Gå til innhold

Klikkertrening med katt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så noen skrive i en tråd her om klikkertrening med katt, begynte å lese litt om det, og tenkte at det må jeg prøve ut med vår katt. Han ser ut til å være interessert, og det er jo gøy, men jeg lurer jo litt på hvordan jeg skal gå fram.

Hvor tidlig kan man egentlig begynne med klikkertrening med katt? Hvor rask framgang kan man forvente? Hvilke ting kan man lære katten? 

Om noen har noen gode tips eller kan gi meg noen gode lenker, er jeg kjempetakknemlig! :)

Anonymkode: 72991...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke noe ekspert på klikkertrening, men tror du lett kan ta Canis sitt "epost klikkerkurs" (gratis) og bruke det på katten din. Det vanskeligste blir kanskje å finne god nok belønning... Uansett så kan alle klikkertrenes :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, OppNedPåAlt skrev:

Jeg er ikke noe ekspert på klikkertrening, men tror du lett kan ta Canis sitt "epost klikkerkurs" (gratis) og bruke det på katten din. Det vanskeligste blir kanskje å finne god nok belønning... Uansett så kan alle klikkertrenes :) 

Takk for tips :) Jeg tror ikke egentlig det med belønning skal være så vanskelig, han er et matvrak uten like, og gjør gjerne litt jobb for noe godt!

Anonymkode: 72991...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det viktigste er å ha tålmodighet. Ikke lokk eller hjelp katten, og vær klar over at det ofte ikke skal mer enn 2-3 repetisjoner til før de tar pause. Jeg klikkertrener min katt litt for moro, og ser at det er en helt annen verden enn å trene hund.

Det jeg startet med er å finne en spisepinne/blyant som kan fungere som targetstick, og så klikke og belønne når han tar snuten bortpå (det gjør de som regel av seg selv når du viser dem pinnen). Når katten forstår at den skal ta snuten på, så kan du begynne å flytte den rundt slilk at katten følger etter den. Da kan du etterhvert lære den triks som å snurre rundt, stå på to/"sitte bamse" osv. 

Men du må ha STOR dose tålmodighet, trene korte økter og ha veldig lave kriterier. Går du for fort fram så går katten lei med en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært utrolig gøy å se videoer om dette - noen som har noen linker? Jeg har sett klikkertrening av apekatter, og synes ikke forskjellen var sååå stor fra hunder, men katter høres plutselig veldig eksotisk og spennende ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...