Gå til innhold

ønsker omplasseringshund, hva anbefales?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke ha valp, da jeg ikke har mulighet eller kunnskap nok til å oppdra en valp alene. Så jeg tenker at en omplasseringshund på 1-3 år vil være ideelt for meg. Hvilke omplasseringssider kan anbefales? Jeg bor på østlandet. FOD følger jeg aktivt med på. Kan Finn.no være aktuelt? Andre alternativer?

Anonymkode: c0b86...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På Finn kan du fort finne omplasseringshunder i den alderen du tenker på nettop fordi de er tenåringer å eieren ikke var forberedt på hvordan den tiden er. Eierne har i mange tilfeller ikke peiling på alt du måtte lure på å du vil se "unnskyldninger" som allergi, for lite tid osv. Hos fod vil du få veiledning av mennesker som kan dyr, du kan spørre om alt du vil å du vil bli tilbudt prøveperiode for å er hvordan dere og hunden passer sammen. De vil også være behjelpelige med å finne den hunden som kan passe dere best med tanke på stell, gemytt, osv :) ville definitivt valgt fod :) 

Anonymkode: 50348...067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan fort bli mer krevende med en omplasseringshund enn en valp, og du skal vite godt hva du gjør og hvordan du skal håndtere den, særlig i 1-3 års alderen da det er da de ofte er mest krevende.

Anonymkode: 6981a...94b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett deg inn i hvilken type hund som passer ditt liv de neste 15 årene (minst!) mtp aktivitet, hva du kan gi den osv før du tenker på hvem du skal ta kontakt med, spesielt siden du skriver at du ikke er is tand til å ta imot en hvalp, en voksen hund krever mye mer enn en hvalp på mange områder og en omplassert hund ofte i tillegg da den kanskje har med bagasje osv.

IKKE gå på Finn om du ikke har satt deg GODT inn i hunderaser, behov, adferd, helse osv! Da er det mye bedre å ta kontakt med f.eks FOD som kan si noe om hunden og se det ann i fht din hverdag!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) 

Jeg har satt meg inn i hvilke raser som er Ok, og hvilke som ikke er det. Jeg er kanskje litt godtroende som stoler på hva tidligere eier skriver om hunden? Mange må jo omplassere hunden pga allergi, tidsmangel ol, ikke fordi hunden er en problemhund? Eller er ikke dette så vanlige årsaker? 

Grunnen til at jeg ikke kan ha valp er fordi jeg er enslig og har fast jobb. Jeg har ikke mulighet til å ta mer enn 3 uker sammenhengende ferie når jeg får hunden, og etter dette jobber jeg fulle dager. 3 uker er vel litt lite for en valp å bli vant til å være alene en arbeidsdag? Kan få noen til å lufte den en gang i løpet av dagen mens jeg er på jobb, dette har jeg uansett planer om med en omplasseringshund. 

Setter pris på alle svar, så fortell gjerne om deres erfaringer:) 

Anonymkode: c0b86...996

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre kommenterer over, de fleste omplasseringshunder er hunder i 1-2 årsalderen når de kommer i den psykiske puberteten og begynner og teste grenser. Hvis det ikke har blitt lagt et godt grunnlag ift oppdragelse så får du da en voksen problemhund rett i fanget med unoter som er fryktelig vanskelig å plukke av. Det er utrolig mye arbeid med en valp, men da kan du forme den som du vil hvis du tilegner deg kunnskap og er innstilt på å gjøre arbeidet. Gå heller i dialog med FOD, ja de har peiling på hva de driver med. Sett deg inn i raser og les deg opp på hva som kreves i et hundehold. Og gå på kurs! Der lærer du masse :) Lykke til 

Anonymkode: eec1f...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke tenkt på at ved 1-2 års alder får jeg en trass fjortis i hus. Når pleier denne perioden å være over for de fleste hunder? Det var et litt egoistisk ønske om en 1-2 åring, for da kan jeg ha hunden i enda flere år. Kanskje jeg burde satse på en litt eldre hund, 4-5 år kanskje? 

Anonymkode: c0b86...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke tenkt på at ved 1-2 års alder får jeg en trass fjortis i hus. Når pleier denne perioden å være over for de fleste hunder? Det var et litt egoistisk ønske om en 1-2 åring, for da kan jeg ha hunden i enda flere år. Kanskje jeg burde satse på en litt eldre hund, 4-5 år kanskje? 

Anonymkode: c0b86...996

 

Det er nok noe som er vanskelig å svare på, for alle raser er forskjellige. Min første omplasseringshund var en golden i alder av 2, 2 1/5, og hun var eksemplarisk, ingenting å utsette bortsett fra noe latskap (som jeg selvfølgelig ikke klagde på når det tippet under -10 ute) 

Men valpen som vi har nå (og ja, sier forsatt valp) som er på samme alder.. hun er noe for seg selv. Går fint i bånd når hun vil, men trenger MYE trening og lydighet. Hun er en flat. Labradoren var en god blanding mellom disse to, så om du kan, ville jeg nok gått for en som er noe eldre, 3-5, da slipper du eventuelle trassige hunder. Når du også er for å se på en hund, se hvordan den oppfører seg rundt tidligere eier, eller de som har ansvaret. Kan de kose ved ørene, hvordan er negleklipp? Mataggresjon? Hvordan er den på tur. Det er ikke bare å hente en hund og håpe på at den vil oppføre seg, med alle hunder så må de trening til, og noen trenger mer, men det er det ikke sikkert du bli opplyst om. 

Men, bare så det er sagt, de fleste hunder som får godt nok opplæring, blir tatt med på hundekurs etc vil kunne bli en god hund. 

Og som et lite tips, alltid greit at hunden går fint med noe litt mindre barn, sånn i tilfelle en dag det skulle skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden blir regnet som voksen når de er 2 år. Da er også den psykiske kjønnsmodningen over. Ville satset på en hund som er eldre enn det.

Anonymkode: eec1f...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat nå en annen tråd der noen ønsker å omplassere hunden sin - kanskje dere skal kontakte hverandre? :) Hvis du ikke har hatt hund før kan det være fint å få en voksen hund, men det kan jo også være veldig nyttig å gå på kurs og lære sammen med hunden sin. Jeg mener det er viktigere å finne en hund som matcher deg og din situasjon enn å velge en alder. FOD virker som de er opptatt av å matche hundene med hjem som passer for dem. Hvis du velger hunder via Finn, ville jeg først forhørt meg grundig om hunden, og kanskje tatt med en hundevant venn på besøk før du tar et valg. 

Hvis jeg skulle adoptert en hund fra finn ville jeg spurt en hel haaaaug med spørsmål for å få et bedre bilde av hunden, og luke frem eventuelle uvaner og potensielle problem. Hva er grunnen til at dere omplasserer? Er hunden vant til å være alene? Hvor lenge? Har den ødelagt noe i huset? Hvor har dere hunden når den er alene hjemme? Hvordan går den i bånd? Hvordan er den i bil? i selskap? Kan den gå løs? Hvordan reagerer den på andre hunder i bånd? løs? hjemme? når den er i hagen? Hvordan reagerer den på hunder som bjeffer? Har den noensinne vært i slosskamp? Blitt bitt? Bitt noen? Hvordan reagerer den på syklister/biler/skiløpere? På ville dyr? Katter? Hvordan reagerer den på barn? på fremmede? Har den noensinne knurret til deg? Når? Kan du ta på hunden når den spiser? Kan du klippe klørne? Bade? Hvor mange timer bruker dere på tur/lek/trening per dag? Hva slags aktivitetsnivå vil du si den har? Er den stueren? Når var siste uhell? Hvor mye har dere trent lydighet? Hvilke kommandoer kan hunden? Hopper den på deg når du kommer hjem? Andre ganger? Lekebiter? Hvor ofte må dere stelle pelsen? Sikkert mye annet man kan spørre om også, men poenget mitt er vel at jeg ville spurt om hundens reaksjon i spesifikke situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar:)

Skal absolutt være mer kritisk og undersøke nøye. Får bruke god tid på å finne den rette hunden for meg:)

Hvis noen har flere erfaringer om omplasseringssteder, så fortell gjerne!

Anonymkode: c0b86...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎18‎.‎10‎.‎2016 den 21.30, AnonymBruker skrev:

Hunden blir regnet som voksen når de er 2 år. Da er også den psykiske kjønnsmodningen over. Ville satset på en hund som er eldre enn det.

Anonymkode: eec1f...3e1

Det var det samme vi tenkte på da vi kjøpte voksen hund på Finn. I tillegg til at bajasperioden er over har personligheten "satt seg", så så lenge vi spurte de rette spørsmålene (og eier svarte ærlig, men det må man nesten forutsette) visste vi mer om hva vi fikk. I vårt tilfelle hadde vi også en konkret grunn til at hunden var lagt ut for salg, eier hadde fått ny jobb og måtte flytte, og der kunne hun ikke ha med hunden.

Vi var jo klar over faren for at det bak merkelapper som "allergi", "har ikke tid", "flytting" osv kan skjule problemer i forhold til adferd, sosialisering osv, kanskje særlig når hunden er i ungdomsalder. Så det kan liksom slå begge veier- hvis du har flaks, kan du få en godt sosialisert, barnevennlig, glad og rolig, voksen hund. Har du uflaks og får en dårlig oppdratt hund med masse uvaner og smånevrotisk oppførsel, er dette verre å hanskes med enn en vanlig valp. Så følg magefølelsen din og bruk for all del tid på prosessen dersom du er i tvil.

Vår erfaring er som sagt veldig god, og vi er skjønt enige om at det er genialt å kjøpe en ferdigvokst, rolig, voksen hund til en brøkdel av prisen for en masete valp :lol:  Valper er skjønne, vi har hatt det også, men vi er litt i samme situasjon som deg og hadde ikke ork eller tid til å gå på en ny runde oppdragelse og nattlige tisseturer da den forrige hunden plutselig døde.

Anonymkode: 3772c...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2016 den 21.30, AnonymBruker skrev:

Hunden blir regnet som voksen når de er 2 år. Da er også den psykiske kjønnsmodningen over. Ville satset på en hund som er eldre enn det.

Anonymkode: eec1f...3e1

Store raser er gjerne ikke voksne når de er to år, de er tvert i mot i verste pubertet :) Så det er litt raseavhengig. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar:)

Skal absolutt være mer kritisk og undersøke nøye. Får bruke god tid på å finne den rette hunden for meg:)

Hvis noen har flere erfaringer om omplasseringssteder, så fortell gjerne!

Anonymkode: c0b86...996

Høres ut som du er realistisk og fornuftig i tankene dine her :) Jeg ville gått for en hund på 3-5 år, utfra rase og hvor raskt den blir voksen. 

Ting som ofte fører til omplassering er jo seperasjonsangst, noe som du nevner ikke passer for deg som er enslig og i full jobb med begrenset mulighet for fri. Så jeg ville krevd en prøveperiode på to-fire uker, rett og slett fordi en hund som ikke har problemer med å være hjemme alene i en type hjem, kan få det i et annet hjem. Selv om hunden trives hjemme alene hos familien den bodde hos før, er det ikke garantert at den gjør det hos deg. Mange synes det er ille med prøvetid fordi hunden da blir litt "frem og tilbake", men en hund med normal psyke, klarer det helt fint. Det er jo ikke bra for hunden hvis det fungerer dårlig hjemme hos deg uansett. 

Jeg ville heller aldri tatt imot en hund hvor tidligere eier bare vil bli kvitt den fortest mulig, hvis de stiller mange spørsmål og er kritiske til deg, er det positivt. Det betyr at de bryr seg om hvordan hunden får det, og at de dermed har brydd seg om hunden fra før. Sånn førstemann til mølla er det bare å hoppe over. 

Hvis du bestemmer deg for en rase, kan det være aktuelt å ta kontakt med oppdrettere rundt omkring. Mange oppdrettere vil gjerne pensjonere avlstisper i andre hjem når de er "ferdige" med valper. Du kan fint finne tisper som bare skulle ha et eller to kull, og fortsatt er i ung alder, dvs max 5-6 år. Legg feks. ut annonse på raseklubbens nettside. 

Anonymkode: 2107d...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10/18/2016 den 19.00, MrsPiggyBank skrev:

Det er akkurat nå en annen tråd der noen ønsker å omplassere hunden sin - kanskje dere skal kontakte hverandre? :) Hvis du ikke har hatt hund før kan det være fint å få en voksen hund, men det kan jo også være veldig nyttig å gå på kurs og lære sammen med hunden sin. Jeg mener det er viktigere å finne en hund som matcher deg og din situasjon enn å velge en alder. FOD virker som de er opptatt av å matche hundene med hjem som passer for dem. Hvis du velger hunder via Finn, ville jeg først forhørt meg grundig om hunden, og kanskje tatt med en hundevant venn på besøk før du tar et valg. 

Hvis jeg skulle adoptert en hund fra finn ville jeg spurt en hel haaaaug med spørsmål for å få et bedre bilde av hunden, og luke frem eventuelle uvaner og potensielle problem. Hva er grunnen til at dere omplasserer? Er hunden vant til å være alene? Hvor lenge? Har den ødelagt noe i huset? Hvor har dere hunden når den er alene hjemme? Hvordan går den i bånd? Hvordan er den i bil? i selskap? Kan den gå løs? Hvordan reagerer den på andre hunder i bånd? løs? hjemme? når den er i hagen? Hvordan reagerer den på hunder som bjeffer? Har den noensinne vært i slosskamp? Blitt bitt? Bitt noen? Hvordan reagerer den på syklister/biler/skiløpere? På ville dyr? Katter? Hvordan reagerer den på barn? på fremmede? Har den noensinne knurret til deg? Når? Kan du ta på hunden når den spiser? Kan du klippe klørne? Bade? Hvor mange timer bruker dere på tur/lek/trening per dag? Hva slags aktivitetsnivå vil du si den har? Er den stueren? Når var siste uhell? Hvor mye har dere trent lydighet? Hvilke kommandoer kan hunden? Hopper den på deg når du kommer hjem? Andre ganger? Lekebiter? Hvor ofte må dere stelle pelsen? Sikkert mye annet man kan spørre om også, men poenget mitt er vel at jeg ville spurt om hundens reaksjon i spesifikke situasjoner.

Flott med tips på viktige spørsmål,men det er bare å gi opp om en hund skal score fult på alle disse punktene før man gidder å adoptere.

 Ikke forvente en " perfekt" hund  fra dag 2 liksom.   Men spør deg selv - har du TID, resursser, skjønner du er FORPLIKTET HELE LIVET  igjennom for hunden og har du ekte trofast kjærlighet å tilby? 

Anonymkode: 48de7...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flott med tips på viktige spørsmål,men det er bare å gi opp om en hund skal score fult på alle disse punktene før man gidder å adoptere.

 Ikke forvente en " perfekt" hund  fra dag 2 liksom.   Men spør deg selv - har du TID, resursser, skjønner du er FORPLIKTET HELE LIVET  igjennom for hunden og har du ekte trofast kjærlighet å tilby? 

Anonymkode: 48de7...6a4

Nei, jeg forventer ikke at hunden skal score perfekt på alle spørsmålene. Tanken min var mer å avdekke trekk ved hunden som avgjør hvor godt den passer med din livsstil. De eneste virkelig røde flaggene for meg ville vært en historie med gjentatt og alvorlig biting, men jeg ville også vært skeptisk til hunder som ikke liker barn. Mens TS som ikke kan ta mer enn 3 uker fri burde kanskje ikke få en hund som ikke klarer å være alene hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

FOD legger jevnlig ut på Facebook ulike hunder; hva den enkelte hunden liker, hvilke type eiere som egner seg best ut ifra aktivitetsnivå, hvor trygg hunden er, osv.

Ville definitivt gått for FOD kontra f eks Finn.no! Grunnen til det er at det å kjøpe gjennom Finn fort kan bli å kjøpe "katta i sekken", da eiere ikke alltid er like ærlige om de bare vil bli kvitt hunden sin så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18. oktober 2016 den 8.46, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke ha valp, da jeg ikke har mulighet eller kunnskap nok til å oppdra en valp alene. Så jeg tenker at en omplasseringshund på 1-3 år vil være ideelt for meg. Hvilke omplasseringssider kan anbefales? Jeg bor på østlandet. FOD følger jeg aktivt med på. Kan Finn.no være aktuelt? Andre alternativer?

Anonymkode: c0b86...996

Dersom det er en spesiell rase du ser etter kan du sjekke raseklubbens nettsider, noen formidler omplassering der. Ellers har du FINN.no, eller kennel. Jeg ville forbeholdt meg retten til prøvetid, i tilfelle hunden viser seg ikke være slik tidligere eier har beskrevet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det å få en unghund i hus, vil jeg si at det viktigste er å oppdra den som om den er en valp, og alltid være obs på uforutsette ting, og ikke la hunden "trene" på ting en ikke vil ha, som å stikke av, bjeffe på andre hunder, jage katter, spise på møbler etc. Det er lurt å ha hunden i bånd/langline og bare slippe den på steder der den ikke får gjort noe ugagn i begynnelsen, og å unngå fristende situasjoner, selv om den "virker som om den ikke ville gjort noe sånt".
En annen ting er at omplasseringshunder gjerne oppfører seg veldig fint i begynnelsen fordi de er usikre på ny eier og på de nye omgivelsene, og når den blir tryggere så kommer den ekte personligheten frem og den kan gjerne ha en unote eller to, eller lære seg en unote eller to om man ikke passer på.

Min første omplasseringshund fikk jeg på Tunge Hundepensjonat (vestlandet), hun var jeg veldig fornøyd med. Hun var 2.5 år og omplassert pga allergi. De hadde gjort en skikkelig jobb med henne, og hun var antagelig over den verste unghundperioden også, for hun var eksemplarisk rent bortsett fra et lite katteproblem som hun alltid hadde hatt. Og de var veldig flinke på Tunge til å vurdere hunden, det stemte alt de sa.

Den andre fikk jeg fra FAPF i Ungarn, og hun kom i puberteten akkurat når jeg hadde hatt henne i etpar måneder, og da snudde hun fra å være veldig lydig til å finne på ALT mulig tull som jeg ikke hadde noen mulighet til å være forberedt på. Hun var ganske ung, så det var nok en kombinasjon av at hun kom i puberteten og at hun plutselig begynte å føle seg hjemme her. Hun hadde vært i fosterhjem lenge, men der hadde hun jo oppført seg helt eksemplarisk. Det som skjedde når hun kom i puberteten var vel at det rasetypiske dukket opp, noe som for henne betydde å vokte, og å vokte mye.

Så det kan ha forskjellig utfall ja. Det å ha noen hundekyndig til å vurdere hunden var jo lurt ser jeg. De som driver med omplassering har ofte et godt øye for å "matche" hund og eier.

Det finnes jo flere omplasseringsorganisasjoner som f.ex. Solplassen og Charlottes. Om du googler "omplassering hund" finner du sikkert flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...