Gå til innhold

Hund og barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en datter på halvannet og en nydelig hund på fire og et halvt. Datteren min elsker hunden, litt for mye også. Hunden min liker datteren min til tider, men synes også det blir mye fordi hun helst vil ha han med på alt hele tiden. Jeg prøver å finne positive gode aktiviteter de begge kan akseptere.  Det beste de vet er å kaste ball og gjøre triks for å gi godbiter. Noen som har tips til flere aktiviteter?  

Vi går også turer med begge, men er litt styrete da datteren min ikke forstår hundens behov for ro og fred på tur. Nå for tiden synes jeg hunden er i overkant tolerant stakkars og løsningen blir å låse han inne fordi et barn på halvannet har litt begrensede evner når det kommer til forståelse og det å gi hunder pause. 

Jeg vil gjerne ha tips til hvordan de bedre kan omgås og aktiviteter.  Hun vil gjerne kose og leke hele tiden.  Han vil være med på litt, men ikke for mye. Hun kjefter også en del på han i merkelige greier situasjoner. Tror jeg får noen grå hår snart 

Anonymkode: 3fb4a...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig til oppegående barn du har, som på halvannet år både gjør triks og kjefter på hunden.
Du får skjerme bikkja for ungen, og lære det oppegående barnet at det ikke er greit å henge på dyret hele tiden.


Who let the dogs out?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, birma skrev:

Veldig til oppegående barn du har, som på halvannet år både gjør triks og kjefter på hunden.
Du får skjerme bikkja for ungen, og lære det oppegående barnet at det ikke er greit å henge på dyret hele tiden.


Who let the dogs out?

Du er typen som elsker å se etter muligheten til å få lov og være spydig? Koselig det. For deg. Ikke for noen andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lanista1984 skrev:

Du er typen som elsker å se etter muligheten til å få lov og være spydig? Koselig det. For deg. Ikke for noen andre. 

Den tror jeg svei. For det er jo ingen som er spydige, nedlatende ol her inne :fnise:

Anonymkode: 36b85...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en datter på halvannet og en nydelig hund på fire og et halvt. Datteren min elsker hunden, litt for mye også. Hunden min liker datteren min til tider, men synes også det blir mye fordi hun helst vil ha han med på alt hele tiden. Jeg prøver å finne positive gode aktiviteter de begge kan akseptere.  Det beste de vet er å kaste ball og gjøre triks for å gi godbiter. Noen som har tips til flere aktiviteter?  

Vi går også turer med begge, men er litt styrete da datteren min ikke forstår hundens behov for ro og fred på tur. Nå for tiden synes jeg hunden er i overkant tolerant stakkars og løsningen blir å låse han inne fordi et barn på halvannet har litt begrensede evner når det kommer til forståelse og det å gi hunder pause. 

Jeg vil gjerne ha tips til hvordan de bedre kan omgås og aktiviteter.  Hun vil gjerne kose og leke hele tiden.  Han vil være med på litt, men ikke for mye. Hun kjefter også en del på han i merkelige greier situasjoner. Tror jeg får noen grå hår snart 

Anonymkode: 3fb4a...223

Min erfaring er at så lenge hunden er noen år eldre, så er det veldig mye den tåler. Mye mer enn du tror. Og den elsker oppmerksomhet når alt kommer til alt. Det er som regel det hunder mangler. Oppmerksomhet. Men etter min mening, så ville jeg ha sett etter tegn som lav knurring og lignende. Hvis du ikke ser dette, så tror jeg de to finner ut av sitt forhold som "søsken" på egen hånd. Det er veldig lite vondt i hunder generelt sett. Og stort sett elsker de barn. Og ikke minst forstår at de er barn. 

Endret av Lanista1984
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den tror jeg svei. For det er jo ingen som er spydige, nedlatende ol her inne :fnise:

Anonymkode: 36b85...fff

Mulig mange er det. Som regel bare starter jeg tråder og leser sjeldent hva andre skriver.. Meg om det..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.10.2016 den 7.22, birma skrev:

Veldig til oppegående barn du har, som på halvannet år både gjør triks og kjefter på hunden.
Du får skjerme bikkja for ungen, og lære det oppegående barnet at det ikke er greit å henge på dyret hele tiden.


Who let the dogs out?

Takk. Alle triksene er innlært med håndbevegelser så derfor er det ikke så vanskelig for mitt barn å få hunden til å gjøre triksene. Barnet kan også si dekk, sitt, snurr, hopp. Det er faktisk ikke uvanlig i den alderen. Det er heller ikke uvanlig at barn i den alderen sier nei og kjefter fordi de fortsatt er litt egosentriske. Hunden blir selvfølgelig også skjermet, men jeg var ute etter tips til gode aktiviteter de kunne gjøre sammen

Anonymkode: 3fb4a...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær veldig oppmerksom på dempende signaler! Hunden kan tilsynelatende se ut til å tåle det som skjer, men sier veldig mye med å slikke seg på nesa, se til siden, gå i bue, etc. Disse tegnene viser at hunden ønsker seg vekk fra barnet. Går det an å lære henne at man skal snakke mildt og snilt til alle, og si noe sånt som at hunden blir lei seg hvis hun sier nei strengt? Er det lettere å forstå? Jeg har ikke barn, men kan en god del om hund og trening og hundespråk. 

Skjønner du føler at du må fjerne hunden, men å stenge hun eller han inne blir jo en straff på en måte, en adskillielse fra dere.  Kan du skape soner i boligen med feks en lav hylle eller en kompostgrind som ikke barnet kan forsere? Så kan hunden ha en frisone og likevel være med familien sin. Bør også ha et sted hunden kan velge å gå og vite at ikke barnet kommer etter. 

Hunder kan være veldig tålmodige uten at de nødvendigvis trives. 

Endret av Rainbow
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Rainbow, jeg ville fulgt med og se om hunden virkelig er komfortabel med dette. Jeg synes ikke en hund skal måtte tolerere for mye, og barn trenger å lære seg å vise respekt for hunder. En hund er ikke et barns leketøy.

En måte å gjøre det på er å gi hunden et liggested i stua. Når hunden legger seg der, så får den være i fred. Ta den tiden og den jobben det er å lære barnet at når hunden velger å gå dit og legge seg, så skal barnet ikke gå bort dit. Det kan bli lettere for hunden når den vet at når den får nok, så får den et fristed - samtidig som den også er sammen med dere og ikke blir utestegnt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også fjerne barnet fra hunden og si at nå skal hunden slappe av. Vi stengte aldri hunden vår inn på ett rim for at den skulle få fred. Vi snakket med barna ig evt flyttet de unna hunden. Barna lærte veldig fort å la hunden være i fred. 

Vi hadde schæfer fra før barna ble født og flere ble det opp gjennom årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke utnytt hundens toleranse rundt barnet ditt, hvis du gjør det vil du til slutt ende opp med at barnet blir blitt. Tegn du skal se etter på at hunden ikke liker hva barnet ditt gjør: Gjentatt gjesping, slikking på overleppa, ser til siden, prøver å gå vekk fra barnet, "whale eye" (se eksempelbilder på google), knurring, glefsing.

Hunden skal ikke trenge å bli stengt inne på et rom for å få være i fred, som andre har sagt ovenfor bør du ha en frisone for hunden hvor du må lære barnet at når hunden er i frisonen, så skal den få være helt i fred. Den eneste måten din hund og datteren din kan bedre omgås, er hvis du lærer datteren din hvordan hun skal oppføre seg rundt hunden. Et barn på ett og et halvt år er smartere enn du tror, og de kan fint bli lært opp til å forstå grenser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang dempende signaler: søk på baby jumps on rottweiler på youtube. Jeg har kun appen og finner ikke link der. Det står også forklart med tekst i filmen siden det kan være vanskelig å se. (Hvis ikke dette er verdens snilleste hund, så vet ikke jeg..)

Anonymkode: bab3d...451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...