Gå til innhold

Lei av islam. Lei av religion


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har fått mye spalteplass, og jeg forstår det. Det trengs stadig en debatt og vi har ytringsfrihet her i Norge. Akkurat nå kunne jeg ønske at jeg kunne tørre å skrive en kronikk om hvor lei jeg er av religion og alt pratet rundt. Vi blir aldri enige, det er forksjeller. blablabla... og generelt er det jo en kjent sak at religionen islam får mye oppmerksomhet. Verden er så mye mer en det, og jeg ender opp med å ikke forstå meg på religion. Det som stadig kommer til diskusjon rundt islam er gjerne steile fronter, de skal hevde sin rett, de på hver sin side ønsker å bli forstått. Jeg skulle tru jeg nesten får islamfobi, men jeg har jo aldri sett på meg selv som rasist, tvert i mot. Jeg får nok, og stenger alt ute og orker ikke engasjere meg lenger. Tanker? Det er lov å si at man blir litt trøtt av dette nå?

Anonymkode: f3442...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en populær tråd om ulver her, ingen stopper deg fra å gå inn der.

Anonymkode: c3c1c...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Islam er en religion OG en ideologi. 

Men forstår at du er skikkelig lei, det er jeg også. Ideologier kan være farlige, og kombinert med religion så blir det enda verre. Når folk er villige til sprenge seg selv for å myrde titalls uskyldige i religionens navn, og kjempe for pedofili, slaveri, kvinneundertrykking og sharia, så må det diksuteres. Islam må ufarliggjøres gjennom latterliggjøring og saklig debatt, slik som kristendommen. Men om det hele tatt er mulig med tanke på forskjellene er en annen sak.

Anonymkode: dd3d2...296

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lei selv. På den ene siden er det islamkritikere og på den andre siden et sett med muslimer som kategoriseres etter hvor "praktiserende" de er. Jeg er muslim og uenig med nesten alle. Lei av at det "trengs debatt", NEI DET gjør ikke det! La det ligge for vi diskuterte det igår, forrige uke og måneden før der. Det er ikke et problem inntil noen lager et problem av det. LEI, er jeg. 

Anonymkode: bde2d...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så rart. De bruker utmattelsesteknikk.. til slutt er man så sliten mentalt at man ikke har argumenter, et viljeløst offer uten stemme. Akkurat som svenskene. Det fungerer jo 😜 Og alle vil ha en lykkelig fremtid... 

Anonymkode: 27871...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/18/2016 den 15.49, Mark Madsen skrev:

Du sier du ikke forstår religion. Islam er jo ikke bare en religion, det er et komplett system som bruker religion som skalkesjul. Det er ikke rart du blir forvirret om du tror Islam er bare en religion på lik linje med Kristendom som ble reformert for lenge siden.

Både ja og nei. Religionen Islam har svært mange tilhengere, ogå moderne mennesker som ønsker religionsfrihet og sekulære samfunn. Den totalitære ideologien Islamisme har et vesentlig mindre antall tilhengere, som er ekstreme (slik alle tilhengere av totalitære ideologier er) og ønsker et strengt regulert og totalitært samfunn.

Selvom Islamismen selvsagt baserer seg på religionen Islam betyr det ikke at de er to sider av samme sak, og jeg skjønner godt at moderate muslimer er drittlei av å bli sammenliknet med islamister.

At religionen Islam svært generalisert "henger etter" f.eks Kristendommen i utvikling og reformasjon kan jeg godt være enig i, og når man tar historie og geopolitikk med i betrakning er jo egentlig ikke det så rart. Et av hovedproblemene med Islam er i tillegg mangel på sentralt lederskap. Dette har åpenbart resultert i større rom for ulike tolkninger og dermed bedre muligheter for indre strider og fraksjonering enn det er (og har vært) tilfelle av i Kristendommen, som i stor grad gjorde seg ferdig med sånt for mange hundre år siden.

Personlig synes jeg jo egentlig at all religion er en uting, hvertfall om man skal blande det inn i stat og styre. Totalitære ideologier, derimot, er noe av det verste og mest destruktive som finnes fordi det innebærer total styring og kontroll av alle individene i samfunnet. Ganske mange hakk verre enn "bare" en religion. Dette, i likhet med nasjonalisme og "oss vs. dem"-tenking er veldig skadelig for menneskeheten, og absolutt ikke ting jeg ønsker velkommen, hverken i Norge eller andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...