Gå til innhold

Forelder mener jeg trigger spiseforstyrrelsen til eleven min


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En BMI på 22 kvalifiserer ikke at du slet med "overspising", så den kjøper jeg ikke. En BMI på 22 er normal viktig, men 17 er faktisk det man kaller sykelig undervekt. 

At du spiste usunt og godteri er ikke det samme som å overspise, man kan fremdeles spise for lite selv om man er glad i godteri og junkfood. Er faktisk enig med kollegaen din som er far til denne jenta, kan godte hende du ikke føler du har en spiseforstyrrelse, men det har du faktisk med en BMI på 17. Det er heller ikke sunnere for kroppen å miste så mye kroppsfett at BMI blir så lav, så at kroppen din er så mye sunnere nå kan derfor diskuteres. 

Om kostholdsrådgiveren din ikke ser at den livsstilen du kjører nå er sykelig så anbefaler jeg å bytte til en med mer erfaring. Greit at du kutter ut godteri og snop, men da må du også bytte de med annen næringsrik kost. Jeg forstår det kan virke urettferdig måten faren til denne jenta konfronterer deg, men som lærer har man faktisk en stor påvirkningskraft på elever, og derfor et stort ansvar.

At du går rundt med undervekt og omtaler det som sunt og gir et inntrykk av at du føler deg bedre nå som du er sykelig tynn er ikke bra når du faktisk er lærer til en elev som tidligere har slitt med anoreksi. 

Jeg håper for både din del og denne eleven at du tar tak i kostholdet ditt. Du bør også ha en samtale med både far og denne jenta hvor du legger frem situasjonen og understreker at det å bli tynn i seg selv aldri var ett mål. Det er viktig at denne eleven forstår at din undervekt ikke skyldes tvanssulting, bulimi eller et ønske om tynnere midje, men at dette er et resultat av at du har byttet kosthold og derfor sliter med å holde vekten. Det er greit å slite med kroppsvekt selv om man er lærer, men det er derimot ikke greit å promotere en BMI på 17 som sunt og godt for kroppen.

Anonymkode: f2316...cb2

Anonymkode: f2316...cb2

Dersom du mener at kroppen til TS er et problem for hennes virke som lærer, regner jeg med at du hadde ment det samme dersom situasjonen hadde vært motsatt; at sterkt overvektige lærere også har indirekte ansvar for å gå ned i vekt, for å være sitt ansvar bevisst? 

Det at du syns det er greit å diagnostisere TS med spiseforstyrrelser utelukkende på bakgrunn av hennes BMI sier mye om hvilke holdninger/fordommer du har mot tynne mennesker. Jeg ser heller ikke hvor hun promoterer undervekt? Og verken undervektige eller overvektige lærere skal måtte rettferdiggjøre hvordan kroppen ser ut ovenfor sårbare elever og foreldre. :angry::opplyser:

Endret av Chestnut
  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29 minutter siden, Thyra skrev:

BMI på 22, som du var før,  kan vel ikke defineres som " formfull"?!?

Det kommer an på kroppen det.

57 minutter siden, Fireball skrev:

Unnskyld meg, men ingens gener gjør at det er sunt å ha en BMI på 17,6.

Hva vet du om det? BMI er uansett bare tullball, ettersom det ikke tar med kroppsbygning/beinbygning osv.

Jeg har selv en BMI på rett under 18, og har hatt det stort sett hele livet (er nå 28). Jeg har en veldig stabil vekt som ikke lar seg påvirke av matinntak eller trening. Om jeg i perioder er veldig passiv og bare spiser junk (som da jeg brakk foten for et år siden), merket jeg ingenting på kroppen. Jeg har ikke baderomsvekt, men jeg så absolutt ingen forskjell, og buksene var ikke blitt trange. Da jeg kom meg tilbake igjen og hadde trent en stund var det heller ingen forskjell i hvordan klærne satt på meg (jeg bruker mest skinny jeans, så jeg regner med det merkes om jeg hadde lagt på meg). Eneste forskjellen var vel litt mer konturert (?) mage, men thats it. Jeg er veldig naturlig tynn med høy forbrenning, og legger ikke på meg uansett hva jeg gjør eller spiser.

Anonymkode: 29ee6...fd6

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hvor mange ganger jeg må fortelle at hele familien min også er sånn. Noen sliter rett og slett ekstremt med å legge på seg. F.eks har søsteren min omtrent samme BMI som meg og ønsker seg veldig kvinnelige former. Hun har omtrent samme kalori-inntak som meg per dag,hvis ikke mer,da hun spiser litt usunt. Hun går bare ikke opp i vekt. Min mor på 55 år er også en liten flis på tross av 4 fødsler og mye kake-spising. Jeg var den "tjukke" i familien da jeg slet med overspising. Legg merke til hermetegnene. Ts

Anonymkode: 433a5...651

Vel, om det du sier stemmer,  er det jo ikke så mye du kan gjøre. 

Anonymkode: 37e60...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd at tråden nå kom til å handle om vekta di og ikke om selve problemstillingen. Jeg tror at det er mye som spiller inn her, særlig kanskje fars følelser i forhold til å være bekymret for datteren sin. Dersom det stemmer at datteren har blitt inspirert av deg (selv om det ikke er din intensjon) så må du ta tak i dette. Jeg ville snakket med rektor på skolen først og fremst, slik at h*n kan gi deg noen råd. Dette er jo en sak som potensielt kan bli vært betent, både fordi du og faren jobber sammen og fordi dette handler om en av dine elever. 

Det er ikke noen sin sak hva du gjør med din egen kropp, men mye kan gjøres ved at du og far og jenta kan snakke sammen om fars påstand. Dersom jenta har en behandler kan det være lurt å involvere vedkommende også. Selv om lærere har et ansvar som rollemodeller og skal være seg sitt ansvar bevisst i forhold til feks religion og politikk, så strekker ikke det ansvaret seg til at det kan få effekt for ditt private kosthold. Men jeg ville nok hatt en mer åpen holdning i forhold til å ta fars bekymring på alvor, og det gjør du ved å åpne opp for å gjøre det du kan rent profesjonelt. Lykke til!

Anonymkode: 03e13...98e

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, om det du sier stemmer,  er det jo ikke så mye du kan gjøre. 

Anonymkode: 37e60...350

Nå spurte jeg jo i utgangspunktet ikke om råd for vekten min heller, selv om det nesten utelukkende er det jeg får tilbakemeldinger på. Ts

Anonymkode: 433a5...651

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv BMI på 17.4 men ser ikke sykelig tynn ut, bare normalt tynn. Det er jo helt på trynet å si at en BMI som TS har kvalifiserer til tvangsinnleggelse, for det er ikke sant.

Anonymkode: a1462...544

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå spurte jeg jo i utgangspunktet ikke om råd for vekten min heller, selv om det nesten utelukkende er det jeg får tilbakemeldinger på. Ts

Anonymkode: 433a5...651

Hvilken str bruker du i klær og hvor høy er du? (ettersom lærerkollega reagerer på at du er for tynn)

Anonymkode: f8397...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen blir jo tynne grunnet sykdom også (kreft bla). Skal de også være nødt til å motta slik kritikk fra lærerkollegaer som TS har fått?

Anonymkode: f8397...e23

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, casablancas skrev:

Hvor kvalifiseres en BMI over 17 til innleggelse for spiseforstyrrelser? Hvor jobbet mange år i helsevesenet og den BMI i seg selv kvalifiseres ikke. 

Dette. Det er en DRØSS med andre kriterier som også skal krysses før det er snakk om diagnosen anoreksi. Man kan ikke ene og alene bikke under en BMI på 18 og automatisk få diagnosen anoreksi. 

Anonymkode: 9602c...6a6

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, casablancas skrev:

Hvor kvalifiseres en BMI over 17 til innleggelse for spiseforstyrrelser? Hvor jobbet mange år i helsevesenet og den BMI i seg selv kvalifiseres ikke. 

Nei, det sa ingen da heller ikke. Da leser du det helt bokstavelig og ut fra sin kontekst.

Anonymkode: 3f55e...916

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken str bruker du i klær og hvor høy er du? (ettersom lærerkollega reagerer på at du er for tynn)

Anonymkode: f8397...e23

Ser heller ikke at dette er relevant for mitt egentlige problem, men jeg er 165 og bruker str 34. Ts 

Anonymkode: 433a5...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ser heller ikke at dette er relevant for mitt egentlige problem, men jeg er 165 og bruker str 34. Ts 

Anonymkode: 433a5...651

Takk for svar

Jeg synes uansett at det er galt at du får kritikk for at du er slank.

Din høyde og str tilsvarer det jeg brukte da jeg var slank og veltrent, og jeg var ikke sykelig tynn eller undervektig.

Anonymkode: f8397...e23

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden har havna helt på viddene, men men....

Faren er nok litt følsom for plutselige vektnedganger og mennesker som blir veldig tynne. Han er muligens redd for at du har utviklet en spiseforstyrrelse, eller kanskje han overså faresignalene til datteren i begynnelsen, og er derfor litt var nå. 

Hvis du er et forbilde for henne synes jeg du skal snakke med faren om hva du har gjort og hvor mye du spiser, og så legge en plan sammen. Snakk med henne, la henne se hvor mye du spiser osv. Kanskje dere kan få henne til å bli med deg til denne kostholdseksperten (selvfølgelig i samkjøring med hennes terapi). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes TS får unødvendig mye pepper i denne tråden. Man trenger verken å spise særlig sunt, for lite, eller trene veldig mye for å ha en BMI på 17,5. Det vet jeg fordi jeg selv hadde det frem til midten av 20-årene - hadde fått høre hele livet at jeg var for tynn, så ut som jeg hadde spiseforstyrrelser osv, til tross for at jeg spiste både masse og usunn mat. Så ja, noen har bare gener for å være naturlig slanke, sånn er det bare (dessverre for meg sank forbrenningen drastisk mot slutten av 20-årene og "the skinny me is long gone", men det er en annen sak..)

Uansett, TS - kreds til deg for at du tar opp det som unektelig er en vanskelig situasjon. Det høres ut for meg som om du har et sunt og bevisst forhold til mat og et sunt kosthold. Jeg forstår deg slik at det er kun kollegaen din som vet hvorfor du har gått slik ned? Hvis du har et godt forhold også til jenta - kunne du snakket med henne om at du er bekymret for henne? Kanskje det da kan komme naturlig opp hva som er årsaken til at du har gått så mye ned, slik at du får forklart på en god måte også til henne at du overhodet ikke har slanket deg, men sluttet å spise 1 kg sukker om dagen? I så fall ville det sikkert være lurt å prate både med rektor og faren i forkant av en slik samtale. Og hvordan man gjør slikt på en pedagogisk riktig måte (hvis mulig) er det sikkert noen som gi deg noen råd på. 

Anonymkode: f1d8a...49f

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 og har en BMI tilsvarende det som kvalifiserer for innleggelse for SF 

 

Anonymkode: 3f55e...916

 

 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det sa ingen da heller ikke. Da leser du det helt bokstavelig og ut fra sin kontekst.

Anonymkode: 3f55e...916

Joda, se innlegget du skrev over.

Anonymkode: 9602c...6a6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo altså skaden skjedd, og det eneste å gjøre er å prøve å forhindre at jenta blir sykere. Jeg forstå farens bekymring, han er jo redd for datteren sin - anoreksia er jo en potensiell dødelig sykdom. Og hvis det ser ut til at det er din vektnedgang som har forårsaket til jenta har blitt dårligere, så er det jo forståelig at han blir redd og frustrert. Likevel kan du ikke tilpasse ditt private liv etter behovene til elevene, og du kan ikke klandres for at hun er syk og lettpåvirkelig. Uansett, gjort er gjort, og det er ikke vits for han å klage på vekta di - han må jo fokusere på å få jenta si frisk!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå ser jeg det begynner å komme noen gode og relevante kommentarer her,og det setter jeg pris på! Følger med på om det kommer enda flere tips til hvordan jeg bør få frem. Gjerne litt konkret. Ts

Anonymkode: 433a5...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet så mange eksperter og bedrevitere det er her inne, blir helt matt...

Selv om normalområdet for BMI ligger mellom 18.5 og 25, vil det alltid finnes avvik fra dette hos individer som har et normalt kosthold. En person med mye muskelmasse vil kanskje ha høyere BMI enn normalen, mens personer med lite muskelmasse gjerne havner under (noe jeg regner med gjelder for deg, TS). Å følge BMI slavisk er et relativt usikkert mål.

Jeg har selv personer i familien som ABSOLUTT ikke spiser for lite mat, men likevel har "for lav BMI". Det finnes alltid unntak fra regelen.

Og til deg TS: Jeg skjønner at dette er en vanskelig situasjon, og at din kollega er bekymret for sin datter. Hvis det imidlertid er tilfelle at du har et normalt sunt kosthold, synes jeg ikke det burde være nødvendig at du skal spise mer mat for å legge på deg. 

Anonymkode: be946...ba0

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager jeg kan ikke tro at en så lav bmi ser sunt ut.  

Jeg er 166cm, og for å få en bmi på 17, må jeg veie hele 48kg! :sjokkert: 

Anonymkode: 6e5c8...cf4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...