Gå til innhold

Barn med begge foreldre i turnus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen min er igang med prøvingen av vårt første barn. Vi jobber begge turnusarbeid med arbeidsdager på 12 timer enten to, tre eller fire ganger i uken fordelt på 12 ukers turnus. Noen som har erfaring fra det å få "livet til å gå opp" med barn når man jobber turnus? 50 prosent barnehageplass? "Ansette" en barnevakt etc? 

På forhånd takk :)

Anonymkode: 23f2b...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja og nei. Jobber turnus, og kan si med en gang at det blir vanskelig. Hos oss går de samme tingene igjen. Hvis en jobber turnus tar denne personen og bytter vakter for å få det til å gå opp. Hvis begge jobber turnus søker den ene seg til en intern dagtidsjobb, eller begge reduserer stillingen til 80%. Ingen har så langt fått det til å gå opp med hjelp fra familie. Har du vurdert å bruke retten til ammefri?

12 timer i barnehage virker veldig lenge, er det med reisetid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe annet svar enn at jeg valgte å være hjemme med barna når de var små, ellers hadde det ikke gått opp ;-) Jeg valgte å bytte yrke og studere samtidig når barna ble eldre - for ellers hadde jeg aldri sett mannen min. Det er ikke lett å få barnevakt, til "alle" døgnets tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, LittleBabyBlue skrev:

Ja og nei. Jobber turnus, og kan si med en gang at det blir vanskelig. Hos oss går de samme tingene igjen. Hvis en jobber turnus tar denne personen og bytter vakter for å få det til å gå opp. Hvis begge jobber turnus søker den ene seg til en intern dagtidsjobb, eller begge reduserer stillingen til 80%. Ingen har så langt fått det til å gå opp med hjelp fra familie. Har du vurdert å bruke retten til ammefri?

12 timer i barnehage virker veldig lenge, er det med reisetid?

12 timer i barnehage er jo ikke alternativ, men tenkte da den ene dagen i uken for eksempel det ikke går opp da jeg for eksempel jobber mandag tirsdag, og mannen tirsdag onsdag torsdag - så kunne vi hatt en fast barnevakt som får betalt og er hjemme hos oss med barnet til vi kommer hjem? :) Om noen har erfaring med det. Litt hjelp fra familie får vi, men ikke alltid ved behov :) Barnet vil også ha en storebror på minst 10 år når barnet begynner i barnehage :)

Anonymkode: 23f2b...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

12 timer i barnehage er jo ikke alternativ, men tenkte da den ene dagen i uken for eksempel det ikke går opp da jeg for eksempel jobber mandag tirsdag, og mannen tirsdag onsdag torsdag - så kunne vi hatt en fast barnevakt som får betalt og er hjemme hos oss med barnet til vi kommer hjem? :) Om noen har erfaring med det. Litt hjelp fra familie får vi, men ikke alltid ved behov :) Barnet vil også ha en storebror på minst 10 år når barnet begynner i barnehage :)

Anonymkode: 23f2b...687

Hvordan får dere det til å gå opp med 10-åringen nå? Lurer virkelig da vi muligens havner i samme situasjon. Hun ene på jobb som er i turnus og har en mann som jobber turnus har søkt seg til dagtid, men ikke fått enda. Imens bruker hun ammefri for å redusere dagene. Du har rett på 1 time betalt, og så mye ubetalt du trenger (nå kan det være særavtaler som gir deg mere. Arbeidsgiver kan ikke nekte. (Bare nevner det siden reglene er fra 2014 og lite brukt). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LittleBabyBlue skrev:

Hvordan får dere det til å gå opp med 10-åringen nå? Lurer virkelig da vi muligens havner i samme situasjon. Hun ene på jobb som er i turnus og har en mann som jobber turnus har søkt seg til dagtid, men ikke fått enda. Imens bruker hun ammefri for å redusere dagene. Du har rett på 1 time betalt, og så mye ubetalt du trenger (nå kan det være særavtaler som gir deg mere. Arbeidsgiver kan ikke nekte. (Bare nevner det siden reglene er fra 2014 og lite brukt). 

10åringen er her bare 50 prosent :) I min jobb (ambulansen) er det ikke mulighet med dagtidjobbing - så det eneste muligheten er å starte å studere noe annet, noe jeg absolutt ikke vil. 

Anonymkode: 23f2b...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

10åringen er her bare 50 prosent :) I min jobb (ambulansen) er det ikke mulighet med dagtidjobbing - så det eneste muligheten er å starte å studere noe annet, noe jeg absolutt ikke vil. 

Anonymkode: 23f2b...687

Da må mannen din bytte jobb.

Anonymkode: fc64f...a4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da må mannen din bytte jobb.

Anonymkode: fc64f...a4a

Eller så lar dere være å få barn sammen.

Anonymkode: fc64f...a4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

10åringen er her bare 50 prosent :) I min jobb (ambulansen) er det ikke mulighet med dagtidjobbing - så det eneste muligheten er å starte å studere noe annet, noe jeg absolutt ikke vil. 

Anonymkode: 23f2b...687

Hva med mannen din? Kan han bytte? Er det mulig å bytte vakter med andre (regner med at turnusen ikke bare består av nattejobbing)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må mannen din bytte jobb.

Anonymkode: fc64f...a4a

Han jobber også i ambulansen. Men det er ikke alternativ på bytte jobb. Vil være i gjennomsnitt 1 dag i uken vi vil trenge barnevakt. Tanken med tråden er andres erfaringer og tips :)

Anonymkode: 23f2b...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller så lar dere være å få barn sammen.

Anonymkode: fc64f...a4a

Det syns jeg var et barnslig forslag, det er jo ikke et alternativ :)

Anonymkode: 23f2b...687

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, LittleBabyBlue skrev:

Hva med mannen din? Kan han bytte? Er det mulig å bytte vakter med andre (regner med at turnusen ikke bare består av nattejobbing)?

Ja, man kan bytte vakter :) Men lurer egentlig på om folk har egne erfaringer fra for eksempel en fast barnevakt i uken osv :)

Anonymkode: 23f2b...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, man kan bytte vakter :) Men lurer egentlig på om folk har egne erfaringer fra for eksempel en fast barnevakt i uken osv :)

Anonymkode: 23f2b...687

Har folk som har prøvd det og. I ny og ne skjer det uventede ting. Barnevakten blir syk, eller et familiemedlem har blitt syk mens barnevakten har passet barnet og barnevakten har måttet dra. Ei prøvde au pair, men hun stakk plutselig av for å være med kjæresten. Sommerferien er også gjerne et kapittel for seg. Det kan gå veldig bra, men da er det en fordel å ikke jobbe så langt unna, eller ha muligheten til å be om hjelp på kort varsel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt går det an å finne hjelp til å passe barn, men man må jo dessverre belage seg på å betale litt for det. For å sikre noe stabilt, er det best å finne noen som bor nær dere, så oppslag på lokalbutikken etc er jo perfekt. 

Bare husk å være litt kritiske på hvem dere velger og ta dere litt god tid. Det blir jo en slags deltids dagmamma. 

Anonymkode: d153f...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har barnevakt fast en dag i uka. Barnet bli hentet vi bhg, sover over og blir levert i bhg dagen etter. Det går helt fint, barnevakten er nær familie og de storkoser seg begge to med denne ordningen. Sånn har det vært helt siden barnet startet i bhg.

har ingen erfaring med turnusjobbing..

Anonymkode: 42dab...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint her. Ser ikke hverandre noe særlig da ettersom vi må passe på at den ene jobber når den andre har fri og omvendt. 

Anonymkode: 29f18...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min erfaring er at det kan gå en liten periode, men blir vanskelig i lengden. Om dere klarer å få turnusene til å passe slik at du er hjemme når han jobber og omvendt kan det gå, men da ser ikke dere to så nye til hverandre da.. Vi hadde det slik en stund, men det ble veldig slitsomt etterhvert. Vi løste det med at jeg jobbet 70% Også var vi heldige og fikk nabodama som dagmamma :)

Anonymkode: 9ef24...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner faktisk et par hvor begge jobber I ambulansetjenesten, og da har de ordnet det sånn at når den ene er på jobb, har den andre frI. Og omvendt. De har en 9 åring 50/50 og et felles I bhg-alder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Bolla* skrev:

Kjenner faktisk et par hvor begge jobber I ambulansetjenesten, og da har de ordnet det sånn at når den ene er på jobb, har den andre frI. Og omvendt. De har en 9 åring 50/50 og et felles I bhg-alder. 

Å få tilrettelagt turnus slik, går kun dersom man jobber i en svært stor enhet. 

Anonymkode: fc64f...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...