Gå til innhold

SFO, kaffedrikkende skravlekjærringer. Vanlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eldste sønnen min går i 1. Klasse. 

Mitt inntrykk er at de ansatte står/sitter sammen, prater og drikker kaffe. 

Er dette vanlig? 

Føler de er null interesserte i barna.

Anonymkode: 3f7a5...ae5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enorm forskjell på SFOene rundt om. Noen er rene oppbevaringsplasser, noen midt i mellom og andre gjør mye artig med kidsa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det når jeg henter, det blir pratet om av andre foreldrer også. 

Anonymkode: 3f7a5...ae5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva som er normalt, men der jeg jobber leker vi og prater med barna, går litt rundt og følger med, teller de ofte for å se at alle er der. Selvsagt hender det av vi snakker sammen og noen ganger har vi kaffe, og håper ikke at foreldre får inntrykk av at det er alt vi gjør om de kommer for å hente akkurat da. Men er nok som barnehager, noen bruker mye tid på vas. 

Anonymkode: 66313...f66

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På denne SFOen har noen fast plass på benken. Null oversikt over hvor barna er, og i høst var alle voksne ute, mens ungene var inne alene. 

Anonymkode: 3f7a5...ae5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet tre dager på SFO før jeg sa opp. (Måtte jobbe ut uka) Det var ved en Oslo-skole. Der var det en blanding av voksne damer som var mest intr i å ta røykepause og unge voksne som ikke brukte tid på barna. Første dagen jeg var der satt en av de ansatte på bordet med beina på benken og hørte på musikk mens han kikket ned i telefonen sin.(!) senere fikk barna mat, som var first price fiskepinner og makaroni. Et av barna spurte om hun kunne få mer, og ble veldig uhøflig bitt av med at det bare var en porsjon til hver. Etter måltid var det masse rester som gikk rett i søpla. Dette var jo min første dag, og da de tre andre damene hadde rydda litt sa de at de gikk til røykepause, gikk ut av rommet og ble borte i 20 min. Så da sto jeg der med 60 unger jeg ikke kunne navnet på eller kjente i det hele tatt. 

Dag to gikk de på tur til et sted i nærområdet. 45 unger dro, 32 unger kom tilbake, og da jeg spurte hva som hadde skjedd med de barna som var borte ble jeg møtt med et skuldertrekk og "de har vel dratt hjem". 

Dag tre ble jeg satt til å passe(?) på et barn med autisme. Uten noe som helst opplæring eller noe tips om hva jeg skulle gjøre i gitte situasjoner. Da gikk jeg inn til leder for SFO og sa at det ikke funka. Det var jo helt random at de ungene overlevde og hadde det greit da de var på SFO. Jeg håper virkelig at den sfoen ikke var et eksempel på hvordan det pleier å være på SFO....

Anonymkode: cec35...372

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk de fleste SFO er er elendige! Har jobbet på en, virkelig kommuneansatte. Kun der for en ting, heve lønn! 

Anonymkode: 3f7a5...ae5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På denne SFOen har noen fast plass på benken. Null oversikt over hvor barna er, og i høst var alle voksne ute, mens ungene var inne alene. 

Anonymkode: 3f7a5...ae5

Så fælt! Hadde fått sjokk om jeg opplevde det på den SFO'en jeg jobber. Alle som jobber hos oss bruker 95% av tiden på barna, sikkert mer. Vi tegner med dem, pusler ++ Er egentlig kun når barna er ute å leker vi får slått av en ordentlig prat, men da må vi telle dem hele tiden for å passe på at alle er der, så blir jo ikke lange samtalene. Er det sånn syns jeg du skal sende inn en formell klage.

Anonymkode: 66313...f66

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt en prat med andre foreldre og gått sammen om en klage, der dere tar opp helt konkrete ting som dere er misfornøyde med. Om det er helt bestemte hendelser så refererer dere til disse helt konkret og om det er gjentagende situasjoner, så skriver dere at dette er gjentagende. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt barn er på en liten SFO og vi er kjempefornøyde. Det er rolig og oversiktlig. De spiser ok mat, er på turer og driver ned formingsaktiviteter i tillegg til frilek. Vårt barn stortrives. De voksne har alltid tid til å ta imot og si farvel til barnet vårt.

Anonymkode: 0d64d...d83

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På min forrige arbeidsplass var det gjerne slikt..

Men, starten av dagen var det alltid aktiviteter som hver voksen stod for, delte barna i grupper på hvem som ville gjøre hva.
Så hadde man en aktivitet til ca 3-halv fire og etter det var det frilek...Nå skal det sies at SFO'en var liten og etter kl 3 var det gjerne bare 20 barn-og 6 voksne. Umulig for barna å stikke av, så telling var ikke nødvendig og du hadde oversikt over hele lokalet selv om du satt og pratet i 5 minutter..

Det som gjerne er viktig under frilek, er at voksne ikke blander seg inn, fordi du fratar barna frihet og den sosiale utviklingen, men du følger likevel med på at barna er snille og greie med hverandre og heller ikke faller utfor.
Ett normalt friskt barn behøver ikke å ha en voksen på seg en hel dag og det er også sunt for barna å kjede seg.
Du kan alltid komme med tips til barnet "Ha du lyst å leke med lego? Biler? Puslespill? Tegne?" Men barn blir gjerne sliten de også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår SFO er kjempebra! Ungene er stort sett alltid ute (noe jeg ser på som veldig bra) og det er alltid veldig mange ansatte der som går å følger med/leker med barna. Ser de ansatte klatre, arrangere konkurranser, spille fotball, osv med barna. SFO har også ulike aktiviteter barna kan melde seg på, det er også tilbud om god og sunn mat. Barnet mitt elsker SFO! Det er for det meste frilek, men det er jo snakk om barnas fritid så det syns jeg er helt fint. Barnet mitt var skolestarter i år og de voksne la stor vekt på å bli kjent med barna. 

Skjønner dessverre at vi er heldige. Veldig synd SFO ikke er er godt tilbud over hele landet. 

Anonymkode: a5e59...fa1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be gjerne om at SFO'ene der dere bor tar kontakt med AKS ( annet ord for SFO) på Lysejordet skole i Oslo. 

De blir sett på som flaggskipet for AKS i Oslo. 

Her er noe av det som gjøres hver uke:

Friluftsgruppe, matkurs, taekwondo, dans, forming, turn, musikkurs osv. I tillegg har de temauker, overnattingstur Etc. Alt inkludert i prisen. 

De fleste barn går der til og med 4 klasse, men det er tilbud også for 5 og 6. 

De voksne som jobber der er ansatt fordi de kan noe spesielt som de kan ha som aktivitet for barna. 

Anonymkode: b9a22...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eldste sønnen min går i 1. Klasse. 

Mitt inntrykk er at de ansatte står/sitter sammen, prater og drikker kaffe. 

Er dette vanlig? 

Føler de er null interesserte i barna.

Anonymkode: 3f7a5...ae5

Husk åpnet SFO i utgangspunktet kun er en oppbevaringsinstitusjon så det er ikke mye du kan kreve av de.

Antar at de kommer til å endre lovverket det etterhvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Husk åpnet SFO i utgangspunktet kun er en oppbevaringsinstitusjon så det er ikke mye du kan kreve av de.

Antar at de kommer til å endre lovverket det etterhvert

Skal ikke være en oppbevaringsplass i følge lovverket

Anonymkode: 3f7a5...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...