Gå til innhold

Noe som taler imot å brenne svære vedbiter i vedovnen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har akkurat fått meg ny samboer. Han brenner egen ved. De største kubbene er mer enn lårtjukke. Han fyrer opp med småved om morgenen (det første han gjør!), så legger han i de digre klumpene før han drar. Lar alle dører og 1-2 ventiler stå åpen.

Når den første av oss kommer hjem igjen etter 6 timer, er det fortsatt glød i ovnen. Huset holder 23-25 grader, og tom. kjelleren har økt 2-3 grader i temperatur. Det er helt fantastisk! 

Så jeg lurer jo på..hvorfor gjør ikke alle dette? Det er bra for huset og det funker nærmest som en varmepumpe. Bare billigere. Veden hans er også tørr, han lagrer det på en vindfull utstykker mot fjorden.

Anonymkode: 90b04...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk har sikkert noen sperrer mot å ha noe brennende/glødene i huset når ingen er der på flere timer.

Anonymkode: 58fd4...477

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge trekken på ovnen er åpen slik at kubbene ikke ligger og ulmer hele dagen ser jeg ikke noe problem med det.

Ulming gir mye sot i ovnsrør og pipe. Det er noe drit og øker risiko for pipebrann.

Endret av ransfelt are
typo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I huset vårt har vi alltid gjort det, både når jeg var liten og når jeg nå er voksen.

Bruker små-ved til å tenne opp, la det få ordentlig fyr. Legger deretter inni svære kubber, små mange det er plass til, som varer lenge. Pleier dog å ha igjen trekken nesten hele veien, så det holder seg lengre. Når det er på det kaldeste er vi helt nødt til å gjøre det, hvis ikke ligger innetemperaturen på 0-5 grader når vi kommer hjem, og da kan vannrør o.l. være fryst.

Men det kommer jo at på hvor stor ovnen er også. Har man en liten ovn så holder det ikke mer enn 3-4 timer. Men er den svær så kan varmen og veden i ovnen holde leeenge. Har begge typer vedovner her i huset og merker stor forskjell. Dessverre er sånne store "skikkelige" ovner svindyre, så vi får klare oss med en stor og en liten en stund til.

At det brenner i ovnen mens vi er borte tror jeg ikke noen av oss har tenkt på kan være farlig. Ikke at vi har så mye valg, men er nok lurt å ha det i bakhodet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde lagt i tjukkere kubber om ovnen hadde tillatt det.
Selve ovnsrommet er stort, men lukene er små, slik at det begrenser diameteren på kubbene vi kan legge inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timaras
På 20.10.2016 den 11.40, AnonymBruker skrev:

Har akkurat fått meg ny samboer. Han brenner egen ved. De største kubbene er mer enn lårtjukke. Han fyrer opp med småved om morgenen (det første han gjør!), så legger han i de digre klumpene før han drar. Lar alle dører og 1-2 ventiler stå åpen.

Når den første av oss kommer hjem igjen etter 6 timer, er det fortsatt glød i ovnen. Huset holder 23-25 grader, og tom. kjelleren har økt 2-3 grader i temperatur. Det er helt fantastisk! 

Så jeg lurer jo på..hvorfor gjør ikke alle dette? Det er bra for huset og det funker nærmest som en varmepumpe. Bare billigere. Veden hans er også tørr, han lagrer det på en vindfull utstykker mot fjorden.

Anonymkode: 90b04...f37

Smart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...