Gå til innhold

Vet man om man har en sak inne hos BV?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har slitt med depresjon og angst ila svangerskapet, men nå er jeg friskmeldt og skal snart avslutte hos DPS. Var innom en kort tur hos en instans som jeg følte ville meg vondt, så derfor i samråd med psykolog OG fastlege avsluttet jeg det hele etter 2-3 besøk.

denne instansen nevnte barnevernet, men som de fint la det, kun som et hjelpetiltak, avlastning og for at jeg skulle vite at det er et tilbud der, ja liksom du! Når jeg sa jeg ville avslutte så sa en av damene, men du er hjertelig velkommen å ta kontakt igjen. (Nei takk, som om! I epikrisen min sto det noe veldig rart og fastlegen sa at han leste epikrisen litt mellom fingrene og at han selv har fulgt meg gjennom svangerskapet så han har jo sett meg fra start til slutt)

men av en eller annen grunn er jeg redd jeg har barnevernet i nakken, er redd de skal komme på barsel, ta kontakt ut av det blå, til og med at denne damen i denne instansen plutselig skal finne på å "ja, la oss se hvordan det går med xx, vi sender BV dit for å sjekke, selv om hun kun var her 3 ganger for 5 år siden"

men har jeg en rasjonell frykt? Er barnevernet i nakken på meg? Hverken psykolog eller fastlege har nevnt noe til meg, og psykologen som anbefalte meg å avslutte dette med denne instansen fordi de hadde tatt opp BV, når det ikke var noen indikasjon på dette og at det derfor så ut som vi ikke passet sammen.

Anonymkode: 33d61...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts her..

Og til dere som skulle mene det ligger mer bak enn det jeg forteller. Ikke gidd, det gjør ikke det. Er blitt paranoid ja, for ble virkelig tatt på senga når de kun "nevnte" barnevernet med et stort HINT HINT.

altså skal føde om 2 måneder, de kan vel ikke plutselig komme inn til barsel eller føden og ta fra meg barnet? Har som sagt ikke hørt noe fra barnevernet, men lurer fælt på om sjeg er registrert inn i noe register hos dem? Sånn *obs*-liste. Finnes slike lister? Vil jeg ffå vite det? Hadde jeg fått vite det allerede?

Anonymkode: 33d61...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker tråden din om dette.

Ingen kan vite om BV har fått bekymringsmelding, men hvis verken fastlegen eller psykologen din har sendt en slik, hvem skulle da ha gjort det?

Jeg trpr du gjør lurt i å roe ned.

Anonymkode: 0b17e...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykolog eller lege sender ikke opplysninger eller melding til BV med mindre de mener du har svekket omsorgsevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du står sterkt med lege og Dps i ryggen. Værre om det var dem som pusset barnevernet på deg.

Det du gjerne kan forvente er at barnevernet kan kommee innom en tur i barselperioden, sånn som helsestasjonen gjør. Type skjekker at alt er greit også avslutter de saken, evt tar ett til uanmeldt besøk senere. (Det første er som regel meldt besøk).

Det er ikke uvanlig om en av partene har psykiatri på seg, selv om det er absurd at de utsetter folk for sånt uten reelle indikasjoner på omsorgssvikt..

Anonymkode: 0cd1f...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg husker tråden din om dette.

Ingen kan vite om BV har fått bekymringsmelding, men hvis verken fastlegen eller psykologen din har sendt en slik, hvem skulle da ha gjort det?

Jeg trpr du gjør lurt i å roe ned.

Anonymkode: 0b17e...f9a

Ikke legen eller psykologen, men denne skumle ekle damen fra instansen som startet det hele. 

Kan ingen vite? Andre bryr jeg meg ikke om, men om jeg har noe som jeg ikke vet lurer jeg på. Liksom om jeg er satt i et "obs"-register eller lignende? Finnes dette i det hele tatt?

er liksom ikke slik at jeg møter BV på barsel når jeg ikke har hørt et ord om dette uten denne instansen jeg i samråd med psykolog og fastlege avsluttet hos.

Anonymkode: 33d61...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her..

Og til dere som skulle mene det ligger mer bak enn det jeg forteller. Ikke gidd, det gjør ikke det. Er blitt paranoid ja, for ble virkelig tatt på senga når de kun "nevnte" barnevernet med et stort HINT HINT.

altså skal føde om 2 måneder, de kan vel ikke plutselig komme inn til barsel eller føden og ta fra meg barnet? Har som sagt ikke hørt noe fra barnevernet, men lurer fælt på om sjeg er registrert inn i noe register hos dem? Sånn *obs*-liste. Finnes slike lister? Vil jeg ffå vite det? Hadde jeg fått vite det allerede?

Anonymkode: 33d61...46b

Selvfølgelig sier og mener du at det ikke ligger noe mer bak, alt annet ville jo vært veldig rart. Men klart det ligger noe bak siden du er i sytemet og bv har blitt nevnt. 

Anonymkode: aabb9...08c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan ingen vite? Andre bryr jeg meg ikke om, men om jeg har noe som jeg ikke vet lurer jeg på. Liksom om jeg er satt i et "obs"-register eller lignende? Finnes dette i det hele tatt?

 

Nei.

Slapp av.

Anonymkode: 0b17e...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du står sterkt med lege og Dps i ryggen. Værre om det var dem som pusset barnevernet på deg.

Det du gjerne kan forvente er at barnevernet kan kommee innom en tur i barselperioden, sånn som helsestasjonen gjør. Type skjekker at alt er greit også avslutter de saken, evt tar ett til uanmeldt besøk senere. (Det første er som regel meldt besøk).

Det er ikke uvanlig om en av partene har psykiatri på seg, selv om det er absurd at de utsetter folk for sånt uten reelle indikasjoner på omsorgssvikt..

Anonymkode: 0cd1f...e80

Hææ? TULLER du? Men får jeg NULL beskjed om dette på forhånd? Om jeg får beskjed når tid er dette? 2 dager før eller en måned før?

Anonymkode: 33d61...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du gjerne kan forvente er at barnevernet kan kommee innom en tur i barselperioden, sånn som helsestasjonen gjør. Type skjekker at alt er greit også avslutter de saken, evt tar ett til uanmeldt besøk senere. (Det første er som regel meldt besøk).

Hvorfor skulle de det? Hvem skulle ha sendt melding til BV om TS når verken fastlegen eller psykologen har gjort det?

Anonymkode: 0b17e...f9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig sier og mener du at det ikke ligger noe mer bak, alt annet ville jo vært veldig rart. Men klart det ligger noe bak siden du er i sytemet og bv har blitt nevnt. 

Anonymkode: aabb9...08c

I hvilket system?

Barnevernet ble nevnt som kun "avslastning" siden jeg var deprimert, er jo ikke det lenger, har avsluttningssamtale med psykolog til uken så jeg skjønner ikke hva du mener. Pg det er jo disse som nevnte dette som avlastning jeg er redd for ikke psykolog eller fastlegen.

annet vil være rart, NETTOPP. Paranoia? Gjett om, det være seg hormoner eller rasjonellfrykt aner jeg ikke. Syntes det var så ekkelt at de nevnte barnevernet som et "hjelpetiltak" at jeg stivnet helt til og aner ikke hvor jeg skal gjemme meg. Har ALDRI hørt noe mer om det enn den ene gangen, og når jeg avsluttet det hos denne instansen etter 2-3 besøk forsikret de meg om at de ikke hadde gjort noe, men at de kun ville informere meg.. Yeah right, med alle de historiene som er ute å går. I mitt hode er det slik at når de nevner det så er det en tanke til som får dem til å nevne det og ikke bare for å "si hvilke myligheter som finnes"

Anonymkode: 33d61...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også innom en instans som ville sende melding til barnevernet da jeg var gravid. De sa de kom til å gjøre det uansett hva jeg sa, så det var best at jeg samtykket til meldingen. Det ville jeg ikke, og da innrømte de til slutt at de ikke hadde lov til å sende bekymringsmelding på et ufødt barn uten samtykke. Jeg spurte hva som skjedde hvis jeg avsluttet kontakten der, og da ville ingenting skje siden jeg da ikke lenger var i systemet deres når barnet ble født.

Jeg vet ikke om det var sannheten de fortalte til slutt da. Men tror nok de ville meldt meg om de kunne... (Barnet mitt er 7 år nå, og ingenting skjedde.)

Anonymkode: a2d4c...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

annet vil være rart, NETTOPP. Paranoia? Gjett om, det være seg hormoner eller rasjonellfrykt aner jeg ikke. Syntes det var så ekkelt at de nevnte barnevernet som et "hjelpetiltak" at jeg stivnet helt til og aner ikke hvor jeg skal gjemme meg. Har ALDRI hørt noe mer om det enn den ene gangen, og når jeg avsluttet det hos denne instansen etter 2-3 besøk forsikret de meg om at de ikke hadde gjort noe, men at de kun ville informere meg.. Yeah right, med alle de historiene som er ute å går. I mitt hode er det slik at når de nevner det så er det en tanke til som får dem til å nevne det og ikke bare for å "si hvilke myligheter som finnes"

 

Du burde snakke om denne paranoiaen med psykologen din.

Anonymkode: 0b17e...f9a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I hvilket system?

Barnevernet ble nevnt som kun "avslastning" siden jeg var deprimert, er jo ikke det lenger, har avsluttningssamtale med psykolog til uken så jeg skjønner ikke hva du mener. Pg det er jo disse som nevnte dette som avlastning jeg er redd for ikke psykolog eller fastlegen.

annet vil være rart, NETTOPP. Paranoia? Gjett om, det være seg hormoner eller rasjonellfrykt aner jeg ikke. Syntes det var så ekkelt at de nevnte barnevernet som et "hjelpetiltak" at jeg stivnet helt til og aner ikke hvor jeg skal gjemme meg. Har ALDRI hørt noe mer om det enn den ene gangen, og når jeg avsluttet det hos denne instansen etter 2-3 besøk forsikret de meg om at de ikke hadde gjort noe, men at de kun ville informere meg.. Yeah right, med alle de historiene som er ute å går. I mitt hode er det slik at når de nevner det så er det en tanke til som får dem til å nevne det og ikke bare for å "si hvilke myligheter som finnes"

Anonymkode: 33d61...46b

Det er ikke rart at du ble skeptisk, det var sånn de startet det hos meg også, de ville bare informere om at det var mulig å få hjelp hvis jeg ville det osv. Når jeg ikke ville så var det plutselig ikke så frivillig lenger. Jeg skulle gjort som deg og sluttet med en gang de nevnte det, men jeg var naiv og trodde på dem når de fremstilte det som at de bare ville informere.

Så, du er ikke nødvendigvis paranoid. Men, de har uansett ikke lov til å sende melding uten å informere deg med mindre de mistenker vold eller misbruk o.l. Og det får man jo ikke gjort med et ufødt barn.

Anonymkode: a2d4c...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hææ? TULLER du? Men får jeg NULL beskjed om dette på forhånd? Om jeg får beskjed når tid er dette? 2 dager før eller en måned før?

Anonymkode: 33d61...46b

Tuller ikke..men jeg tror det er det verste som kan skje. Ett meldt hjemmebesøk i barselperioden (de kontakter deg på forhånd) og i værste fall ett uanmeldt i etterkant (noen uker senere ish), så avsluttet sak om alt er "akseptabelt" og du ser aldri mer til dem. 

Anonymkode: 0cd1f...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, de har ikke lov til å sende bekymringsmelding på et ufødt barn uten at du er informert.
For det andre, og mer viktig, hva er du egentlig så redd for? Barnevernet er der for å hjelpe deg og barnet ditt. Dersom alt er helt flott og dere ikke trenger hjelp så vil de bare ta en rask sjekk og så avslutte saken. Om det er slik at du sliter psykisk etter fødselen så kan det være helt supert å ha noen som hjelper deg gjennom det. Barnevernet kan hjelpe til med foreldreveiledning, avlastning og lignende.
Syns du skal roe deg litt ned og heller bruke de siste månedene på å glede deg til du skal bli mor. det stresset du holder på med nå gagner ingen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uansett om du har en sak hos barnevernet så trenger du strengt tatt ikke bekymre deg for å bli fratatt barnet om du ikke mishandler det fysisk eller psykisk. Jeg vet ikke hvordan instans du var hos som nevnte barnevernet, men barnevernet er ikke farlig. De setter opp mange hjelpetiltak for familier som trenger det, og det er ofte familiene som spør selv. Ser det er en trend å tro at barnevernet liker å ta barn fra foreldrene sine, det gjør de altså ikke, og det fungerer kun som en absolutt siste utvei dersom det er til barnets beste.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du sliter med angst og depresjoner. Dama fortalte at barnevernet har hjelpetiltak. Hun "pussa" ikke barnevernet på deg.

Jeg har en søster som sliter veldig mtp et barn med litt ekstra behov for oppfølging, hun kontaktet barnevernet selv og fikk kjempegod oppfølging, og fikk tilbud om avlastningshjem osv. Dette forholdet varte helt til barnet var 18 år og det var da aldri snakk om annet emm hjelpetiltak.

Ja, synes du er ganske paranoid.

Jeg sliter selv med det samme, og er gravid. Får hjelp fra ulike instanser, hadde aldri tatt meg nær av et råd om hjelpetiltak fra barnevernet hvis jeg ønsket det. 

Anonymkode: 530f1...be8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supersol
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg har slitt med depresjon og angst ila svangerskapet, men nå er jeg friskmeldt og skal snart avslutte hos DPS. Var innom en kort tur hos en instans som jeg følte ville meg vondt, så derfor i samråd med psykolog OG fastlege avsluttet jeg det hele etter 2-3 besøk.

denne instansen nevnte barnevernet, men som de fint la det, kun som et hjelpetiltak, avlastning og for at jeg skulle vite at det er et tilbud der, ja liksom du! Når jeg sa jeg ville avslutte så sa en av damene, men du er hjertelig velkommen å ta kontakt igjen. (Nei takk, som om! I epikrisen min sto det noe veldig rart og fastlegen sa at han leste epikrisen litt mellom fingrene og at han selv har fulgt meg gjennom svangerskapet så han har jo sett meg fra start til slutt)

men av en eller annen grunn er jeg redd jeg har barnevernet i nakken, er redd de skal komme på barsel, ta kontakt ut av det blå, til og med at denne damen i denne instansen plutselig skal finne på å "ja, la oss se hvordan det går med xx, vi sender BV dit for å sjekke, selv om hun kun var her 3 ganger for 5 år siden"

men har jeg en rasjonell frykt? Er barnevernet i nakken på meg? Hverken psykolog eller fastlege har nevnt noe til meg, og psykologen som anbefalte meg å avslutte dette med denne instansen fordi de hadde tatt opp BV, når det ikke var noen indikasjon på dette og at det derfor så ut som vi ikke passet sammen.

Anonymkode: 33d61...46b

Hva slags instans var du hos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på det at barnevernet ikke er farlig. De gjør ikke noe med mindre det er grunnlag for det. 

 

Anonymkode: 232da...2b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...