Gå til innhold

Gave fra foreldre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye er vanlig å gi i gave fra foreldre til brudeparet?

Anonymkode: 4131d...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig forskjellig vil jeg tro. De gir vel etter hva de kan. 

Vi fikk fra 500 til 40000 fra foreldrene våre, ( begge har skilte foreldre) 

Anonymkode: 40513...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Veldig forskjellig vil jeg tro. De gir vel etter hva de kan. 

Vi fikk fra 500 til 40000 fra foreldrene våre, ( begge har skilte foreldre) 

Anonymkode: 40513...3b9

40000?? :bond:

Anonymkode: c43d7...b49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ble litt sjokkert selv kan du si.

Men det er nok fordi de var med å betalte for brylluppet til søsteren til min mann. Vi fikk ikke noe til det siden vi hadde et veldig lite og enkelt bryllup, så de ville nok bare at det skulle være likt. 

 

Anonymkode: 40513...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man gir etter lommeboka. 

Usikker på prisen på det vi fikk, men av mamma så fikk vi et åkle (https://no.wikipedia.org/wiki/Åkle) og av pappa så fikk vi komplett Maya-spisebestikk og serveringsbestikk. Av foreldrene til mannen min så fikk vi rødvinsglass, hvitvinsglass og sjampagneglass i krystall til 12 personer. 

(foreldrene mine er skilte)

(vi fikk ikke noe økonomisk hjelp til bryllupet, betalte alt selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her: 

Jeg spør fordi vi er foreldre til et voksent barn som skal gifte seg, og de trenger hjelp til å betale for selve bryllupet. Så vår gave blir å bidra økonomisk. Her lurte vi på om det må bli 30.000..

 

Anonymkode: 4131d...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her: 

Jeg spør fordi vi er foreldre til et voksent barn som skal gifte seg, og de trenger hjelp til å betale for selve bryllupet. Så vår gave blir å bidra økonomisk. Her lurte vi på om det må bli 30.000..

 

Anonymkode: 4131d...7be

Vi fikk mellom 8-10000 fra hvert foreldrepar 

Anonymkode: d1ead...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 000 er Max

Er foreldrene med på å betale for bryllupet, så synes jeg det får være gave god nok.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man gir etter lommeboka. Foreldrene våre spleiset på bryllupet vårt, pluss at vi fikk bryllupsgave verdt 200 tusen. 

 

Anonymkode: b72d0...6fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man gir etter lommeboka. Foreldrene våre spleiset på bryllupet vårt, pluss at vi fikk bryllupsgave verdt 200 tusen. 

 

Anonymkode: b72d0...6fa

Wow!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi er ikke gift enda, men forlovet. Mine foreldre sa med engang at de betaler halvparten. Det vil jeg ikke, syns det er for mye. Foreldrene hans har sagt de skal betale 1/3. SÅ mulig det blir 1/3 på hans foreldre, 1/3 på mine og 1/3 på oss. Dette er jo ikke noe vi forventer og jeg argumenterer i mot, da jeg syns det er for mye, men det er nå det de sier nå før de vet hva det blir på iallefall ...

 

Endret av Torelli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Fjaselina skrev:

Wow!!!

Det var de som ønsket bryllup, ikke oss😊 Så de bestemte selv hvordan de ville ha det. Jeg fikk velge brudekjoler selv. 

Anonymkode: b72d0...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var de som ønsket bryllup, ikke oss😊 Så de bestemte selv hvordan de ville ha det. Jeg fikk velge brudekjoler selv. 

Anonymkode: b72d0...6fa

Aha.  Der har jeg vært.  Vi ønsket oss et lite bryllup sammen med nær familie og gode venner.  Min manns foreldre ønsket stort bryllup.  Husker jeg fikk sjokk da jeg så gjestelisten deres. 
Jeg ønsket meg en gul, enkel brudekjole, men svigermor insisterte på hvit. Om det betyr så mye for henne, tenke jeg, og hvit brud ble jeg.  Våre foreldre betalte hele bryllupet sammen. Litt urettferdig, fordi min familie er liten og hans stor.  
Vi fikk 10.000 kr hver av foreldrene, øremerket husbygging.  Pluss tomt fra mine svigerforeldre. Det er 40 år siden, så stor gave den gang. 


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreldrene våre betalte store deler av bryllupet vårt, det var bryllupspresangen fra dem. Svigers betalte bryllupsreisa (det var egentlig gaven fra dem, reise til Italia + opphold). Av mine foreldre fikk vi sånn sak til å ha oppå dynene på senga, husker ikke hva det heter og det brukte vi nesten aldri så det har vi kvittet oss med nå. Men mine foreldre betalte også flere tusen for bryllupet da. Har ikke bedt om å få kvittering for å se på prisen, akkurat. Jeg er takknemlig for at det ble slik det ble.

Anonymkode: 91d8c...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrene våre betalte store deler av bryllupet vårt, det var bryllupspresangen fra dem. Svigers betalte bryllupsreisa (det var egentlig gaven fra dem, reise til Italia + opphold). Av mine foreldre fikk vi sånn sak til å ha oppå dynene på senga, husker ikke hva det heter og det brukte vi nesten aldri så det har vi kvittet oss med nå. Men mine foreldre betalte også flere tusen for bryllupet da. Har ikke bedt om å få kvittering for å se på prisen, akkurat. Jeg er takknemlig for at det ble slik det ble.

Anonymkode: 91d8c...611

Husker ikke hva sengeteppe heter???? :klo:

Anonymkode: e60c5...78e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Har også skilte foreldre og ønsker ikke at verken min mor eller far skal gjøre seg fattige fordi jeg velger å gifte meg. At de kommer og er til stede, kanskje bidrar med noe smått om de kan/vil, det er mer enn nok for meg. Jeg er en veldig takknemlig person, og for meg er tilstedeværelse en større gave enn flere tusen kroner. Mannen er heldigvis helt lik. Vi forventer aldri noe av våre foreldre, vi har bygd opp alt vi eier selv fra grunn begge to - oss to i sammen - og er veldig fornøyde med det. Det eneste jeg forventer av mine foreldre den dagen er at de kan sitte ved siden av hverandre og respektere/akseptere at deres nye respektive partnere ikke får sitte ved vårt bord. Jeg leste derimot en sånn "hva er vanlig å gi i bryllupsgave" så kan dere se på den og selv føle på hva som er riktig for dere :-)

 

  • Her er det ikke noe fasitsvar, men her er beløpene som respondenter i en undersøkelse fra 2011 i gjennomsnitt oppga å gi:
    Foreldrepar (til eget barn): 11.000 kroner 
    Forelder (til eget barn): 8.700 kroner 
    Besteforeldre: 4.660 kroner 
    Familiemedlemmer: 1050 kroner 
    Nære venner (som par): 845 kroner 
    Nære venner (singel): 830 kroner 
    Andre venner: 470 kroner
  • Ikke heng deg opp i hvor mye gaven koster. Mange er nok redd for å virke gjerrige, og spanderer derfor gjerne mer enn de strengt tatt må. For mange koster det også å delta som gjest i et bryllup, spesielt om man må spandere på seg reise og overnatting.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...