Gå til innhold

Familien sliter med økonomien - Jeg vil hjelpe!!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Foreldrene mine sliter med økonomien. Faren min mistet jobben og ble deretter påvist prolaps, så han jobber ikke for øyeblikket pga. store smerter og min mor er renholder. Vi er en familie på 5 - 3 barn. De har vel rundt 25k igjen etter at skatte er gitt...

Sier seg selv da at økonomien ikke alltid strekker helt til, spesielt med regninger, lån og andre div. utgifter. Har gitt mye penger til foreldrene mine fra sparekonto og dette liker ikke de ikke - Selvsagt blir de flaue nå dattera deres på hjelpe dem med økonomien. 

Nå er jeg altså dritt lei. Jeg hadde planlagt å gi mamma verdens beste bursdag og få henne med på London tur på bursdagen, for hun er så fantastisk at det fortjener hun! Hadde også planlagt å gi pappa en ny og fin mobil siden den han har nå så vidt funker og er helt knust. Men dette dret seg jo lodrett ut da jeg ikke klarte å skaffe jobb. Har prøvd siden juni, og søkt over alt, både steder de søker og ikke søker arbeidstakere. Er rimelig lei av å ikke ha blitt innkalt på ett eneste intervju. Det er mange som søker jobb her i området, og selvsagt ansettes de med erfaring. Jeg er bare 18 år, selvsagt ansetter de eldre folk enn meg! 

Nå er jeg helt oppgitt da altså. Ikke kan jeg ikke bare gi foreldrene mine noen fine gaver til bursdagen, men jeg må også høre foreldrene mine diskutere masse. Faren min har for øyeblikket nesten ingenting på konto, han har problemer med bilen og han må på sykehus i Sverige, som også selvsagt koster penger (fly). Jeg syns så ufattelig synd på han, han er virkelig hissig og deppa hele tiden. Søsknene mine trenger en del ting nå som det er høst, men mamma har ikke råd til å kjøpe noe til dem før hun får lønning. Jeg har selv en del ting jeg gjerne skulle kjøpt, ting jeg trenger, men jeg nekter å ta i mot penger fra foreldrene mine.

Kjenner jeg blir mer og mer desperat nå. Hvordan skal jeg søke jobb? Jeg har prøvd så mye, og bare hvert misslykka! 

Anonymkode: a668e...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jessica

Ops gikk fort. Hva med å prøve en annen by ?Du høres snill ut forresten 😊

Endret av Jessica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innså at jeg har lagt dette på feil. Beklager så mye

Anonymkode: a668e...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor du? Jeg er sjef i en kjede og du kan søke jobb hos meg hvis du bor i nærheten. Du virker som en person som vil jobbe og vi trenger flere av de som vil jobbe mye:)

Anonymkode: e516e...58d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke hjelpe dem med økonomien, det er ikke ditt ansvar. Londontur og mobil er helt hinsides hva du kan ta deg råd til.

Angående tur til Sverige, så kan Helfo hjelpe med reiseutgifter så han kun betaler egenandel.

Anonymkode: 275cd...35e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert å prøve deg på jobb i bofellesskap eller på sykehjem? Det er stor mangel på folk i disse yrkene i de fleste byene. I mange byer trenger man også assistenter i barnehager og på skoler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Jessica skrev:

Hva med å utsette ferie og heller betale par regninger for dem? Du høres snill ut forresten 😊

Jeg har gitt opp ferie og gavekjøp nå ja. Har dessverre ikke så mye penger selv, og foreldrene mine vil ikke ta imot heller. 

Tusen takk, gjør bare det en datter skal gjøre for foreldrene sine, ikke noe stort:hjerte:

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor bor du? Jeg er sjef i en kjede og du kan søke jobb hos meg hvis du bor i nærheten. Du virker som en person som vil jobbe og vi trenger flere av de som vil jobbe mye:)

Anonymkode: e516e...58d

Bor på Østlandet. Jeg har alltid ønsket å jobbe, men utsatt det pga. skole. Nå i det siste har jeg hatt lyst til å gjøre noe for å være litt mer produktiv, og også skaffe meg arbeidserfaring. 

 

Akkurat nå, Frostrose skrev:

Har du vurdert å prøve deg på jobb i bofellesskap eller på sykehjem? Det er stor mangel på folk i disse yrkene i de fleste byene. I mange byer trenger man også assistenter i barnehager og på skoler.

Det har jeg faktisk ikke tenkt på. Tusen takk!

Anonymkode: a668e...bd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ikke hjelpe dem med økonomien, det er ikke ditt ansvar. Londontur og mobil er helt hinsides hva du kan ta deg råd til.

Angående tur til Sverige, så kan Helfo hjelpe med reiseutgifter så han kun betaler egenandel.

Anonymkode: 275cd...35e

Jeg er 18 år. Egentlig så har ikke foreldrene mine ansvar for meg lenger heller, for jeg er voksen og burde klare meg selv. 

Herregud, å hjelpe dem med økonomien er det minste jeg kan gjøre etter alt de har gjort for meg. De er fantastiske foreldre, og da vil jeg hjelpe dem. Det er ikke riktig at jeg skal i drite i dem, er det vel?

Takk for tips og Helfo.

Anonymkode: a668e...bd1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har gitt mye penger til foreldrene mine fra sparekonto og dette liker ikke de ikke - Selvsagt blir de flaue nå dattera deres på hjelpe dem med økonomien. 

Kan du gjøre noe annet istedenfor ekstravagante gaver? Da jeg var 18 begynte jeg å kjøpe inn mat som jeg fylte i kjøleskapet.I tillegg betalte jeg en liten sum av lønnen min hver mnd. Det var ikke mye, men det bidro iallefall til at jeg ikke ble en byrde økonomisk. Kanskje det kan være en ide? 

Lykke til med søking på jobber! Det kan ære tøft, men plutselig får du tilslag! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Hvor bor du, og i hvor stort område søker du arbeid?

 Kan du forsøke å søke litt lenger unna?

Anonymkode: 218d6...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du i nærheten av Vestfold/Telemark?  Hilsen meg som skrev første innlegg 😊

Anonymkode: e516e...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at din far tar vare på billetter og kvitteringer, jeg vil tro de vil være nødvendig dersom han ber om en eventuell refusjon.

Uansett, når økonomien din er skrapa og du bare er 18, er gode råd det eneste du bør ta deg råd til å gi. Nei, jeg ber deg ikke drite i dem, men det er et stort spenn fra å regelrett drite i dem, og til å spandere råflotte gaver. Bare her viser du at du ikke har økonomisk innsikt nok til å være til stor hjelp. Hvilken hjelp er ferietur dersom man etter noen få dager kommer hjem til en ENDA trangere økonomi? 

Det er pinlig for dine å få penger fra deg, gir du dem penger og gaver blir situasjonen bare enda mer ydmykende, og din far blir enda mer gretten. Jeg vokste opp i fattigdom, jeg VET hva det gjør med et menneske å motta veldedighet fra velmenende familiemedlemmer.

Se over budsjettet, sjekk priser på dagligvarer som brukes ofte, Kan du ikke øke inntekta, så kutt utgifter. Alle monner drar, en tier her og der blir fort en del hundrelapper. Tingene dine søsken trenger kan muligens kjøpes på finn, eBay, på tilbud i norske butikker o.l. Det er mye fint på finn, en del klær selges splitter nye og til kraftig redusert pris. Hold øynene åpne, og sjekk med jevne mellomrom.

Anonymkode: 275cd...35e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du student? Skoleelev? Arbeidsledig? Hvis du ikke studerer, så har du rett på sosialstønad, da du er over 18 år og foreldrene dine ikke lengre har forsørgelsesplikt, inntil du får deg jobb. Hvis du er student, da har du ikke rett til sosialstønad. 

Din far har uansett økonomiske rettigheter, hvis han er for syk til å jobbe, så har han rett til AAP som er 60% av inntekten. 

Har dere sørget for at alle rettighetene/mulighetene er utnyttet? Ellers er det dessverre så at med lavtlønnet stilling og sykdom kommer dårligere økonomi, så om det blir Londontur og ny mobil er ikke sikkert. 

 

Anonymkode: 606ab...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med at det er ikke vits å kjøpe ferietur når foreldrene er blakke. Å betale for en handletur e.l er et mye bedre alternativ.

Ellers er det noe høyere arbeidsledighet om dagen og det er vanskelig for de fleste å få seg jobb. Om du vil få jobb enkelt er det beste å utdanne seg videre. Hvorfor skal noen ansette en uerfaren 18-åring når de har minst 3 andre erfarne og eldre arbeidstakere å velge mellom

Anonymkode: a6979...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...