Gå til innhold

Besteforeldre vil ha 2-åring på overnatting, far er enig, jeg vil ikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:Nei, som jeg skrev går det i utgangspunktet på at HUN ikke er klar slik jeg vurderer det. Tror ikke hun ville følt seg trygg med å være der på natten, og hun våkner ofte på natten og er avhengig av at mamma eller pappa kommer. Dersom besteforeldrene har vært på besøk hos oss om kvelden etter hun har lagt seg, og de har forsøkt å gå inn når hun våkner, har det ikke gått så bra. 

Det at de er rotete og distré er et sikkerhetsproblem. Glemmer trappegrinda (hun har hatt flere ulykker i trapp), legger igjen skarpe kniver lett tilgjengelig, åpen og glovarm komfyr med henne i nærheten, lar henne leke med kosmetikk, vaskemidler etc og mener det holder at korken er igjen.... De klarer ikke forutse og/eller ignorerer farer.

Ja, dette gjelder mine svigerforeldre, men hun har heller aldri overnattet hos mine foreldre eller noen andre, da jeg (uavhengig av de spesifikke tingene nevnt over) mener hun ikke er klar. 

Besteforeldrene er veldig glad i henne og hun i dem, er ikke det dette handler om. 

Anonymkode: 1400e...f61

Hvis dette er tilfelle, høres dine svigerforeldre tilbakestående ut. Det  henger liksom ikke sammen at slike sprø mennesker har oppdratt et barn som var såpass bra at du kunne få barn med denne personen. Jeg trekker derfor konklusjonen om at du overdriver og at det egentlig er du som har et separasjons issue !!!

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår deg godt! Jeg har aldri forstått hvorfor barna på død og liv må på overnatting så tidlig som mulig fordi andre voksne mener at de har godt av det! Foreldrene vet best når deres barn er klare for overnattingsbesøk, og hvem som er egnet til å ta seg av deres barns behov på en tilfredsstillende måte!
 

Anonymkode: d1fb1...bd3

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overbeskyttende foreldre gjør barna en bjørnetjeneste (forskning.no). De blir mer utrygge, noe som kommer til å følge de resten av livet. Ikke gøy for en 7.klassing å måtte ha mamma med på leirskole fordi mamma nektet å la ungen å sove borte når hun var mindre. Ikke kult for en 9.klassing å aldri bli med på pysjamasparty med overnatting fordi hun ikke tørr. Jaja, du får gjøre det du synes er riktig, men jeg mener iallfall at barn har godt av å utfordre seg selv i trygge omgivelser. Seriøst, hva er det verste som kan skje? Om hun savner deg litt er det ikke farlig, hun har jo uansett besteforeldrene der! 

Anonymkode: 237ef...b28

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det egentlig som gjør at du mener datteren din ikke er klar? 

Anonymkode: a62fa...b03

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kvalitet skrev:

Hvis dette er tilfelle, høres dine svigerforeldre tilbakestående ut. Det  henger liksom ikke sammen at slike sprø mennesker har oppdratt et barn som var såpass bra at du kunne få barn med denne personen. Jeg trekker derfor konklusjonen om at du overdriver og at det egentlig er du som har et separasjons issue !!!

Seriøst?

Jeg er ikke TS men mannen min har en mor som mishandlet ham psykisk og fysisk hele oppveksten. Jeg ville ALDRI latt barna våre være alene med henne. Men allikevel har hun fått en flott sønn som selv er en strålende far. 

At barna ender opp som bra mennesker er virkelig ingen garanti for at foreldrene deres er det.

Anonymkode: 3b0c5...777

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor en 2 åring på død og liv skal sove borte når foreldrene ikke trenger/ har behov barnevakt over natten. 

Det er forskjell på barn også, noen trives best hjemme! 

Da jeg var liten ble jeg sendt på over natting og jeg HATET det! Gikk fint på dagen, men om natten ville jeg hjem og sove i min egen seng. Jeg hadde barnevakt tidlig, ble bedre av seg selv når jeg ble eldre. 

Har selv en to åring, han koser seg på besøk og det går fint og ha barnevakt hjemme. Men når vi kommer hjem/ henter han er han overlykkelig. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, som jeg skrev går det i utgangspunktet på at HUN ikke er klar slik jeg vurderer det. Tror ikke hun ville følt seg trygg med å være der på natten, og hun våkner ofte på natten og er avhengig av at mamma eller pappa kommer. Dersom besteforeldrene har vært på besøk hos oss om kvelden etter hun har lagt seg, og de har forsøkt å gå inn når hun våkner, har det ikke gått så bra. 

Det at de er rotete og distré er et sikkerhetsproblem. Glemmer trappegrinda (hun har hatt flere ulykker i trapp), legger igjen skarpe kniver lett tilgjengelig, åpen og glovarm komfyr med henne i nærheten, lar henne leke med kosmetikk, vaskemidler etc og mener det holder at korken er igjen.... De klarer ikke forutse og/eller ignorerer farer.

Ja, dette gjelder mine svigerforeldre, men hun har heller aldri overnattet hos mine foreldre eller noen andre, da jeg (uavhengig av de spesifikke tingene nevnt over) mener hun ikke er klar. 

Besteforeldrene er veldig glad i henne og hun i dem, er ikke det dette handler om. 

Anonymkode: 1400e...f61

Nå har vel besteforeldrene oppdratt minst et barn før, cv messig er de i utgangspunktet bedre kvalifisert enn deg. Dessuten når er barn overlates til andre enn foreldre, så forholder de seg til disse- f.eks oppvåkningen om natten. Tror dette vil være bra for henne (og deg).

Anonymkode: 4d9cb...d55

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst?

Jeg er ikke TS men mannen min har en mor som mishandlet ham psykisk og fysisk hele oppveksten. Jeg ville ALDRI latt barna våre være alene med henne. Men allikevel har hun fått en flott sønn som selv er en strålende far. 

At barna ender opp som bra mennesker er virkelig ingen garanti for at foreldrene deres er det.

Anonymkode: 3b0c5...777

Så sant! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst?

Jeg er ikke TS men mannen min har en mor som mishandlet ham psykisk og fysisk hele oppveksten. Jeg ville ALDRI latt barna våre være alene med henne. Men allikevel har hun fått en flott sønn som selv er en strålende far. 

At barna ender opp som bra mennesker er virkelig ingen garanti for at foreldrene deres er det.

Anonymkode: 3b0c5...777

Men om foreldrene mishandlet mannen hennes så ville han vell neppe at de skal passe datteren hans. Det er ta som står på bakbeina. Mannen vil gjerne at de skal passe henne....

Anonymkode: c3446...701

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om dere to er med å overnatter de to første gangene? Og så la henne overnatte alene tredje gang? 

 

Ett krav hvis de skal passe henne kan jo være at de ikke har kniver fremme, legger vaskemidler så hun ikke får tak i det, og passer på å lukke trappegrinda 

Anonymkode: 4d3c7...631

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at barna ikke trenger å sove borte før de er gamle nok til å selv uttrykke at de har lyst til det. Følg magefølelsen din du! :)

Anonymkode: 86ada...a00

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir helt sjokkert over hva enkelte svarer her inne. Det skader da ikke barnet å sove hjemme når det er 2 år. På meg virker det som mange vil slippe unna barna sine og leverer de i barnehagen, selv om de har fridager (er hjemme), krever at besteforeldre og tanter har de på overnatting osv. Er det for å lette på samvittigheten for at man ikke orker å ha sitt eget (sine egne) barn at man rakker voldsomt ned på noen som ikke ønsker å sette vekk barnet sitt når de ikke har behov for det? Hvorfor kan ikke barn sove hjemme til de selv spør om å overnatte hos andre? Mine barn lå aldri borte når de var så små, men de har da aldri hatt problemer med å overnatte hos andre (eller på leirskole) når de ble større.

Forklar mannen din tydelig hvorfor du ikke ønsker overnatting hos foreldrene hans ennå, og spør om ikke han bekymrer seg for at barnet våkner og ikke kan roes, eller skader seg.

Endret av Myrthel
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De kan kose seg med barnebarnet innenfor de rammene foreldre og barn er komfortable med.

En toåring har ikke behov for å sove borte alene og ikke ha mor eller far tilgjengelig.   

I vår familie har det vært veldig ulikt tidspunkt for første overnatting og årsak. Men ingen besteforeldre har presset på for å få ha barna for seg selv over natten så tidlig som mulig. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok kjas og mas for å få ungene til å klare alt i dag. Ser også endel som utsetter barna sine for utrolig mye farer... så sier de "oi ja det gikk heldigvis bra"... og stort sett går det bra, og stort sett blir det barn av de også, men reagerer utrolig mye på nivået der ute.... du skal ikke presse barnet ditt til overnatting om det ikke føler seg klar for det. 

Anonymkode: 39c4d...9b4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at ungen er kun 50% din. Resten er faren. Og om dere er uenige så må dere rett å slett finne ett kompromiss. Ingen av dere har myndighet til å bestemme alene. Tenk selv, om dere splittet ville faktisk ungen i 50% av tiden vært uten deg. Faren kunne da satt henne til overnatting hvor som helst for å sette det på spissen. Er det bedre enn ett kompromiss synes du?

Svigerfamilien har tydeligvis gjort en god jobb med iallfall den ene ungen sin. De har tross alt oppdratt mannen du elsker.

Anonymkode: 16082...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, som jeg skrev går det i utgangspunktet på at HUN ikke er klar slik jeg vurderer det. Tror ikke hun ville følt seg trygg med å være der på natten, og hun våkner ofte på natten og er avhengig av at mamma eller pappa kommer. Dersom besteforeldrene har vært på besøk hos oss om kvelden etter hun har lagt seg, og de har forsøkt å gå inn når hun våkner, har det ikke gått så bra. 

Det at de er rotete og distré er et sikkerhetsproblem. Glemmer trappegrinda (hun har hatt flere ulykker i trapp), legger igjen skarpe kniver lett tilgjengelig, åpen og glovarm komfyr med henne i nærheten, lar henne leke med kosmetikk, vaskemidler etc og mener det holder at korken er igjen.... De klarer ikke forutse og/eller ignorerer farer.

Ja, dette gjelder mine svigerforeldre, men hun har heller aldri overnattet hos mine foreldre eller noen andre, da jeg (uavhengig av de spesifikke tingene nevnt over) mener hun ikke er klar. 

Besteforeldrene er veldig glad i henne og hun i dem, er ikke det dette handler om. 

Anonymkode: 1400e...f61

Sånn er det med stedatteren min. Hun er avhengig av at mor, far eller jeg kommer inn på natten når hun våkner. Når besteforeldrene er på besøk får de ikke legge og det hjelper ikke om de går inn når hun våkner. 

I fjor sommer (hun var da akkurat 2 år) var det litt krise og vi måtte ha hjelp av besteforeldre. Hun var da hos mormoren og morfaren sin i en uke. Da var det plutselig ikke noe problem. Senere på sommeren tok far og jeg en overnatting på spahotell og hun var da hos farmor og farfar en natt, ikke noe problem det heller. 

Så lenge barnet er trygg på menneskene og vet hvor de er så ser jeg ikke helt problemet. Har selv en på 8 mnd nå og han er veldig mamma- og pappadalt når vi er der, men han er alene med mormoren sin 5 timer hver mandag så jeg kan få gjort lott husarbeid og da glemmer han oss helt. 

Anonymkode: f1d46...351

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår deg godt! Jeg har aldri forstått hvorfor barna på død og liv må på overnatting så tidlig som mulig fordi andre voksne mener at de har godt av det! Foreldrene vet best når deres barn er klare for overnattingsbesøk, og hvem som er egnet til å ta seg av deres barns behov på en tilfredsstillende måte!
 

Anonymkode: d1fb1...bd3

Se på skilsmisse statistikken så ser du hvorfor flere foreldre burde ha fått flere overnattings avlastninger for å dyrke forholdene sine.   

Endret av Outlander
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mysticgirl

Mannen din ble vel e likende kar, ikke sant? Og han overlevde oppveksten fint ser det ut til. Det er gjerne slik at det er vi foreldre som ikke er klare, mens ungen sikkert klarer seg fint. La dem prøve og se, etterhvert vil du sikkert synes det er godt med alene tid sammen med mannen din.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. oppvåkninger så har begge mine barn sovet bedre om natten hos besteforeldrene enn hjemme. Hvis du vet at barnet er trygg på besteforeldrene så ville jeg prøvd overnatting. Det er lurt å gi litt slipp, og unngå at din separasjonsangst smitter over på barnet.

Trappegrind begynner kanskje å bli overflødig når barnet er 2 år? Lær henne å gå forsiktig i trapp, eventuelt ake seg nedover hvis hun ikke klarer å gå forsiktig nok.

Anonymkode: 98b64...197

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...