Gå til innhold

Flyskrekk: Beste "dopet"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg sliter skikkelig med flyskrekk, men har egentlig skikkelig reiselyst og hater at dette hemmer meg. Jeg har bestemt meg for at jeg må bli vandt til å fly,og da kjenner jeg på meg at jeg trenger å sløves ned de første gangene mens jeg "øver". Skal selvfølgelig trappe dette ned etterhvert. Jeg har aldri vært borti noe sterkere enn paracet,så jeg trenger råd. Jeg føler det er litt uaktuelt med alkohol, da jeg blir veldig fort kvalm av det. Men jeg kan tenke meg en samme type effekt som når jeg er brisen. Da føler jeg meg superhappy og har ingen bekymringer. Det er også å foretrekke at jeg sovet meg gjennom turen. Jeg skal selvfølgelig snakke med legen også, men ønsker tips fra andre med flyskrekk. Hva tar dere? Hvor mye hjelper det? Hvordan blir du; rolig, trøtt eller begge deler? Og hva er bivirkningene? 

Anonymkode: 2b172...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hykk tak i kapteinen på vei inn og si fra at nå er det skjerpings fordi han har dyrebar last med :Hehe:

Selv så stortrives jeg med å fly, slapper skikkelig av og tanken min har alltid vært at at dauer jeg nå så er det i allefall ikke min feil!

Tror det beste er å ta det med legen jeg 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det må være kjedelig å la angsten for å fly hindre deg I å oppleve mange flotte reiseopplevelser. 

Det finnes kurs mot flyskrekk. Hva med å melde seg på og gjennomføre et slikt.

Last ned en app som heter flightfinder  og kikk litt på hvor mange tusen fly som befinner seg I luften rundt om kring I verden til enhver tid. Det er mange det. Og tenk over hvor sjeldent et fly styrter . Tenk så over hvor ofte du hører om bilkollisjoner . Det er ofte det.  Så statistisk sett så er det mye farligere å sette seg inn i  en bil og kjøre av gårde men det gjør du sikkert rett som det er.

Du kan sitte hjemme i  din egen stue og få en livstruende kreftsykdom også så livet et I grunn og bunn et sjansespill  og ingen av oss overlever til slutt uansett.   

Så hopp I det. Lev mens du kan og få med deg opplevelser som du har lyst til å få med deg.

Jeg har flydd verden rundt på kryss og tvers og mange 11 timers flyturer også.  Pleier å tenke at det går som regel bra og det har det gjort også.  Og skulle man være uheldig og være ombord på det flyet det det ikke går bra så kunne man like godt vært I den  bilen som fikk en trailer I fronten eller den som fikk en alvorlig kreftdiagnose.    

Det å dope seg ned kan I verste tilfelle hindre deg I å  overleve om det skulle oppstå en situasjon der det var avgjørende å holde hodet kaldt så det vil jeg ikke anbefale noen .  Det er noe annet med de som tar slike medisiner til daglig for andre tilstander.

Flyskrekk  handler vel i  bunn og grunn om redselen  for å ramle ned og dø, men hvis man aldri tør å gjøre noe på grunn av det så har man allerede satt seg selv i et bur og kastet nøkkelen på utsiden . Og med tanke på at  man taper den kampen uansett en dag så kan det være lurt å bruke den tiden man har til å oppleve ting man har lyst til om muligheten er der.

Så ta et slikt kurs først så du føler deg tryggere på hva som skjer under en flytur og så bestill en tur sammen med en som ikke har flyskrekk. Og de første gangene  bare korte innenlandsturer , sånn 35 til 40 minutter  om mulig slik at du får en gradvis tilvenning.

Det ligger en spennende og fantastisk  reiseverden   med masse opplevelser der ute og venter på deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ecstacy. 

 

..neida. :P 

Et glass med vin er vel innafor, eller valium som andre her har nevnt. Eller bare sovemedisin. Seroquel (?) får jeg sove godt på, den virker fort og om ikke jeg sovner blir jeg hvertfall kjempesløv, så en skrekkfilm en gang mens jeg ventet på at den skulle virke og jeg skvatt ikke av noen ting. Og jeg er sånn som hyler av kjempeforutsigbare jumpscares. 

Anonymkode: c8e4a...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd piller, men det funket ikke på meg. Jeg pleier alltid å sverge til vin, men når det blir for ille med turbulens, hjelper det å ha noe annet å fokusere på. Jeg pleier da enten å begynne å prate med personen ved siden av meg (hvis vedkommende også er interessert i å prate), eller så spiller jeg et spill på mobilen (gjerne et spill som går på tid, slik at jeg blir mer "stresset" av spillet og ikke lenger tenker på turbulensen). :) For min del har ikke flyskrekken blitt noe bedre av at jeg flyr mer enn før, men jeg vil ikke la det stoppe meg likevel. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

Hadde jeg hatt flyskrekk, hadde jeg i hvert fall ikke turt å dopet meg ned på en flytur! Tenk om noe virkelig skjedde, og du er helt ute av stand til å hjelpe deg selv?

Som flere andre nevner, holder jeg en knapp på flyskrekk - kurs. Kunnskap er makt, og det får du på et sånt kurs. Da får du vite hvor trygt det er å fly, du får vite om de ulike lydene flyet lager, - f.eks når hjulene går opp og ned osv.

Du kjører sikkert bil innimellom? Eller tar buss eller sykler? Det er mye farligere enn å fly, men siden du bruker de transportmidlene ofte, så tenker du sannsynligvis heller ikke over hvor farlig det faktisk er. Regner med du ikke trenger å dope deg for å ta bussen til jobb, så da trenger du ikke det på en flytur heller. Skaff deg heller kunnskap om fly, så skal du få se at det slett ikke er så farlig som du tror nå :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med legen, det som virker for en, virker ikke nødvendigvis for andre :) Jeg har flere i familien med flyskrekk. En som trenger å bli brisen, en som bruker sobril og en som bruker stesolid. Og flere som foreløbig "bare" biter tenna sammen.

Flyskrekk-kurs er lurt i godt sammarbeid med fastlegen. Lykke til! 

Anonymkode: 28a10...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du burde prøve andre metoder før du tyr til medisinering. Om du etterhvert prøver dette ut, og finner ut at det ikke hjelper, da kan kanskje valium eller sobril være til hjelp? Dette er selvfølgelig noe du og fastlegen din må diskutere. Ellers tar jeg vallergan for å få sove, men denne medisinen er kjent for å gi hangover, så vær obs på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.10.2016 den 9.35, caroprins skrev:

 

Det å dope seg ned kan I verste tilfelle hindre deg I å  overleve om det skulle oppstå en situasjon der det var avgjørende å holde hodet kaldt så det vil jeg ikke anbefale noen .  

Dette. 

Anonymkode: a8021...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du får tips om Valium  (!!), du som ikke tåler alkohol så godt samt at du ikke har tatt  mere enn Paracet bør ikke ta dette. Leger flest vil ha forståelse for problemet ditt. Reiser du med noen andre som kan passe på deg?  Det finnes flere innsovningsmidler b.la Imovane. Du som har lav toleranse for alkohol  vil kjenne den søvndyssende effekten raskt. Mitt råd er å få resept  på dette preparatet, og at du er ærlig med lege ang bruk. Ta en pille ca.15 min før avgang slik at du er oppegående når du stiger om bord. (Du kan bli nektet om du virker beruset ).Du vil merke at du blir trøtt etter 30 min, og du bør da være sammen noen du stoler på da en bivirkning kan være at man går i søvne /eller snakker litt rabiat.

Hvis du får resept og vil prøve dette mot skrekken så vil jeg bare si at du bør prøve medisinen noen dager før avreise.  Håper du kommer over frykten, for verden  utenfor er så spennende! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 minutter siden, Juliannaos skrev:

Ser at du får tips om Valium  (!!), du som ikke tåler alkohol så godt samt at du ikke har tatt  mere enn Paracet bør ikke ta dette. Leger flest vil ha forståelse for problemet ditt. Reiser du med noen andre som kan passe på deg?  Det finnes flere innsovningsmidler b.la Imovane. Du som har lav toleranse for alkohol  vil kjenne den søvndyssende effekten raskt. Mitt råd er å få resept  på dette preparatet, og at du er ærlig med lege ang bruk. Ta en pille ca.15 min før avgang slik at du er oppegående når du stiger om bord. (Du kan bli nektet om du virker beruset ).Du vil merke at du blir trøtt etter 30 min, og du bør da være sammen noen du stoler på da en bivirkning kan være at man går i søvne /eller snakker litt rabiat.

Hvis du får resept og vil prøve dette mot skrekken så vil jeg bare si at du bør prøve medisinen noen dager før avreise.  Håper du kommer over frykten, for verden  utenfor er så spennende! 

Det er ikke akkurat snakk om Blåvalium. Ingen forskjell på stesolid/valium  og sobril utover virkestoff og at valium (diazepam) virker lengre. 

Ditt råd som er helt på tur. Imovane er innsovningtabelett! som på ingen måte virker beroligende, snarere tvert i mot, mange opplever å bli ekstra nervøs! av dem. 

Anonymkode: efac3...ad2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Det er ikke akkurat snakk om Blåvalium. Ingen forskjell på stesolid/valium  og sobril utover virkestoff og at valium (diazepam) virker lengre. 

Ditt råd som er helt på tur. Imovane er innsovningtabelett! som på ingen måte virker beroligende, snarere tvert i mot, mange opplever å bli ekstra nervøs! av dem. 

Anonymkode: efac3...ad2

Greit TS, du kjenner tydeligvis mange virkestoffer/medisiner til å treffe riktig beslutning. Hvis du har opplevd å bli nervøs av Imovane så er det absolutt ikke riktig vei å gå. Ellers må jeg si til andre som leser råd ang flyskrekk at innsovningstabletter vanligvis ikke gjør en nervøs. Mitt svar var basert på en som ikke har brukt noe sterkere en Paracetamol  og som ikke drikker mye alkohol. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE bruk Imovane, er du som meg så blir du umulig å vekke etterpå. Jeg sov i 14-15 timer, og måtte bare droppe de pillene. Jeg fungerte ikke i det hele tatt etterpå. Har ei venninne med samme erfaring også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Om jeg må "anbefale" den jeg bruker mot GAD så er det Stesolid, men, du har fått noen råd ovenfor som ikke akkurat tar flyskrekken til bunns, dog, om det skjer noe, vil du helst være ute av stand til å ta vare på deg selv?
Hva med en kombinasjon av distraksjon m lydbok/nettbrett med Happy Color - Color by number, ett eller to glass vin toppen og Betablokkere?  
Ikke freak ut av at lenken fører til freak, de vet hva de snakker om når det kommer til tabletter. 
 

Anonymkode: cb4fc...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Om jeg må "anbefale" den jeg bruker mot GAD så er det Stesolid, men, du har fått noen råd ovenfor som ikke akkurat tar flyskrekken til bunns, dog, om det skjer noe, vil du helst være ute av stand til å ta vare på deg selv?
Hva med en kombinasjon av distraksjon m lydbok/nettbrett med Happy Color - Color by number, ett eller to glass vin toppen og Betablokkere?  
Ikke freak ut av at lenken fører til freak, de vet hva de snakker om når det kommer til tabletter. 
 

Anonymkode: cb4fc...c8c

Regner med at Ts er funnet en løsning på problemet da det tross alt er fem år siden innlegget ble skrevet

Anonymkode: 3ad7c...155

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...