Gå til innhold

Hvordan er det å jobbe som lærer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er det å jobbe som lærer? Jeg vurderer å ta lektorutdannelse, da jeg ønsker å undervise i to fag på videregående.

Positive og negative sider ved yrket? :)

Anonymkode: d65ab...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Positivt:

-Du er i praksis din egen sjef mye av tiden. Du planlegger og gjennomfører undervisning helt på egenhånd. 

-Du får kombinert to interesser(antar jeg, siden du vurderer dette?), både å jobbe med fag som interesserer deg og å jobbe med mennesker 

-Lønna er relativt grei. Startlønna for en lektor er vel på rundt 500 000.

-Ikke turnusjobbing

-På ungdomskolen: Har kortere arbeidsdager enn mange andre yrkesgrupper

-På vgs: Mulighet for å komme og gå mer som du etter når du har undervisning 

-Du er i et yrke hvor du får brukt hjernen mye,og hvor du stadig lærer nye ting selv

-Mulighet for å ta på seg ekstraarbeid (være kontaktlærer,være sensor på eksamen osv.) for å tjene noen 10 000 ekstra 

-Og det aller beste: Fri HVER helg og ettermiddag/kveld, høstferie, vinterferie, påskeferie, juleferie og sommerferie 

Negativt:

-Det blir en del arbeid utenfor de faste arbeidstidene. Flere av feriene vil antagelig bli brukt til retting,spesielt høst- og vinterferien

-Enkelte elever vil misliker deg helt uten grunn. Noen vil også tøye grensene dine i alle retninger og skape støy i timene. Dette gjelder kanskje ikke så mye på vgs som på lavere trinn

-Du vil oppleve å få elever som har det vondt og sliter. Du vil kanskje bruke masse tid og energi på å hjelpe dem,men allikevel kan det hende de aldri får det bra med seg selv 

Hilsen ungdomsskole-lærer 

Anonymkode: 77062...e04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...