Gå til innhold

Utveksling eller etter vgs?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en 16 år gammel jente som går første året på vidergående. Jeg har veldig lyst å studere i utlandet, men vet ikke om jeg vil dra på utveksling eller studere etter vidergående. Hva er fordelene og ulempene med dette? Hvis jeg bestemmer meg for et utvekslingsår må jeg nesten få komme i gang å sende søknad snart. Takk for svar! :)

Anonymkode: ceb29...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakker du om utveksling i 2. året?

Anonymkode: 74f03...a36

Ja ;)

Anonymkode: ceb29...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Solsmil skrev:

Det ene utelukker vel ikke det andre? 

Hvis jeg velger å ikke dra på utveksling så kan jeg jo aldri gjøre det igjen, siden det kun er mulig i andre klasse.

Anonymkode: ceb29...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiste ikke på vgs fordi jeg tenkte man måtte gå 2. klasse på nytt (feks om jeg ville dra til latin amerika) og at siden man er så ung så må man passes på av de man bor hos i utlandet (om man bor hos noen). Nå har jeg fått studert flere ganger i utlandet mens jeg har studert. Men det er ikke alle som har mulighet til det heller, det kommer også an på hva du studerer. Ta den muligheten som er best for deg, om du har økonomi og det du har mest lyst til :) Vet også om mange som er fornøyde med utveksling fra 2. klasse selv om de måtte ta året på nytt i Norge når de kom hjem. Vet ikke hvordan reglene er nå for det var 15 år siden jeg var på vgs, så kan være at ting har endret seg. 

Anonymkode: 2265b...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Solsmil
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg velger å ikke dra på utveksling så kan jeg jo aldri gjøre det igjen, siden det kun er mulig i andre klasse.

Anonymkode: ceb29...e83

Nei, selvfølgelig kan du ikke det. Og det sa jeg ikke heller. Det jeg sa er at du kan vel dra både på utveksling nå samt å studere i utlandet? Jeg har ikke gjort noen av delene, men har forstått det slik at slike ting er noe man sjelden angrer på. Hvis du får lov av foreldrene dine, ville jeg absolutt dratt på utveksling nå. du kan jo likevel studere i utlandet senere - det er jo to helt forskjellige opplevelser som du kommer til å ha med deg resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke studert i utlandet, men har gode minner fra utveksling 2. året (USA) for 15 år siden. Jeg valgte bevisst å ta det som et friår fra vgs og kom tilbake og gikk 2. året om igjen. Tok mange morsomme fag som jeg ikke ville fått sjansen til i Norge og fikk utvida horisonten litt. Sett en litt annen kultur, mestra et språk... Måtte bytte vertsfamilie underveis, så alt var ikke en dans på roser. Anbefales uansett. Jeg har fortsatt venner derfra den dag i dag og god kontakt med familien jeg endte hos til slutt. Jeg skal besøke dem igjen neste år. Anbefaler virkelig å få en opplevelse utenlands, enten du reiser nå eller når du studerer. 

Anonymkode: 1124c...328

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg er en 16 år gammel jente som går første året på vidergående. Jeg har veldig lyst å studere i utlandet, men vet ikke om jeg vil dra på utveksling eller studere etter vidergående. Hva er fordelene og ulempene med dette? Hvis jeg bestemmer meg for et utvekslingsår må jeg nesten få komme i gang å sende søknad snart. Takk for svar! :)

Anonymkode: ceb29...e83

Du vet ikke om du vil dra på utveksling eller studere etter videregående? Jeg skjønner ikke helt hva du spør om her? Du kan dra på utveksling både på vgs og når du studerer om du vil.

Anonymkode: dc5de...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å studere i utlandet i stedet. Mest fordi jeg ikke ville at foreldrene mine skulle være nødt til å betale titusenvis av kroner. Høyere utdanning betaler man jo selv, vha Lånekassen. 

Anonymkode: 1075e...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er best å dra til utlandet etter videregående, du får også mye friheter da enn om du drar før.

Det vanlige for et utvekslingsår i 2. året er at du blir plassert i en familie som har barn på den samme skolen, og det er vanligvis skoler utenfor de store sentrale byene. Om du drar til Australia, så ender du nok opp på en gård med lange strekninger til et sivilisert samfunn. Det er mange skrekkhistorier fra andre elever som har gjort det.

Anonymkode: 74f03...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort begge deler. Utvekslingsåret på vgs var noe av det mest lærerike jeg har opplevd. Var som en grå mus da jeg reiste dit, og kom tilbake til Norge etter ett år med et hav av selvtillitt. Lærte spansk flytende og fikk nye venner som jeg fortsatt har kontakt med (19 år etter). Var tungt i starten pga problemer med vertsfamilien, men vokste også på det. Reiste med AFS og kan anbefale den organisasjonen. Reiste på utveksling med UIO til Australia, og det var morsomt, men ikke i nærheten av så lærerikt som AFS-året. Men kan også anbefale det :)

Anonymkode: c2e79...e02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎20‎.‎10‎.‎2016 den 21.34, AnonymBruker skrev:

Om du drar på utveksling, styr unna USA og EF.

Anonymkode: 4d667...223

Jeg reiste med EF på utveksling og var svært fornøyd med både oppfølging før/etter og under selve utvekslingsåret. Det var den beste opplevelsen hittils i mitt liv, og jeg anbefaler deg å gripe sjansen og dra på utveksling VG2. Jeg var i USA og opplevde den amerikanske kulturen der. Fikk meg en ny familie og venner jeg vil ha kontakt med resten av livet. High School spirit i USA er noe som virkelig må oppleves på egenhånd! Grip sjansen nå mens du er ung, du vil vokse så utrolig mye på det og ha et helt fantastisk år både sosialt og akademisk. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en datter på utveksling i England nå, hun er superfornøyd. Og får godkjent året i tillegg, så til neste år starter hun rett i tredje klasse.

Som student på universitetsnivå har du mye mer frihet, men må organisere mer selv. Mye ansvar. Dyrere er det nok også, totalt sett. Vi betalte rundt 80 000 for dette året, og det inkluderer jo alt unntatt lommepenger. De dekkes av borteboerstipend. Merker allerede nå at hun har opplevd mye og fått en langt bredere horisont, så jeg er kjempeglad for at hun fikk denne reisen nå mens hun ennå kun "bare" har seg selv å tenke på, og ikke regninger, budsjett, leiekontrakter, tungt universitetspensum på et fremmedspråk etc. 

Anonymkode: 140fd...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...