Gå til innhold

Besteforeldre vil ha 2-åring på overnatting, far er enig, jeg vil ikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en jente på 2 år. Hun har aldri overnattet borte ute oss, og jeg mener hun ikke er klar for det, og vi har heller ikke behov for det.

Besteforeldrene maser og maser om å få henne på overnatting, men jeg ønsker ikke det av nevnte grunner, i tillegg til at de begge er litt distré og rotete, og ikke alltid er så oppmerksomme på sikkerhetsfarer etc. Huset deres passer heller ikke så godt for småbarn, og hun roter fremdeles litt med søvnen på natten.

Far er enig med dem, og vil trumfe igjennom overnatting mot mitt ønske. Det synes jeg virkelig ikke er greit, men han mener at jeg må kompromisse med å tillate i alle fall noen få overnattinger, men ikke så mange som han. Jeg vil ikke la meg presse på akkurat dette. Noen innspill?

Anonymkode: 1400e...f61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Marillia

Jeg synes du skal gi svigerforeldrene dine en sjanse, selv om jenta di er liten enda så kan dette gå veldig bra. La jenta di få kjenne på hvor koselig det er hos besteforeldrene og unn svigerforeldrene dine denne gleden. Føler du at det er utrygt, så hold deg kjørbar og i nærheten. Tenker dette går veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte helt å spørre, men har de fått lov til å passe henne på dagtid? Hjemme hos dem? Hvis ikke er jo det stedet å starte. Har de det faller argumentet om at de er distré og at det er rotete igjennom, og du sitter igjen med at du ikke er klar.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du er klar er kanskje besteforeldrene for gamle.  Du må slippe litt tak. 

Anonymkode: f2ef1...a9f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt meg huset deres siden det ikke passer for småbarn? Utstikkende spiker og snubletråder med granater? 

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dag må du gi slipp på kontroll og på barnet du har fått til låns. Du vil aldri bli klar til å gi slipp på henne slik du skriver. Første gang er vanskeligst etterhvert går det seg til. Du fratar nå både barnet og besteforeldrene noe veridfullt og viktig, i tillegg underbygger du din egen følelse av å måtte ha full kontroll 24/7. 

Er det lettere å sende barnet på første overnatting til det andre besteforeldreparet? Barn er ikke laget av porselen, selv om enkelte foreldre/mødre helst vil oppføre seg som om de har porselensbarn. 

Anonymkode: 9f056...ab0

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, LittleBabyBlue skrev:

Så det hele går på at du ikke er klar? Når tenker du at det vil passe at de får lov til å ha overnatting? De blir ikke noe mindre distré med årene, og huset vil vel fortsatt se likt ut, så hvis dere skal vente til barna kan passe seg selv blir det jo noen år. 

Nei, som jeg skrev går det i utgangspunktet på at HUN ikke er klar slik jeg vurderer det. Tror ikke hun ville følt seg trygg med å være der på natten, og hun våkner ofte på natten og er avhengig av at mamma eller pappa kommer. Dersom besteforeldrene har vært på besøk hos oss om kvelden etter hun har lagt seg, og de har forsøkt å gå inn når hun våkner, har det ikke gått så bra. 

Det at de er rotete og distré er et sikkerhetsproblem. Glemmer trappegrinda (hun har hatt flere ulykker i trapp), legger igjen skarpe kniver lett tilgjengelig, åpen og glovarm komfyr med henne i nærheten, lar henne leke med kosmetikk, vaskemidler etc og mener det holder at korken er igjen.... De klarer ikke forutse og/eller ignorerer farer.

Ja, dette gjelder mine svigerforeldre, men hun har heller aldri overnattet hos mine foreldre eller noen andre, da jeg (uavhengig av de spesifikke tingene nevnt over) mener hun ikke er klar. 

Besteforeldrene er veldig glad i henne og hun i dem, er ikke det dette handler om. 

Anonymkode: 1400e...f61

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, som jeg skrev går det i utgangspunktet på at HUN ikke er klar slik jeg vurderer det. Tror ikke hun ville følt seg trygg med å være der på natten, og hun våkner ofte på natten og er avhengig av at mamma eller pappa kommer. Dersom besteforeldrene har vært på besøk hos oss om kvelden etter hun har lagt seg, og de har forsøkt å gå inn når hun våkner, har det ikke gått så bra. 

Det at de er rotete og distré er et sikkerhetsproblem. Glemmer trappegrinda (hun har hatt flere ulykker i trapp), legger igjen skarpe kniver lett tilgjengelig, åpen og glovarm komfyr med henne i nærheten, lar henne leke med kosmetikk, vaskemidler etc og mener det holder at korken er igjen.... De klarer ikke forutse og/eller ignorerer farer.

Ja, dette gjelder mine svigerforeldre, men hun har heller aldri overnattet hos mine foreldre eller noen andre, da jeg (uavhengig av de spesifikke tingene nevnt over) mener hun ikke er klar. 

Besteforeldrene er veldig glad i henne og hun i dem, er ikke det dette handler om. 

Anonymkode: 1400e...f61

Igjen så lurer jeg på om de har passet henne alene før? Man hopper jo ikke bare rett på en overnatting. Man starter med at de passer hos dere, så går man over til hos dem og så på overnatting borte. 

Nå er vel ikke du alene i dette forholdet, så pappa er jo også med og ser hvordan ting går og kan vite om hun er klar eller ikke. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er HELT enig med deg! Etter hva du beskriver, er det ingen grunn til å la henne sove hos dem, synes jeg. Jenta deres er liten og når hverken hun eller du føler dere klare, så blir det ett fett om besteforeldrene ønsker det. Du ville ikke kunne slappe av mens hun var borte og det ville ikke blitt noe koselig "avlastning" for deg, men "belastning". Hold på ditt! 

Om et år eller to vil hun i større grad ha kontroll over kroppen sin (ikke falle i trappa), vite at komfyren er farlig og være tryggere på natta. Og da passer det bedre. 

Lykke til - du gjør det beste for jenta di 😊

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Sjøgrønn skrev:

Jeg er HELT enig med deg! Etter hva du beskriver, er det ingen grunn til å la henne sove hos dem, synes jeg. Jenta deres er liten og når hverken hun eller du føler dere klare, så blir det ett fett om besteforeldrene ønsker det. Du ville ikke kunne slappe av mens hun var borte og det ville ikke blitt noe koselig "avlastning" for deg, men "belastning". Hold på ditt! 

Om et år eller to vil hun i større grad ha kontroll over kroppen sin (ikke falle i trappa), vite at komfyren er farlig og være tryggere på natta. Og da passer det bedre. 

Lykke til - du gjør det beste for jenta di 😊

Så pappa har ikke noe å si i denne saken da mener du. Jaja, hun kan vell bare bli alenemor da hvis det er kun hun som skal bestemme. Første gang vekke fra barnet er alltid vanskelig uansett og det tror jeg de fleste foreldre er enig i, men et sted må man starte og hvorfor ikke besteforeldrene som faktisk har oppdratt mannen hun er sammen med. Hvis det gikk bra med han, hvorfor skulle det ikke gått bra med datteren deres? 

Anonymkode: c3446...701

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, som jeg skrev går det i utgangspunktet på at HUN ikke er klar slik jeg vurderer det. Tror ikke hun ville følt seg trygg med å være der på natten, og hun våkner ofte på natten og er avhengig av at mamma eller pappa kommer. Dersom besteforeldrene har vært på besøk hos oss om kvelden etter hun har lagt seg, og de har forsøkt å gå inn når hun våkner, har det ikke gått så bra. 

Det at de er rotete og distré er et sikkerhetsproblem. Glemmer trappegrinda (hun har hatt flere ulykker i trapp), legger igjen skarpe kniver lett tilgjengelig, åpen og glovarm komfyr med henne i nærheten, lar henne leke med kosmetikk, vaskemidler etc og mener det holder at korken er igjen.... De klarer ikke forutse og/eller ignorerer farer.

Ja, dette gjelder mine svigerforeldre, men hun har heller aldri overnattet hos mine foreldre eller noen andre, da jeg (uavhengig av de spesifikke tingene nevnt over) mener hun ikke er klar. 

Besteforeldrene er veldig glad i henne og hun i dem, er ikke det dette handler om. 

Anonymkode: 1400e...f61

Selvfølgelig er det noe annet når dere er tilstede, dette vet barnet og spiller på. Når dere ikke er der, så vil det normalt gå helt fint at besteforeldre kommer inn og trøster på natten om barnet skulle våkne. Slik vi vurderer det, så er det nok DU og ikke HUN som ikke er klar for å overnatte hos besteforeldrene. Brutalt, men mest sannsynlig sant. Du er ikke uerstattelig for en natt.

Ellers virker det som flaks at mannen din har overlevd barndommen, fremstår jo som verdens største risikosone å være i svigers sitt hus....

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de har passet henne en del på dagtid, og de generelt sett er trygge på hverandre, kan det gå mye bedre enn du tror. Vår eldste var en skikkelig mammadalt, men når hun visste at jeg ikke var i nærheten, slo hun seg helt til ro hos besteforeldrene, og de koste seg veldig alle sammen. Men hvis jeg var i nærheten, var det ikke mulig for dem å legge henne. Hvis du forsøker, så vær tydelig på at hun skal sove der; pakk pysjen sammen med henne, kanskje les ei bok om å sove borte uten foreldre el.l, og vis henne at du går. Du kan jo holde deg i nærheten i tilfelle det blir helt krise, men ofte går det mye bedre enn fryktet. Ang de farene som du beskriver, så høres det ikke bra ut, men vil vel egentlig være en større fare på dagtid enn om hun sover der..

Anonymkode: bdfb8...c2a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungen din er 2 år gammel. Syntes ungen din kan sove borte en natt i blant da ja. 

Anonymkode: d467f...939

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Syntes det er på tide å la barnet få sove borte når hun er to år. Det tror jeg faktisk er veldig sunt for henne. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen hast med å sette bort ungen over natt om foreldrene ikke føler behov for barnevakt!

De sikkerhetsmessige tingene TS nevner er mer enn nok for å vente med overnattingsbesøk.

Kan godt hende foreldrene hans var mindre distre og presenile da mannen var unge! Pluss at da var huset møblert med tanke på at det bodde barn der. Trapper, stekeovner, vaskemidler og den typen ting haster det ikke å stelle til en ulykke med! 

Og i forhold til at mannen vil: Om TS ønsket å la ungen overnatte hos en venninne som mannen hennes syntes var tvilsom, eller noe lignende, så ville han ha samme selvsagte rett til å legge ned veto! 
Veto går ut på at den som ikke ønsker trumfer igjennom. 
 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss..Vi jublet HØYT når våres fikk overnatte hos besteforeldre første gangen og jubler hver gang.   Første gang sov vi nesten døgnet rundt lol.  Andre ganger har vi hatt date night og var smarte nok å forstå at vi måte dyrke kjærligheten våres hvis vi skulle kommer oss gjennom det tøffe barneperioden. 

Anonymkode: dc5f9...2a7

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må aldri finne på å la foreldrene deres ha barnet deres på overnatting før barnet er minst konfirmert. Det er jo ikke sikkert de klarer å passe på barn i det hele tatt,vet du. De har jo absolutt ingen erfaring fra før av :kjefte:

Herregud, la nå besteforeldre få lov å passe barnebarnet sitt, de har da oppdratt dere.

Min eldste var 3 uker første gang hun var på overnatting hos noen og det gikk helt strålende.

Det er ikke bare du som bestemmer over barnet ditt, så hvis du ønsker å fortsette forholdet med barnefar så må han få bestemme også.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...