Gå til innhold

Navnet til barn kan gi store konsekvenser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sitter og ser på et youtube klipp der de snakker om undersøkelser gjort som viser at blant annet gutter med "jentete navn" oftere oppfører seg dårlig. Eller at barn med navn som er lett å gjøre narr av oftere blir mer sensitive og defensive som voksne. Folk som liker navnet sitt blir som regel mer "confident" enn de som misliker navnet sitt

Syns dette var interessant, og kanskje noe å tenke på om man vurderer å kalle barnet sitt for noe teit.

Hvilket forhold har dere til egne navn?

 

Anonymkode: 76157...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje det. Men navnet sier også en del om foreldrene. Det er de som har valgt navnet så det kan si litt om hvilken typer de er, og da kan det også fortelle litt om hvordan barnet blir oppdratt. Selv synes jeg navnet mitt er helt greit. Et vanlig navn som ikke er så spennende. Det fungerer på engelsk, og de fleste andre språk, så det er jeg fornøyd med.

Anonymkode: 898e4...d52

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha jobbet mange år i helsevesenet er det en del navn som er blitt svært belastet og nesten automatisk kobles med rusmisbrukere og kriminelle. Det har jo ingenting med navnet i seg selv å gjøre, men at foreldrenes sosiale og økonomiske plassering gjorde dem tilhørende til et sted der disse navnene var populære, og der det gjerne var sosialt belastende kultur som fulgte med. F.eks Roy, Ronny, Johnny, Kenneth, Remi og Frank, gjerne med Andre til etternavn. Nå er ikke de navnene så pop lengre, men det aner meg at en del nye blir fremtredende om noen år, uten at jeg skal nevne dem her. Noen navn er mer pop i alle samfunnslag og får dermed ikke samme negative utfall, men en del forsøk på å være spesiell kommer tydeligere til uttrykk i lavere sosiale lag der man ønsker å gi barnet et navn som gjør dem unik og skiller seg fra mengden. Ofte ender det med kombinavn og liksomnavn, eller overdose av det man oppfatter som høystatusnavn. F.eks Chrisander eller Celine-Mariell. 

Anonymkode: a8406...d37

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter å ha jobbet mange år i helsevesenet er det en del navn som er blitt svært belastet og nesten automatisk kobles med rusmisbrukere og kriminelle. Det har jo ingenting med navnet i seg selv å gjøre, men at foreldrenes sosiale og økonomiske plassering gjorde dem tilhørende til et sted der disse navnene var populære, og der det gjerne var sosialt belastende kultur som fulgte med. F.eks Roy, Ronny, Johnny, Kenneth, Remi og Frank, gjerne med Andre til etternavn. Nå er ikke de navnene så pop lengre, men det aner meg at en del nye blir fremtredende om noen år, uten at jeg skal nevne dem her. Noen navn er mer pop i alle samfunnslag og får dermed ikke samme negative utfall, men en del forsøk på å være spesiell kommer tydeligere til uttrykk i lavere sosiale lag der man ønsker å gi barnet et navn som gjør dem unik og skiller seg fra mengden. Ofte ender det med kombinavn og liksomnavn, eller overdose av det man oppfatter som høystatusnavn. F.eks Chrisander eller Celine-Mariell. 

Anonymkode: a8406...d37

Kjenner flere faktiske (og ikke wanna be...) høystatusforeldre som gir navn som Charlotte Augusta, Thea Charlotte, Camilla Benedikte, Nora Christiane, Josefine Marielle, Caroline Olava og Sunniva Ida.

Anonymkode: 3720e...a83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav Theodor, Wilhelm Aleksander, Preben Didrik, August Thore, Gert Idar, Sven Gustav og Pierre Olivier og  Viktor Christian.

Anonymkode: 3720e...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter å ha jobbet mange år i helsevesenet er det en del navn som er blitt svært belastet og nesten automatisk kobles med rusmisbrukere og kriminelle. Det har jo ingenting med navnet i seg selv å gjøre, men at foreldrenes sosiale og økonomiske plassering gjorde dem tilhørende til et sted der disse navnene var populære, og der det gjerne var sosialt belastende kultur som fulgte med. F.eks Roy, Ronny, Johnny, Kenneth, Remi og Frank, gjerne med Andre til etternavn. Nå er ikke de navnene så pop lengre, men det aner meg at en del nye blir fremtredende om noen år, uten at jeg skal nevne dem her. Noen navn er mer pop i alle samfunnslag og får dermed ikke samme negative utfall, men en del forsøk på å være spesiell kommer tydeligere til uttrykk i lavere sosiale lag der man ønsker å gi barnet et navn som gjør dem unik og skiller seg fra mengden. Ofte ender det med kombinavn og liksomnavn, eller overdose av det man oppfatter som høystatusnavn. F.eks Chrisander eller Celine-Mariell. 

Anonymkode: a8406...d37

Jeg er enig i det du skriver, men kan legge til at jeg bor på Sunnmøre. Enkelte utkantstrøk er visse navn mer populære enn andre som feks Roy, Ronny, Johnny, Remi og Frank. Forskjellen er at her blir det Olav Roy, Ronny Andreas, Per Kjell osv. Vi som bor nært tenker mer han der er fra xx enn at det er belastet, hehe

Anonymkode: a3b0f...3cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i det du skriver, men kan legge til at jeg bor på Sunnmøre. Enkelte utkantstrøk er visse navn mer populære enn andre som feks Roy, Ronny, Johnny, Remi og Frank. Forskjellen er at her blir det Olav Roy, Ronny Andreas, Per Kjell osv. Vi som bor nært tenker mer han der er fra xx enn at det er belastet, hehe

Anonymkode: a3b0f...3cb

Jeg bor langt unna Sunnmøre, men har likevel registrert at det finnes noen navnekombinasjoner der, som er veldig typisk for dette området. Klassikeren der borte, er dobbeltnavn som klinger ekstremt dårlig sammen, som Per Leif, Helge Kjell og Svein Odd osv. Hva er greia, liksom? Navnene passer jo overhodet ikke sammen. :fnise: 

Jeg har ikke inntrykk av at dette er navn som nødvendigvis går igjen i belastede familier, men heller at det er en navnetradisjon som har fått et spesielt godt fotfeste akkurat her, av en eller annen grunn.

 

Anonymkode: 1d782...7d2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor langt unna Sunnmøre, men har likevel registrert at det finnes noen navnekombinasjoner der, som er veldig typisk for dette området. Klassikeren der borte, er dobbeltnavn som klinger ekstremt dårlig sammen, som Per Leif, Helge Kjell og Svein Odd osv. Hva er greia, liksom? Navnene passer jo overhodet ikke sammen. :fnise: 

Jeg har ikke inntrykk av at dette er navn som nødvendigvis går igjen i belastede familier, men heller at det er en navnetradisjon som har fått et spesielt godt fotfeste akkurat her, av en eller annen grunn.

 

Anonymkode: 1d782...7d2

Ved Sunnmøre heter annenhver mann Jan Gunnar.

Anonymkode: 3720e...a83

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2016 den 16.06, AnonymBruker skrev:

Etter å ha jobbet mange år i helsevesenet er det en del navn som er blitt svært belastet og nesten automatisk kobles med rusmisbrukere og kriminelle. Det har jo ingenting med navnet i seg selv å gjøre, men at foreldrenes sosiale og økonomiske plassering gjorde dem tilhørende til et sted der disse navnene var populære, og der det gjerne var sosialt belastende kultur som fulgte med. F.eks Roy, Ronny, Johnny, Kenneth, Remi og Frank, gjerne med Andre til etternavn. Nå er ikke de navnene så pop lengre, men det aner meg at en del nye blir fremtredende om noen år, uten at jeg skal nevne dem her. Noen navn er mer pop i alle samfunnslag og får dermed ikke samme negative utfall, men en del forsøk på å være spesiell kommer tydeligere til uttrykk i lavere sosiale lag der man ønsker å gi barnet et navn som gjør dem unik og skiller seg fra mengden. Ofte ender det med kombinavn og liksomnavn, eller overdose av det man oppfatter som høystatusnavn. F.eks Chrisander

Anonymkode: a8406...d37

Jeg tviler meget sterkt på at de foreldrene som velger navnet Chrisander tenker "dette er nok et høystatusnavn, ja".

Tipper dr velger navn som "Chrisander, Liam, Gerd, Svanhild, Beatrice etc.fordi de synes navnene er fine.

 

 

Anonymkode: 3720e...a83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som enkelte foreldre sitter med scrabble bokstavene og prøver å sette sammen bokstaver for å bfå til ett unikt navn. Dessverre så lurer jeg noen ganger på om det er til ett menneske eller ett marsvin.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, EvaLena skrev:

Det virker som enkelte foreldre sitter med scrabble bokstavene og prøver å sette sammen bokstaver for å bfå til ett unikt navn. Dessverre så lurer jeg noen ganger på om det er til ett menneske eller ett marsvin.

 

F.eks navnet Raymond og Alf. Hva tenkte de på?

Sykt at noen kaller døtrene Rene (apostrof på siste e) og Valborgs! 

Anonymkode: 3720e...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, EvaLena skrev:

Det virker som enkelte foreldre sitter med scrabble bokstavene og prøver å sette sammen bokstaver for å bfå til ett unikt navn. Dessverre så lurer jeg noen ganger på om det er til ett menneske eller ett marsvin.

 

Chrisander er navnet på en hest..

Men vet også om en hund som har fått navnet Leah Isadora.

Anonymkode: 3720e...a83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som kvinne oppvokst med ett jente og ett gutte fornavn kan jeg ikke si at jeg har hatt store problemer.

Spurte eldstemann som har ett jentenavn som andre fornavn og heller ikke han kan huske å ha hatt problemer pga det.

 

joda litt stussing når en oppgir fullt navn men ikke noe mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, O.G. skrev:

Vel, enkelte navn oser det barnevernsbarn av.

Leah Isadora er navnet på Kongens barnebarn.

Er Kongens barnebarn et potensielt barnevernsbarn?

Anonymkode: 3720e...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leah Isadora er navnet på Kongens barnebarn.

Er Kongens barnebarn et potensielt barnevernsbarn?

Anonymkode: 3720e...a83

Hmm, hva fikk deg til å tro jeg snakket om navnet Leah Isadora?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da jeg jobbet som lærer så måtte vi levere inn en bekymringsmelding på et barn som het Louise.

Det ble satt i gang tiltak på henne/familien.

 

Er Louise et Barnevernsnavn?

Anonymkode: 3720e...a83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min valgte et navn til meg som skulle være internasjonalt. Det er jo greit når jeg skal presentere meg på engelsk, da navnet mitt ikke er vanskelig å forstå for noen. Vi har valgt norrøne navn på barna. De er jo ikke internasjonale, men jeg ser ikke det som et problem egentlig. 

Anonymkode: 3e6bb...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18. oktober 2016 den 16.06, AnonymBruker skrev:

Etter å ha jobbet mange år i helsevesenet er det en del navn som er blitt svært belastet og nesten automatisk kobles med rusmisbrukere og kriminelle. Det har jo ingenting med navnet i seg selv å gjøre, men at foreldrenes sosiale og økonomiske plassering gjorde dem tilhørende til et sted der disse navnene var populære, og der det gjerne var sosialt belastende kultur som fulgte med. F.eks Roy, Ronny, Johnny, Kenneth, Remi og Frank, gjerne med Andre til etternavn. Nå er ikke de navnene så pop lengre, men det aner meg at en del nye blir fremtredende om noen år, uten at jeg skal nevne dem her. Noen navn er mer pop i alle samfunnslag og får dermed ikke samme negative utfall, men en del forsøk på å være spesiell kommer tydeligere til uttrykk i lavere sosiale lag der man ønsker å gi barnet et navn som gjør dem unik og skiller seg fra mengden. Ofte ender det med kombinavn og liksomnavn, eller overdose av det man oppfatter som høystatusnavn. F.eks Chrisander eller Celine-Mariell. 

Anonymkode: a8406...d37

Kan du fortelle dem likevel? :):):)   De som du tror blir fremtredende om noen år? Jeg er alt for nysgjerrig av meg... 😇

Anonymkode: 5cca1...f74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, O.G. skrev:

Vel, enkelte navn oser det barnevernsbarn av.

Stygg og fordumsfull kommentar.

Anonymkode: 0a0be...018

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...