Gå til innhold

Hvilken hunderase kan dere anbefale meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Silfen skrev:

Jeg passer en jack russel nå og den høres akkurat ut slik du ønsker.  Det er jo egentlig hihunder  for jakt,  men jeg merker ikke noe til det hos denne eller en annen jeg pleier være med på tur.  I tillegg er de intelligente,  morsomme og bedagelige når de ikke er ute på tur.  Virker lette å trene og er små nok til å passe inn hvor som helst.  Jeg er ikke noe hundemenneske og ikke keen på små hunder men disse jackene er herlige.  

En jack kan være MEGET krevende...  Jeg kjenner mange oppdrettere av rasen og svært mange jacker er like krevende som en border collie om ikke mer krevende! 

Da har du jack instinktet,  høyt energi nivå, behov for mental trening, og terrier gemyttet som kan være tøft

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er mine forslag til deg ts...

Hva med collie,  islandsk fårehund, lapphund, mellom puddel,  toller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, ArtyFarty skrev:

Hva som er smart og hva som er dum har gjerne med hva eier er ute etter. Om man ønsker en selvstendig hund som jager så vil en JRT fremstå som smart, men om man ønsker en som jobber sammen med eier så kan JRT fremstå som mindre smart. En JRT er ikke nødvendigvis en god førstegangshund, fordi de har et typisk terrierinstinkt, kan være skarpe, og selvstendige.

Ikke jobber med eier?

Jeg kjenner noen usedvanlig gode agilityhunder, spor hunder, smeller hunder og lydighets hunder som er jack russel. De er ekstremt smarte! Ekstremt lettlærte (hcis du har noe kunnskap om hva du driver med) 

Fortsatt er ikke dette en rase jeg vil anbefale ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ruccula skrev:

Ikke jobber med eier?

Jeg kjenner noen usedvanlig gode agilityhunder, spor hunder, smeller hunder og lydighets hunder som er jack russel. De er ekstremt smarte! Ekstremt lettlærte (hcis du har noe kunnskap om hva du driver med) 

Fortsatt er ikke dette en rase jeg vil anbefale ts

Leste du det du svarte på? "KAN" være.  De krever sin eier for å få til det du skisserer. Jeg har en rase som på mange måter kan sammenlignes med en JRT, bare litt mindre terrier. Ja, det har vært hunder av denne rasen til og med på landslaget i LP, men det er med eiere som vet hva de holder på med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Leste du det du svarte på? "KAN" være.  De krever sin eier for å få til det du skisserer. Jeg har en rase som på mange måter kan sammenlignes med en JRT, bare litt mindre terrier. Ja, det har vært hunder av denne rasen til og med på landslaget i LP, men det er med eiere som vet hva de holder på med. 

Ja, jeg la jo til setningen "hvis man har noe kunnskap på hva man holder på med" 

 Jeg har også terrier. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en finsk lapphund og er veldig fornøyd med den rasen. Han sover når jeg er på jobb og naboene sier de aldri har hørt en lyd fra huset når vi er borte. Men som alle hunder har han sine positive og negative sider.

De negative er at han bjeffer litt når han er ute i hagen dersom han hører noen komme, han er veldig ivrig på å hilse på alle (dette kan høres positivt ut men er slitsomt i lengden. Har derfor trent en del på at han kun får hilse dersom jeg sier værsågod), og at han røyter litt i røyteperioden (ca 1mnd) 

De positive er likevel mange. Han er veldig snill mot alle, kosete men ikke klengete, lettlært, tåler dager med mindre tur dersom jeg kjører en søkeøvelse eller to i stuen, er veldig søt både utseendemessig og i personlighet, og er rolig inne men aktiv ute. I tillegg er det lite pelsstell som kreves etter min erfaring. 

Er som deg ift å like å gå tur i fjellet, gå på ski osv. Dette er ting han elsker å være med på, og han kan gå i mange timer om han får. 

Kjenner mange andre med samme rase, så derfor jeg endte opp med nettopp finsk lapphund.

Så ut fra min erfaring tror jeg denne rasen vil passe deg bra😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Ruccula skrev:

Ja, jeg la jo til setningen "hvis man har noe kunnskap på hva man holder på med" 

 Jeg har også terrier. 

 

Så egentlig så er du enig i det jeg skrev, med andre ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ArtyFarty skrev:

Så egentlig så er du enig i det jeg skrev, med andre ord?

Du skrev ", men om man ønsker en som jobber sammen med eier så kan JRT fremstå som mindre smart."

Du skrev ikke noe om at det egentlig er helt motsatt, men at rasen krever en eier med noe kunnskap om hundetrening.

Men samme det... Det kom jo frem i ettertid at vi egentlig er enige. Så da skal jeg ikke skrove mer off topic i denne tråden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2016 den 10.35, AnonymBruker skrev:

Det blir min første hund, så jeg har ikke noe særlig erfaring fra tidligere. Kun litt hundepass, men ikke noe oppdragelse ol. Jeg er enslig, så hunden må synes det er greit med kun meg i husholdningen. Selvsagt skal vi ofte være sammen med min familie og venner, men stort sett vil det bare være oss to:)

Jeg ønsker:

-en mellomstor til stor rase (type Golden som maks størrelse)

-en som er relativt enkel å ha med å gjøre, da jeg ikke har noe erfaring med hunder fra før. Altså ikke en Border Collie eller andre raser som krever veldig mye psykisk og fysisk stimuli

-en som klarer seg alene hjemme en arbeidsdag

-hunden vil få omtrent 3-4 turer i hverdagen (halvtime på morgenen, (halvtime etter jobb), 1-2 timer etter middag (helst joggetur) og en halvtime før leggetid). I helgene og på fridager/ferier ser jeg for meg både dagsturer på fjellet, både fottur, langrenn osv, men også at en dag innimellom på sofaen går bra uten at hunden blir helt turbo.

-jeg jakter ikke, så hunden må ikke ha stort jaktinnstinkt

-ikke mye pelsstell (børste og kose er bare bra:)

-skal ikke drive med utstilling, konkurranser eller agility

Det vil nok variere mye mellom individene innad i rasene også. Men sånn rasetypisk, hvilke raser tror dere vil passe meg? Har tenkt litt på Golden, da den er veldig omgjengelig. Men har hørt at den trives best med flere i husholdningen? Hva med østerrisk pinscher? Svensk eller finsk lapphund?

Setter pris på alle innspill:)

Anonymkode: 37002...0d8

Som andre har skrevet, så tror jeg også at Retriever-rasene vil passe deg godt. 

Lettlærte. oppmerksomme på eier både ute og inne. Krever endel aktivitet, så mange fjellturer er midt i blinken. Krever også noe hjernetrim, men det er overkommelig. Ville ikke valgt jaktvariantene, de er KREVENDE! Og det er sant som andre sier, de passer best til folk som driver aktivt med konkurranse. Det er mange med jaktgolden i min klubb, og jeg kjenner også flere med jaktlabrador.

De aller fleste raser er ikke direkte glad i joggeturer, det betyr at de ikke får snuse i grøfta, og det er viktig for dem. Det er som å lese avisa, det. Det er gørrkjedelig å bare løpe ved siden av eier. Men de fleste kan jo venne seg til det. Anbefaler å lære hunden å følge eier, men at den får "fri" til å snuse og vimse innimellom. Løpeglade hunder/trekkhunder, som f.eks settere og huskyer liker joggeturer bedre, men de har jo begge et sterkt jaktinstinkt, og bør helst ikke gå løse. De stikker av for å jakte. 

Jeg har selv en Labrador, og han er en super hund. Morsom og glad, masse personlighet, stikker aldri av, kan gå løs over alt. Akkurat passe krevende, sånn at 1 time på hovedturen er nok for han. Men han synes også det er helt fint med lengre turer, og noen ganger kortere. Rolig inne, aktiv ute, og slett ikke lat. Han bryr seg stort sett kun om meg (og grøfta) når vi er ute på tur, er ikke så interessert i andre folk. Det må man venne dem til fra de er små, altså passering uten å hilse på. Han kan godt ta en joggetur hvis han må, men han synes det er bedre om han får snuse i grøfta og virkelig sjekke ut hva som har skjedd og hvem som har vært der. 

Han er min 6. hund, og er nok den jeg har trivdes best med. Retrieverne brukes til jakt, men da til å hente inn fugl etter skudd. Derfor har den behov for å bære på ting, og hente ting til deg. Dette betyr også at sterkt samarbeid med eier er viktig, og alt dette er framavlet gjennom flere hundre år. At den er så førerorientert, gjør oppdragelsen enklere. Fugl blir ofte skutt over vann (ender), og da må retrieveren ut i vann for å hente. De elsker å svømme! De har altså ikke jaktinstinkt som en fuglehund eller elghund.

Det som har vært så fint med han i forhold til de andre hundene jeg har hatt, er at jeg har sluppet å prøve å minimere oppførsel som påvirkes av instinkter. Som f.eks vakt/vokt, jakt osv. Med han her, har jeg kunnet trene på det jeg ville at han skulle kunne, og sluppet å ta hensyn til slike ting.

Min Labrador har helt tydelig bærebehov. Han finner seg pinner og kjepper på tur som han bærer lenge på. Og når han skal hilse på meg eller andre, må han ha noe i munnen. Har han ikke det, leter han til han finner noe, og så hilser han gledestrålende. Går vi tur i byen er det mange som smiler av at han bærer båndet sitt i munnen i stedet for at det er festet til halsbåndet. Vi holder altså i hver vår ende. 

Det eneste minuset med Labrador er røytingen! De røyter mye og lenge. Jeg børster av det verste utendørs, men likevel er det mye hår inne. Til tross for det, vil jeg gjerne ha flere Labradorer. Neste gang det kommer et kull fra disse linjene, skal jeg nok ha en valp.

Vil også anbefale storpuddel. Jeg kjenner 3 som er veldig ok, men en som har litt dårlig gemytt. Men det kan man treffe på i alle raser. De krever nok endel pelsstell, men jeg ville klipt kort og heller børstet gjennom pelsen 1-2 ganger i uka. De røyter ikke, og den tiden man bruker på pelsen er vel omtrent det samme som man bruker med støvsugeren hvis man har en annen hund. Man slipper hundehår i huset, og det må være deilig! De er også førerorienterte og lettlærte, og kan fint være løse på tur. 

For deg, som er førstegangseier, og som ikke er ute etter en hund med særskilte egenskaper, vil jeg anbefale det som kalles allroundhunder. Hunder som er omgjengelig, og som kan brukes til litt av alt.

Retrievere og pudler er fine til det. De er førerorienterte, intelligente, og krever endel hjernetrim. Det er ikke uten grunn at begge typer brukes til både servicehunder, narkohunder og førerhunder.

Når det gjelder flat vs golden, vil jeg si at flat krever mer enn en golden. Begge er supre hunder, men flaten har nok mer stress i seg. Den vil nok egne seg mer til rene joggeturer, hvis det er viktig for deg. Men den vil nok også være mer urolig generelt sett, innendørs også. Kanskje mer masete, og de krever nok mer av både tur og hjernetrim for å være fornøyd. Jeg har som sagt Labrador, og tror den er en noe midt mellom de to rasene. 

Vil anbefale deg å tenke på pels også. Både golden og flat har lang pels. Den blir fort skitten i regnvær og søle, og medfører endel jobb når du kommer hjem. Labradoren har kort pels, og blir mindre skitten, og det er bare å tørke av med en fuktig svamp under magen og på beina, mens de andre kanskje må en tur innom dusjen. Jeg har ihvertfall aldri sand på gulvet :)

Tenk også på hvordan hverdagen din er NÅ. Har du jevnlige joggeturer om kvelden nå, eller er det noe du har satt deg som mål å gjøre når du får hund? Er du sliten når du kommer hjem, og har mest lyst til å synke ned i sofaen, eller er du den som vil ut for å få mer aktivitet?

Jeg selv er av typen som er sliten etter jobb, og vil derfor ikke ha en hund som krever altfor mye da. En Labrador MÅ ha jevnlige turer og opplevelser, men er godt fornøyd med mindre enn jeg opplever at en flat må ha. Jeg har to hunder, så når mine løper løse i skogen, så trimmer de seg bra på mindre tid enn en hund alene gjør, så jeg slipper lettere unna sånn sett også når jeg er sliten. Har en Cane Corso også, snart 8 år. Cane Corsoen krever ikke så mye mer enn det, mens Labradoren gjerne vil ha et par små økter til med enten lydighetstrening, spor eller en liten tur. 

Mine hunder får 1 god tur om dagen. Resten er ut i hagen for å tisse eller noen økter med annen trening.

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt flere golden og nå puddel. Golden røyter hele tiden, puddel klippes hver annen uke hos meg fordi jeg ikke vil ha den superkort i pelsen.( Begge deler er utrolig tidkrevende ,på hver sin måte- både støvsugingen og børste/ klipping.)

vi hadde golden med på lange sykkelturer, den er svært utholdende som yngre voksen. Den er smart og du kan lære den mye. Den er avhengig av læring og bli "brukt". Den ene jeg hadde var trassig som valp, den andre som unghund. Krever grenser..men nydelig familiehund som voksen og gammel. Tåler mye barn i familien og det som da følger med av herjing. 

Puddel virker som en lettvint rase, det er den definitivt ikke! Den krever mye mosjon og bruk av hodet sitt for å være fornøyd i hverdagen. Den er sta og tester  like mye grenser som golden. Det er nesten slik at jeg vil si den ikke passer som førstegangshund. Det er kanskje det som kjennetegner mange småhunder, man tror alt skal være lettere. Men jeg synes nesten det er lettere med store hunder å håndtere. Det er sant at små hunder kan småbite mye. Man må bruke tid og krefter på å stoppe dette. Store hunder er ikke så ivrige med munnen..

Puddel er ellers helt skjønn. Den elsker oppmerksomhet, nesten litt for mye av og til. Vil helst ligge i armkroken konstant når den er inne. (Men blir svært rastløs når den ikke har vært i farta ute først)

Jeg tror egentlig at de fleste raser krever sitt uansett med mosjon og trening. Og er glade og kosete hunder når dette er oppfylt. Det viktigste du kan gjøre er å treffe fysisk så mange forskjellige raser som mulig. Gjerne være hundepasser en helg innimellom. Du kan f.eks.avertere i avisen. Eller være frivillig på en kennel?Det vil gi deg et annet perspektiv på hund og hva det dreier seg om. Verdifull erfaring. Til slutt:Hund er det beste som finnes, lykke til med valget videre!

Anonymkode: ac722...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen takk for alle svar:) fint å høre andres erfaringer. Virker som retrievere er en passende hund for meg:) 

Til deg som spurte om jeg jogger nå eller om det er planen når jeg får hund. jeg løper nå 3-4 dager i uka, og håper at hunden min liker å være med på løpeturene. Kanskje vi må gå litt først, så den får snust fra seg. Blir ikke mye til løping hvis vi må stoppe ved hvert tre for å snuse Hehe. 

Anonymkode: 37002...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/21/2016 den 16.07, O.G. skrev:

Unnskyld at jeg brukte sjargong som ikke er så kjente for folk som ikke er hundemennesker enda. 

At en hund er førerorientert betyr at den har evne til å støtte seg på og samarbeide med fører). Retrivere, pudler og gjeterhunder er de rasene som er mest avhengige av tilbakemelding fra eier. Diverse terriere og min rase (Chow Chow) er mer selvstendige.

Jeg er enig i det du sier, men gjeterhunder er da vel ikke spesielt avhengig av tilbakemelding? De tar da egne og selvstendige valg (etter at de er opplært selvfølgelig). Har du ikke sett collier gjete flere tusen sau fra et beite til et annet? Jeg har sett flyvideo av det, og det er helt utrolig. Ingen mennesker å se, så det er åpenbart at de jobber selvstendig.

Anonymkode: 3b7f7...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i det du sier, men gjeterhunder er da vel ikke spesielt avhengig av tilbakemelding? De tar da egne og selvstendige valg (etter at de er opplært selvfølgelig). Har du ikke sett collier gjete flere tusen sau fra et beite til et annet? Jeg har sett flyvideo av det, og det er helt utrolig. Ingen mennesker å se, så det er åpenbart at de jobber selvstendig.

Anonymkode: 3b7f7...a79

Ja, men de er førerorienterte raser (collie og BC altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, jeg har egentlig ingeting saklig å bidra med, men må bare poste denne videoen. Hver gang jeg tenker på Golden Retriever, så er det dette jeg ser for meg:

Herlig personlighet, man kan jo ikke unngå å bli glad av å se på dette!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor alene med en flat, og bedre hund skal man lete lenge etter. Glad, kjærlig, morsom, aktiv, vakker - og følger meg overalt jeg går. En skikkelig følgesvenn. I tillegg alltid klar for lek og turer. Klarer seg fint alene hjemme 8 timer om dagen og tilpasser seg i grunnen livet vi lever, bare han er nær meg.

Han var en håndfull da han var valp, men nå er han verdens fineste hund. 

Du kommer ikke til å angre om du skaffer deg en flat!

Anonymkode: f1c29...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ut som Labrador retriever kan passe. :) 

Anonymkode: 3c722...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...