Gå til innhold

Narkomane som tar overdose


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at narkomane som tar overdose, høyst sannsylig har gjort det med vilje. Stemmer dette?

Det sies at narkomane er så erfarene på stoffmengde og kvalitet at en feileaktig dosering skjer uhyre sjelden.

Er overdosedødsfall egentlig et selvmord?

 

Anonymkode: fb5bf...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei.

Overdoser skyldes som regel lav toleranse for tidligere doser etter en periode uten rusbruk eller at man får stoff med sterkere styrke enn normalt. 

Anonymkode: f6f26...1f3

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Dersom den narkomane har vært i behandling i 3 mnd og får tilbakefall etter utskrivelse så setter dem samme dose som dem gjorde før innleggelse, da hår man naturligvis i overdose fordi man da tåler mindre.

så har man kombinasjons overdose. GHB og benzodiasepiner. Her er det stor fare for overdose med dødelig utfall.  Så nei, jeg tror ikke det alltid er i suicidal hensikt alltid. 

Anonymkode: 2544b...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette er individuelt og at det kommer an på situasjon til situasjon. Tror at det oftest ikke er hensikten, men hva vet vi om folk som har vært på kjøret i årevis tenker når de er langt nede i dritten. Ingen tvil om at en slik livsstil er selvdestruktiv.

Anonymkode: 3addb...3fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kombinerer alkohol og heroin eller morfinpreparater og dør av det.

Anonymkode: f6f26...1f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men noen av overdosedødsfallene er selvfølgelig selvmord. Hjemløshet, svært vanskelig livssituasjon og en lang "stoffkarriere" gir høy risikofaktor for å dø av overdose. Det sier seg selv at veldig mange år som rusmisbruker er så slitsomt og utmattende at overdoser lett kan skje, mer eller mindre ubevisst. Dessuten har de fleste som dør hatt kontakt med et eller annet hjelpeapparat så¨sent som uken innen dødsfallet.

Relativt ofte har den som dør av overdose nettopp ferdig med diverse rehabiliteringsprogram eller de kommer rett fra fengsel. De tåler rett og slett ikke så sterke rusmidler som de gjorde før. Andre ganger er det snakk om for rent stoff, eller blanding av mange rusmidler.

Trist, uverdig og uholdbart er det uansett. Rusmiddelomsorgen og rusmiddelpolitikken her i landet er alt for dårlig :( 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En god del stoff blir vel produsert i varmere strøk, i andre land. Innen varene kommer til Norge og blir solgt, så er stoffene blandet ut veldig mye - med masse annet billig dritt. Så det er veldig vanlig at ting man får kjøpt på gaten er av varierende styrke. Noe som er en av årsakene til at mange rus-misbrukere tar en overdose (ved et uhell) og dør på grunn av dette.

Det eneste man oppnår ved å ha strenge straffer for narkotika, er at syke mennesker blir kastet i fengsel - fremfor å faktisk få hjelp. Norge har vel ett av de aller strengeste narkotika-lovgivningene i hele Europa. Samtidig som man har ett av de aller høyeste overdose-tallene.

Anonymkode: c0639...7e9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å vite 100% renhetsgraden på heroinen du kjøper. Plutselig sitter du der med chinawhite heroin med en 90% renhetsgrad kontra 35% du normalt setter..

Anonymkode: 9268a...13d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Nefarian skrev:

Nei, men noen av overdosedødsfallene er selvfølgelig selvmord. Hjemløshet, svært vanskelig livssituasjon og en lang "stoffkarriere" gir høy risikofaktor for å dø av overdose. Det sier seg selv at veldig mange år som rusmisbruker er så slitsomt og utmattende at overdoser lett kan skje, mer eller mindre ubevisst. Dessuten har de fleste som dør hatt kontakt med et eller annet hjelpeapparat så¨sent som uken innen dødsfallet.

Relativt ofte har den som dør av overdose nettopp ferdig med diverse rehabiliteringsprogram eller de kommer rett fra fengsel. De tåler rett og slett ikke så sterke rusmidler som de gjorde før. Andre ganger er det snakk om for rent stoff, eller blanding av mange rusmidler.

Trist, uverdig og uholdbart er det uansett. Rusmiddelomsorgen og rusmiddelpolitikken her i landet er alt for dårlig :( 

 

Så engasjert er ikke jeg i ruspolitikken, altså - det er ikke rart den er dårlig når de som er misbrukere ønsker at man ikke skal forstå det de holder på med og det er like så greit spør du meg. Hvordan kan rusmiddelomsorgen og noe som nå kalles en rusmiddelpolitikk (rus-middel-politikk???) få gjort noe med det da?

Jeg veit ikke, jeg skjønner meg ikke på det og vil ikke skjønne meg på det heller. Dette er ikke noe man skal skjønne seg på og da tar man et standpunkt ut i fra det. Det er jævlig mye mer jeg kunne tenkt meg å lære enn hvordan folk som bruker stoff unngår eller begår overdoser.
 

Anonymkode: 90757...152

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Umulig å vite 100% renhetsgraden på heroinen du kjøper. Plutselig sitter du der med chinawhite heroin med en 90% renhetsgrad kontra 35% du normalt setter..

Anonymkode: 9268a...13d

Spennende... Jeg går over til bøker med noe som er kvalifisert til utdanning i stedet. Jeg håper bare at jeg får lov, da. Jeg skal først bare skjønne alt om rusmiddelpolitikken, lese om hvordan heroin er (det er selvsagt dette jeg søker kunnskapen om :sarkasme: ), så miste tre nye år med skoleplass og så kan det hende jeg får lov til å lese til studiene. Jesus!!!

Anonymkode: 90757...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det vel vært over førti år med nulltoleranse i Norge, uten at dette egentlig har hjulpet noe særlig. Det eneste man har oppnådd er å stigmatisere en allerede veldig sårbar gruppe: nemlig de tunge narkomane som faktisk har veldig stort behov for hjelp og støtte....

Anonymkode: c0639...7e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, veldig sjeldent. Narkomane sløser ikke med dopet sitt på den måten.

Anonymkode: 412af...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at folk er engasjert i dette hvis man er i en situasjon hvis rus er inn i bildet - ungdommer som ruser seg, venner, bekjente, familie også videre. Da forstår jeg at man er engasjert.
Det er alt jeg har å si om den saken. Hvorfor skal dette interessere meg egentlig hvis det ikke er relevant for meg og mitt liv?

Man velger selv hvor mye man vil engasjere seg, og mer enn dette vil ikke jeg engasjere meg.
 

Anonymkode: 90757...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår at folk er engasjert i dette hvis man er i en situasjon hvis rus er inn i bildet - ungdommer som ruser seg, venner, bekjente, familie også videre. Da forstår jeg at man er engasjert.
Det er alt jeg har å si om den saken. Hvorfor skal dette interessere meg egentlig hvis det ikke er relevant for meg og mitt liv?

Man velger selv hvor mye man vil engasjere seg, og mer enn dette vil ikke jeg engasjere meg.
 

Anonymkode: 90757...152

Ok...

Anonymkode: 4d535...fbc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så engasjert er ikke jeg i ruspolitikken, altså - det er ikke rart den er dårlig når de som er misbrukere ønsker at man ikke skal forstå det de holder på med og det er like så greit spør du meg. Hvordan kan rusmiddelomsorgen og noe som nå kalles en rusmiddelpolitikk (rus-middel-politikk???) få gjort noe med det da?

Jeg veit ikke, jeg skjønner meg ikke på det og vil ikke skjønne meg på det heller. Dette er ikke noe man skal skjønne seg på og da tar man et standpunkt ut i fra det. Det er jævlig mye mer jeg kunne tenkt meg å lære enn hvordan folk som bruker stoff unngår eller begår overdoser.
 

Anonymkode: 90757...152

Oioi!! Bare til informasjon. Du er sikkert veldig ung, og kjenner kanskje ikke så mange mennesker, men før eller siden er jeg sikker på at du vil oppleve en i familien, i slekten din, en venn, bekjent, en nabo, en kjæreste eller et av dine fremtidige barn bli rusmisbruker. Om det er diverse legemidler, alkohol eller heroin er heller irrelevant. Stort sett alle kan komme i en situasjon der de blir rusavhengige. Dette kan også være genetisk betinget, genene dine styrer hvor "lett" du blir avhengig. For å komme med et par eksempler. Kjæresten din blir påkjørt og får skader i ryggen. Det er begrenset hjelp fra helsevesenet, og han/hun blir etterhvert sendt hjem med store smerter og et par glass smertestillende. Kjæresten din mister kontakt med arbeidskollegaer og har lite overskudd til sosial aktivitet. Han/hun blir deprimert, lett irritert og begynner å gå deg på nervene. Siden han/hun ikke blir vesentlig bedre blir uføretrygd eneste utvei. Ødeleggende for selvfølelsen, og grusomt for alle som ønsker et meningsfylt liv med god økonomi. På sikt vil smertestillende virke dårligere og dårligere og man må å ty til sterkere midler. Behandlingen og det å stå uten jobb tærer på økonomien, og dere må se etter et annet sted og bo. Forholdet skranter og kjæresten din kommer så vidt gjennom hverdagen ved hjelp av rus og medikamenter. Det er utrolig lett å bli avhengig ved en slikt scenario.

Jeg kunne ha pøst på med alt fra vestkantjenta på 14 år som ble misbrukt av naboen, driver med selvskading og sliter psykisk, til unggutten som har gått inn og ut av fosterfamilier og aldri funnet trygghet og venner før han treffer en lovløs gjeng som tar han i mot med varme og åpne armer.

Bak hver eneste rusmisbruker, gutt, jente, mann eller kvinne, står det et menneske som kunne vært deg eller meg, eller en som står oss nær. 

Rusmisbruk er først og fremst et helseproblem! Personlig bruk av rusmidler må avkriminaliseres, vi trenger et større mangfold av behandlingsmåter for avhengige og et mye bedre ettervern. Og det er veldig viktig med et anstendig liv for de som ikke klarer å bli rusfrie. Anstendighet er noe som bør kjennertegne samfunnet vårt, at du driter i dine medmennesker er dessverre ditt triste problem :( 

Anonymkode: 43593...4dd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spennende... Jeg går over til bøker med noe som er kvalifisert til utdanning i stedet. Jeg håper bare at jeg får lov, da. Jeg skal først bare skjønne alt om rusmiddelpolitikken, lese om hvordan heroin er (det er selvsagt dette jeg søker kunnskapen om :sarkasme: ), så miste tre nye år med skoleplass og så kan det hende jeg får lov til å lese til studiene. Jesus!!!

Anonymkode: 90757...152

Hva feiler det deg?

Anonymkode: f6f26...1f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hørt at narkomane som tar overdose, høyst sannsylig har gjort det med vilje. Stemmer dette?

Det sies at narkomane er så erfarene på stoffmengde og kvalitet at en feileaktig dosering skjer uhyre sjelden.

Er overdosedødsfall egentlig et selvmord?

 

Anonymkode: fb5bf...89b

Narkotika har ulik renhetsgrad/kvalitet. Følger du med i media så vil du se at poltiet tidvis går ut og advarer om at det er mye rent stoff med stoffets navn i omløp på gitte tidspunkt. Dette gjør de som regel etter å ha hatt flere overdoser på kort tid. Er der mye utent stoff i omløp så går mengden motsatt vei. Som du da forstår er der ikke standard dose på narkotika som på medisiner fremstilt i farmasiindustrien eller på alkohol fra vinmonopolet. Dermed er passende dose vanskelig å beregne. 

Om overdose er satt bevisst eller ikke vet bare den som beregner og setter dosen. Det samme gjleder følgelig for om overdosedødsfall er selvmord. Er ikke det hele egentlig ganske opplagt? 

Anonymkode: cadcb...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva feiler det deg?

Anonymkode: f6f26...1f3

Denne personen driter tydeligvis i at 250 personer, hvert år, dør en alt for tidlig. tragisk og unødvendig død pga rusavhengighet. Jeg har heldigvis ingen i min familie eller blant mine venner som har gått gjennom dette, men man må da være utstyrt med minimalt av empati og interesse for andre mennesker for ikke å bry seg? :icon_frown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så engasjert er ikke jeg i ruspolitikken, altså - det er ikke rart den er dårlig når de som er misbrukere ønsker at man ikke skal forstå det de holder på med og det er like så greit spør du meg. Hvordan kan rusmiddelomsorgen og noe som nå kalles en rusmiddelpolitikk (rus-middel-politikk???) få gjort noe med det da?

Jeg veit ikke, jeg skjønner meg ikke på det og vil ikke skjønne meg på det heller. Dette er ikke noe man skal skjønne seg på og da tar man et standpunkt ut i fra det. Det er jævlig mye mer jeg kunne tenkt meg å lære enn hvordan folk som bruker stoff unngår eller begår overdoser.
 

Anonymkode: 90757...152

Hvorfor svarer du i denne tråden i det hele tatt, hvis temaet engasjerer deg så lite? Det er ikke svar-plikt i alle tråder på KG.

Ruspolitikken i Norge er uten tvil for dårlig, og det har ingenting med at "brukerne ikke vil at man skal forstå hva de holder på med", for slik er det faktisk ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Rosaboble15 skrev:

Hvorfor svarer du i denne tråden i det hele tatt, hvis temaet engasjerer deg så lite? Det er ikke svar-plikt i alle tråder på KG.

Ruspolitikken i Norge er uten tvil for dårlig, og det har ingenting med at "brukerne ikke vil at man skal forstå hva de holder på med", for slik er det faktisk ikke.

Fordi det er mitt svar til tema og det jeg står for i denne diskusjonen (refererer til det dere kaller ruspolitikk).
Det finnes ikke noe fasitsvar på det dere spør om. I hvert fall ikke når det gjelder den såkalte ruspolitikken. Hva er ruspolitikk egentlig, hvem er engasjert i den og hvorfor? Man kan ikke la seg vippe av pinnen fordi man gir et svar som er litt på sidelinjen av det TS spør om. I så fall får jo moderator moderere det igjen.

Det har kommet klager på personene som utgir seg for å være helsepersonale her inne, så jeg antar at alt dere skriver blir slettet. Kan ikke skjønne annet?

Man trenger ikke svare, nei - men jeg valgte å gi mitt svar om det.

Anonymkode: 90757...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...