Gå til innhold

Er det svigers eller jeg som er urimelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, LittleBabyBlue skrev:

Alt skjer ikke på deres premisser hvis dere feiret med din mor i fjor også, det skjer på deres

Nettopp slik det skal være! :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, 1vy skrev:

Nettopp slik det skal være! :laugh:

Selvfølgelig, men da kan du ikke syte over at folk blir såra når de hvert år blir bortprioritert og tilslutt blir lei av å bli tatt for gitt:wink:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, LittleBabyBlue skrev:

Selvfølgelig, men da kan du ikke syte over at folk blir såra når de hvert år blir bortprioritert og tilslutt blir lei av å bli tatt for gitt:wink:

Er vel ikke det TS gjør heller? Hun lurte vel egentlig på hvem som var urimelig og ikke, for å være sikker på at valget er rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er redd for at om jeg ikke feirer med mamma så blir hun alene

Dette. Det viktigste for meg er at ikke noen av mine nærmeste skal sitte alene i jula. Det kan kanskje føles urettferdig for noen å prioritere samme person hver jul, men ingen skal sitte alene om de ikke ønsker det selv.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er ikke urimelig, og samtidig forstår jeg svigerfamilien din veldig godt. Julaften er ekstra spesiell med små barn, og det er selvsagt trist for dem å føle seg bortvalgt på en så viktig kveld (selv om det er gode grunner for det).

Jeg foreslår at dere prøver å svare kort og hyggelig på masing, og få frem at dere har bestemt dere. Prøv å la være å argumentere, da dette åpner for diskusjon. 

Du kan jo kanskje ta initiativ til et lite førjulsselskap? I vår familie har vi alltid spart gaveåpning til vi er sammen med gavegiver, dersom det er viktig for dem å se reaksjoner ved gaveåpning kan du jo foreslå at gavene åpnes enten før julaften eller på nyttårsaften.

Er svigers informert om planene deres om å invitere selv når dere får større plass? Jeg tenker at dette kan hjelpe dem å se at nåværende løsning ikke er endelig, men en mellomfase. Jenta deres er uansett litt for ung til at hun vil ha noen forståelse av julaften ennå. 

Lykke til, håper det ordner seg :) 

Anonymkode: 4bed3...906

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 1vy skrev:

Er vel ikke det TS gjør heller? Hun lurte vel egentlig på hvem som var urimelig og ikke, for å være sikker på at valget er rett?

Nei, hun kom hit for å klage over sine svigerforeldre og få støtte for at hun har rett. De fleste som klager over svigerforeldrene sine på KG kommer ikke hit for å få råd, kun for å blåse ut.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner godt at TS vil reise til familien sin i jula, og syns ikke det er urimelig i det hele tatt. Syns det er svigers som er urimelige her, de må da klare å se noen andre behov enn sine egne de også? Å drive med mas og press for å få dere til å "love" noe mer enn ett år fram i tid syns jeg også er direkte ufint av dem. Virker som litt bortskjemte folk som er vant til å få det akkurat som de vil bestandig...

Anonymkode: 04228...cdd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi samboeren ofte må jobbe dagen før nyttårsaften, og har en jobb hvor han ikke alltid har mulighet til å ta fri hele romjulen :( Han jobber også 1 og 2 nyttårsdag siden han har fri i julen

 

Anonymkode: f051c...6f5

Men da kan han vel heller tilby seg å jobbe juledagene, så får han fri nyttår, og dere kan feire nyttår der i stedet. 

 

Du snakker om at moren din da blir alene i julen, men hva med all den familien du snakker om? Det er vel din mors familie også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentene her holder bare ikke. 

- Mamma blir sittende alene hvert år

Nei, hun er invitert til svigers hun og, og hun hadde vel uansett blitt invitert til denne familiesamlinga selv om dere ikke kommer

- Det er eneste muligheten til å samle hele morssiden

Nei, det finnes andre ferier iløpet av året, og svigers kan vel strengt tatt bruke samme argument

- Det er bare midlertidig til vi får oss noe større

Og hvor lenge blir det til? 3 år? 5? Og her er dere mest naive. Selv om dere får noe eget så får dere ikke plass til hele din familie samt svigerfamilien, ei heller få alle fra din familie til å reise til dere. Enten må svigers ofre å feire med hele sin familie for å feire hos der, eller så må mamma feire med svigerfamilien hos dere og fortsatt føle seg bortkommen, eller så må dere fortsatt reise bort for å se resten av din familie. Ender dere opp med annethvert år hos dere, og annethvert år med å reise bort velger dere fortsatt vekk svigerfamilien som da aldri vil kunne feire med hele sin familie samlet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, både du og svigers er urimelige. Det er jo derfor flere av oss her foreslår et kompremiss, men det virker du totalt uinteressert i. Det er der du havner i urimelig-kategorien også. Hvorfor skal det ikke gå ann å møtes på halvveien? Hvis moren din kommer til dere juleaften dere skal feire med svigers, og så drar dere til mors familie fra 1.juledag til 5.dag jul. Evt samboeren din bytter om på jobbingen, så feirer dere nyttår der. Neste år drar dere til din mor og gjør som planlagt. Du har jo rause svigerforeldre som inviterer din mor også, så jeg skjønner ikke hvordan du kan mene at de er urimelige. Hvis de er urimelige så er du like urimelig. 

BTW, juleaften slår absolutt alle andre høytider....! 

Anonymkode: 67d99...5c7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ts og samboer i denne saken fremstår reflekterte og samstemte. Det som er respektløst er svigers, som jeg dog kan skjønne syns det er litt leit, som ikke godtar den løsningen som er valgt for julaften i år. Dette er også første året med barn i familien, da starter liksom "telling" litt på nytt, da det er noe litt nytt med julefeiring når barnebarn kommer inn i bildet. Er heller ikke skrevet i stein at dette må bli løsningen hvert år fremover. Jeg er normalt for den annethvert år løsningen, men akkurat her er det veldig gode argumenter for at dere reiser til moren din. Ser mange her i tråden også glemmer det med resten av familien, dette dreier seg ikke kun om moren som eventuelt kan komme hit, men også masse annen familie som ikke har sett barnet enda. Svigers og storfamilien der omgås jo og ser baby støtt og stadig, så det er absolutt på tide at dere reiser "over" til resten av slekta og lar de få møte barnet. Og det teller aboslutt med at svigers har andre høytider som nyttår, 17 mai, påske etc.

Her burde dere ha null dårlig samvittighet og stå ved den gode løsningen dere har valgt!

Endret av Anonym90059005
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstå begge sine sider. Svigers vil også feire jul med dere, og du ser din mor så lite. Hva med å invitere din mor til dere, også kan hun være med til svigers på julaften?

Anonymkode: 01ef2...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv familien min 50 mil unna, og vet at det kan være lettest å samle familien i jula. Det er du og mannen din som bestemmer ut fra deres situasjon nå. Som noen andre her skrev så er det lettere å dra når barnet deres er så liten, og reis denne jula med god samvittighet. Kanskje blir det likedan neste jul også.

Det du skal tenke på er at for de fleste av oss er jula viktig og at det er sårt for farmor og farfar om de ALDRI skal få feiere jul med barnebarnet og dere. En eller annen gang bør også dere feire jul der dere bor, og la farmor og farfar få gleden av å feire jul med dere. Om ikke din mor vil eller kan komme, så får det heller være. Man kan kan ikke alltid gjøre alle til lags, men for meg er det urimelig at dere aldri skal feire jul med svigers. Se på barnet ditt nå og forestill deg at du ikke skal få del i julefeiringen til barnet ditt, for dine svigerforeldre vil det føles på samme måte. 

De må akseptere at dere feirer denne julen med din familien, men du må også akseptere at om noen få år bør dere feire også med svigers. 

Anonymkode: 2b294...db3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstå begge sine sider. Svigers vil også feire jul med dere, og du ser din mor så lite. Hva med å invitere din mor til dere, også kan hun være med til svigers på julaften?

Anonymkode: 01ef2...e01

TS har tusen unnskyldninger for hvorfor dette ikke går. 

Anonymkode: 67d99...5c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du har alle gode grunner til å feire med din mor. Vi er i en lignende situasjon, og det er ikke spørsmål om annet enn at vi skal reise til min familie i jula. Dersom vi flytter nært dem en gang, snur vi på det og feirer jul de fleste gangene hos svigers, eller vi feirer hjemme hos oss selv og så er alle som vil velkomne dit. Høres ut som du har god støtte i din samboer og det er jo veldig bra. Håper dere finner ut av det. Og forresten: At en baby blir stresset av et par timer på fly, er da bare tøys (med mindre dere har en baby med spesielle behov hvor man mistenker autisme el.l, men det ser jeg ikke du skriver noe om).

Anonymkode: 1a501...e47

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, LittleBabyBlue skrev:

Så du ser ikke i det hele tatt din svigerfamilies side av saken? At det også for dem er den høytiden hvor alle har fri og kan være sammen? Alt skjer ikke på deres premisser hvis dere feiret med din mor i fjor også, det skjer på deres, og nå sier svigers ifra at de ikke synes no om å aldri få lov til å feire jul med dere. 

Jeg anklagde dere ikke for å bruke svigers, jeg spurte, fordi det er sånn det kan oppfattes for svigers. 

Og nei, det trenger ikke gå 2 år til du ser familien igjen. Det finnes andre fridager enn jula. Synes du nå virker veldig vrang og veldig lite løsningsorientert.

TS her.

Jeg tror kanskje jeg faktisk er litt ute etter støtte om at svigers er urimelig.

Når jeg og samboeren skulle finne ut hvor vi skulle "slå oss ned" så sto det mellom min eller han sin hjemby. På grunn av at han hadde mulighet for drømmejobben i sin by så gikk jeg med på et kompromiss om at bor vi der så tar vi i hvert fall julen med min familie. Det er han helt enig i.
Hva da skjer på mine premisser?! At jeg ønsker EN høytid i ÅRET hvor vi kan være med min familie?! Javel, det er den "viktigste" men er det virkelig mer viktig enn alle andre dager i året, 17 mai, bursdager, påske, midtsommer og dåpen tilsammen?! De får se hun akkurat når de vil. Og vi har bare bedt om barnevakt EN gang, og det var fordi jeg måtte ha en viktig operasjon og det var best med barnepass den dagen.

Vi er her 50 av 52 uker i året. Vi feirer alle høytider her! De mener at jeg skal ofre 10 dager med min familie for EN kveld med dem, som vi er med alle andre dager. Jeg og samboeren er enige, og de har oss her hele tiden, hvorfor MÅ de absolutt ha julen i tillegg?! De har 4 andre barnebarn som er der! Jeg skjønner at det er koselig med første julen og alle barnebarna men her klarer de virkelig ikke se at dette er viktig for meg og min samboer. Vi er til og med hjemme til nyttår så vi kan feire det med de!

Det handler ikke om å få mamma ned hit, det handler om muligheten til å reise til resten av familien som kun har samlet fri i julen. Ellers er det alltid noen som jobber, er på ferie eller ikke har muligheten. 

30 minutter siden, Magnifiq skrev:

 

Men da kan han vel heller tilby seg å jobbe juledagene, så får han fri nyttår, og dere kan feire nyttår der i stedet. 

 

Du snakker om at moren din da blir alene i julen, men hva med all den familien du snakker om? Det er vel din mors familie også. 

Nei han kan ikke det. Ingen på jobben hans jobber i juledagene. Jeg vil ikke gå for mye inn på hva han jobber med, men de begynner igjen dagen før nyttårsaften, og utover. Han har ikke alltid mulighet til å bytte vakter.

Hvis du leser HI så ser du at hun ikke alltid orker styret med å dra opp dit med mindre vi er med. Det er ikke for å presse oss, men fordi hun er der flere ganger i året. Dessuten handler dette ikke hovedsaklig om mamma er alene eller ikke, det handler om at det er den gangen i året vi har mulighet til å reise dit! Hvordan i all verden er det urettferdig mot svigers at vi feirer akkurat julaften hos mine, når vi er her alle andre høytider, alle dager, alle bursdager og ellers! Vi er jo tilbake innen nyttår! Dette var jo noe jeg og samboeren avtalte når vi flyttet til denne byen - hvorfor skal de ha noe å si om hvor vi ønsker å feire?!

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS har tusen unnskyldninger for hvorfor dette ikke går. 

Anonymkode: 67d99...5c7

Det er ikke unnskyldninger, det handler om å lese hva jeg skriver og forstå! 

Det handler ikke om å få mamma hit, det handler om å møte resten av min familie også! Dessuten har hun ikke spesielt lyst til å feire med svigers og det er forståelig og jeg respekterer det. Hadde vi derimot ønsket å feire med dem så kunne mamma ha gjort det hun ville, så det er ikke slik at det er det som holder det igjen! 

Jeg har jo skrevet at etterhvert så tenker vi å feire her, men som det er nå så drar vi bort og benytter anledningen til å feire med mine som vi ikke ser noe ofte. Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå! 

Anonymkode: f051c...6f5

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Jeg tror kanskje jeg faktisk er litt ute etter støtte om at svigers er urimelig.

Når jeg og samboeren skulle finne ut hvor vi skulle "slå oss ned" så sto det mellom min eller han sin hjemby. På grunn av at han hadde mulighet for drømmejobben i sin by så gikk jeg med på et kompromiss om at bor vi der så tar vi i hvert fall julen med min familie. Det er han helt enig i.
Hva da skjer på mine premisser?! At jeg ønsker EN høytid i ÅRET hvor vi kan være med min familie?! Javel, det er den "viktigste" men er det virkelig mer viktig enn alle andre dager i året, 17 mai, bursdager, påske, midtsommer og dåpen tilsammen?! De får se hun akkurat når de vil. Og vi har bare bedt om barnevakt EN gang, og det var fordi jeg måtte ha en viktig operasjon og det var best med barnepass den dagen.

Vi er her 50 av 52 uker i året. Vi feirer alle høytider her! De mener at jeg skal ofre 10 dager med min familie for EN kveld med dem, som vi er med alle andre dager. Jeg og samboeren er enige, og de har oss her hele tiden, hvorfor MÅ de absolutt ha julen i tillegg?! De har 4 andre barnebarn som er der! Jeg skjønner at det er koselig med første julen og alle barnebarna men her klarer de virkelig ikke se at dette er viktig for meg og min samboer. Vi er til og med hjemme til nyttår så vi kan feire det med de!

Det handler ikke om å få mamma ned hit, det handler om muligheten til å reise til resten av familien som kun har samlet fri i julen. Ellers er det alltid noen som jobber, er på ferie eller ikke har muligheten. 

Nei han kan ikke det. Ingen på jobben hans jobber i juledagene. Jeg vil ikke gå for mye inn på hva han jobber med, men de begynner igjen dagen før nyttårsaften, og utover. Han har ikke alltid mulighet til å bytte vakter.

Hvis du leser HI så ser du at hun ikke alltid orker styret med å dra opp dit med mindre vi er med. Det er ikke for å presse oss, men fordi hun er der flere ganger i året. Dessuten handler dette ikke hovedsaklig om mamma er alene eller ikke, det handler om at det er den gangen i året vi har mulighet til å reise dit! Hvordan i all verden er det urettferdig mot svigers at vi feirer akkurat julaften hos mine, når vi er her alle andre høytider, alle dager, alle bursdager og ellers! Vi er jo tilbake innen nyttår! Dette var jo noe jeg og samboeren avtalte når vi flyttet til denne byen - hvorfor skal de ha noe å si om hvor vi ønsker å feire?!

Det er ikke unnskyldninger, det handler om å lese hva jeg skriver og forstå! 

Det handler ikke om å få mamma hit, det handler om å møte resten av min familie også! Dessuten har hun ikke spesielt lyst til å feire med svigers og det er forståelig og jeg respekterer det. Hadde vi derimot ønsket å feire med dem så kunne mamma ha gjort det hun ville, så det er ikke slik at det er det som holder det igjen! 

Jeg har jo skrevet at etterhvert så tenker vi å feire her, men som det er nå så drar vi bort og benytter anledningen til å feire med mine som vi ikke ser noe ofte. Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå! 

Anonymkode: f051c...6f5

Og der kom det fram ja. Du planlegger egentlig å aldri feire med svigerfamilien. Da er det du som er urimelig. Har allerede skrevet om hvorfor ting ikke vil bli mer rettferdig hvis dere får en større bolig, så helt ærlig tror jeg dette aldri vil endre seg, og du vil alltid argumentere for at din mor "fortjener" dere hver eneste jul, uansett størrelse på bolig. 

Da bukker jeg pent ut, siden du allerede har bestemt deg og har tunnelsyn. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, LittleBabyBlue skrev:

Og der kom det fram ja. Du planlegger egentlig å aldri feire med svigerfamilien. Da er det du som er urimelig. Har allerede skrevet om hvorfor ting ikke vil bli mer rettferdig hvis dere får en større bolig, så helt ærlig tror jeg dette aldri vil endre seg, og du vil alltid argumentere for at din mor "fortjener" dere hver eneste jul, uansett størrelse på bolig. 

Da bukker jeg pent ut, siden du allerede har bestemt deg og har tunnelsyn. 

Herregud.

Det er jo ikke noe "der kom det frem" jeg skriver jo akkurat det samme som i alle andre innlegg her inne. Nei, så lenge vi bor som vi gjør nå er avtalen med meg og samboer at julen er med min side, fordi alt annet er med dem. Jeg sier jo også at når vi kjøper større bolig så begynner vi å feire her og da er de som vil komme velkommen. 

Om du tror dette vil endre seg eller ikke er irrelevant.

Jeg har ikke tunnelsyn fordi jeg ikke ønsker å ofre ALT for dem. Mener du virkelig at alle høytider skal feires her i tillegg til at vi bor her? Det er jo helt absurd, og det er jo ikke det hverken jeg eller samboeren min vil. Dette er ikke bare min beslutning, det er noe jeg og han har bestemt sammen, så at svigers skal stille seg slik til denne saken er så himla unødvendig! 

Hadde vi flyttet til min by hadde det vært omvendt, og sånn er det bare.

Anonymkode: f051c...6f5

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, LittleBabyBlue skrev:

Og der kom det fram ja. Du planlegger egentlig å aldri feire med svigerfamilien. Da er det du som er urimelig. Har allerede skrevet om hvorfor ting ikke vil bli mer rettferdig hvis dere får en større bolig, så helt ærlig tror jeg dette aldri vil endre seg, og du vil alltid argumentere for at din mor "fortjener" dere hver eneste jul, uansett størrelse på bolig. 

Da bukker jeg pent ut, siden du allerede har bestemt deg og har tunnelsyn. 

Jeg er helt enig..... 

 

*lister seg ut av tråden*

Anonymkode: 2b294...db3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KG er stedet hvis man søker kverulanter, som nekter å innse det åpenbare...

Selvfølgelig bestemmer dere selv hvor dere vil feire jul. Det er ikke rimelig at du bortimot skal gi opp kontakten med nærmeste familie. 

Vi er i en litt annen situasjon, men resultatet er i alle fall at det ene settet med besteforeldre aldri feirer jul med oss. De syns det er leit, men alle skjønner hvorfor, og ingen "forlanger" noe. Det har med avstander og plass å gjøre. Vi besøker dem alltid i løpet av året og omvendt. Men i jula er det ikke rom for det.

Fins ikke noe fasit på dette, så dere må gjøre det som er rett for dere.

Anonymkode: 04228...cdd

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...