Gå til innhold

Hvor vanskelig er høyskole?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurte på hvor vanskelig høyskole egt er? Er det masse lekser å veldig krevende? Vanskelig å få gode karakterer osv? Hvis du har tatt bachelor eller mastergrad hvordan var prøven, veldig avansert eller?

Anonymkode: 0335e...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig vanskelig å gi deg et svar på det du spør om da det er mange forskjellige studier på en høyskole og en person vil kunne finne et studium/en type fag enkelt mens en annen person vil finne studiet/fagene vanskelige. Det er ofte opp til 4 (eller 6 om det er fag med 5 sp) forskjellige eksamener per halvår og disse vil også variere i vanskelighetsgrad avhengig av fagtype, personlige forutsetninger samt mengde tillært pensum. Er det noe spesielt studium/retning du er interessert i? Det vil hvertfall gjøre det enklere for en annen bruker her inne å svare deg. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte litt på  administrasjon og ledels, etter å ha blitt ferdig med kontor og administrasjonsfaget. :)

Anonymkode: 0335e...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lekser på høyskoler. Du studerer på egenhånd og må legge opp arbeidet selv og hva som funker for deg. Det er mulig dere har noen obligatoriske oppgaver, men dette avhenger veldig av studiet. Det krever mye arbeid å få gode karakterer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Persephone skrev:

Det er ikke lekser på høyskoler. Du studerer på egenhånd og må legge opp arbeidet selv og hva som funker for deg. Det er mulig dere har noen obligatoriske oppgaver, men dette avhenger veldig av studiet. Det krever mye arbeid å få gode karakterer.

En del studier har obligatoriske innleveringer, rapporter etc. så at man ikke har lekser er en sannhet med modifikasjoner. Man kaller det kanskje ikke det, men i mine studieår så hadde vi tidvis svært mange obligatoriske innleveringer man måtte ha for å få tatt eksamen i faget. I praksis er jo dette lekser. 

Anonymkode: d155f...773

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Persephone skrev:

Det er ikke lekser på høyskoler. Du studerer på egenhånd og må legge opp arbeidet selv og hva som funker for deg. Det er mulig dere har noen obligatoriske oppgaver, men dette avhenger veldig av studiet. Det krever mye arbeid å få gode karakterer.

Åja okey. Takk for svar!

Anonymkode: 0335e...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil tro at administrasjon og ledelse på høyskolen kan være lettere med tanke på hvor mye obligatoriske oppgaver det er enn mer yrkesrettet utdannelse som ingeniør, sykepleier...osv. 

Anonymkode: 85c82...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Persephone skrev:

Det er ikke lekser på høyskoler. Du studerer på egenhånd og må legge opp arbeidet selv og hva som funker for deg. Det er mulig dere har noen obligatoriske oppgaver, men dette avhenger veldig av studiet. Det krever mye arbeid å få gode karakterer.

Selvsagt er det lekser på høyskoler og universiteter, de kaller det bare for forberedelser til neste time, innleveringer, rapporter osv ;)

Anonymkode: 80c72...899

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er det lekser på høyskoler og universiteter, de kaller det bare for forberedelser til neste time, innleveringer, rapporter osv ;)

Anonymkode: 80c72...899

Og ikke minst! Øvinger! :fnise: Det høres mye bedre å si øvingsinnlevering enn hjemmelekse :danse:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

En del studier har obligatoriske innleveringer, rapporter etc. så at man ikke har lekser er en sannhet med modifikasjoner. Man kaller det kanskje ikke det, men i mine studieår så hadde vi tidvis svært mange obligatoriske innleveringer man måtte ha for å få tatt eksamen i faget. I praksis er jo dette lekser. 

Anonymkode: d155f...773

Ja, akkurat. Det var derfor jeg nevnte obligatoriske oppgaver. På studiet mitt har vi hadde vi obliger hver uke de første fem ukene i det ene faget. I de to andre fagene jeg har dette halvåret har vi hatt én oblig i hver. I andre fag har man ikke obliger i det hele tatt, og har derfor ikke noen vurderinger i det hele tatt før eksamen. Det kommer jo veldig ann på studiet.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er det lekser på høyskoler og universiteter, de kaller det bare for forberedelser til neste time, innleveringer, rapporter osv ;)

Anonymkode: 80c72...899

Joa, alt som er obligatorisk må jo gjøres. Om man skal forberede seg på neste time er jo faktisk opp til en selv. Det er ingen som sjekker dette eller bryr seg om man gjør det eller ikke. Men man burde jo virkelig jobbe godt med fagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, PandA# skrev:

Og ikke minst! Øvinger! :fnise: Det høres mye bedre å si øvingsinnlevering enn hjemmelekse :danse:

:fnise:

54 minutter siden, Persephone skrev:

Ja, akkurat. Det var derfor jeg nevnte obligatoriske oppgaver. På studiet mitt har vi hadde vi obliger hver uke de første fem ukene i det ene faget. I de to andre fagene jeg har dette halvåret har vi hatt én oblig i hver. I andre fag har man ikke obliger i det hele tatt, og har derfor ikke noen vurderinger i det hele tatt før eksamen. Det kommer jo veldig ann på studiet.

Joa, alt som er obligatorisk må jo gjøres. Om man skal forberede seg på neste time er jo faktisk opp til en selv. Det er ingen som sjekker dette eller bryr seg om man gjør det eller ikke. Men man burde jo virkelig jobbe godt med fagene.

Vi ble sjekket om vi hadde gjort det, fordi det ofte var forberedelser til seminarer. Grupper på 10 personer eller mindre. Hadde man ikke forberedt seg, kunne man jo ikke delta i seminarene heller- som var forventet. Skal sies at universitetet vårt er ganske strengt. Alle våre seminarer eller forelesninger var oblikatoriske. Hvis vi ikke dukket opp fikk vi fravær.

Anonymkode: 80c72...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:fnise:

Vi ble sjekket om vi hadde gjort det, fordi det ofte var forberedelser til seminarer. Grupper på 10 personer eller mindre. Hadde man ikke forberedt seg, kunne man jo ikke delta i seminarene heller- som var forventet. Skal sies at universitetet vårt er ganske strengt. Alle våre seminarer eller forelesninger var oblikatoriske. Hvis vi ikke dukket opp fikk vi fravær.

Anonymkode: 80c72...899

Huh, og jeg syntes det var for "strengt" der jeg studerte før. Der var bare alle labbene og en del forelesninger obligatoriske, men forelesningene måtte man på uansett for mye avpensumet var ikke mulig å finne i noen bok. Det er jo teit å ha det sånn, for det er mange studenter som ikke får noe ut av forelesninger og heller vil lese seg opp på fagene selv. Eller sånn som det er i mitt tilfelle i ett fag: Jeg skjønner ikke noe av forelesningene som er fra i år, men de fra i fjor (samme foreleser) er mye bedre så jeg hører på podcastene i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Persephone skrev:

Huh, og jeg syntes det var for "strengt" der jeg studerte før. Der var bare alle labbene og en del forelesninger obligatoriske, men forelesningene måtte man på uansett for mye avpensumet var ikke mulig å finne i noen bok. Det er jo teit å ha det sånn, for det er mange studenter som ikke får noe ut av forelesninger og heller vil lese seg opp på fagene selv. Eller sånn som det er i mitt tilfelle i ett fag: Jeg skjønner ikke noe av forelesningene som er fra i år, men de fra i fjor (samme foreleser) er mye bedre så jeg hører på podcastene i stedet.

Skal sies at dette også var et universitet i utlandet :P Ja, jeg synes det var litt i overkant strengt. Det var noen forelesninger jeg heller ikke fikk så mye utav og kunne egentlig ha vært hjemme og studert. Jeg synes likevel at det var greit å dra på forelseninger. Lærte mest da. Seminarene derimot... Hatet dem. Er ikke den som snakker høyest, og slet med sosial angst på den tiden.:dry: Oi, det var litt spesielt. Det er bra at du kan høre på podcastene i det minste :)

 

Anonymkode: 80c72...899

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte litt på  administrasjon og ledels, etter å ha blitt ferdig med kontor og administrasjonsfaget. :)

Anonymkode: 0335e...87e

Jeg har tatt organisasjon og ledelse. Det var ikke vanskelig. Men jeg har mange år med studier bak meg fra før, noe som sikkert hjelper. Studieteknikk og å se sammenhenger er viktig, og det er det endel ferske studenter som sliter med.

Anonymkode: e1554...e05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...