Gå til innhold

Er det svigers eller jeg som er urimelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren er fra to forskjellige byer. Våre familier bor på hver sin kant av landet, selv om jeg og min mor er fra en by rundt 4 timer å kjøre fra han sin. Vi har et barn på under 1 år, så dette blir hennes første jul.

Vi bor i hans hjemby og det er ca 5 minutter å kjøre til foreldrene hans, og ca samme avstand til søsknene hans. Vi ser alltid noen av de fra 3-5 dager i uken. De har kjempe god kontakt med datteren vår og stiller alltid opp og spør om å få passe henne hele tiden. De er en veldig kjernefamilie og vi har et veldig godt forhold, jeg kunne aldri ønsket en annen svigerfamilie, så det er ikke noe galt med dem.

Min mor bor alene og har kun meg. Jeg er enebarn og mamma og pappa er ikke sammen og har ikke vært det siden jeg var rundt 1 år. Pappa har ny kone og hun har 3 barn (som han feirer jul med, vi er selvfølgelig velkommen om vi vil). Resten av familien på min mor sin side bor på andre siden av landet (mormor, tanter, onkler, søskenbarn), og selv om vi har god kontakt så sier det seg selv at vi ikke akkurat ser dem ukentlig. 

Jeg og min mor har alltid pleid å reise til dem i julen. Det gjorde vi også i fjor, og da var min samboer med.

Jeg og samboeren har på en måte inngått en avtale hvor vi bor i hans by og derfor feirer jul med min side. Det er en av de feriene hvor alle har fri og vi får nok dager til at det er "verdt" å reise. Det er snakk om 5 timer kjøring + 2 timer fly, så det blir litt langt å ta en langhelg.

Min mor og barnet vårt har kjempe god kontakt tross avstanden. Vi ser hverandre så ofte vi kan, og hun skyper ofte med oss og savner oss veldig. Jeg vet det er kjempe sårt for hun at vi bor såpass langt borte. Noen av familien på andre siden av landet har dog aldri sett henne, men sender gaver, snaps og er veldig interessert.

I julen i år har vi bestemt oss for å reise sammen med mamma til resten av familien. Svigers mener det er urettferdig fordi vi feiret jul med min side i fjor også. De klarer ikke å se at det for meg handler om å ha flere sammenhengende dager med min familie siden vi har flyttet såpass langt unna. 
Svigers feirer jul med søskene hans + besteforeldre. De er rundt 15 stykker tilsammen, så det er ikke sånn at de sitter mutters alene på julekvelden. De vil bare ha oss der også (da gjerne babyen), og sier at om det er så viktig for meg å dra så kan jo bare jeg dra og samboer + barn bli igjen her. Samboeren tar fullstendig min side og prøver å forklare at han også har lyst til å reise, for min familie er viktig for han også, men det glatt overser de.

Jeg er redd for at om jeg ikke feirer med mamma så blir hun alene. Hun har sagt at hun ikke vet om hun orker å dra helt til andre siden av landet (hun har hund, så er litt styr) hvis ikke vi også ønsker det. Hun vet det er viktig for meg, selv om vi noen ganger har feiret sammen hjemme hos henne. 

Mamma liker svigers veldig godt, men de er ganske mange så hun føler seg ofte litt i veien og kanskje ikke helt "med" når vi alle er sammen. Hun har tidligere feiret påske og 17 mai med oss, og det har gått greit, men jeg ser at hun er litt utilpass. Svigers sier at hun godt kan komme å bli med på feiringen deres, men jeg vet at det ikke hadde vært noe hyggelig for henne.

Om noen år har vi tenkt å feire hjemme hos oss og da få mamma hit og da er selvfølgelig også svigers velkommen, men akkurat nå bor vi i en leilighet og det er liten plass. Dessuten ønsker jeg (og samboer) å dra til resten av min familie fordi vi ser dem så sjeldent. 

Hver gang vi er der nå så kommer denne diskusjonen opp. De prøver å få oss til å avbestille flybillettene (og sier gjerne ting som at det ikke er bra for så små unger å fly, at det kommer til å stresse babyen, at hun kommer til å syntes det er dumt å være så langt hjemmefra, etc. Babyen er forresten 9 mnder til jul, så jeg tror det kommer til å gå fint). Eller så prøver de å få oss til å love å feire med dem neste jul. Samboer svarer som regel at vi ikke kommer til å avbestille, og at vi får se hva som skjer til neste år. De blir fornærmet og mener vi ikke vil feire med dem, og det blir gjerne en diskusjon som ender med at vi drar derifra.
Han er forresten veldig enig med meg i at siden jeg flyttet hit og vi er her hver dag så kan vi ha slike høytider med min familie, så det er ikke sånn at jeg tar fullstendig styring. Han mener min familie er like viktig for oss og baby som han sin er.

Hva tenker dere?

Anonymkode: f051c...6f5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Typisk ego-svigers. Kjenner igjen dette! Stå på ditt, er ingenting å lure på, og spesielt ikke når du har mannen på din side også. Dere må bare be de respektere og at saken er avgjort! Med mindre dere ønsker å være svigers nikkedukker i laaang tid framover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare la han snakke med dem siden dere har bestemt dere for hvor dere skal feire jul? Hvis de fortsetter å mase så kan han bare si at dere har bestemt dere og at det ikke er noe mer å snakke om. Man trenger ikke en lang avhandling, liksom.

Anonymkode: d604c...2ed

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det dine svigerforeldre som er urimelige.
Så lenge du og samboer er enige om å gjøre det sånn, og en av dere ikke overkjører den andre, så får de forholde seg til det.

Jeg tror at jeg hadde redusert en del på den daglige kontakten om det er mas hver forbanna gang dere ser hverandre. 

De evner ikke å se saken fra din side, er ikke villige til å prøve en gang. 

Det er foreldrene som har rett på barna. Besteforeldre har ikke samværsrett, de må godta samvær på foreldrenes premisser! 
Og om dere velger å prioritere å reise til din mor i julen, da får svigerforeldrene godta det.

Helt uhørt å skulle presse dere på denne måten!

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med svigerfamilien din jeg... Dere kan jo dra til moren din 1. eller 2.dag jul? Hadde blitt kjempelei meg om jeg aldri fikk treffe barnebarnet mitt på juleaften, fordi det alltid skulle til sin andre bestemor. Hverdager er ikke det samme som høytider. 

Synes jo også du gjør din mor veldig stakkarslig, hun er jo invitert til å feire med svigers, det hadde jo vært en finfin ordning at annenhvert år feiret dere juleaften der alle sammen, og moren din var hos dere resten av romjulen. Tenk så fint for barnet å ha besteforeldre fra begge sider samlet! 

Anonymkode: 67d99...5c7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke du er urimelig. Min mors nye mann døde for noen år siden, og vil ikke at hun skal bli sittende alene. Faren min (de ble skilt for 30 år siden) har blitt snurt fordi jeg ikke har vært hos han annethvert år, som jeg pleide. I tillegg er det foreldrene til mannen min, som også vil ha oss der på juleaften...

Synes det er leit det skal bli sånn, vi har også en baby. Men hallo, julen består av mer enn den ene kvelden, for ikke å snakke om resten av året. Det har jeg forsøkt å formidle, med blandet hell. 

I mitt tilfelle har jeg bare forsøkt å slå meg til ro med at de får bare bli fornærmet. Ikke noe konkret råd, men synes absolutt ikke at du er urimelig og skjønner deg så godt! 

Anonymkode: 79dc6...f41

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20. oktober 2016 den 9.55, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med svigerfamilien din jeg... Dere kan jo dra til moren din 1. eller 2.dag jul? Hadde blitt kjempelei meg om jeg aldri fikk treffe barnebarnet mitt på juleaften, fordi det alltid skulle til sin andre bestemor. Hverdager er ikke det samme som høytider. 

Synes jo også du gjør din mor veldig stakkarslig, hun er jo invitert til å feire med svigers, det hadde jo vært en finfin ordning at annenhvert år feiret dere juleaften der alle sammen, og moren din var hos dere resten av romjulen. Tenk så fint for barnet å ha besteforeldre fra begge sider samlet! 

Anonymkode: 67d99...5c7

Tenk så fint om man kunne respektere sine barns valg og ikke se på barnebarn som eiendom! Blir kvalm av ego-holdningen...

Endret av 1vy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med svigerfamilien din jeg... Dere kan jo dra til moren din 1. eller 2.dag jul? Hadde blitt kjempelei meg om jeg aldri fikk treffe barnebarnet mitt på juleaften, fordi det alltid skulle til sin andre bestemor. Hverdager er ikke det samme som høytider. 

Synes jo også du gjør din mor veldig stakkarslig, hun er jo invitert til å feire med svigers, det hadde jo vært en finfin ordning at annenhvert år feiret dere juleaften der alle sammen, og moren din var hos dere resten av romjulen. Tenk så fint for barnet å ha besteforeldre fra begge sider samlet! 

Anonymkode: 67d99...5c7

Nei, hverdager er ikke det samme som høytider, men jeg hadde glatt valgt hverdager over høytider, for det er veldig mange flere av dem. Det er definitivt svigers som trekker det lengste strået totalt sett her.

Ts, jeg synes ikke du skal føle deg forpliktet til å feire jul sammen med din mor fordi hun blir alene ellers. Jeg har enebarn selv og håper av hele mitt hjerte at han velger det som er riktig for ham og hans familie når han blir voksen, og ikke tar valg på grunnlag av pliktfølelse overfor meg. Det er ikke hans feil at han ikke har søsken.

Men jeg leser at dere også har lyst til å feire med din side, og det er absolutt en god nok grunn som svigers bare bør respektere. Det er ditt og din samboers valg, ingen av deres foreldres.

Anonymkode: c24eb...f0f

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, 1vy skrev:

Tenk så fint om man kunne respektere sine barns valg og ikke se på barnebarn som eiendom! Blir kvalm av ego-holdningen...

Jeg sa jeg hadde blitt lei meg av det. Ikke at jeg hadde trosset frem noe.  Hvordan tolker du at barnebarn er eiendom i mitt hode da? Jeg tror aldri mine barn ville latt være å la meg oppleve juleaften med barnebarna mine uansett da, barn er jo ingens eiendom, hverken foreldre eller besteforeldre :) 

Jeg ser ikke hvorfor løsningen med at alle feirer sammen er feil, da får jo alle det som de vil? Nå bruker jo moren til TS et pressmiddel også da, ved å nevne at hun kanskje ikke orker å dra til annen familie hvis TS ikke kommer. 

Anonymkode: 67d99...5c7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner begge sider. Selvfølgelig vil dere ikke at din mor skal bli sittende alene, men samtidig skjønner jeg dine svigerforeldre som føler seg bortvalgt hver eneste jul. Er det sånn at din mor skal få alle høytidene som jul, påske, høstferie osv, mens dine svigerforeldre skal "brukes" i hverdagen som barnepass, men aldri få de hyggelige og mye koseligere fridagene? 

Synes annethvert år er det beste kompromisset her. Det er jo ikke sånn at din mor blir sittende alene når hun er invitert til svigers. Ja, hun føler seg litt bortkommen, men det er 1 dag i jula, og resten av jula kan hun jo fortsatt tilbringe med dere. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sa jeg hadde blitt lei meg av det. Ikke at jeg hadde trosset frem noe.  Hvordan tolker du at barnebarn er eiendom i mitt hode da? Jeg tror aldri mine barn ville latt være å la meg oppleve juleaften med barnebarna mine uansett da, barn er jo ingens eiendom, hverken foreldre eller besteforeldre :) 

Jeg ser ikke hvorfor løsningen med at alle feirer sammen er feil, da får jo alle det som de vil? Nå bruker jo moren til TS et pressmiddel også da, ved å nevne at hun kanskje ikke orker å dra til annen familie hvis TS ikke kommer. 

Anonymkode: 67d99...5c7

Du skriver også at du er ENIG med svigers, som synes det er URETTFERDIG at TS tar med ungen og mannen til moren sin som de aldri ser og kun kan se i nettopp ferietid/høytider, fremfor å være med svigers som de ser opptil 5 ganger i uken. Eneste som får det som de vil hvis alle samles, er svigers. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS HER!

GLEMTE FORRESTEN Å LEGGE TIL AT VI ER HJEMME IGJEN INNEN NYTTÅRSAFTEN SÅ DEN FEIRER VI MED SVIGERS, MEN DE MENER DET IKKE ER GODT NOK FORDI JULAFTEN ER "VIKTIGERE"

 

 

 

Anonymkode: f051c...6f5

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS HER!

GLEMTE FORRESTEN Å LEGGE TIL AT VI ER HJEMME IGJEN INNEN NYTTÅRSAFTEN SÅ DEN FEIRER VI MED SVIGERS, MEN DE MENER DET IKKE ER GODT NOK FORDI JULAFTEN ER "VIKTIGERE"

 

 

 

Anonymkode: f051c...6f5

Men hvorfor kan dere ikke bytte på? Når moren din uansett er invitert til svigers? Så kan både dere og moren deres dra til andre siden av familien etter juleaften, være der i romjulen og feire nyttår der? :) Da vil dere fortsatt få feire med moren din hvert år. 

Anonymkode: 67d99...5c7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker egentlig jeg er litt splitta her...

Jeg er forlovet og bor på andre sida av landet enn der mine foreldre og mine søsken, tantebarn og slikt bor. Bor 64 mil vekk, så er 9 timers kjøretur + stopp ca. Spørs jo selvfølgelig på trafikk, tid på døgnet vi drar, etc... 

Nå er det litt annerledes med deg i og med moren din er alene, mine foreldre har også 3 andre barn i tillegg til meg som er voksne som de feirer med etter tur. Men vi drar da ned til mine foreldre og familie i julen i år, men skal feire her oppe med svigers neste år. Vi kommer til å bytte på annenhver gang. Så ja, jeg syntes i grunn svigerfamilien din var litt urimelig her i og med hun er alene, og jeg forstår selvfølgelig at du vil ned til henne, og ikke la ho være aleine. Men samtidig forstår jeg at de gjerne vil feire jul med dere også en gang snart, og barnet deres. Så for meg så forstår jeg litt begge parter. 

Vi er nede så ofte vi kan hos min familie, jul annenhvert år, påske, sommerferie og andre tider vi har mulighet. Nå reiser vi nedover dit i dag og blir til søndag en langhelg. Noe vi gleder oss veldig til begge to.

Så ja, jeg forstår deg utrolig godt, misforstå meg rett. For jeg bor også utrolig langt vekk fra min familie. Og de vil selvfølgelig ha oss der nede så ofte som mulig, og alt det. Og at du ikke vil ha ho aleine forstår jeg super godt. Men samtidig skjønner jeg et lite snev av svigerfamilien din. 

 

Dere kan ikke feire jul og alt med moren din og dra hjem og feire nyttår med de da? :)

Anonymkode: 1427e...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor kan moren din være sammen med dere annenhvert år? Så får alle vært sammen. Hvis hun føler seg litt lost, så får du ta deg  litt av henne, eller mannen din eller begge. Dere er jo klar over det. 

Jeg forstår svigers, jeg hadde også følt at det var dårlig gjort at dere skulle feire hver eneste jul med din familie. Julen er spesiell, det er ikke til å komme over. 

Anonymkode: d9656...c0e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med svigerfamilien din jeg... Dere kan jo dra til moren din 1. eller 2.dag jul? Hadde blitt kjempelei meg om jeg aldri fikk treffe barnebarnet mitt på juleaften, fordi det alltid skulle til sin andre bestemor. Hverdager er ikke det samme som høytider. 

Synes jo også du gjør din mor veldig stakkarslig, hun er jo invitert til å feire med svigers, det hadde jo vært en finfin ordning at annenhvert år feiret dere juleaften der alle sammen, og moren din var hos dere resten av romjulen. Tenk så fint for barnet å ha besteforeldre fra begge sider samlet! 

Anonymkode: 67d99...5c7

TS HER :)

Takk for svar alle!
Problemet med å reise 1 eller 2 juledag er at vi skal til andre siden av landet og vi er tilbake innen nyttår. Det blir veldig kort tid, og jeg personlig syntes det blir trist at vi da ikke skal se den delen av familien på 2 år. Jeg føler at svigers får masse tid med oss ellers og burde forstå at det ikke kun handler om julaften, men også at det er en ferie hvor alle har fri og kan være sammen.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hverdager er ikke det samme som høytider, men jeg hadde glatt valgt hverdager over høytider, for det er veldig mange flere av dem. Det er definitivt svigers som trekker det lengste strået totalt sett her.

Ts, jeg synes ikke du skal føle deg forpliktet til å feire jul sammen med din mor fordi hun blir alene ellers. Jeg har enebarn selv og håper av hele mitt hjerte at han velger det som er riktig for ham og hans familie når han blir voksen, og ikke tar valg på grunnlag av pliktfølelse overfor meg. Det er ikke hans feil at han ikke har søsken.

Men jeg leser at dere også har lyst til å feire med din side, og det er absolutt en god nok grunn som svigers bare bør respektere. Det er ditt og din samboers valg, ingen av deres foreldres.

Anonymkode: c24eb...f0f

Jeg føler meg på ingen måte forpliktet, jeg ønsker det. Det gjør samboeren også. Min familie er også viktig for meg. Grunnen til at jeg nevnte det er fordi jeg hadde forstått svigers sin side av saken om det var sånn at de satt alene og savnet oss, men de har mange (også 4 andre barnebarn som feirer med dem).

2 minutter siden, LittleBabyBlue skrev:

Skjønner begge sider. Selvfølgelig vil dere ikke at din mor skal bli sittende alene, men samtidig skjønner jeg dine svigerforeldre som føler seg bortvalgt hver eneste jul. Er det sånn at din mor skal få alle høytidene som jul, påske, høstferie osv, mens dine svigerforeldre skal "brukes" i hverdagen som barnepass, men aldri få de hyggelige og mye koseligere fridagene? 

Synes annethvert år er det beste kompromisset her. Det er jo ikke sånn at din mor blir sittende alene når hun er invitert til svigers. Ja, hun føler seg litt bortkommen, men det er 1 dag i jula, og resten av jula kan hun jo fortsatt tilbringe med dere. 

Men jeg skriver jo at vi var her både i påsken og på 17 mai? Det er kun julen det er snakk om, og det er veldig mye på grunn av ferier og reiselengde. 
Dessuten er det ikke godt for noen å føle seg bortkommen i selskap på julaften. Jeg skjønner ikke hvorfor alt må skje på deres premisser hele veien! 

Og slutt å legg ord i munnen på meg, de brukes ikke som barnepass i hverdagen. De ber om å få ha hun hele tiden, og nå og da så får de lov. Det er på ingen måte utnytting at de spør om å få ha hun noen timer i helgen alene, og vi sier at det er greit. Det er ikke sånn at vi renner ned dørene der for å dumpe ungen og stikke på byen.
 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan din mor komme til dere? 

Anonymkode: e8ebd...868

Hun kan, men vi bor i en leilighet uten ekstra soverom til henne. Dessuten handler det om resten av familien også. Vi har ikke plass til at alle de kommer hit, og dessuten tror jeg ikke de ville ha kommet (altså 10 personer som kommer ned hit istedenfor at vi reiser opp).

Anonymkode: f051c...6f5

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ego ...rett og slett.  Tenk på moren din som er helt alene og svigers som har hele familien rundt seg.  Blir litt provosert jeg.   Herregud dere her i Norge og deres julaften.  Trodde verden ville ha eksplodert om en ikke feiret med den andre.  

Stå på ditt TS - du har samboeren på din side og si til svigers at kanskje det er like greit at dere flytter nærmere moren din slik at det blir henne som ser dere 3-5 dager i uken mens svigers kun noen få samlinger (og selvsagt JULAFTEN!).  

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg merker egentlig jeg er litt splitta her...

Jeg er forlovet og bor på andre sida av landet enn der mine foreldre og mine søsken, tantebarn og slikt bor. Bor 64 mil vekk, så er 9 timers kjøretur + stopp ca. Spørs jo selvfølgelig på trafikk, tid på døgnet vi drar, etc... 

Nå er det litt annerledes med deg i og med moren din er alene, mine foreldre har også 3 andre barn i tillegg til meg som er voksne som de feirer med etter tur. Men vi drar da ned til mine foreldre og familie i julen i år, men skal feire her oppe med svigers neste år. Vi kommer til å bytte på annenhver gang. Så ja, jeg syntes i grunn svigerfamilien din var litt urimelig her i og med hun er alene, og jeg forstår selvfølgelig at du vil ned til henne, og ikke la ho være aleine. Men samtidig forstår jeg at de gjerne vil feire jul med dere også en gang snart, og barnet deres. Så for meg så forstår jeg litt begge parter. 

Vi er nede så ofte vi kan hos min familie, jul annenhvert år, påske, sommerferie og andre tider vi har mulighet. Nå reiser vi nedover dit i dag og blir til søndag en langhelg. Noe vi gleder oss veldig til begge to.

Så ja, jeg forstår deg utrolig godt, misforstå meg rett. For jeg bor også utrolig langt vekk fra min familie. Og de vil selvfølgelig ha oss der nede så ofte som mulig, og alt det. Og at du ikke vil ha ho aleine forstår jeg super godt. Men samtidig skjønner jeg et lite snev av svigerfamilien din. 

 

Dere kan ikke feire jul og alt med moren din og dra hjem og feire nyttår med de da? :)

Anonymkode: 1427e...22d

Takk for svar :) 

Noe av problemet er jo også at vi reiser til andre siden av landet og det er eneste tiden på året når alle har fri samtidig og kan være sammen. Tror ikke jeg understrekte det nok i HI.

Glemte å ta med i HI at vi er hjemme innen nyttår og feirer det med svigers. Det har vi gjort hvert år, men de mener vi skal være der både jul og nyttår. 

Anonymkode: f051c...6f5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...