Gå til innhold

Besøk som tar med brus og godteri.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som sagt, jeg synes ikke det er kjipt og det er de færreste her som mener det. Når det er sagt ville det være utenkelig for meg å ikke ta hensyn til det jeg vet gjestene liker/ikke liker. Jeg serverer ikke karamellpudding til han jeg vet ikke takler puddingkonsistens og har vi tacokveld lager jeg en liten porsjon salsa uten koriander til hun jeg vet hater det. Jeg serverer vin til venninnemiddager, selv om jeg aldri drikker det selv, fordi jeg vet de synes det hører med. Og når vi har spillkveld med venner og serverer snacks til velger jeg ikke bare det jeg selv liker, men også ting jeg vet de liker. Jeg foretrekker én type brus, mens bestevenninnen min liker en annen og selvsagt kjøper jeg inn brusen hun liker best når hun kommer på besøk. For meg er det rart å vite hva gjestene liker, men av prinsipp nekte å servere noe som helst av det.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

De er ett og tre år.... De kommer til å få rikelig med tid til å spise godteri senere.

Anonymkode: 670fe...6b1

Ja, som jeg allerede har nevnt. Disse barna kommer til å tømme godteskålene når de endelig får tilgang på slikt. 

Hvert eneste barn jeg har hatt kontakt med som har vokst opp i hjem med fokus på å unngå sukker og brus har i varierende grad vært fiksert på de "forbudte varene" i sosiale sammenhenger.

Det er ikke bra å være for ekstrem i den ene eller den andre retningen. Å aldri kunne drikke brus eller spise godter/potetgull skaper kun problemer for barna senere.

Anonymkode: 54011...b5a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Takk for svar og takk for støtte til dere som ikke synes jeg er helt fæl. Og nei, barna mine blir ikke helt gal når vi kommer bort å får servert godteri og brus. De er faktisk ikke så veldig opptatt av det, men de får forssyne seg med det de vil (innenfor rimelighetens grenser, vel og merke). Og det synes jeg er helt greit, siden det ikke kommer til å vare evig. Likevel blir det konsumert ekstremt mye mer når vi har besøk av de, enn når vi ikke har det. Og jeg ville aldri nektet tantebarna mine å spise lørdagsgodt hjemme hos meg i barnetvtiden, selv om mine vanligvis ikke får. Men med de mengdene som er medbrakt så spises det fra fredag til søndag. Det første min bror og svigerinne gjør når de står opp er å skjenke seg et glass pepsi max. Og barna får også. Mulig dette er mer vanlig enn jeg har fått med meg. Og det er sånne situasjoner som er litt vanskelig når min treåring spør om han også kan få. Jeg ønsker på ingen måte å være vanskelig, men brus før frokost..?

Anonymkode: 14c26...92b

Jeg er enig. Ikke bra med de vanene der, og jeg skjønner at du ikke ønsker at barna dine skal få sånne vaner. Det er jo stort fokus på hvor usunt det er med brusdrikking, så synes de virker lite opplyste, broren din og hans familie. Å bruke hele helga på å stappe i seg snop, er ikke bra for noen. For barna går vel blodsukeret i været også!

Anonymkode: b02ef...4ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig. Ikke bra med de vanene der, og jeg skjønner at du ikke ønsker at barna dine skal få sånne vaner. Det er jo stort fokus på hvor usunt det er med brusdrikking, så synes de virker lite opplyste, broren din og hans familie. Å bruke hele helga på å stappe i seg snop, er ikke bra for noen. For barna går vel blodsukeret i været også!

Anonymkode: b02ef...4ad

Det er denne typen krisemaksimering som de fleste reagerer på.

Anonymkode: 54011...b5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mann som drikker Pepsi Max som andre drikker kaffe (kanskje litt mer men...). Når vi er på besøk hos foreldrene mine som ikke drikker det så tar vi med selv. Det er en selvfølge.

Kan hende vi også tar med litt godteri, spesielt til datteren vår som er vant til å få litt på lørdager. Hun var ikke noe glad i godteri når hun var liten, men liker det nå som hun er stor.

Så nei, du trenger ikke handle inn det de trenger, og han må få lov å ta med det han ønsker :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

... og det er ingenting som er så enkelt som å være flink, godteribegrensende forelder, når barna er små ;) 

Ellers må jeg bare si meg enig med det store flertallet her. Du er ikke kjip, TS. Du har rett til å servere akkurat hva du ønsker i ditt eget hus, og hvis det er kanelsnurrer og hjemmelaget iskrem som er deres greie, så kjør på. Det er ikke nødvendig å fylle skapet med First Price ostepop (selv om den er best, i følge min tolvåring) og Pepsi Max hvis det ikke er noen som liker det.

Men det er lett å få følelsen av at du er veldig fornøyd med de gårdskjøpte eggene dine og den fine osten (som lukter tåfis, i følge barn), og synes broren din egentlig er litt harry og at han burde lære av deg. Det er nok det mange reagerer på, og jeg får det inntrykket jeg også. Som sagt er det topp med hjemmelaget is og hjemmelaget ditt og datt, og det er ingen som trenger smågodt og Ahlgrens Bilar. Men det er relativt vanlig å ha slikt i helgen, og det er virkelig et velment råd at hvis broren din har eldre barn enn deg, ville jeg vært forsiktig med å fortelle ham hva som er riktig og galt i barneoppdragelsen. Det er nemlig mange som får seg en overraskelse når den hjemmelagede avocadomousse-matpakkemuffinsen a la bento flyr veggimellom og guttungen heller går på Kiwi i friminuttet og spleiser med kompisene på butikkboller :lol:

En annen ting: er de veldig ofte på besøk? Hvis dere har dem rennende på døra flere ganger i måneden, ser jeg kanskje problemet. Hvis ikke- let it go. Er det snakk om noen ganger i året, tåler jeg både svigerbrors tvilsomme håndvask-vaner, min egen mors forferdelige musikksmak, og onkel Arne som alltid tar to glass cognac for mye etter middag. Vi er forskjellige, og det må nesten være greit. Jeg irriterer nok noen jeg også, selv om jeg ikke kan fatte hvorfor det skulle være.

Anonymkode: 6e8ac...d99

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, som jeg allerede har nevnt. Disse barna kommer til å tømme godteskålene når de endelig får tilgang på slikt. 

 

Anonymkode: 54011...b5a

Dette er bare bull. Det har mer å si om hvordan barn er oppdratt enn at de ikke får fri flytt av godteri hele barndommen. Jeg vokset opp i et hus uten mye godteri eller brus. Var ikke totalt forbud, bare at vi hadde veldig lite av det. Men når jeg var gammel nok gikk jeg ikke helt banan og hevet i meg store mengder av godteri eller brus. Jeg ble oppdratt med holdningen at alt i små mengder er bra.

Anonymkode: 5cbee...c6e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare bull. Det har mer å si om hvordan barn er oppdratt enn at de ikke får fri flytt av godteri hele barndommen. Jeg vokset opp i et hus uten mye godteri eller brus. Var ikke totalt forbud, bare at vi hadde veldig lite av det. Men når jeg var gammel nok gikk jeg ikke helt banan og hevet i meg store mengder av godteri eller brus. Jeg ble oppdratt med holdningen at alt i små mengder er bra.

Anonymkode: 5cbee...c6e

Jeg tror det har mest å si om man faktisk er en godtemums i utgangspunktet eller ikke. Selvsagt kan man oppdras til å undertrykke det, men det er mye lettere hvis man faktisk ikke er så interessert selv. ;)

Vi hadde fri flyt da jeg var barn, og jeg fikk smake godteri fra før jeg begynte med fast føde. Jeg slukte alt jeg kom over. Vi har også fri flyt nå, og sønnen min rører det knapt. (Det er derfor vi kan ha fri flyt, hadde han vært som jeg var som barn så måtte vi strammet inn. Jeg mener man må se an barnet og at mine foreldre gjorde en stor feil med meg på dette området.)

Anonymkode: 670fe...6b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener man må se an barnet og at mine foreldre gjorde en stor feil med meg på dette området.)

Anonymkode: 670fe...6b1

som de fleste foreldre gjør nå for tiden.  Har aldri sett så mye godteri spising i mitt liv.  

Anonymkode: 5cbee...c6e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barn i samme alder som deg, og er veldig enig! I vårt hus har vi ikke brus eller saft (spesielt ikke til maten), og jeg hadde faktisk reagert negativt dersom noen hadde det med seg på besøk. Noe godteri til kvelden er greit nok, men fri flyt hele helgen synes jeg er en uting (og ikke noe jeg vil lære bort til barna mine). 

Vi har også nær familie med samme kosthold som din brors familie. De synes vi er litt rare og strenge, vi synes de er grenseløse og usunne - men så tilpasser vi oss begge de andres vaner når man er på besøk. 

Anonymkode: 962f6...45f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20. oktober 2016 den 2.29, AnonymBruker skrev:

Ja, som jeg allerede har nevnt. Disse barna kommer til å tømme godteskålene når de endelig får tilgang på slikt. 

Anonymkode: 54011...b5a

Som flere har sagt: Dette er rett og slett tull og vas. Det som har noe å si er vaner, i tillegg til at barn er ulike når det kommer til søtsug. Jeg er oppdratt i den typiske lørdagsgodt-tradisjonen, ikke spesielt strenge regler, men var likevel helt vill etter godteri både på besøk og når jeg etterhvert fikk penger mellom hendene selv. Mine barn spiser så og si aldri godteri hjemme, drikker ikke brus osv, men de tar likevel ikke av når de får tilbud om sånt hos andre. (Det de tar helt av på er mørk sjokolade - som de faktisk får hjemme - det kan de nærmest spise ubegrenset av.)

Anonymkode: b9376...587

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supersol
På Tuesday, October 18, 2016 den 11.51, AnonymBruker skrev:

Hei,

Vi har rett som det er overnattingsbesøk av min bror, hans kone og deres to barn på to og fire år. Når de kommer har de alltid med seg tre-fire store flasker brus, godteri og potetgull (er stort sett helg når de er på besøk). De kødder litt med at vi er så kjedelige som aldri har noe godt. Jeg og min mann har ikke drukket brus på mange år og har det derfor aldri hjemme. Våre barn på ett og tre år er heller ikke vant til det. De er heller ikke vant til godteri hjemme. Vi er på ingen måte superstrenge, men så lenge de ikke spør om det selv så tenker vi at det trenger ikke å bli presset på de. Når vi er borte på besøk, bursdager ol. så får de selvfølgelig både spise og drikke det som de blir tilbydt. Når vi koser oss hjemme på lørdagskvelden kan det like gjerne være med masse god frukt, nybakte kanelsnurrer osv. Så vi sitter ikke å bare spiser kneip. 

Er det vi som er kjipe som ikke kjøper inn sånt til vi får besøk? Er det obligatorisk med brus og godteri, selv om vi har andre alternativer? 

Anonymkode: 14c26...92b

Hvis de f.eks er avhengig av Pepsi Max eller annen cola så synes jeg det bør være helt greit. Synes selv helga hadde blitt gørrkjedelig hvis jeg ikke hadde dette. Drikker forøvrig dette hver dag. Høres ut som et ikkeproblem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Supersol

Anderledes hvis de foreksempel røyker og krever å få røyke inne. Det kan føre til forringelse av boligen og da hadde jeg selv satt ned foten og krevd at de røykte på verandaen eller ute i gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supersol
Akkurat nå, Supersol skrev:

Anderledes hvis de foreksempel røyker og krever å få røyke inne. Det kan føre til forringelse av boligen og da hadde jeg selv satt ned foten og krevd at de røykte på verandaen eller ute i gården.

Da sikter jeg selvsagt til foreldrene. Regner ikke med at barna røyker :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det normalt at voksne mennesker er så avhengige av en matvare/drikk at de ikke kan leve uten i et par dager? Høres utrolig barnslig ut.

Når jeg er på besøk tar jeg gjerne med noe til verten, men jeg tar ikke med meg egen mat eller drikke for min egen del. Jeg forholder meg til matvanene som er der vi kommer.

Anonymkode: b9376...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vokste opp med noen som  hadde såkalte "sukkerfrie hjem". Når de kom til andre og fikk servert noe søtt åt de som gale. Når de vokste til eskalerte det helt og den ene vet jeg endte opp med diabetes 2. 

Foreldre kan tape på å være for hysteriske når barna er små. Når det søte blir ulovlig blir det en besettelse for noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supersol
8 minutter siden, Antoinette skrev:

Vokste opp med noen som  hadde såkalte "sukkerfrie hjem". Når de kom til andre og fikk servert noe søtt åt de som gale. Når de vokste til eskalerte det helt og den ene vet jeg endte opp med diabetes 2. 

Foreldre kan tape på å være for hysteriske når barna er små. Når det søte blir ulovlig blir det en besettelse for noen. 

Kunne ikke sagt meg mere enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Supersol skrev:

Det må være utrolig trist å bare få frukt, rosinesker, og smoothie som eneste "lørdagsgodt ".

Det er snakk om en ettåring og en treåring, de synes nok dette er helt ok lørdagsgodt. Mener du at en ettåring burde bli servert godterier hver lørdag så er det noe som skurrer. Min toåring får frukt til Barne-TV og er storfornøyd med det. Han vet faktisk ikke hva godterikonseptet er engang så hvorfor skal vi servere han en masse sukker allerede nå? Vi er på ingen måte hysteriske og han skal tidsnok få lørdagsgodteri han også. Han får smake kake og andre ting når det er naturlig. 

TS skriver at barna kommer til å få lørdagsgodt etterhvert, skjønner virkelig ikke hva det er å reagere på. Barna er enda ganske små. 

Anonymkode: 4d4aa...d11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...