Gå til innhold

MÅ datteren min leke med ei i klassen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Datteren min er nå 12 år og har gått i samme klasse som denne jenta siden 1 klasse. Datteren min har andre venninner og fungerer fint sosialt på skole og fritid.

Den ene jenta hun går i klassen med er for å si det mildt meget spesiell. Selv i en alder av 12 så løper hun rundt og vrinsker som en hest. Legger seg under pulten i klasserommet og mjauer som en katt. Hun er ikke med på andre aktiviteter, men klager hele tiden til lærere og foreldre om st ingen vil leke med henne. Hun fungerer svært umodent for alderen.

Nå for noen dager siden så hadde moren til denne jenta en rundreise rundt til foreldrene til de andre i klassen og krevde at barna skulle leke med datteren hennes. Vi svarte at vår datter og denne jenta ikke har den kjemien som trengs og at vi ikke ønsker å tvinge datteren vr til å leke med henne i fritiden, ei heller på skolen.

Vi har bedt denne jenta i bursdag og andre jentekvelder, men da ønsker hun kun å være sammen med meg mens de andre leker ute etter inne.

Denne jenta er en attpåkladd og foreldrene er også svært spesielle. Kan jo nevne at faren hennes sitter i bilen på parkeringsplassen på skolen og følger med på datteren sin med kikkert :hakeslepp:. Hvorfor han gjør det aner vi ikke og ikke gidder vi bry oss om hvorfor heller. Han er en Jippi av en annen verden.

Hva i all verden kan kreves av vår datter og andre jenter i klassen egentlig? Er de ikke store nok til å kunne velge selv hvem de vil leke med i den alderen?

Jeg holder på å bli gal av den jenta og foreldrene hennes. Hun degges med av foreldrene og i deres øyne er hun jo helt norma, selvsagt.

Vi har bedt datteren vår at hun skal behandle henne pent, men kan få velge selv om hun vil leke med henne. Dermed går denne jenta og leker med 1-2 klassinger, de er jo på samme nivå sosialt.

Anonymkode: 381b3...bfb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er tragisk at du og de andre foreldrene ikke har tatt tak i denne situasjonen før nå.

Dette som dere ser er jo alvorlig for jentas oppvekstvilkår, og ingen har meldt ifra til hverken skole eller helsestasjon? Og ditt eneste problem her er at det er "plagsomt" at de ønsker inkludering? 

Man har ansvar for alle barn rundt seg - og det er deres ansvar å sørge for at denne jenta blir sett.

Jeg må virkelig si det er trist å se at så mange ikke tenker på barnets beste,men bare ser henne som et uromoment. Hun trenger åpenbart hjelp, og du virker jo ikke videre interessert i å være en god støtte her.

Ta nå heller ansvaret ditt og meld fra om denne stakkars jenta, sjukt mange år etter du burde - men ja. Skjerp deg. 

Anonymkode: d2a06...0ce

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er tragisk at du og de andre foreldrene ikke har tatt tak i denne situasjonen før nå.

Dette som dere ser er jo alvorlig for jentas oppvekstvilkår, og ingen har meldt ifra til hverken skole eller helsestasjon? Og ditt eneste problem her er at det er "plagsomt" at de ønsker inkludering? 

Man har ansvar for alle barn rundt seg - og det er deres ansvar å sørge for at denne jenta blir sett.

Jeg må virkelig si det er trist å se at så mange ikke tenker på barnets beste,men bare ser henne som et uromoment. Hun trenger åpenbart hjelp, og du virker jo ikke videre interessert i å være en god støtte her.

Ta nå heller ansvaret ditt og meld fra om denne stakkars jenta, sjukt mange år etter du burde - men ja. Skjerp deg. 

Anonymkode: d2a06...0ce

Melde fra hvor? Det er foreldrenes oppgave. Men medmenneske, ja det kan hun godt bli bedre på...

Anonymkode: 29316...e64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke akkurat du og din datter som har noe problem her. Ja, din datter må leke med henne syns jeg, på hvilken måte leker de IKKE sammen i dag? Og mener du at akkurat DIN datter må få slippe, men noen av de andre i klassen kan gjøre det? Eller at ingen skal være sammen med henne.
12åringer er store nok til å vise hensyn, lære at folk er forskjellige, lære utfordrende situasjoner sosialt og lære å takle annerledeshet. Du kunne nok også øve deg en del på dette.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terracotta

Jeg synes du vinkler denne situasjonen på en fryktelig rar måte. Datteren din er jo velfungerende og har venner, det er ikke henne det er synd på her - eller deg for den saks skyld. Det er denne jenta.

Er ikke skolen involvert på noen måte? De må jo se problemstillingen de også. Jeg synes at du skal ta opp dette med barnas lærer umiddelbart. Jeg reagerer sterkt på at det ikke har blitt gjort allerede.

Endret av Terracotta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest CecilieX

Det er vanskelig å skjønne akkurat hvor vondt det er å være forelder til et barn som faller utenfor. Jeg synes du kan prøve å se for deg at situasjonen var omvendt. Hva ville du i så fall ønske at noen gjorde for barnet ditt. Mange foreldre er altfor opptatt av egne barns behiv, men hvis det motiverer deg så er det mye å lære for ditt barn i å skulle være empatiske ovenfor andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terracotta

Jeg kan forresten legge til at da jeg selv var på din datters alder hadde vi en jente med sosiale og kognitive vansker i klassen. Dette var noe jeg og mine foreldre hadde en dialog om, og jeg ble oppfordret til å være et empatisk medmenneske og se at det hadde en verdi for henne å få være sammen med meg og min bestevenninne - og en verdi for meg å lære at alle er forskjellige og bringer ulike ting med seg til sosiale situasjoner. Jeg er utrolig glad for at mine foreldre støttet og utfordret meg rundt dette, ikke fordi det var et vennskap som rent isolert sett var fryktelig morsomt for meg, men fordi det var viktig for meg som menneske - og for denne jenta.

Etter en stund ble det en ubalanse der jeg og min bestevenninne alltid "tok oss av" denne jenta. Da ble det aktuelt å ta det opp med læreren, som tok det videre med andre foreldre i klassen, slik at ikke alt "ansvar" falt på oss. I slike sammenhenger, der noen av barna fungerer som en slags støttekontakt, er det selvsagt naturlig å stille spørsmålstegn ved i hvor stor grad barn skal "tvinges" til å være sammen. Men litt i ny og ne tror jeg alle involverte har godt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å utelukke noen fra "leken" i skoletiden er aldri greit, uansett. Spør hvilken ansvarlig lærer du vil.  Å gi en 12 åringen valget at de kan slippe!? er ipraksis aksept for utfrysing.

Det finnes et spesielt sted forbeholdt foreldre som, med vilje,  lar utfrysing foregå.

 

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Terracotta skrev:

Jeg kan forresten legge til at da jeg selv var på din datters alder hadde vi en jente med sosiale og kognitive vansker i klassen. Dette var noe jeg og mine foreldre hadde en dialog om, og jeg ble oppfordret til å være et empatisk medmenneske og se at det hadde en verdi for henne å få være sammen med meg og min bestevenninne - og en verdi for meg å lære at alle er forskjellige og bringer ulike ting med seg til sosiale situasjoner. Jeg er utrolig glad for at mine foreldre støttet og utfordret meg rundt dette, ikke fordi det var et vennskap som rent isolert sett var fryktelig morsomt for meg, men fordi det var viktig for meg som menneske - og for denne jenta.

Etter en stund ble det en ubalanse der jeg og min bestevenninne alltid "tok oss av" denne jenta. Da ble det aktuelt å ta det opp med læreren, som tok det videre med andre foreldre i klassen, slik at ikke alt "ansvar" falt på oss. I slike sammenhenger, der noen av barna fungerer som en slags støttekontakt, er det selvsagt naturlig å stille spørsmålstegn ved i hvor stor grad barn skal "tvinges" til å være sammen. Men litt i ny og ne tror jeg alle involverte har godt av.

Vi hadde også en slik jente i klassen. Mine foreldre oppfordret meg også til å være sammen med henne. Vi inviterte henne ofte med på turer og lignende i helgene noe foreldrene satt utrolig stor pris på. Jeg lærte meg etterhvert å sette stor pris på denne jenta selv om jeg syntes at hun innimellom var fryktelig rar. Hun fikk være med når jeg var mine andre venninner og ble aldri ekskludert. Etterhvert gled hun inn som en naturlig del av venninnegjengen. Jeg er utrolig glad for at mine foreldre (og mine venninners foreldre) ikke lot meg/oss ekskludere henne. Her var skolen og andre instanser inne i bildet også. Det er jo neppe jentas feil at hun var seint utviklet sosialt, og hun hadde nok å stri med så det skulle bare mangle at vi jentene ikke ekskluderte henne vi også.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terracotta
Akkurat nå, Sirah skrev:

Vi hadde også en slik jente i klassen. Mine foreldre oppfordret meg også til å være sammen med henne. Vi inviterte henne ofte med på turer og lignende i helgene noe foreldrene satt utrolig stor pris på. Jeg lærte meg etterhvert å sette stor pris på denne jenta selv om jeg syntes at hun innimellom var fryktelig rar. Hun fikk være med når jeg var mine andre venninner og ble aldri ekskludert. Etterhvert gled hun inn som en naturlig del av venninnegjengen. Jeg er utrolig glad for at mine foreldre (og mine venninners foreldre) ikke lot meg/oss ekskludere henne. Her var skolen og andre instanser inne i bildet også. Det er jo neppe jentas feil at hun var seint utviklet sosialt, og hun hadde nok å stri med så det skulle bare mangle at vi jentene ikke ekskluderte henne vi også.

Så godt å høre at det er flere med foreldre som har fokusert på slikt, og at du også har hatt gode erfaringer med det!

For å presisere var jenta jeg snakket om altså faktisk psykisk utviklingshemmet, så hun ble aldri en naturlig del av venninnegjengen, da hun egentlig var en del "yngre enn oss i hodet", om man kan si det sånn. Jeg vet ikke hva som "feiler" jenta TS snakker om, kanskje er hun bare litt annerledes uten at det er noe "galt" med henne, og i så fall kan det jo hende at det hjelper å bli ordentlig kjent og gi henne en sjanse over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Terracotta skrev:

Så godt å høre at det er flere med foreldre som har fokusert på slikt, og at du også har hatt gode erfaringer med det!

For å presisere var jenta jeg snakket om altså faktisk psykisk utviklingshemmet, så hun ble aldri en naturlig del av venninnegjengen, da hun egentlig var en del "yngre enn oss i hodet", om man kan si det sånn. Jeg vet ikke hva som "feiler" jenta TS snakker om, kanskje er hun bare litt annerledes uten at det er noe "galt" med henne, og i så fall kan det jo hende at det hjelper å bli ordentlig kjent og gi henne en sjanse over tid.

Ja, det er heldigvis en god del sånne foreldre der ute. Husker at det ikke alltid var like gøy å være hun som drasset på hun rare, men etterhvert så ble det like naturlig å være med henne som med de andre :) 

Hun her var nok ikke syk på noen måte, bare veldig seint utviklet sosialt. Her hjalp det iallefall bare å gi jenta trygghet og vise at hun var velkommen selv om hun gjorde mange rare ting og sa mye rart. Tror det var mye usikkerhet inne i bildet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange barn som faller utenfor sosialt på skolen. Jeg er srlv lærer. På skolen jobber vi for å skape gode relasjoner mellom elevene. Fsller noen utenfor prøver vi å lage til situasjoner hvor det er mulig å være sosial UTEN at noen føler seg presset til å være med folk de  ikke ønsker å være med. Jeg har en autist i klassen som sliter sosialt. De andre kan arbeide med denne eleven og inkluderer alltid når det er felleslek, men likevrl blit eleven noen ganger utenfor klassen, og føler på dette selv. Jeg tok kontakt med BUP for å høre hva de mente og fikk beskjed om at man ALDRI skal tvinge barn til å være med andre. Det fungere mot sin hensikt.  Da skal man heller oppfordre til samarbeid, felleslek o.a. på tvers av vennegrupper.

Anonymkode: ecd2b...541

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en slik person som ofte inkluderer alle, selv de litt mer spesielle, vis det kan gjøres på en naturlig måte. Men jeg husker på barne / ungdomskolen at jeg ofte kviet meg for å gjøre det med de som var mer åpenlyst annderledes fordi lærere ofte så dette og skulle dytte disse på meg i annledninger som ikke var så naturlig. 
Jeg er helt for dette å inkludere der du kan, men ikke for enhver pris. Syns det er bra at dere som foreldre innviterer denne jenta i bursdager, og det håper jeg dere fortsetter med. Snakk gjerne med datteren deres om at lek som har plass til mange, kan hun være flink å innvitere henne med. Husker vi gikk mye tur, sparket fotball og en hjørne lek ( husker ikke navnet på den ) da jeg gikk på barneskolen. slike aktiviteter er det ingen plass begrensinger på, så da er det en fin plass å inkludere. Men jeg syns din datter skal selv få bestemme om hun vil ha mer en til en kontakt med denne jenta. 

Anonymkode: e4427...d3e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes mange barn som faller utenfor sosialt på skolen. Jeg er srlv lærer. På skolen jobber vi for å skape gode relasjoner mellom elevene. Fsller noen utenfor prøver vi å lage til situasjoner hvor det er mulig å være sosial UTEN at noen føler seg presset til å være med folk de  ikke ønsker å være med. Jeg har en autist i klassen som sliter sosialt. De andre kan arbeide med denne eleven og inkluderer alltid når det er felleslek, men likevrl blit eleven noen ganger utenfor klassen, og føler på dette selv. Jeg tok kontakt med BUP for å høre hva de mente og fikk beskjed om at man ALDRI skal tvinge barn til å være med andre. Det fungere mot sin hensikt.  Da skal man heller oppfordre til samarbeid, felleslek o.a. på tvers av vennegrupper.

Anonymkode: ecd2b...541

Men tvinge, selvfølgelig kan man ikke dra dem med seg, låse dem inne på et rom, nekte dem goder hvis ikke osv. Det man kan, er å snakke og forklare og la dem reflektere over "tenk hvis det var deg", "Hvordan tro du hun føler det når dere...", "Hva ville du likt at de andre gjorde", "Hvordan kan du hjelpe henne?" Og der tror jeg nok foreldre har større påvirkningskraft enn en lærer, fordi det blir en en-til-en dialog, der barna også kan få uttale seg. Man bør/må OPPFORDRE som du sier. Denne moren gjør jo ikke det, hun sier jentene får velge selv. Men vi vet jo ikke helt, hun skriver jo at jenta skal behandles pent og at de har invitert. Men ts, hvorfor blir du GAL av henne og foreldrene hennes? Det er nå rart.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns du kan oppfordre datteren din til å invitere henne med om de skal spille fotball e.l. i friminuttene, men syns absolutt ikke noe om å tvinge henne til å være med denne jenta på fritiden. På sikt kommer den tvangen bare til å føre til at flere oppfatter henne som slitsom og trekker seg mer unna. Jeg var selv en som ble tvunget til å leke med alskens utskudd som barn fordi jeg var "så greit" iflg læreren, og det endte med at jeg fikk skolevegring. En 12 åring er gammel nok til å velge venner selv, men på skolen kan man forsøke å involvere hele klassen. Ellers ville jeg tatt dette opp med lærer, de må jo ha sett denne jentas oppførsel, og kan ta kontakt med foreldre, bup o.l.

Anonymkode: 73867...9c1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Datteren min er nå 12 år og har gått i samme klasse som denne jenta siden 1 klasse. Datteren min har andre venninner og fungerer fint sosialt på skole og fritid.

Den ene jenta hun går i klassen med er for å si det mildt meget spesiell. Selv i en alder av 12 så løper hun rundt og vrinsker som en hest. Legger seg under pulten i klasserommet og mjauer som en katt. Hun er ikke med på andre aktiviteter, men klager hele tiden til lærere og foreldre om st ingen vil leke med henne. Hun fungerer svært umodent for alderen.

Nå for noen dager siden så hadde moren til denne jenta en rundreise rundt til foreldrene til de andre i klassen og krevde at barna skulle leke med datteren hennes. Vi svarte at vår datter og denne jenta ikke har den kjemien som trengs og at vi ikke ønsker å tvinge datteren vr til å leke med henne i fritiden, ei heller på skolen.

Vi har bedt denne jenta i bursdag og andre jentekvelder, men da ønsker hun kun å være sammen med meg mens de andre leker ute etter inne.

Denne jenta er en attpåkladd og foreldrene er også svært spesielle. Kan jo nevne at faren hennes sitter i bilen på parkeringsplassen på skolen og følger med på datteren sin med kikkert :hakeslepp:. Hvorfor han gjør det aner vi ikke og ikke gidder vi bry oss om hvorfor heller. Han er en Jippi av en annen verden.

Hva i all verden kan kreves av vår datter og andre jenter i klassen egentlig? Er de ikke store nok til å kunne velge selv hvem de vil leke med i den alderen?

Jeg holder på å bli gal av den jenta og foreldrene hennes. Hun degges med av foreldrene og i deres øyne er hun jo helt norma, selvsagt.

Vi har bedt datteren vår at hun skal behandle henne pent, men kan få velge selv om hun vil leke med henne. Dermed går denne jenta og leker med 1-2 klassinger, de er jo på samme nivå sosialt.

Anonymkode: 381b3...bfb

Jeg synes dere burde sende inn en anonym bekymringsmelding til deres lokale, kommunale Barnevern. Dette høres ikke bra ut!

Anonymkode: a5b6b...240

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det burde blitt sendt inn en bekymringsmelding på Ts siden det virker som at hun lærer opp jentungen sin til å bli en totalt sosiopat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:spy: Blir kvalm av sånne som deg. Denne tråden er det beste eksempelet på lenge på hvorfor barn mobber og fryser ut hveradre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...