslo selv ved 07.30. Husk at det er flere som skal inn til Oslo, enn ut, så personlig ville jeg kanskje ha kjørt fra øst til vest, utenom oslofjordtunellen, belagt meg på å være der en time før, og heller bare kjøpt en kaffe på en cafe eller bensinstasjon. 

Det er vanskelig å beregne tid sånnsett, kunne flere ganger ende opp forsinket med 40 minutter fra vest til øst, og andre ganger kunne jeg være der ca 20 minutter for tidlig, avhengig av hvilken ring jeg endte med. Ring 3 er kanskje beste mulige, men da ender du opp i granfosstunellen hvor det bygges om, noe som kan ta igjen, ekstra tid, men om køen står der, kan du alltids kjøre om via bekkestua og ned til lysaker og ut fornebu der. 

Hadde jeg vært deg ville jeg kjørt øst til vest strake veien, og fulgt med på budstika.no, der kommer de med trafikkmeldinger og kø hver dag, så om du skal reise på onsdag, følg med på mandag og tirsdag så kan du raskt skaffe deg et overblikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, dillyduzit skrev:

Når jeg kjører fra vest til.. midten av Oslo ved ca 12 tiden er det forsatt merkbart mye trafikk, og det er alltid i 90% av tilfellene kø fra asker og inn mot Oslo selv ved 07.30. Husk at det er flere som skal inn til Oslo, enn ut, så personlig ville jeg kanskje ha kjørt fra øst til vest, utenom oslofjordtunellen, belagt meg på å være der en time før, og heller bare kjøpt en kaffe på en cafe eller bensinstasjon. 

Det er vanskelig å beregne tid sånnsett, kunne flere ganger ende opp forsinket med 40 minutter fra vest til øst, og andre ganger kunne jeg være der ca 20 minutter for tidlig, avhengig av hvilken ring jeg endte med. Ring 3 er kanskje beste mulige, men da ender du opp i granfosstunellen hvor det bygges om, noe som kan ta igjen, ekstra tid, men om køen står der, kan du alltids kjøre om via bekkestua og ned til lysaker og ut fornebu der. 

Hadde jeg vært deg ville jeg kjørt øst til vest strake veien, og fulgt med på budstika.no, der kommer de med trafikkmeldinger og kø hver dag, så om du skal reise på onsdag, følg med på mandag og tirsdag så kan du raskt skaffe deg et overblikk. 

Tusen takk for god info! :) Spesielt det om Budstikka, den hadde jeg ikke tenkt på i det hele tatt. Jeg fant data for flere dager den siste uka, og det hjelper veldig. :hug:

(Jeg er litt usikker på hva du mener med det jeg har uthevet. Husk at det fra før av er kraftige køer i rushet inn til Oslo også fra øst, og nå for tiden er det ca 20 000 togpendlere som også har blitt presset over på veinettet, så på E18/E6 fra øst er det etter det jeg hører fullstendig kaos.)

Anonymkode: b8c97...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for god info! :) Spesielt det om Budstikka, den hadde jeg ikke tenkt på i det hele tatt. Jeg fant data for flere dager den siste uka, og det hjelper veldig. :hug:

(Jeg er litt usikker på hva du mener med det jeg har uthevet. Husk at det fra før av er kraftige køer i rushet inn til Oslo også fra øst, og nå for tiden er det ca 20 000 togpendlere som også har blitt presset over på veinettet, så på E18/E6 fra øst er det etter det jeg hører fullstendig kaos.)

Anonymkode: b8c97...389

 

Oi, tenkte ikke på inn fra andre siden (jeg er vant med vest til øst :fnise:) men poenget var, det er flere som skal inn til Oslo, så det vil si at det er alltid mer trafikk inn mot byen, enn ut. Så du vil nok treffe på kø inn fra øst, men når du nærmer deg utgangen til vest, vil trafikken synke mer og mer, eller hvertfall så vil det gå i en radig 60kmt og ikke stillestående kø :)

Nå kommer jeg ofte sør fra og mot øst, altså, kjører igjennom sør, vest og til øst, etter drammen virker det som det bare sier poff, så plutselig så er det veldig mange flere bilister, og det holder hele veien inn som regel. 

(nå er jeg vokst opp i Bærum, bare så det er nevnt) Men trafikken fra vest til øst gir seg som regel ved 9 tiden, dersom det ikke er streik. Ut av byen vil den gi seg noe tidligere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tredje alternativ kan kanskje være å kjøre til Nesoddtangen, og så ta båten (Båt til Aker Brygge, og så båt videre Aker Brygge->Fornebu).

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kanelsnurr skrev:

Et tredje alternativ kan kanskje være å kjøre til Nesoddtangen, og så ta båten (Båt til Aker Brygge, og så båt videre Aker Brygge->Fornebu).

 

OK, nå har jeg sjekket, og du er en knupp! Ved å ta av fra E18 på Nordby i stedet for på Vinterbro kan jeg sannsynligvis slippe unna nesten alt av trafikkorker, og fjerne nesten all usikkerhet om rushtid og tidsbruk fra reiseruta. Og i stedet for å legge inn en reisetid på 3-4 timer bare for å være på den sikre siden, kan jeg beregne litt over 2 timer og faktisk kunne føle meg sikker på at det holder. 

Å ta båten til Oslo hadde vanligvis aldri falt meg inn engang, men slik det ser ut nå virker det faktisk som en kjempebra løsning. 

Tusen, tusen takk til alle som har svart, men kanelsnurr fortjener kake og blomster! :roser:

Anonymkode: b8c97...389

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt av kolleger at det tar opptil 4 timer å komme seg fra Askim til Skøyen for tiden. Og du kan legge til minst 30 minutter til fra Skøyen til Fornebu i rushen. Dette er da dersom du passerer Askim ca kl 0600.

Anonymkode: 10918...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hørt av kolleger at det tar opptil 4 timer å komme seg fra Askim til Skøyen for tiden. Og du kan legge til minst 30 minutter til fra Skøyen til Fornebu i rushen. Dette er da dersom du passerer Askim ca kl 0600.

Anonymkode: 10918...3ad

Ja, det er dette inntrykket jeg sitter med også, uten at jeg egentlig har visst annet enn at det tar uhorvelig lang tid for tiden. Det var derfor jeg vurderte Oslofjordtunnelen som et brukbart alternativ. Men nå ser det heldigvis ut til at @kanelsnurr har reddet meg med en tredje løsning. :) 

Anonymkode: b8c97...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er dette inntrykket jeg sitter med også, uten at jeg egentlig har visst annet enn at det tar uhorvelig lang tid for tiden. Det var derfor jeg vurderte Oslofjordtunnelen som et brukbart alternativ. Men nå ser det heldigvis ut til at @kanelsnurr har reddet meg med en tredje løsning. :) 

Anonymkode: b8c97...389

Nå blir jeg jo litt redd for at du har for mye tiltro til forslaget mitt: Det var bare en ide fra min side, jeg har ikke testet det selv. Jeg vet f.eks. ikke om det er mange som bruker denne løsningen, sånn at det blir parkeringsproblemer på Nesodden eller liknende. Bare sånn at du tar det med i "beregningen". Jeg vil nødig være den som lurte deg ut på ville veier.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, kanelsnurr skrev:

Nå blir jeg jo litt redd for at du har for mye tiltro til forslaget mitt: Det var bare en ide fra min side, jeg har ikke testet det selv. Jeg vet f.eks. ikke om det er mange som bruker denne løsningen, sånn at det blir parkeringsproblemer på Nesodden eller liknende. Bare sånn at du tar det med i "beregningen". Jeg vil nødig være den som lurte deg ut på ville veier.... 

Jeg ser den, og har for så vidt tenkt tanken allerede. Men jeg har litt inntrykk av at Nesoddbåten er noe man bare tenker over at finnes dersom man allerede bor på Nesodden, mens for oss i Østfold tar den normalt så mye lenger tid enn andre reisemåter at den ikke registreres på radaren i det hele tatt. Men du skal ikke se bort fra at jeg rett og slett tar en telefon på mandag, og sjekker ståa for sikkerhets skyld. :) 

Anonymkode: b8c97...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør gjennom Oslotunnelen og parkerer på en av stasjonene langs Spikkestadbanen. Togene derfra stopper på Lysaker.

Anonymkode: 88027...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjør gjennom Oslotunnelen og parkerer på en av stasjonene langs Spikkestadbanen. Togene derfra stopper på Lysaker.

Anonymkode: 88027...b2f

Takk for tips, men denne linja er dessverre også rammet av streiken, så det ser ut som tilbudet er veldig redusert i det aktuelle tidsrommet. 

Alt i alt, og med usikkerheten rundt parkering på Nesodden, ser det ut som det blir Oslofjordtunnelen likevel. 

Anonymkode: b8c97...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor tar du ikke bare buss? Bor selv i askim og jeg tar enten 06:10 eller 06:40 bussen, da er jeg framme ca 07:10 eller 07:40. Den tar deg rett til galleriet. deretter tar du buss 36E

Anonymkode: 1a708...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...