Gå til innhold

Trenger litt tips om oppussing og fremgangsmåte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har kjøpt oss et større hus og denne gangen må vi pusse opp litt (har ikke erfaring med annet enn maling fra før).

Vi kommer til å gjøre følgende:

- bytte gulv i gang, stue og kjøkken
- sette gulvvarme der
- rive vegg mellom stue og kjøkken
- rive og fjerne gammel peis i stua og erstatte med en moderne og mindre i størrelse peis

Er det noen her som har noe peiling på ca hvor lang tid dette kommer til å ta, eventuelt ca hvor mye det kommer til å koste? Jeg aner ikke hvor jeg begynner fra. Hvordan finne rett person? Er det snekkere som bytter gulvet og setter gulvvarme, hvem river vegg og fikser ''åpningen'' pent og ikke minst hvem river en svær og gammel peis? Jeg har dårlig erfaring med nettsider om anbud - jeg har fått kun useriøse tilbud før og mye spam. Setter pris på tips og råd, eventuelt tips hvor jeg kan få mer informasjon og hjelp.

 

Hilsen, en helt grønn i oppussingsverden ellers voksen person

Anonymkode: 73d3a...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke hva du mener med bytte gulv? Ny parkett eller rive opp undergulv ++? Hvis det er ny parkett/laminat koster det fra 150 pr kvm til 1000. Kommer an på kvalitet og merke. 

Varme i gulv av type varnefolie koster 1000 pr kvm

Rive vegg kommer an på hvilke materialer , om det er bærevegg ++ taket og gulvet må jevnes etterpå. Er det en vanlig lettvegg, er det easy peasy lett å fikse selv. 

Rive og fjerne gammel peis aner jeg ikke. Jeg bytter vedovn på flytter uttaket. Det koster meg 5500. Rive en gammel peis i mur på mure opp en ny koster nok. Dere kan rive selv og installere peisovn. Det er billigere.  Installasjonen må utføres eller ettergodkjennes av fagmann. 

Anonymkode: b12d4...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hva du mener med bytte gulv? Ny parkett eller rive opp undergulv ++? Hvis det er ny parkett/laminat koster det fra 150 pr kvm til 1000. Kommer an på kvalitet og merke. 

Varme i gulv av type varnefolie koster 1000 pr kvm

Rive vegg kommer an på hvilke materialer , om det er bærevegg ++ taket og gulvet må jevnes etterpå. Er det en vanlig lettvegg, er det easy peasy lett å fikse selv. 

Rive og fjerne gammel peis aner jeg ikke. Jeg bytter vedovn på flytter uttaket. Det koster meg 5500. Rive en gammel peis i mur på mure opp en ny koster nok. Dere kan rive selv og installere peisovn. Det er billigere.  Installasjonen må utføres eller ettergodkjennes av fagmann. 

Anonymkode: b12d4...f37

Takk for detaljert svar.

Ny parkett/laminat tenker vi mest for å sette gulvvarme under. 

Rive en lettvegg, så vi kan gjøre det selv, mener du? Selve rivingen kan vi utføre, men å gjøre det pent igjen er vi ikke så flinke til - ikke noen håndverkere i familien gitt.

Vi har tenkt å bli kvitt den gamle enorme peisen som jeg tror har naturstein og erstatte med noe mindre og som varmer opp mer effektivt. 

Tusen takk for hjelpen :) Det oppklarte en god del!

Anonymkode: 73d3a...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...