Gå til innhold

Er det svigers eller jeg som er urimelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, Maleficenta skrev:

Mormora hvorfor kan ikke hun flytte nærmere da?

Hun er som mange bestemødre i dag i full jobb, mormor. 
TS skrev det tidligere i tråden et sted. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Juniper skrev:

Hun er som mange bestemødre i dag i full jobb, mormor. 
TS skrev det tidligere i tråden et sted. 

Ok greit nok. Men hvorfor kan dere ikke treffes i andre ferier?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da virkelig ikke svigers sin feil at ikke mormor ser barnebarnet sitt oftere? 

Vi var i en lignende situasjon - pga jobbmuligheter og boligpriser valgte vi å bosette oss i nærheten av mannens familie. Det ville aldri falle meg inn at vi ikke delte på julen uansett, annethvert år reiste vi til min familie og var med de nesten en uke. Jula etter var vi hos svigers - hvor min familie også selvsagt var hjertelig velkommen.

Enden på visa her var faktisk at mine foreldre som pensjonister valgte å flytte i en leilighet hit til oss, så nå bor alle nære. Løsningsorientert og hyggelig!

Men slik jeg leser det er det aldri vært svigers sitt valg at TS har bosatt seg i nærheten av de, og de nekter heller ikke mormor å komme på besøk ofte for å se barnebarn og familie. Så hvorfor skal de få "skylden" for å ønske seg julen også?

Anonymkode: f1eab...c87

Det skulle nå bare mangle! 
At mannens foreldre har en overordnet bestemmelsesrett for hvor det unge paret skal slå seg ned, samt regulere hvor ofte hennes familie kommer på besøk, det hører ingen sted hjemme! 

Svigerforeldrene har 4 andre barnebarn pluss barnebarnas foreldre på besøk på julaften. 15 stykker totalt. 
Tror de greier seg fint. 

Når de gjør seg vrange på alle mulige måter, og foreslår at TS sin mann og datter feirer hos dem mens TS reiser til moren alene, prøver å få de til å avbestille billettene, prøver å få de til å forplikte seg for senere feiringer, vrir og vender på alle forslag fra TS sin side på hvordan hele situasjonen kan løses, da forstår jeg godt at TS og samboer står fast på sitt. 

Ingen har "kvoterett" på barnebarna! Eller egne barn etter at de er voksne! 
Man får forholde seg til hva de voksne barna faktisk ønsker, og se lenger enn egne behov! 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell svigerforeldrene dine at blir det mer mas, velger dere å feire alle julekvelder alene framover. Så får du se hva de sier.

Som bestemor kan jeg med hånda på hjertet si at hverdagene er mye viktigere enn en juleaften. Hadde jeg måtte velge mellom å få feire juleaften med barnebarnet mitt eller å se det regelmessig resten av året, hadde jeg glatt valgt bort juleaften. 

Selvfølgelig er det hyggelig hvis de unge velger å feire med oss annethvert år, men vi er også veldig klar over at de unge kan komme til å velge å feire kun med seg selv og barna, uten at vi har noen uttalerett eller noe vi skulle ha sagt. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at noe som egentlig er positivt og et ønske om å tilbringe høytiden sammen blir sett på så negativt.

 

Anonymkode: 1803e...794

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS 

Men det er ikke mitt valg, det er vårt valg! Samboeren er helt enig med meg, og vi har snakket om dette flere ganger og han har aldri engang nevnt at å feire jul med sin familie er noe han har et sterkt behov for. Han mener at jeg, han og barnet er en familie, og at min side er like viktig som han sin. 

Det er lett å si at man bare kan dra i alle andre ferier, men i løpet av årene har vi erfart at når vi drar dit en annen tid på året så er det alltid noen som er bortreist, noen som er på jobb og noen som ikke kan. For meg er det sårt å måtte gi så mye slipp av min familie for å være så mye hos han. 

Hadde vi byttet om hadde det blitt et rent sirkus. De har ved tidligere anledninger "krevd" at vi er hjemme på 17 mai, i påsken, midtsommer og ha dåpen her (i god tid før sagt at vi ikke måtte finne på å reise inn til min mor for de har tradisjoner og de vil ikke at vi skal være et annet sted. Det har blitt til at de 4 siste årene har jeg svelget kameler på alle punkter, men ønsker da julen). 
(Joda, å ha dåpen her er jo uansett naturlig siden vi bor her, men det var ikke måte på hvor mange ganger de sa at vi absolutt ikke skulle ha den i en annen by - ikke at vi hadde tenkt det, men blir litt puff av måten de krevde at vi ikke skulle).

For meg er det ikke julaften som nødvendigvis er det viktigste, det er det å kunne se min side av familien samlet. Jeg vet ikke hvilket "kompromiss" det er jeg ikke går med på når bor her, har alle andre høytider her, og vi er med de mange dager i uken. Ikke misforstå, jeg elsker å være sammen med dem og vi har en veldig god og nær kontakt, jeg bare føler at hele veien så er det jeg som må ofre meg. Jeg vet at om vi uansett hadde feiret julen her (i tillegg til alt annet) så hadde de fremdeles laget styr om vi skulle ha reist vekk en annen høytid.

Og det er jo ikke snakk om for alltid. Det har jeg forklart flere ganger. Etterhvert kjøper vi egen enebolig (om vel 2-3 år tenker jeg) og da ønsker vi å skape egne tradisjoner og feire her. Da får alle som ønsker å komme komme, men da kommer vi nok heller ikke til å feire jul hjemme hos dem. Dette er noe samboeren har bestemt, fordi han ønsker å skape "sin egen julefeiring". Grunnen til at vi ikke har fortalt til svigers hva vi tenker om julen fremover er for å ikke lage dårligere stemning. 

Anonymkode: f051c...6f5

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS 

Men det er ikke mitt valg, det er vårt valg! Samboeren er helt enig med meg, og vi har snakket om dette flere ganger og han har aldri engang nevnt at å feire jul med sin familie er noe han har et sterkt behov for. Han mener at jeg, han og barnet er en familie, og at min side er like viktig som han sin. 

Det er lett å si at man bare kan dra i alle andre ferier, men i løpet av årene har vi erfart at når vi drar dit en annen tid på året så er det alltid noen som er bortreist, noen som er på jobb og noen som ikke kan. For meg er det sårt å måtte gi så mye slipp av min familie for å være så mye hos han. 

Hadde vi byttet om hadde det blitt et rent sirkus. De har ved tidligere anledninger "krevd" at vi er hjemme på 17 mai, i påsken, midtsommer og ha dåpen her (i god tid før sagt at vi ikke måtte finne på å reise inn til min mor for de har tradisjoner og de vil ikke at vi skal være et annet sted. Det har blitt til at de 4 siste årene har jeg svelget kameler på alle punkter, men ønsker da julen). 
(Joda, å ha dåpen her er jo uansett naturlig siden vi bor her, men det var ikke måte på hvor mange ganger de sa at vi absolutt ikke skulle ha den i en annen by - ikke at vi hadde tenkt det, men blir litt puff av måten de krevde at vi ikke skulle).

For meg er det ikke julaften som nødvendigvis er det viktigste, det er det å kunne se min side av familien samlet. Jeg vet ikke hvilket "kompromiss" det er jeg ikke går med på når bor her, har alle andre høytider her, og vi er med de mange dager i uken. Ikke misforstå, jeg elsker å være sammen med dem og vi har en veldig god og nær kontakt, jeg bare føler at hele veien så er det jeg som må ofre meg. Jeg vet at om vi uansett hadde feiret julen her (i tillegg til alt annet) så hadde de fremdeles laget styr om vi skulle ha reist vekk en annen høytid.

Og det er jo ikke snakk om for alltid. Det har jeg forklart flere ganger. Etterhvert kjøper vi egen enebolig (om vel 2-3 år tenker jeg) og da ønsker vi å skape egne tradisjoner og feire her. Da får alle som ønsker å komme komme, men da kommer vi nok heller ikke til å feire jul hjemme hos dem. Dette er noe samboeren har bestemt, fordi han ønsker å skape "sin egen julefeiring". Grunnen til at vi ikke har fortalt til svigers hva vi tenker om julen fremover er for å ikke lage dårligere stemning. 

Anonymkode: f051c...6f5

De høres ikke helt rett ut i hodet. Du burde starte å slutte å svelge kameler nå. Du har svelgt for nye tidligere, og de tror nå at de kan få viljen sin om de maser nok. På tide å sette ned foten nå og ikke la de overkjøre deg enda en gang.

Anonymkode: 2364c...dbe

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svigers kan få tilbudet om å bli med til moren din?

Anonymkode: 6da0f...53f

Men vi skal ikke til moren min, vi skal på andre siden av landet. De skal feire hjemme med resten av familien. Jeg kan ikke invitere med meg hvem det passer meg på ukesbesøk på andre siden av landet i julen.

Anonymkode: f051c...6f5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men vi skal ikke til moren min, vi skal på andre siden av landet. De skal feire hjemme med resten av familien. Jeg kan ikke invitere med meg hvem det passer meg på ukesbesøk på andre siden av landet i julen.

Anonymkode: f051c...6f5

Men det er jo ikke hvem som helst.  De er jo en del av din familie de også.

Er nok sikker på at din familie hadde syntes det var helt OK om svigerforeldrene dine ble invitert med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er da virkelig ikke svigers sin feil at ikke mormor ser barnebarnet sitt oftere? 

Vi var i en lignende situasjon - pga jobbmuligheter og boligpriser valgte vi å bosette oss i nærheten av mannens familie. Det ville aldri falle meg inn at vi ikke delte på julen uansett, annethvert år reiste vi til min familie og var med de nesten en uke. Jula etter var vi hos svigers - hvor min familie også selvsagt var hjertelig velkommen.

Enden på visa her var faktisk at mine foreldre som pensjonister valgte å flytte i en leilighet hit til oss, så nå bor alle nære. Løsningsorientert og hyggelig!

Men slik jeg leser det er det aldri vært svigers sitt valg at TS har bosatt seg i nærheten av de, og de nekter heller ikke mormor å komme på besøk ofte for å se barnebarn og familie. Så hvorfor skal de få "skylden" for å ønske seg julen også?

Anonymkode: f1eab...c87

Herregud - det er da ingen som har påstått at de skal få skyld for noe. Må du virkelig ha alt inn med teskjei?

Ærlig talt, så fremstår svigerforeldrene som rett og slett smålige barnslige og ekstremt egoistiske. 

Summa sumarum så er det faktisk TS og hennes mann som bestemmer hvordan og hvor de skal feire julen. Valget de har tatt mener de fleste er helt opplagt og riktig. 

Så har vi sånne bitre oppgulpere som deg 😬

Anonymkode: 0d827...ffc

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Magnifiq skrev:

Men det er jo ikke hvem som helst.  De er jo en del av din familie de også.

Er nok sikker på at din familie hadde syntes det var helt OK om svigerforeldrene dine ble invitert med. 

TS her.

Jeg tror ikke de ville ha syntes det hadde vært helt ok om jeg tok med meg svigers i over en uke hjem til dem på andre siden av landet. Hjem til mor hadde de vært velkommen, men det er ikke dit vi skal :) 

Dessuten er jeg 100% sikker på at svigers ikke ville ha blitt med oss istedenfor å feire med resten av familien. De ønsker jo at vi alle er der sammen, eller i hvert fall samboer og barnet.

Anonymkode: f051c...6f5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) 

Noe av problemet er jo også at vi reiser til andre siden av landet og det er eneste tiden på året når alle har fri samtidig og kan være sammen. Tror ikke jeg understrekte det nok i HI.

Glemte å ta med i HI at vi er hjemme innen nyttår og feirer det med svigers. Det har vi gjort hvert år, men de mener vi skal være der både jul og nyttår. 

Anonymkode: f051c...6f5

Har dere ikke sommerferie? Eller er det kun i julen dere kan reise?

Anonymkode: cd035...28b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere ikke sommerferie? Eller er det kun i julen dere kan reise?

Anonymkode: cd035...28b

Hele familien har ikke sommerferie samtidig. I fellesferien må ofte samboeren min jobbe døgnvakter. Som jeg har skrevet før har vi forsøkt men det blir aldri sånn at alle er tid og er hjemme.

Anonymkode: f051c...6f5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Maleficenta skrev:

De krever da ikke jula. De får jo aldri jula uansett og ts forteller dm det ikke en gang. Ts har allerede bestemt på forhånd at alle juler skal feires hos hennes familie men det vet jo ikke svigerforledrene. Og da forstår jeg at de stadig håper at kanskje denne gangen er det vår tur.

Syns at TS og partneren bør ta en prat med svigers og forklare hvor landet ligger, det blir det mest voksne her

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Herregud - det er da ingen som har påstått at de skal få skyld for noe. Må du virkelig ha alt inn med teskjei?

Ærlig talt, så fremstår svigerforeldrene som rett og slett smålige barnslige og ekstremt egoistiske. 

Summa sumarum så er det faktisk TS og hennes mann som bestemmer hvordan og hvor de skal feire julen. Valget de har tatt mener de fleste er helt opplagt og riktig. 

Så har vi sånne bitre oppgulpere som deg 😬

Anonymkode: 0d827...ffc

WØRD 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men vi skal ikke til moren min, vi skal på andre siden av landet. De skal feire hjemme med resten av familien. Jeg kan ikke invitere med meg hvem det passer meg på ukesbesøk på andre siden av landet i julen.

Anonymkode: f051c...6f5

Forstår egentlig ikke hvorfor du skrev denne tråden i det hele tatt. Avgjørelsen er tatt for lenge siden. Du fremstiller dine svigerforeldre veldi negativt, kun fordi de ønsker å tilbringe juleaften med deg, sønnen og barnebarnet sitt av og til. Men her er det bestemt at de ikke skal få det på mange år. Det er faktisk en positiv ting å være ønsket.

Moren din er dessuten ikke alene på juleaften som du ga inntrykk av for å skåre poeng tidligere i tråden. Dere skal jo ikke feire hos henne, men hos andre slektninger, regner ikke med at hun sitter alene hjemme mens dere er hos andre.

Summa sumarum blir at moren din ikke vil komme til dere fordi hun skal feire med resten av familie, de kan ikke komme til dere fordi de er for mange. Du kan ikke ta med svigerfamilien til moren din, for egentlig vil ikke de feire sammen uansett. Og du vil bare en ting, og det er å feire hver bidige jul sammen med din familie. Det er ikke rettferdig. Begge sett med besteforeldre ønsker å skape minner og tradisjoner med barnebarnet. Ingen andre høytider kan sammenlignes med julen. Også vil de vel se deg og sønnen sin. Prøv å sett deg inn i hva de tenker og føler, du virker helt låst i deg og dine ønsker.

Det mest rettferdig er annenhver jul med begge familiene.

 

Anonymkode: 1803e...794

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Syns at TS og partneren bør ta en prat med svigers og forklare hvor landet ligger, det blir det mest voksne her

Ja det er jeg enig i. Om de forkarer og er ærlige så skaper nok det mer forståelse istedet for mindre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det du og din mann som bestemmer. Punktum. Svigers har ikke noe de skulle sagt.

Anonymkode: 4439b...e6b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antakelig har dere ikke vært tydelige nok. Min mann og jeg ga beskjed da vi fikk barn sammen at fra nå av feirer vi jul hjemme, alle som vil er velkommen hit. Svigermor i Sverige syntes et var ille å ikke få "lage" jul til oss, men etter å ha prøvd seg et par år godtok hun det. I stedet la vi opp til en adventshelg hos henne hvert år. Nå er det ingen som tenker over det lenger. Så vær blid, men bestemt. Begynner dere å argumentere har du det gående. 

Anonymkode: 59237...d74

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...