Gå til innhold

Do's & don'ts for vinterbryllup


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fant en del eldre tråder om vinterbryllup, men vil gjerne ha nyere erfaringer og tips og ideer :-)

Vi vurderer nå å ha bryllup til vinteren, ca mars 2017, men vil sette stor pris på å få høre om andres erfaringer om vinterbryllup da jeg aldri har vært i et. Er det noe viktig å gjøre/ikke gjøre?

Anonymkode: 159e0...a00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har vært i bryllup hvor man ble stående lenge ute og fryse, før/etter kirken/vente på organisert buss til lokalet osv. Det er ikke noe særlig når man har på kjole. Litt venting kan man vel knapt unngå, men ville lagt det opp slik at gjestene må stå minst mulig ute og fryse.

Anonymkode: 0bfbe...713

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss på en kald høstdag. Hadde buss til gjestene. De venta inne til den kom. Når vielsen var ferdig snek vi, brudeparet oss inn i ett siderom. Alle gjestene gikk ut og laget en lang "gang". Der ble vi klappet ut av gjestene og for rett i bilen og avgårde, så slapp gjestene å fryse. Så tok vi alle gratulasjonene når vi kom til lokalet etter fotografering. Gikk veldig greit 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, PaperFlower skrev:

Denne tråden vil jeg følge med på. :) 

TS her, så koselig 😊👍🏼 Planlegger du vinterbryllup?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og takk for info om transport! Det har jeg ikke tenkt på. Det er bare 1 km mellom kirke og sted for middag, men vinterstid er det nok for lang å gå 😄❄️🌨 Skal ta med meg tipset i planlegginga 👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi giftet oss i begynnelsen av februar, det var masse snø på bakken og 12 minusgrader. Og med litt snø i lufta var fotografen helt i ekstase over hvor idyllisk det var :fnise: 

Synes ikke det var så mye spesielt å ta hensyn til. Gjestene klarer fint å kjøre bil fra kirken til lokalet selv f.eks. Du trenger noen varmere sko om dere skal ta bilder ute, ha gjerne et sted dere kan ta bilder inne i backup om dere er usikre på været. Og så kan det være greit å ikke ha vielsen alt for sent på dagen om dere skal ta bilder etter vielsen, kjedelig om det begynner å bli dårlig med lys (kommer jo litt an på hvor i landet dere bor da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun vært i ett :), men kan ta med hva som jeg ville ha husket på :)

- Det kan begynne å snø, og det kan snø enormt. Bruden måtte ha folk til å lage et telt av jakker (:fnise:) når hun skulle inn i kirken, for at ikke sminken og håret skulle bli ødelagt av snøen.

- Det er kan være glatt å gå med høye sko, bare noe å tenke på når du skal inn at du tar med en med flate sko til å holde deg i :) Kirketrapper er ikke artig med is i høye heler!

- Pass på ventetider.

- Unger har en tendens til å løpe å leke i snøen. I bryllupet jeg var i ble det mye styr når de kom inn og var helt klissvåte, kalde og snørrete. Jeg ville ikke latt mitt barn herje i snøen i kjole, men noen foreldre syntes visst dette var ok.

- Server noe varmt når dere kommer til lokalet! I det vi var i så var velkomstdrinken kaffe med Baylis, og det var faktisk skikkelig vinterstemning over det, og det var himla godt når du har gått og stått ute en stund i kjole :) Ikke at dere ikke kan ha det dere har planlagt altså, bare et godt tips som slo skikkelig godt an hos oss!

- Pass på at gjestene som røyker husker å lukke døren etter seg. Kan være greit å informere om med en gang! Der vi var så ble det iskaldt hele tiden fordi røykene gjester holdt døren åpen. Dette kommer jo også veldig ann på lokalet da.

- Husk at om du har noen babyer der så er det ikke like lett for mor å ta en gråtende baby ut. Det kommer jo igjen an på lokalet, men som på sommeren er det lett å ta med et skrikende barn ut så det ikke forstyrrer, men på vinteren går ikke det. Da må mor finne et annet sted, og hvis det ikke er lukket så kan det bli et lite problem.

- Husk at i inngangen til lokalet vil det bli vått og glatt! Rett innenfor døren altså! Nå vet jeg ikke hvordan lokalet dere har tenkt, men hvis ikke det er "egen gang" så kan det bli litt kjipt.

- Hvis dere skal ta bilder på dagen så husk at det er en stor sjanse for at det snør eller blåser veldig. Med tanke på hår og sminke kan det være lurt å ha med noen som kan rette på dette etterpå (ikke nødvendigvis betale for en proff, men kanskje en venninne som har litt peiling?) Ta i hvert fall med sminke! 

Uansett. Masse lykke til! Vinterbryllup er kjempe flotte! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Høstjenta skrev:

TS her, så koselig 😊👍🏼 Planlegger du vinterbryllup?

Ja, jeg gjør det. Tar alltid imot alle tips og råd med åpne armer! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss i februar. Herlig med vinterbryllup  ❤️

Vi gjorde endel "utradisjonelle" ting for at dagen vinterstid skulle gå bedre. 

*vi tok bilder før vielsen, dette fordi det da var best lys, og så gjestene slapp å vente "sålenge"

*valgte lokale nært kirke, så reisevei ble kort. De som ville gå kunne gå, lett for andre kjøre 2 turer. Slapp vi stresse med buss som ikke kom frem, venting etc. 

*Folk i lokalet under vielsen, så fort vielsen var over var folk velkommene inn på velkomstdrink. Vi tok en kjapp kjøretur så alle rakk å komme fram. 

*ekstra obs på at skoene våre hadde godt "feste".

*ha en del kriseplaner klare dersom det snør, regner eller er full storm. Med tanke på servering, foto, ankomst lokale etc. 

Vi hadde strålende sol, 5 grader og uten is. Veldig heldige. Bildene ble litt kalde, men hadde joggesko under og tjukke jakker tilgjengelige :) jeg hadde håpet på full storm og snø. Et bryllup alle husker ;) 

Lykke til! :) 

er sikkert mer vi gjorde, men det husker jeg ikke i farta ;) 

Anonymkode: 29789...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morro at du planlegger bryllup:)

Jeg skal gifte meg i februar. Tror ikke planleggingen er noe annerledes sammenlignet med de som gifter seg på sommeren. Kan bli regn og storm da også:)

Har bestilt meg en kåpe/bolero, som jeg kan ha på meg under fotograferingen. Hvis det blir mye snø, så tar jeg nok med meg et par sko som forlover kan passe på, også kan jeg ta de på meg under fotograferingen.

Vi tar bilder rett etter vielsen, da er det ca 2,5 timer til solen går ned.

Gjestene ordner selv transport fra kirken og til festlokalet.

Masse lykke til med planleggingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.10.2016 den 12.08, A4-livet skrev:

Vi giftet oss i begynnelsen av februar, det var masse snø på bakken og 12 minusgrader. Og med litt snø i lufta var fotografen helt i ekstase over hvor idyllisk det var :fnise: 

Synes ikke det var så mye spesielt å ta hensyn til. Gjestene klarer fint å kjøre bil fra kirken til lokalet selv f.eks. Du trenger noen varmere sko om dere skal ta bilder ute, ha gjerne et sted dere kan ta bilder inne i backup om dere er usikre på været. Og så kan det være greit å ikke ha vielsen alt for sent på dagen om dere skal ta bilder etter vielsen, kjedelig om det begynner å bli dårlig med lys (kommer jo litt an på hvor i landet dere bor da)

Takk for tipset om klokkeslett for vielse i forhold til bilder! Det hadde jeg ikke tenkt på og har egentlig tenkt å ha vielsen litt ut på dagen. Men skal da se på når det blir mørkt der vi skal være :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.10.2016 den 14.00, mjauritz skrev:

Jeg har kun vært i ett :), men kan ta med hva som jeg ville ha husket på :)

- Det kan begynne å snø, og det kan snø enormt. Bruden måtte ha folk til å lage et telt av jakker (:fnise:) når hun skulle inn i kirken, for at ikke sminken og håret skulle bli ødelagt av snøen.

- Det er kan være glatt å gå med høye sko, bare noe å tenke på når du skal inn at du tar med en med flate sko til å holde deg i :) Kirketrapper er ikke artig med is i høye heler!

- Pass på ventetider.

- Unger har en tendens til å løpe å leke i snøen. I bryllupet jeg var i ble det mye styr når de kom inn og var helt klissvåte, kalde og snørrete. Jeg ville ikke latt mitt barn herje i snøen i kjole, men noen foreldre syntes visst dette var ok.

- Server noe varmt når dere kommer til lokalet! I det vi var i så var velkomstdrinken kaffe med Baylis, og det var faktisk skikkelig vinterstemning over det, og det var himla godt når du har gått og stått ute en stund i kjole :) Ikke at dere ikke kan ha det dere har planlagt altså, bare et godt tips som slo skikkelig godt an hos oss!

- Pass på at gjestene som røyker husker å lukke døren etter seg. Kan være greit å informere om med en gang! Der vi var så ble det iskaldt hele tiden fordi røykene gjester holdt døren åpen. Dette kommer jo også veldig ann på lokalet da.

- Husk at om du har noen babyer der så er det ikke like lett for mor å ta en gråtende baby ut. Det kommer jo igjen an på lokalet, men som på sommeren er det lett å ta med et skrikende barn ut så det ikke forstyrrer, men på vinteren går ikke det. Da må mor finne et annet sted, og hvis det ikke er lukket så kan det bli et lite problem.

- Husk at i inngangen til lokalet vil det bli vått og glatt! Rett innenfor døren altså! Nå vet jeg ikke hvordan lokalet dere har tenkt, men hvis ikke det er "egen gang" så kan det bli litt kjipt.

- Hvis dere skal ta bilder på dagen så husk at det er en stor sjanse for at det snør eller blåser veldig. Med tanke på hår og sminke kan det være lurt å ha med noen som kan rette på dette etterpå (ikke nødvendigvis betale for en proff, men kanskje en venninne som har litt peiling?) Ta i hvert fall med sminke! 

Uansett. Masse lykke til! Vinterbryllup er kjempe flotte! 

Oi oi oi, tusen takk for alle tips! Her var det mange gullkorn jeg skal ta med meg. Spesielt det med å servere noe varmt etter vielsen mens gjestene venter på oss. Kjempelurt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.10.2016 den 18.27, AnonymBruker skrev:

Vi giftet oss i februar. Herlig med vinterbryllup  ❤️

Vi gjorde endel "utradisjonelle" ting for at dagen vinterstid skulle gå bedre. 

*vi tok bilder før vielsen, dette fordi det da var best lys, og så gjestene slapp å vente "sålenge"

*valgte lokale nært kirke, så reisevei ble kort. De som ville gå kunne gå, lett for andre kjøre 2 turer. Slapp vi stresse med buss som ikke kom frem, venting etc. 

*Folk i lokalet under vielsen, så fort vielsen var over var folk velkommene inn på velkomstdrink. Vi tok en kjapp kjøretur så alle rakk å komme fram. 

*ekstra obs på at skoene våre hadde godt "feste".

*ha en del kriseplaner klare dersom det snør, regner eller er full storm. Med tanke på servering, foto, ankomst lokale etc. 

Vi hadde strålende sol, 5 grader og uten is. Veldig heldige. Bildene ble litt kalde, men hadde joggesko under og tjukke jakker tilgjengelige :) jeg hadde håpet på full storm og snø. Et bryllup alle husker ;) 

Lykke til! :) 

er sikkert mer vi gjorde, men det husker jeg ikke i farta ;) 

Anonymkode: 29789...4f8

Takk for tips! Jeg har liten lyst til å ta bilder før vielsen, men skal prøve å få det til effektivt og før det blir for mørkt :-)

Men det er kort vei mellom kirke og fest, og festen er på hotellet vi alle bor så der er alt klart med folk etter vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på dere som tat bilder før vielsen vil jo se hverandre før man er opp gulvet. Det er litt viktig for meg at han ikke ser meg og kjolen før jeg går opp gulvet. 

Vi skal være i kirken klokken 14, da blir det vel ikke for mørkt å ta bilder etterpå? 

Er 15min kjøring til lokalet, men bra med parkeringsplass. Kan man si til gjestene at de som sliter med kjøring kan gå sammen flere og ordne taxi? Eller må vi ha ordnet sånt?

Anonymkode: ba0ae...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del var det ikke så farlig, men endel i familien reagerte i forkant. Men skjønte det godt når dagen var der :)  

(altså at vi så hverandre før) 

Det spørs jo når (og hvor i landet) du skal gifte deg, men her var lyset dårlig fra 15.00 ish av. Ser at bildene tatt utenfor lokalet er litt mørke. Vi giftet oss i slutten av feb. 

Men vi tok å bilder ute :) tar man bilder inne trenger man jo ikke tenke på det :) 

 

Anonymkode: 29789...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi giftet oss i mars 2016. Det var snø på bakken, så jeg hadde utesko som passet til kjolen og tok på meg innesko da jeg kom inn i kirken/festlokale.

 

Et tips: sørg for å ha varm mat i bryllupet.

Anonymkode: 14732...9bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Sørg for at det er godt saltet/strødd dersom det er is og at snøen og måkt dersom det er snø. Er vel kirken som har ansvaret for dette hvertfall, men jeg har opplevd før at de er dårlige på å strø utenfor kirker....

Ha et varmt oppholdsrom gjestene kan oppholde seg i dersom de ikke kan komme inn i hovedlokalet før et hvis tidspunkt. 

Noen lokaler kan gjerne være kjøligere på vinteren - si i fra til gjestene så de kan ta med seg noe varmt eller ha pledd tilgjengelig. 

Selv bør du sørge for å ha gode sko du kan bruke til og fra kirken og lokalet. Høye hæler egner seg ikke på glatt bakke. 

Sett av tid til å ordne klær, sminke, hår osv både før kirken og før du ankommer festlokalet. Er det vått og slapsete så kan sminken og håret fort endre seg....

Ville også hatt et alternativt sted for bryllupsbilder dersom været ikke tillater at det tas ute, evt om det er et sted dere liker hvor det kan tas bilder i "ly". 

Ellers hadde jeg synes det var koselig med noe "vintermat" i bryllupet. F.eks servere kakao til kaffen eller før middag om gjestene må vente litt. Og en "lun" middag. 

Og ja, dere bør finne ut hvordan dere skal ordne det med transport. Noen kjører gjerne selv, men husk at det kan være vanskelig å kjøre på både is og snø om dere skulle være så uheldige å ha et vanskelig føre den dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...