Gå til innhold

Hvilken hunderase kan dere anbefale meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det blir min første hund, så jeg har ikke noe særlig erfaring fra tidligere. Kun litt hundepass, men ikke noe oppdragelse ol. Jeg er enslig, så hunden må synes det er greit med kun meg i husholdningen. Selvsagt skal vi ofte være sammen med min familie og venner, men stort sett vil det bare være oss to:)

Jeg ønsker:

-en mellomstor til stor rase (type Golden som maks størrelse)

-en som er relativt enkel å ha med å gjøre, da jeg ikke har noe erfaring med hunder fra før. Altså ikke en Border Collie eller andre raser som krever veldig mye psykisk og fysisk stimuli

-en som klarer seg alene hjemme en arbeidsdag

-hunden vil få omtrent 3-4 turer i hverdagen (halvtime på morgenen, (halvtime etter jobb), 1-2 timer etter middag (helst joggetur) og en halvtime før leggetid). I helgene og på fridager/ferier ser jeg for meg både dagsturer på fjellet, både fottur, langrenn osv, men også at en dag innimellom på sofaen går bra uten at hunden blir helt turbo.

-jeg jakter ikke, så hunden må ikke ha stort jaktinnstinkt

-ikke mye pelsstell (børste og kose er bare bra:)

-skal ikke drive med utstilling, konkurranser eller agility

Det vil nok variere mye mellom individene innad i rasene også. Men sånn rasetypisk, hvilke raser tror dere vil passe meg? Har tenkt litt på Golden, da den er veldig omgjengelig. Men har hørt at den trives best med flere i husholdningen? Hva med østerrisk pinscher? Svensk eller finsk lapphund?

Setter pris på alle innspill:)

Anonymkode: 37002...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror både en retriever og en lapphund kunne passet til det du skisserer. Østerrisk pinscher kan jeg ingenting om, og er vel ikke en særlig vanlig rase her til lands.

Ingen hunderaser trenger flere i husholdningen, både en golden og en labrador kan fint leve med en enslig person selv om de ofte regnes som typiske familiehunder. Det som er når man er enslig med hund, uansett rase, er at man får et veldig begrenset liv utenom hunden. Når man har vært på jobb i 8-9 timer kan man ikke dra ut på kvelden med venner, da må man være med hunden resten av dagen.

Av retrieverne vil jeg anbefale deg å kikke på flat coated retriever. De er gjerne litt mer aktive og ikke så grovt bygget som en del golden og labrador. Ønsker du å ha med hunden på joggetur, tror jeg det er større sjanse for at du får en hund som gidder det i en flat enn en golden. I en retriever komme du derimot til å få en hund som ønsker å bruke hodet litt, men det er ikke verre enn å trene hverdagslydighet eller triks.

Har også godt inntrykk av lapphunder. De bjeffer en del da, og du får ikke helt samme lydigheten på dem som på en retriever. De er mer selvstendige. Joggemoralen vil nok være ganske individavhengig, men de er supre turkompiser som ikke krever særlig mentalt. Får de turer er de godt fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vanlig golden eller labrador vil kanskje ikke være tingen, ettersom du ønsker å være aktiv, jogge etc. Da vil en jaktgolden eller jaktlabrador passe bedre, de er lettere og mer aktive. Ellers tenker jeg at mellom- eller storpuddel kan passe, de er aktive hunder, kanskje særlig storpuddelen, men de er rolige og sindige. Whippeter er sporty hunder som elsker å løpe, men de elsker også å ligge tullet inn i et pledd i sofaen. De kan ha litt jaktinstinkt, men langt fra så mye som andre mynder, da de lenge har blitt avlet mest som selskapshund. En pincher vil jeg absolutt ikke anbefale, de kan være svært egenrådige og bestemte, og hvis man ikke har peiling på hund, kan de bli hissige og gneldrete, de er veldig mye hund og ikke en førstegangshund.

 

Og vær så snill: Les hundebøker!!!! 

 

Og tren på at hunden skal kunne slappe av, det er mange som ikke skjønner det, som bare leker drakamp og ballkast dagen lang fordi de tror hunden synes det er så moro (den blir heller veldig stressa), og så blir frustrert fordi hunden ikke klarer å roe seg ned, når du plutselig vil det.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)

Skal se på flat coated retriever og jaktgolden. Har hørt mye bra om jaktgolden av en bekjent. Men vil ikke en jaktgolden ha instinkt som jeg ikke kan etterkomme? Vi kommer til å gå masse turer i all slags terreng, og jeg kan kaste pinner og ball til hunden, men jakt får den da altså ikke vært med på. Ellers virker det som en herlig hunderase.

 

Anonymkode: 37002...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 Mange går i fella å får seg labrador for de ser så bedagelige ut og bare går der. IKKE sant:fnise: de er ekstremt aktive som unge, og det kreves mye jobbing før du får en hund som bare "loffer" etter deg. Ekstremt glad i mat og folk. Veldig kjekke hunder, men du bør være forberedt på at de er en håndfull når de er unge. Kjenner et par som fikk sjokk når de fikk seg labrador, og skulle aldri ha det igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Hundejente skrev:

En vanlig golden eller labrador vil kanskje ikke være tingen, ettersom du ønsker å være aktiv, jogge etc. Da vil en jaktgolden eller jaktlabrador passe bedre, de er lettere og mer aktive. 

Jaktgolden og jaktlabrador er en brukshund som brukes til jakt, redning, konkurranse eller innen offentlige etater som søskhunder. Dette er hunder som trenger en jobb og som krever å få brukt hodet utover å lunte på tur. Å anbefale brukshunder til folk som ikke skal bruke dem er som å anbefale jakthunder til folk som ikke skal jakte, - det ødelegger for rasen og eierne får ofte noe annet enn det de var ute etter.
 

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar:)

Skal se på flat coated retriever og jaktgolden. Har hørt mye bra om jaktgolden av en bekjent. Men vil ikke en jaktgolden ha instinkt som jeg ikke kan etterkomme? Vi kommer til å gå masse turer i all slags terreng, og jeg kan kaste pinner og ball til hunden, men jakt får den da altså ikke vært med på. Ellers virker det som en herlig hunderase.

 

Anonymkode: 37002...0d8

En jaktgolden vil ha stort behov for mentaltrening, de fleste seriøse oppdrettere selger kun hund som jakthunder, konkurransehunder eller til redning. Du ønsker deg en hund til tur, da ville jeg helt klart styrt unna brukshunder som krever en god del mer enn det du vil tilby. Til det du beskriver er en golden eller flat fra vanlige show-linjer mer enn nok hund.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hundejente skrev:

En vanlig golden eller labrador vil kanskje ikke være tingen, ettersom du ønsker å være aktiv, jogge etc. Da vil en jaktgolden eller jaktlabrador passe bedre, de er lettere og mer aktive. Ellers tenker jeg at mellom- eller storpuddel kan passe, de er aktive hunder, kanskje særlig storpuddelen, men de er rolige og sindige. Whippeter er sporty hunder som elsker å løpe, men de elsker også å ligge tullet inn i et pledd i sofaen. De kan ha litt jaktinstinkt, men langt fra så mye som andre mynder, da de lenge har blitt avlet mest som selskapshund. En pincher vil jeg absolutt ikke anbefale, de kan være svært egenrådige og bestemte, og hvis man ikke har peiling på hund, kan de bli hissige og gneldrete, de er veldig mye hund og ikke en førstegangshund.

Dette er selvfølgelig bare tull. En vanlig golden kan fint være med på de aktivitetene TS skisserer. Ingen retrievere er født feite og sedate.

Velger man derimot den jaktavlede varianten så er neppe aktivitetene TS skisserer være nok til å tilfredsstille hunden.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror både whippet og cocker spaniel kunne passet. Da en cocker fra utstillingslinjer, som er helt annerledes fra en jakt-cocker. 

Anonymkode: 3b7f7...a79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at puddel krever MYE pelsstell, selv om den holdes nedklippet. Men artige hunder, så absolutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Husk at puddel krever MYE pelsstell, selv om den holdes nedklippet. Men artige hunder, så absolutt!

Bestandig hatt stor sans for den største varianten. Må vurdere puddel seriøst når jeg skal kjøpe valp, helt klart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror en retriever eller labrador er tingen for deg TS :)
Men ikke fra jaktlinjer. 
Det er ikke slik at labradorer og retrievere automatisk er daffe matvrak med 5 kg ekstra på kroppen. 
Det er hunder som er eid av folk som er like late som de gjør hundene sine som er slik. 
De rasene kan fint klare å være med deg på alt det du skisserer, bare du venner dem til det. Og husk at ting tar tid. Du kan ikke gjøre alt dette så snart du får valpen. 
Du må øke aktivitetsnivået litt etter litt. 

Lykke til med valget ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 minutter siden, O.G. skrev:

Er ikke enig i at TS skal fokusere jakten på golden eller labrador. Hun trenger noe mer førerorientert. 

Hva er vel ikke mer førerorientert enn en golden eller labrador fra gode aner? Det er jo primært disse rasene som brukes som førerhunder.

Anonymkode: 3b7f7...a79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er vel ikke mer førerorientert enn en golden eller labrador fra gode aner? Det er jo primært disse rasene som brukes som førerhunder.

Anonymkode: 3b7f7...a79

Men de blir ikke solgt til folk som TS...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, O.G. skrev:

Men de blir ikke solgt til folk som TS...

 

Selvfølgelig blir ikke førerhunder det, men det fins hunder fra slike linjer som ikke egner seg som førerhunder, men likevel er roligere og mer førerorientert enn andre hunder fra andre linjer. Generelt sett så er jo de hundene veldig førerorienterte da, det er jo en grunn til at det nesten utelukkende er de to rasene som brukes.

Anonymkode: 3b7f7...a79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Jeg skjønner at jaktraser trenger mer aktivitet enn hva jeg kan gi, så det blir ikke det:) hva tenker dere om flat coated vs golden?

Hva menes med at jeg trenger noe mer førerorientert? 

 

Anonymkode: 37002...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...