Gå til innhold

Hjelp til å finne ny laptop


Filippa90

Anbefalte innlegg

Trenger en ny laptop da den gamle har streika, men jeg har jo ikke peiling på hva jeg bør kjøpe. Jeg har noen "krav" som er som følger:

Minimum 4 gb ram har jeg hørt er lurt, selv om jeg ikke vet hvorfor

Den må kunne brukes til word, powerpoint, surfing og se serier på nett med - ikke så store krav kanskje

Trenger ikke så mye lagringsplass, lagrer bilder på ekstern harddisk

Helst 14 tommer, også vil jeg ha to knapper nederst på touchpaden - blir gal av f.eks mac som ikke har det

Maks 15,6 tommer

Helst under 3000 kr, maks 4000 kr.

 

Noen som har peiling som vil hjelpe meg? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kommer ikke langt om du MÅ ha de velkjente knappene nederst ved muspaden, for etter hva jeg vet så ble de borte før win10 kom. Men du kan fint gå opp til 8GB ram, får aldri nok med windows på data'n. Du kan også fint bruke word og powerpoint på alle. MEN, til den prisen du ønsker så er det vel heller noe tvilsomt om du blir fornøyd etter ei tid. Du vil nok oppleve at etter kort tid er den treg, pga litt billige/dårlige komponenter i maskina.

Du bestemmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten opp på rundt 5000 for å få noe som ikke er søppel. Laptoper i 3-4000kr klassen har som oftest jævlig dårlige skjermer med TN-panel og dårlig oppløsning, i tillegg til at de er store og tunge og har ræva batteritid. Invester heller et par tusen til, så kan du få en PC som varer i mange år istedet for noe plastdrit som går i stykker og er treigt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knappene må du sjekke selv, men bortsett fra det burde disse tilfredstille kravene dine:

http://www.prisjakt.no/category.php?m=s290519439&o=produkt_pris_inkmoms

Jeg har satt at de skal ha SSD (i motsetning til gammeldags snurrende harddisktype) siden det har veldig mye å si for ytelsen på bærbare, og i tillegg at ikke prosessoren må være ekstremt seint. De som har Core i prosessornavnet vil være raskere enn de som har Celeron.

Anonymkode: b4258...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2016 den 19.47, Citpensacola skrev:

Du må nesten opp på rundt 5000 for å få noe som ikke er søppel. Laptoper i 3-4000kr klassen har som oftest jævlig dårlige skjermer med TN-panel og dårlig oppløsning, i tillegg til at de er store og tunge og har ræva batteritid. Invester heller et par tusen til, så kan du få en PC som varer i mange år istedet for noe plastdrit som går i stykker og er treigt.

Batteritid har i grunn ikke så mye å si da pc'n bare står hjemme. Står på de fleste at de har HD skjerm, trodde det var bra jeg? Den jeg har nå kjøpte jeg for ca 3000 for 4 år siden, funka greit den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.10.2016 den 16.38, tdm900 skrev:

Du kommer ikke langt om du MÅ ha de velkjente knappene nederst ved muspaden, for etter hva jeg vet så ble de borte før win10 kom. Men du kan fint gå opp til 8GB ram, får aldri nok med windows på data'n. Du kan også fint bruke word og powerpoint på alle. MEN, til den prisen du ønsker så er det vel heller noe tvilsomt om du blir fornøyd etter ei tid. Du vil nok oppleve at etter kort tid er den treg, pga litt billige/dårlige komponenter i maskina.

Du bestemmer.

Aha, derfor det er så få med knapper da. Er vel bare at vaner er vonde å vende ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Filippa90 skrev:

Aha, derfor det er så få med knapper da. Er vel bare at vaner er vonde å vende ;) 

Nettopp ;) Selv ha jeg Mac, og jeg knota litt før jeg fant ut av "høyreklikk" på den, men nå går det kjempefint :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, tdm900 skrev:

Nettopp ;) Selv ha jeg Mac, og jeg knota litt før jeg fant ut av "høyreklikk" på den, men nå går det kjempefint :) 

Kanskje jeg bør spare til Mac istedet.. Den er vel bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Filippa90 skrev:

Kanskje jeg bør spare til Mac istedet.. Den er vel bra?

Så langt, etter 3år har jeg ikke noe å utsette på Mac. De koster mye, men innmaten er plukka for å passe sammen med programvare. Min er like rask som da den var ny. Lagrer heller ikke mye bilder på den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...