Gå til innhold

Å slutte i jobben. Når gi beskjed?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mann og jeg har har akkurat flyttet til et nytt sted, og jeg har nylig begynt i jobb. Jeg har blitt veldig godt tatt imot, og alle er utrolig glade for at jeg har kommet hit fordi jeg har den type kompetanse bedriften har stort behov for. En del av den videre driften her, planlegges rundt min stilling, og alle tar det som en selvfølge at jeg blir her. Men; vi har mer eller mindre bestemt oss for å flytte tilbake til der vi bodde før. Vi hadde gode grunner for å flytte hit (nærmere familie), men har ikke funnet oss til rette og savner det gamle livet vårt med venner og alt vi hadde rundt oss. Vi flyttet fra byen til bygda, og savner virkelig bylivet. Jeg føler nesten at det går på helsa løs så sterkt som jeg mistrives. Allikevel får jeg jo helt svart samvittighet ovenfor arbeidsplassen. Vi føler egentlig at vi har tatt en beslutning om å flytte, men har ikke informert familien om det, og vil uansett bo her ut skoleåret. Nå lurer jeg på når jeg bør informere arbeidsgiver. På den ene siden bør jeg vel gi dem et hint ganske tidlig slik at de har mulighet for å ta det med i den videre planleggingen. På den andre siden er det kjipt å gå her i mange mnd og kanskje bli uglesett...og jeg føler at familien bør få vite det først (små forhold her, så stoler ikke på at det ikke kommer ut dersom jeg snakker med sjefen om det). Hva tenker dere?

Anonymkode: f8e93...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt er nytt. Gi det en sjanse. Vent evt til neste sommer før dere bestemmer dere? 

 

Syns det er rart å gi opp så raskt 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det er en helt annen problemstilling og det er mange grunner til at vi gjør som vi gjør. Spm gjelder hvordan jeg skal forholde meg til mon arbeidsplass nå som beslutningen er tatt.

Anonymkode: f8e93...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, det er merkelig å gi opp lett. Du kommer til å være en drittsekk mot arbeidsplassen din, skjønner ikke at du har samvittighet til å oppføre deg sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jolene skrev:

Vell, det er merkelig å gi opp lett. Du kommer til å være en drittsekk mot arbeidsplassen din, skjønner ikke at du har samvittighet til å oppføre deg sånn.

Ja, jeg skjønner at det kan virke sånn. I såfall får jeg ta støyten. Vi gjør det som er best for vår familie og kan verken risikere helse eller ekteskap for å tilfredsstille arbeidsgiver. Men takk for svar (selv om det ikke var svar på det jeg lurte på).

Anonymkode: f8e93...78f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg skjønner at det kan virke sånn. I såfall får jeg ta støyten. Vi gjør det som er best for vår familie og kan verken risikere helse eller ekteskap for å tilfredsstille arbeidsgiver. Men takk for svar (selv om det ikke var svar på det jeg lurte på).

Anonymkode: f8e93...78f

Kan jeg spørre hvorfor dere flytter så raskt? For utifra HI, står jeg fast ved svaret mitt, men dette svaret her, gir litt mer å gå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde jeg vært deg så hadde jeg sagt det til familien i juletiden. Å så informert sjefen etter jul. januar- feb. om at du slutter i jobben til våren/sommeren.

Anonymkode: 318d0...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg ikke du skal ha dårlig samvittighet for. Det er bare en jobb. Dumt av dem å gjøre seg så avhengig av deg da!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Jolene skrev:

Kan jeg spørre hvorfor dere flytter så raskt? For utifra HI, står jeg fast ved svaret mitt, men dette svaret her, gir litt mer å gå på.

Det er en veldig lang historie som jeg ikke vil gå inn på her (både fordi den er veldig lang, men også fordi jeg tror jeg kan bli gjenkjent. Men flyttingen hit har hatt ganske store konsekvenser for oss som familie). Takk for svar uansett.

Anonymkode: f8e93...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg vært deg så hadde jeg sagt det til familien i juletiden. Å så informert sjefen etter jul. januar- feb. om at du slutter i jobben til våren/sommeren.

Anonymkode: 318d0...81a

Takk for svar. Det er egentlig noe sånt jeg har sett fot meg selv også. 

Anonymkode: f8e93...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, HerKommerMummi skrev:

Det synes jeg ikke du skal ha dårlig samvittighet for. Det er bare en jobb. Dumt av dem å gjøre seg så avhengig av deg da!

Takk for svar. Ja, jeg er egentlig litt overrasket selv også. Alle vet jo at ting kan skje. Jeg kan bli gravid, syk, få et bedre jobbtilbud et annet sted etc., men det virker ikke som de tenker sånn. Og jeg er helt enig: Det er bare en jobb. Familien min er mye viktigere.

Anonymkode: f8e93...78f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er en veldig lang historie som jeg ikke vil gå inn på her (både fordi den er veldig lang, men også fordi jeg tror jeg kan bli gjenkjent. Men flyttingen hit har hatt ganske store konsekvenser for oss som familie). Takk for svar uansett.

Anonymkode: f8e93...78f

Forstår det godt. Jeg ville nok som andre skriver her, begynt med å fortelle familien om det aller først. Da kan dere også få litt flere perspektiver på situasjonen, fra folk som kjenner dere godt. Deretter tar dere dere en god betenkningstid i jula, for deretter å snakke med sjefen din angående situasjonen. Det synes jeg blir mest mulig ryddig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt i fra til arbeidsgiver ca 4 mnd før vi så for oss å flytte, i tråd med normale krav knyttet til det å si opp stillingen. Skjønner at du frykter å bli "uglesett" over lengre tid, og kanskje spesielt hvis det er 6 mnd eller mer til dere antakelig flytter.

Familien hadde jeg forutsatt at kunne holde tett hvis jeg ba dem om det..

Anonymkode: bee5a...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for konstruktive svar. Tror nok vi lander på å gjøre omtrent som flere av dere skisserer. Forutsetter definitivt at familien holder tett, men vet også st ting kan glippe ut, og ønsker å gjøre det mest mulig ryddig. Men sikkert lurt å fortelle til familien i juletidene.

Anonymkode: f8e93...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...